3 computere og TDC BB ?
Fra : Peter Jensen

Dato : 28-09-02 11:38

Hejsa NG

Jeg har et problem med et mindre LAN, som består af 3 maskiner

A: Windows 2000 (192.168.1.100 - undermaske:255,255,255,0)
B: Windows XP (192.168.1.101 - undermaske:255,255,255,0)
C: Windows 98 192.168.1.102 - undermaske:255,255,255,0)

Alle benytter sig af TCP/IP protokollen, Klientprogram til MS netværk,
og fil/printerdeling - forbundet via en Switz

Når jeg benytter ovnstående konfiguration kan de alle se hinanden,
men maskine C kan ikke komme på internettet. (A og B kan)

Hvis jeg ikke benytter fast IP på nogen af maskinerner,
men derimod bruger "Find automatisk IP" - kan A og B
forsat se hinanden, men ikke C - A og B kan også komme på nettet

C kan nu godt komme på nettet, men ikke dele filer med hverken A el. B.

Har prøvet at angive TDC BB DNS servere til C, men uden held?

Hvad gør jeg galt, eller hvad mangler jeg at få indstalleret,
så C kan dele filer med A og B, og også komme på nettet.

Mvh
Peter Jensen

Fra : Cubus

Dato : 28-09-02 12:36

> [...]
>
> Når jeg benytter ovnstående konfiguration kan de alle se hinanden,
> men maskine C kan ikke komme på internettet. (A og B kan)

Husk også at indtaste DNS og Gateway (routerens adresse,
sikkert 192.168.1.1).

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-09-02 13:49

> Husk også at indtaste DNS og Gateway (routerens adresse,
> sikkert 192.168.1.1).

Jeg benytter selv TDC Proaccess og kender til gateway der, men iflg.
QuickGuiden fra TDC BB, benytter den sig ikke af gateway, kun DNS
som anbefaldes til at sættes "hent automatisk" - selvom adressserne
er angivet på bagsiden af hæftet?? (sammen med POP3 og SMTP etc.)

Det under mig bare at WIN98 skal være så meget mere besværlig at arbjede med
ifht. WIN2000 og Xp

Tak for hjælpen ellers....

Mvh
Peter Jensen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 28-09-02 14:54

"Peter Jensen" <mail@icedesign.dk> wrote in message

> Jeg benytter selv TDC Proaccess og kender til gateway der, men iflg.
> QuickGuiden fra TDC BB, benytter den sig ikke af gateway,

En PC er nødt til at have en gateway.

Den skal vide, hvortil den skal smide IPadresser ud til, hvis ikke de er
indenfor "subnet".

Prøv og sæt den til enten aut. eller til 192.168.1.1 (Er det ikke din
routeradresse?)

Vh, Lars.

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-09-02 17:21

> En PC er nødt til at have en gateway.

Ikke iflg. QuickGuide til BB, kun DNS'erne er opgivet
i folderen? Kunden havde forøvrigt slet ikke indtastet nogen
DNS'er på maskine A og B - det er først nu hvor han vil have en
Win98 maskine på netværket at der er problemer.
dog kun med win98 maskine - det er enten LAN eller Internet
Ikke begge dele på samme tid. ?

Mvh
Peter Jensen

Fra : Cubus

Dato : 28-09-02 15:54

> [...]
> er angivet på bagsiden af hæftet?? (sammen med POP3 og SMTP etc.)
>
> Det under mig bare at WIN98 skal være så meget mere besværlig at arbjede med

Ok, jeg overså det var BB. Men så forstår jeg ikke helt opsætningen med de
private IP-adresser. Ved BB skal der jo hentes en dynamisk offentlig IP-adresse
via DHCP. Er du mon ude i noget med flere IP-adresser til netkortet på samme
tid?

Som standard uddeles kun 2 dynamiske IP-adresser ved BB, så hvis ikke der
er tilkøbt flere, er det naturligt, at kun 2 computere kan tilgå internettet på samme tid.

Ellers må du rent faktisk bruge en router, og så kommer du ikke uden om at indtaste
gateway.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-09-02 17:07

de
private IP-adresser. Ved BB skal der jo hentes en dynamisk offentlig
IP-adresse
via DHCP. <<

Hvis jeg ikke tilegner hver maskine deres egen IP kan de ikke alle "se"
hinanden - Kun A og B.

Jo det kan tænkes, det kan WinXP og 2000 jo også fint, jeg ved ikke om
Win98 er i stand til det. - noget kunne tyde på at den ikke kan?

Har hørt fra flere kollegaer, at en WIN98 maskine i et XP/2000 miljø
er noget værre bøvl - troede ikke det kunne være så svært, men må
efterhånden give dem ret.

Jeg benytter privat mig af Proaccess og kun TCP/IP protokollen
på alle mine 5 maskiner - dog ikke win98, men 3 x W2000 og 2 x XP Pro
Den type forbindelse benytter sig af en SpeedStream 5711 router og derfor
(også) en gateway. De kan alle dele filer og komme på internettet.

Opsummering:

Med fast IP kan maskine A, B , og C dele filer.
- men kun A og B komme på Internettet.

Med dynamisk IP kan maskine A, B, og C komme på Internettet
men kun A og B kan dele filer.

Jeg spekulere i om man kan køre dynamisk via TCP/IP protokollen så
maskinerne
kan komme på internettet, og lade IPX/SPX og NetBEUI tage sig af den interne
kommunikation? (LAN'et)

er tilkøbt flere, er det naturligt, at kun 2 computere kan tilgå internettet
på samme tid.<<

Mener at 'kunden' har købt 4 dynamiske IP-adresser, for at udelukke den
'fejl'
har jeg i første omgang kun koncenteret mig om at få A og C til at fungere
sammen.
Men selvom maskine B er slukket, og derfor ikke kan gøre krav på en IP, er
problemet
det samme. C kan ikke komme på Internettet med fast IP og unden den
kan den ikke dele filer med A.

Jeg har efterhånden 'rodet' så længe med det at det ender med at jeg må
forære
'kunden' en XP'er

Mvh
Peter Jensen

Fra : Cubus

Dato : 28-09-02 17:33

> Jo det kan tænkes, det kan WinXP og 2000 jo også fint, jeg ved ikke om
> Win98 er i stand til det. - noget kunne tyde på at den ikke kan?

Jo, det skulle være muligt:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q156772&

http://network.fament.com/helmig/j_helmig/multiipa.htm

> Jeg spekulere i om man kan køre dynamisk via TCP/IP protokollen så
> maskinerne
> kan komme på internettet, og lade IPX/SPX og NetBEUI tage sig af den interne
> kommunikation? (LAN'et)

Også en mulighed, se evt:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-09-02 18:07

Hejsa Cubus

> http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Takker for linket, det er ellers noget af en lekture.
Vil gennemlæse 'artiklen' og ellers gå i krig med kunden på mandag.

Stadig træls at Win98 skal opføre sig så underligt, når man
burde kunne klare sig kun med TCP/IP protokollen - som
er tilfældet med Windows 2000 og Windows XP

Mange tak for hjælpen

/Peter

Fra : Kaj Søndergaard Laur~

Dato : 29-09-02 06:53

> Opsummering:
>
> Med fast IP kan maskine A, B , og C dele filer.
> - men kun A og B komme på Internettet.
>
> Med dynamisk IP kan maskine A, B, og C komme på Internettet
> men kun A og B kan dele filer.

Hvilke IP-adresser osv får de 3 maskiner ved dynamisk IP?

Kaj

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-09-02 16:36

> Hvilke IP-adresser osv får de 3 maskiner ved dynamisk IP?

Det har jeg ikke undersøgt med ipconfig...

De får dem tildelt fra TDC's DHCP server (går jeg ud fra)

Men det er altid kun A og B der kan se hinanden, uanset antallet af
genstarter

Mvh
Peter Jensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-09-02 18:20

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev :

>Ellers må du rent faktisk bruge en router, og så kommer du ikke uden om at indtaste
>gateway.

Ikke korrekt - hvis routeren kører dhcp, skal du blot sætte alle
maskiner til at hente ip automatisk, så får de også tildelt
oplysninger om gateway og dns
--

jan@stevns.net - www.stevns.net