Øllgaard i Varde / Ribe
Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-09-02 00:48

Er der nogen der ligger inde med Wibergs, eller andre aktuelle kilder,
der kan belyse følgende:

Sognepræst i Snejbjerg sogn, Hammerum herred, 1815 - 21:

Hans Øllgaard; tidligere Kapellan i Varde; blev forflyttet herfra til
Møborg og Nees, han var Søn af en anset Borger i Ribe; gift med
Christiane Christine Krarup, en Datter af Pastor Krarup i Ølby, og havde
foruden Sønnen, en Datter.

Hvem var denne 'ansete borger i Ribe', og hvem var dennes kone.?

Den omtalte søn, som er exam. jur., prokurator, landvæsenskommisær, ejer
af Tanderup, mm., Baltazar Krarup Øllgaard, skulle angiveligt være født
i Varde omkring 1812, kan det siges mere præcist hvornår.?

Er der en forbindelse til købmanden N.Øllgaard i Varde (gift med Karen
Stephansen).?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-09-02 09:42

Hans Øllgaard var iflg. Wiberg,bd. 2 side 415, Møborg og Rees sogne: Søn af
værtshuusholder og eligeret bgr. Christen Pedersen Øllgaard og Maren
Pedersdatter. Student Ribe 1791.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars Wiberg

Dato : 29-09-02 07:51

On Sat, 28 Sep 2002 10:42:02 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

>Hans Øllgaard var iflg. Wiberg,bd. 2 side 415, Møborg og Rees sogne: Søn af
>værtshuusholder og eligeret bgr. Christen Pedersen Øllgaard og Maren
>Pedersdatter. Student Ribe 1791.

Nu ved jeg ikke det fjerneste om Genealogi, men jeg så lige mit
efternavn dukke op - så kan man jo ikke blive andet end nysgerrig. Så
vidt jeg kan se, er 'Wiberg' en bog - hvilken? Nogen der gider
forklare mig hvad det går ud på?

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-09-02 09:24

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> skrev Sun, 29 Sep 2002 08:50:35 +0200

>Nu ved jeg ikke det fjerneste om Genealogi, men jeg så lige mit
>efternavn dukke op - så kan man jo ikke blive andet end nysgerrig. Så
>vidt jeg kan se, er 'Wiberg' en bog - hvilken? Nogen der gider

Det er ikke bare en bog, det er bogen. Ihvertfald når det drejer sig om
præster og præstehistorie.

>forklare mig hvad det går ud på?

Wiberg, S. V.:
Personalhistoriske, statistiske og genealogiske Bidrag til en almindelig
dansk Præstehistorie eller alphabetisk ordnet Fortegnelse over alle
Sognekald, Sognecapellanier, Hospitalspræsteembeder o.s.v. i Danmark med
Anførelse af Præsterne i dem siden Reformationen og Efterretninger om
deres Personalia o.s.v. / samlet og udgiven af S.V. Wiberg. - Odense :
Den Hempelske Boghandel, 1870-1871. - 3 bind + supplement

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : tovekrog

Dato : 28-09-02 21:18

"Arne Feldborg" skrev d. 28-09-02 00:48 dette indlæg :

> [...]
> i Varde omkring 1812, kan det siges mere præcist hvornår.?
>
> Er der en forbindelse til købmanden N.Øllgaard i Varde (gift med Karen

Til Arne Feldborg.
Iflg. Michael Bach's 'Danske Slægtsbøger 1986-2001' som er udgivet i
forbindelse med 'Hvem forsker hvad', findes der en slægtsbog af Anton
Torngaard: "Øllgaard-slægten I Varde." fra 1987.

mvh.
Tove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : Inger Buchard

Dato : 29-09-02 09:18

"tovekrog" <tovekrog.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbindelse med 'Hvem forsker hvad', findes der en slægtsbog af Anton
> Torngaard: "Øllgaard-slægten I Varde." fra 1987.

Bogen kan købes som fotokopi på Varde lokalhistoriske arkiv, Torvet 7
6800 Varde
tlf
75 223774
9.00-12.00

Inger Buchard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-10-02 10:36

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 28 Sep 2002 01:47:49
+0200

>Er der nogen der ligger inde med Wibergs, eller andre aktuelle kilder,
>der kan belyse følgende:

Tak for svarene, samt de forskellige oplysninger og henvisninger.

--
mvh, A:\Feldborg