Filtertyper (EHEIM)
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 28-09-02 13:40

Hej,

er der nogen kloge hoveder her, som kan forklare mig hvad der skal få mig
til at vælge 2028 Pro II, fremfor 2217? -eller spurgt på en anden måde: hvad
er de største/basale forskelle mellem dem? -er det "bare" en
generationsforskel?

vh. Jørgen

Fra : Karon

Dato : 30-09-02 11:16

"Jørgen Østergaard" skrev d. 28-09-02 13:40 dette indlæg :
> [...]
> generationsforskel?
>
> vh. Jørgen
>
> Tyvärr kan jag inte danska så bra som jag skulle vilja kunna, så jag
får hoppas att det går bra med svenska :)
Både 2217 och 2028 är två mycket bra filter (som jag tror du vet).
Den egentliga skillnaden ligger snarast i enkelhet i handhavandet.
På 2028 finns det en snabbkoppling med avstängning av vattnet, som även
kan användas för att reglera flödet om man skulle vilja sänka det.
För att få detta på ett 2217 måste man köpa två dubbelkranar med
snabbkoppling som monteras på slangarna, något som jag varmt
rekomenderar!
2028 har snäpp-spännen på locket och en pump som man kan pumpa ur luften
i filtret med, medan 2217 har de "klassiska" clipsen.
2028 har tre korgar för filtermatrial medan man i 2217 får använda
nätpåsar eller liknande.
2217 är billigare och har färre små saker som kan gå sönder än 2017.
Jag har själv ett 2213 och ett 2028, och är nöjd med bägge, vad man
skall välja är en smaksak, förutom en prisfråga.
Känner du till http://www.aquaristic.net, en on-lineshop i Tyskland

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 01-10-02 09:35

Hej Karon,

"Karon" <Karon.news@kandu.dk> wrote in message

> Jag har själv ett 2213 och ett 2028, och är nöjd med bägge, vad man
> skall välja är en smaksak, förutom en prisfråga.
> Känner du till http://www.aquaristic.net, en on-lineshop i Tyskland

tak for dit svar -jeg tror det bliver en 2026 Pro II. Hvad oplever du som
typisk besparelse ved at handle i udlandet (f.eks. på det link, du sendte
med -tak for det, iøvrigt!).

Jørgen

Fra : Karon

Dato : 01-10-02 13:50

"Jørgen Østergaard" skrev d. 01-10-02 09:35 dette indlæg :
> [...]
>
> Jørgen
>

>Hej Jörgen,
>Nej, jag upplevde inte några direkta problem med att handla på
aquaristic.net, och priserna låg ung. 50% under butikspris i Sverige.
>Det som tillkommer på paket till Danmark är 6€ + 50 cent/kilogram
(eller vad öre heter i Euroland:) )
>Leveranstid anges till 1 - 4 dagar. Det finns en sida där som heter
"Information" där de flesta frågor som rör leveranser, reklamationer
>och dylikt etc. får sina svar.
>Om inte det finns några speciella hinder mot ett filter med 2028´s
storlek så skulle jag nästan föreslå det. Om man skulle finna att det
>är för kraftig cirkulation kan man enkelt strypa flödet med ett
reglage. Nedbrytningen blir nog ännu bättre om flödeshastigheten sänks i
>filtret plus att man har marginal om man skulle skaffa sig ett större
akvarium i framtiden.
>Ev. skulle man behöva sätta slangklämmor på slangarna på insugssidan,
misstänker att det sugs in luft där, går dock enkelt att pumpa >ur med
pumpen på ovansidan. Glöm inte att köpa filtermedia och vad mer du kan
tänkas behöva :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 01-10-02 23:04

Hej Benny,

> [...]
> "Information" där de flesta frågor som rör leveranser, reklamationer
> storlek så skulle jag nästan föreslå det. Om man skulle finna att det

Tusinde tak for dine anbefalinger -det link har sparet mig en del
penge! -jeg tog et Eheim 2028 filter:
Eheim professionell II 2028-Katalogpreis:173,98 EUR -dette fik jeg for
159.98 € !!!
I DKK er det ca. 1210 -ved de danske butikker skal jeg give ca. 1800-2000
DKK for det -dvs. en besparelse på over 30%!

De 600 kroner kan jeg så passende anvende på fisk etc. ;)

Jørgen

Fra : J@N

Dato : 02-10-02 08:01

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.comremovethis> skrev i en meddelelse
> Tusinde tak for dine anbefalinger -det link har sparet mig en del
> penge! -jeg tog et Eheim 2028 filter:

2028 er et rigtig godt filter, kan anbefales.

> [...]
> I DKK er det ca. 1210 -ved de danske butikker skal jeg give ca. 1800-2000
> DKK for det -dvs. en besparelse på over 30%!

Det er efterhånden ingen hemmelig at prisen i DK er meget højere end i
Tyskland, du skriver over 30%:

9% --> Forskellen på DK TY moms
20-? % --> Den danske grossist (Eldorado)
? % --> Den højere danske indkomstskat

> De 600 kroner kan jeg så passende anvende på fisk etc. ;)

Ja, fiskene kan du ikke købe over nettet endnu

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-10-02 08:35

J@N <itjf@nospam.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:ane203$hu7$1@sunsite.dk...
> "Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.comremovethis> skrev i en meddelelse

> Ja, fiskene kan du ikke købe over nettet endnu

Det skal du nu ikke sige *s*! Jeg har set en tysk hjemmeside, hvor en
saltvandsforhandler
sælger fisk og koraller over nettet. Hvor meget salg han har den vej
har jeg selvfølgelig ingen
ide om.

Carsten

Fra : Karon

Dato : 02-10-02 08:50

"J@N" skrev d. 02-10-02 08:01 dette indlæg :
> [...]
>
> Jan
>
> Nej, kanske inte Jörgen, men jag kan köpa fiskar på nätet, åtminstone
vissa :D
Tyvärr tror jag inte att han levererar till Danmark eftersom han skickar
med bussfrakt, men ni kan ju alltid fråga.
http://discus.ms/ är hans adress. Kan man skicka från syd-amerika och
hit borde det väl gå och skicka från Sverige till Danmark, men frakten
blir nog mycket dyr, om det överhuvudtaget går.
Och även om man inte skulle kunna köpa fiskarna över internet så har man
en extra summa pengar att stoppa i plånboken när man går till affären.
Köper man dessutom allt annat man behöver som t.ex. Ehfimech,
Ehfisubtrat, preparater, gödning etc. så blir förtjänsten ännu större.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 02-10-02 10:21

Hej,

> [...]
> Köper man dessutom allt annat man behöver som t.ex. Ehfimech,
> Ehfisubtrat, preparater, gödning etc. så blir förtjänsten ännu större.

Jeg købte hele molevitten (af mekaniske ting og sager), og uden at have
gjort regnestykket op er jeg sikker på at jeg sparer en hel del (>30%).
Normalt indkøber jeg på it-området, hvor priserne og fortjenesterne er i
bund i DK, og det var noget af en overraskelse for mig at se et prisniveau
og fortjenester i den størrelsesorden, som der er tale om her. E-handel har
vel eksisteret i noget tid -også her i akvarieland??? ;) -eller også er
konkurrencen for lille på området.
Mht. fisk, så kan man blot kigge over "dammen" -derovre er alt indenfor
mailorder (inkl. forsendelse af levende dyr) ordnet, så selv private kan
lave dette. Det er kun et spørgsmål om tid (eller lovgivning?) før vi får
mulighed for det samme, uden at skulle betale en halv bondegård.

Tak for Jeres kommentarer -de har været til stor hjælp!

vh. Jørgen

Fra : scn

Dato : 02-10-02 16:28

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, fiskene kan du ikke købe over nettet endnu

så prøv da lige http://www.dyrecenter.dk/

De kan dog ikke sendes med påsten, men leveres i
Århus og omegn

Men jeg vil nu gerne se fiskene og butikken
inden jeg køber.

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 03-10-02 08:18

"scn" <scn@invalid.xx> wrote in message news:anf1s4$698$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> De kan dog ikke sendes med påsten, men leveres i
> Århus og omegn
>
> Men jeg vil nu gerne se fiskene og butikken

Der er også mulighed for at bestille fisk på www.avifauna.dk

Jeg har fået sendt fisk med expresspost fra dem. De var pakket i
flamingokasse og meget nydeligt opdelt i små portioner så de ikke led
overlast.

Mvh Jeppe