iMac DV SE og Quartz
Fra : Per Madsen

Dato : 27-09-02 22:39

Jeg køber nok en iMac DV SE (500 mHz, 256 mb ram) en af dagene, og vil
lige høre om jeg kan sætte et større grafikkort i, end det der sidder i
fra fabrikkens side.
Jeg ville nemlig gerne køre MacOS 10.2 på den, og for at kunne få glæde
af Quartz skal der, ifølge Apple, mindst et grafikkort m. 16 mb ram i
maskinen. En 500 mHz iMac skulle kunne køre 10.2 pænt hurtigt, eller
hvordan?!

Jeg spørger sikkert dumt, men jeg aner intet om grafikkort og iMac'ens
udvidelsesmuligheder på det punkt.

--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-09-02 23:07

In article <1fj6zwj.1yz1nt51jk0isaN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Jeg køber nok en iMac DV SE (500 mHz, 256 mb ram) en af dagene, og vil
> lige høre om jeg kan sætte et større grafikkort i, end det der sidder i
> fra fabrikkens side.

Det kan du ikke. En iMac kan opgraderes med RAM og drev og hvad du kan
slutte til den eksternt.

Fra : Per Madsen

Dato : 28-09-02 00:59

> Det kan du ikke. En iMac kan opgraderes med RAM og drev og hvad du kan
> slutte til den eksternt.

Dvs. ingen Quartz til mig
Kommer OS 10.2 alligevel til at køre så hurtigt på maskinen, at det er
til at acceptere..?
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-09-02 01:03

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Dvs. ingen Quartz til mig
> Kommer OS 10.2 alligevel til at køre så hurtigt på maskinen, at det er
> til at acceptere..?

Jeg har 10.2 til at køre på en 400MHz DV. Jeg synes det kører fint.

Martin

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 28-09-02 02:56

Per Madsen wrote on 28/09/02 1:59:

> Dvs. ingen Quartz til mig
> Kommer OS 10.2 alligevel til at køre så hurtigt på maskinen, at det er
> til at acceptere..?

Du får Quartz, men ikke Quartz Extreme (QE).
Quartz er teknologien bag Mac OS X's brugerflade.
Dette er baseret på Adobe's PDF. Screenshots bliver gemt som PDF og
udskrifter fra alle programmer kan gemmes som PDF.
QE er et tiltag, der flytter den noget processor-krævende rendering af
Quartz fra CPU'en direkte til grafikkortets processor (GPU).
Hér kræves et grafikkort på AGP-bussen, da PCI-bussen er for langsom til at
flytte sådanne mængder data, især hvis der sidder yderligere PCI-kort.

Da iMac DV og ældre maskiner ikke har en AGP-bus, vil de ikke kunne udnytte
QE selvom grafikkortet kunne erstattes med et nyere.

Men Mac OS X 10.2 kører fint på den model, du har tænkt dig at købe.
Køb dog noget mere RAM - det vil du blive glad for.

/Richard Nees

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-09-02 07:14

Richard Kruse Nees <nospam@absolutelynospam.gov> wrote:

> Da iMac DV og ældre maskiner ikke har en AGP-bus, vil de ikke kunne udnytte
> QE selvom grafikkortet kunne erstattes med et nyere.

iMac DV har grafik kortet på en AGP bus, men kortet er bare ikke moderne
nok (ikke radeon som kræves af QE) og fattes ram (under 16mb som kræves
af QE)

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 16:36

On Sat, 28 Sep 2002 at 01:55 GMT, Richard wrote:

> Da iMac DV og ældre maskiner ikke har en AGP-bus, vil de ikke kunne udnytte
> QE selvom grafikkortet kunne erstattes med et nyere.

DV'eren har skam AGP bus, men Rage128 familien kan ikke bruges til QE

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 16:35

On Fri, 27 Sep 2002 at 23:59 GMT, Per wrote:

> Kommer OS 10.2 alligevel til at køre så hurtigt på maskinen, at det er
> til at acceptere..?

ja, forudsat at du har nok RAM

Fra : Per Madsen

Dato : 28-09-02 16:49

> ja, forudsat at du har nok RAM

Og er 256 mb så "nok"?
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 17:25

On Sat, 28 Sep 2002 at 15:49 GMT, Per wrote:

> Og er 256 mb så "nok"?

det er tilstrækkeligt hvis du ikke kører for mange og store programmer
på én gang. En af mine venner bruger 10.2 og Office på en iBog 300 med
192MB, og det kører fornuftigt.