Kan man skifte vand for ofte?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-02-01 21:25

Hejsa allesammen.

-Når nu man rigtig sidder og r... keder sig, og der ikke rigtig er noget at
komme efter i akvariet, hvad gør man så!
Det er måske et tåbeligt spørgsmål, men kan man skifte vand for ofte? Hvad
sker der, hvis jeg skifter ca. 1/3 to gange om ugen? Er det bedre at skifte
2 x 1/4 om ugen end 1/3? Vil jeg komme til at fjerne for mange af de "gode"
bakterier? Vil det stresse fiskene unødigt? Hvad mener i?

Mvh Renate

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 23:26

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> -Når nu man rigtig sidder og r... keder sig, og der ikke rigtig er noget at
> komme efter i akvariet, hvad gør man så!

En typisk nybegynders last udi akvariekunsten. Det pibler i fingrene for
at rode i akvariet. Jeg kan huske det fra mig selv og har set det ved
hver eneste bekendte som er startet på akvariehobbyen. Jo hurtigere
du får lagt denne vane fra dig, jo bedre får fiskene det. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : J. K. J

Dato : 24-02-01 00:15

Hej Renate
Det er et meget svært spørgsmål - og du vil få mange forskellige svar.

Jeg skifter ca. 1/4 del ca. hver 4-6. uge.
Det er ikke fordi jeg er specielt dovent anlagt, men det synes jeg er bedst.
Mine fisk og jeg elsker gammelt, men rent vand.
Hilsen
Jørgen

Fra : ole larsen

Dato : 24-02-01 09:00

J. K. J skrev i meddelelsen ...
>Mine fisk og jeg elsker gammelt, men rent vand.
>Hilsen
>Jørgen

Begrebet "gammelt vand" er kolporteret igennem akvarielitteraturen så længe
jeg husker, men _aldrig_ har jeg hørt/læst en forklaring på, hvad forskellen
på "gammelt" og "nyt" vand skulle være - ud over alderen, forstås.

Oplys venligst, JKJ

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 24-02-01 02:08

> [...]
> 2 x 1/4 om ugen end 1/3? Vil jeg komme til at fjerne for mange af de "gode"
> bakterier? Vil det stresse fiskene unødigt? Hvad mener i?

Hej Renate

Jeg vil sige start med en 1/3 pr. uge. Om det er klogt at lade det gå længere,
afhænger af personens evne til fodre korrekt, antal liter vand i forhold til fisk
og meget andet. Når man er blevet lidt mere ferm, kan man vente med at skifte
vand hver 2-4 uge eller måske endnu sjældnere. Man kan hurtigt lære at se
på fisk og planter, hvornår det er klogt at skifte vand.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-01 02:32

> [...]
"gode"
> bakterier? Vil det stresse fiskene unødigt? Hvad mener i?

Som en anden har skrevet vil du få næsten lige så mange forskellige svar
som der
er personer der svarer.
Nu ved jeg at dine fisk hører til blandt dem der sviner meget og som skal
have meget foder.
Derfor tror jeg ikke du kan komme i den situation at du får skiftet for
meget vand.
Selv om Malawi ciklider er hårdføre, så skal vandet blot ikke være alt for
koldt.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 24-02-01 03:34

> [...]

> 2 x 1/4 om ugen end 1/3? Vil jeg komme til at fjerne for mange af de "gode"
> bakterier? Vil det stresse fiskene unødigt? Hvad mener i?

Jeg må også hellere svare på anden halvdel af mailen, når jeg
nu var så "flabet" i den første. ;)
Jeg mener bare at man ikke skal stresse fiskene mere end højst
nødvendigt og så lidt som muligt når man gør det.
Jeg vil synes at 1/4 til 1/3 een gang om ugen, er bedre end flere
vandskift om ugen. Tit og mange gange vil jeg også hellere skifte
vand hver 14. dag istedet for hver uge. Det ligger ikke 100% fast
ved mig.

Som andre har nævnt, så er det jo også afgørende hvor mange
fisk du har, hvor meget du fodrer osv. osv.
Min pointe er bare, at jeg synes fiskene skal have lidt fred engang
imellem. Brug perioden hvor du r.. keder dig til at studere adfæren
på fiskene. Det er trods alt det mest spændende af det hele. ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-02-01 08:11

Hej igen.

Tak for jeres svar.
Det blev jeg jo meget klogere af. Tænkte nok, at der var så mange
forskellige meninger.
Til Madsen vil jeg sige: Åhhh, hvor har du ret. Nybegynder-kriblerier!

Tror jeg fortsætter med 1/4-1/3 om ugen. Min mand mener helt klart, at jeg
overfodrer, og det er vel også en nybegynder klassiker. Jeg fodrer ret
varierer, to gange om dagen. Jeg giver dem ikke mere en, hvad de har spist i
løbet af to minutter. Jeg har valgt, ikke at fodre på bestemte tidspunkter,
for nogen mener jo, at det giver fisk der "tigger". Og det gør de så,
alligevel. Så snart nogen nærmer sig akvariet er hele flokken forsamlet.
Det kommer vel også an på, hvad man fodrer med? Hvis man fodre med animalsk
protein bliver vandet vel mere forurenet, eller hvad? Jeg fodrer en del med
frosne alger, egen frostfoderblanding, Spirolina-flakes og naturligvis med
slave-Tetramin flager. En gang eller to om ugen får de så lidt mysis,
myggelarver eller Cichlidesticks.
Fiskene er vist ret lige glade, de spiser det hele med stor appetit.

Når jeg skifter vand, bruger jeg vand fra hanen, så temperaturen er
nogenlunde den samme som i akvariet.

Når jeg næsten hver dag stikke hænderne ned i akvariet, for at forankre mine
Vallisneria, som banditterne konstant graver op, synes de ikke særligt
påvirket af det. De er ret nysgerrige, og må hen og se om det er noget der
kan spises. Det stresser dem øjensynligt ikke. De farver efterhånden
også ud allesammen. Det tager jeg også som et sundhedstegn og et tegn på, at
de ikke er stressede. Min Ps.lomardoi han er nærmest citrongul og ikke mere
end 5 cm. Faver fiskene ud selvom de ikke har det godt?

Mvh. Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-01 10:58

> [...]

mine
> Vallisneria, som banditterne konstant graver op, synes de ikke særligt
Kan du ikke lægge nogle små flade sten rundt om planterne, således at de
ikke kan komme til at
rive dem op?

> [...]
mere
> end 5 cm. Faver fiskene ud selvom de ikke har det godt?

En del af farven er homonalt betinget, når fisken bliver kønsmoden, får
den farver.
Det får den selv om den ikke går optimalt, at farverne ikke er så klare
som de kan være
er så en anden ting.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-02-01 10:58

> [...]
> den farver.
> Det får den selv om den ikke går optimalt, at farverne ikke er så klare

Hej Carsten

Øhhh, hvordan kan jeg så være sikker på, at mine fisk har det godt, når
farven ikke indikerer dette? Hvornår er farven så klar, som den kan være?
Først efter at fiske er blevet kønsmoden?

Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-01 14:14

> Øhhh, hvordan kan jeg så være sikker på, at mine fisk har det godt, når
> farven ikke indikerer dette? Hvornår er farven så klar, som den kan være?
> Først efter at fiske er blevet kønsmoden?

Det er klart at farven først er på toppen når fisken er blevet kønsmoden.
Men det kan være meget svært at sige 100% da det jo også kommer an på
deres forældre og hvad
fiskene er blevet fodret med.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 24-02-01 12:30

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> Til Madsen vil jeg sige: Åhhh, hvor har du ret. Nybegynder-kriblerier!

Tænkte det nok ;)

> Når jeg skifter vand, bruger jeg vand fra hanen, så temperaturen er
> nogenlunde den samme som i akvariet.

Det er også godt nok. En anelse køligere vand kan også nogle gange få
dem igang med at yngle, har jeg gennem tiden erfaret.
(Selvfølgelig ikke alle slags fisk, men mange.)

> [...]
> de ikke er stressede. Min Ps.lomardoi han er nærmest citrongul og ikke mere
> end 5 cm. Faver fiskene ud selvom de ikke har det godt?

Ja det gør de. Det er ihvert tilfælde svært at bedømme sundhed
udelukkende ud for farven, men siden du siger at de er nysgerrige
og også har gang i graveriet, så er de jo nok sunde og raske.
Det største bevis på sundhed må være når de yngler, skulle man
tro.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : ole larsen

Dato : 24-02-01 09:02

Renate Jacobsen skrev i meddelelsen <976h2s$pbd$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>2 x 1/4 om ugen end 1/3? Vil jeg komme til at fjerne for mange af de "gode"
>bakterier? Vil det stresse fiskene unødigt? Hvad mener i?

Du fjerner ikke væsentligt af de "gode" bakterier ved vandskifte. Det er
overvejende forskellige bakterier der lever i filter og bundlag og frit i
vandet.
Og er dit skiftevand af en kvalitet, der passer fiskene, kan du næsten ikke
skifte for tit. Jo mere stabile forhold, jo bedre, og det opnår du bedst med
hyppige små skift frem for store sjældnere. Underforstået at skiftene
foretages på en "rolig" måde - uden for megen regeren - med langsomtløbende
vand i slanger.
Nogle arbejder med konstant vandskifte: et overløbsrør og en konstant åben
tilførsel af vand - det må være den ideelle måde hvis man har muligheden.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-01 11:46

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> -Når nu man rigtig sidder og r... keder sig, og der ikke rigtig er noget
at
> komme efter i akvariet, hvad gør man så!

Gi'r sig til at lave noget spændende!

> Det er måske et tåbeligt spørgsmål, men kan man skifte vand for ofte?

Afhænger helt og aldeles af hvilken type akvarium, du har.
Er det Malawier (det er det vist) kan du ikke skifte for ofte - fiskene
æææælsker frisk vand.

mvh
Jan