At bruge sine sejl rigtigt?
Fra : Michael Pedersen

Dato : 27-09-02 22:12

At være god til at bruge sine sejl, dvs at sejle både trygt og hurtigt er et
godt mål. Men knap så nemt at opnå i praksis. Det er ikke svært at sejle
trygt, der skal blot minskes sejl. Men hvor hurtigt kan man sejle - trygt.

Vi har en Banner 33. Længde i vandlinie ca. 9.2 m. Det burde kunne give en
max fart (med mindre vi kan surfe) på ca. 9 knob.
Vi kommer aldrig op på denne fart. Senest var vi ude i 12 - 14 ms i kategat
på en agten for tværs og løb ca. 7 knob.
På mere fladt vand i "vores" hjemvand som er Roskilde fjord kommer vi også
op på 7 knob når det blæser lidt men aldrig derover.. Farten er målt på GPS
da vi har en ældre log der typisk viser mellem 1 og 1.5 for lidt målt i både
den ene og den anden vej inden for ½ time så strøm burde kunne elimineres.

Det er da surt. Hvordan kommer vi op i en højere hastighed når der er vind?

Nu skal det tilføjes at vi ikke smider en masse sejl på men også gerne vil
sejle nogenlunde trygt, dvs uden en stor krængning.
Men på en foran for tværs, når vi krænger over 30 grader er der da noget
der tyder på at vi har en del vind der blot ikke bliver omsat til fart. Og
jeg ved godt at vi skal sejle med flade sejl med stor tvist der lukker
vinden ud i toppen af sejlet. Men hvordan finder jeg ud af om vi gør det
rigtigt. Jeg tror jeg har læst alt litteratur om emnet efterhånden, den
sidste jeg mangler er at omsætte til praksis er "illusteret sejl- og
rigtrim"

Jeg er meget interesseret i at høre om hvordan I andre gør. Bådtypen er ikke
så vigtig, det er mere relevant at høre om rækkefølgen af fx hvordan
trimmulighederne bruges: stramning af faldet på forsejl/storsejl, brug af
cummingham, brug af kikkinstrap, bomudhal, skødevinkel til forsejl,
rækkefølge i rebning og så er der sikker noget jeg har glemt.

Med venlig hilsen

Michael Pedersen
Slangerup

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-09-02 22:49

Fra : Jens Juul

Dato : 28-09-02 11:59

Hej

Ja det lyder lidt vildt at I ikke kan få den over 7 knob. Jeg har netop
overstået et kursus, min lokale sejlklub (Lynetten) har kørt gennem hele
denne sæson. Avanceret trim og spiler sejllads - skide sjovt og MEGET
MEGET lærerigt, så hvis jeres klub gør sig i den slags så tag sådan et
kursus.

> [...]
>cummingham, brug af kikkinstrap, bomudhal, skødevinkel til forsejl,
>rækkefølge i rebning og så er der sikker noget jeg har glemt.

Egentlig er de ting meget godt omtalt i Illustreret sejl og rigtrim. Har
du ikke Ticklers i sejlene er det et godt sted at starte så du kan få en
fornemmelse af hvad der sker når du trimmer.

Jeg har en RJ 85 Special og den kan ikke sammenlignes med din båd da det
er en smal båd, men optimalt trim på den er sådan ca.: Agten for tværs
"slæk på det hele", dvs bomudhal, storefald, agterstag og skøder
naturligvis. Jo mere agten for tværs jo mere slæk - dette gælder især i
let vind.
Foran for tværs.: hal hjem på det hele. Jo mere vind og jo mere foran for
tværs, jo mere skal der hales hjem (indtil en vis grænse naturligvis).
Hule sejl, når du sejler bidevind, får bare båden til at krænge uden at
omsætte det i fart.
Mht til skødevinklen til forsejl er tommelfingerreglen på min, at haler du
vognen agterud strammer du underliget og lukker meget vind ud af
agterliget, kører du vognen frem strammer du agterliget og slækker
underliget med hulning af sejlet til følge. Så det afhænger at vinden hvad
der er det optimale. Jeg har tegnet nogle streger i barmen så jeg kan
flugte skødevinklen med midten af forliget. Det siges at være en god
allround trimning og det er for det meste sådan jeg sejler medmindre der
er let vind.
På min skal det blæse MEGET før det er nødvendigt at rebe (men den er
heller ikke overrigget som din). Men rækkefølgen er at jeg skifter forsejl
til det mindste før jeg begynder på storsejlet. Dette ikke så meget for at
bevare fart i båden men for at have en god balance.

Yes - som sagt kan det anbefales at tage et kursus hvis du har mulighed
for det. Der var adskellige tiører der faldt, når man fik omsat teorien
til praksis sammen med en superdygtig instruktør.

Mvh Jens

Fra : GrandOldMan

Dato : 28-09-02 20:05

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cummingham, brug af kikkinstrap, bomudhal, skødevinkel til forsejl,
> rækkefølge i rebning og så er der sikker noget jeg har glemt.
klip

Det er svært at svare på... men et par gode råd er at i skal have en "gammel
søulk" med ud.. så kan han trimme sejl og i kan se hvor hurtigt i kan
sejle...

En anden ting er tiklers... små mohair-garn stykker som sætte de rigtige
steder på sejlet. Så man kan se om vinde "glider" rigtigt langs sejlet..

Man kan købe at sæt tiklers som indeholder nok til en sejlgarderobe.. på
storsejlet sættes de i agterliget bag hver sejlpind og på forsejl sættes de
ca. 30 cm fra forkanten af sejlet 3 steder med 1/3 af sejlets højde mellem
hver. der skal sidde 3 ticker på hver side af forsejlet.

Når du så sejler så kan du se om du trimmer rigtigt... når alt står perfekt
står alle ticklers vandret bagud... og så er det bare om at finde lidt bøger
om ticklers fordi der er noget med at der er en af dem der godt må vende
enden lidt op...

Til sidst se er det sidste jeg har lært: når du krydser og skal gennem store
bølger så lad være med at gå op i bølgen men fald lidt af i stedet så du får
mere træk i sejlet op af bølgen og ret så op igen når du er på bølgetoppen
fordi så holder du fart... Jeg tabte meget fart førhen fordi jeg syntes at
det var mest behagligeligt at sejle vinkelret over bølgerne...

Hilsen

Andy

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 28-09-02 21:40

"GrandOldMan" <grandoldman@tcdadsl.dk> wrote in message

--- snip ---

> [...]
> fordi så holder du fart... Jeg tabte meget fart førhen fordi jeg syntes at
> det var mest behagligeligt at sejle vinkelret over bølgerne...

Det kommer an på bådtypen. Nogle sejler bedre på den ene måde, nogle på den
anden. Man får også lidt mere afdrift ved den teknik du nævner.

Min L23 kunne lide det 'skråt op, lige ned' men min Laurin 32 foretrækker
det på den anden måde.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 28-09-02 20:16

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en Banner 33. Længde i vandlinie ca. 9.2 m. Det burde kunne give en
> max fart (med mindre vi kan surfe) på ca. 9 knob.

Havhav.

Den teoretiske vandlinielængde defineres sådan: Hull speed is expressed as
1.34 X the square root of LWL, or length of waterline. If a cruising
sailboat has a waterline length of 36 feet, she should be able to sail 1.34
x 6, or approximately eight knots.
Se selv på >
http://www.sailnet.com/collections/articles/index.cfm?articleid=colgat006 <
Hvis 9,2m svarer til 33 fod bliver jeres vandliniefart ca. 7,6 kn.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 28-09-02 20:46

Holder det stik i praksis?

Der må vel være nogle forudsætninger som du ikke nævner (så som optimal
skrogform?).

Og lever sejlbåde i almindelighed op til de forudsætninger?

Jeg sejler endnu ikke, så jeg kender ikke så meget til de dele endnu.

--
Venlig hilsen
Jan Fjeldmark

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 28-09-02 22:00

"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> wrote in message
> Holder det stik i praksis?

> Der må vel være nogle forudsætninger som du ikke nævner (så som optimal
> skrogform?).

Der er et sandt hav af faktorer der indvirker - våd overflade, dens
beskaffenhed, osv, osv, osv...sejlene og rigtrim har en hel del at sige.

> Og lever sejlbåde i almindelighed op til de forudsætninger?

En båd sejlet af en erfaren, årvågen og kyndig besætning vil som regel sejle
hurtigere end med en doven, uerfaren og uvidende besætning! Så hvis man
presser den, kan det måske passe.

> Jeg sejler endnu ikke, så jeg kender ikke så meget til de dele endnu.

Man kan sejle en båd over skrogfarten, og det, der sker, er at hækken
(bagenden) bliver suget ned, da den bølger båden sejler i bliver længere end
skroget ved vandlinien. Man sejler 'op ad bakke'.

Problemet er det, at kræfterne i båden stiger meget brat når man er over
skrogfart. Hvis skroget (og besætningen) er til det, kan visse både begynde
at plane, hvorved vandet yder meget mindre modtstand. Kapsejlere forsøger at
ramme det punkt så hurtigt som muligt, da de aldrig kan få fart nok. Og hvis
de er godt op over skrogfart - lad os sige, 15 knob for en 35-fods båd - og
rorsmanden laver en fejl, eller spileren mister trækket, så båden sætter sig
ned igen, er modstanden pludselig meget høj og kræfterne i skuden ude af
balance. Det er sket mange gange under kapsejlads at kølbåde har kæntret
forover, når stævnen rammer næste bølges bagside og 'graver sig ned'.

På den anden side har jeg haft tit min L23 op og surfe (på bølgegangen, ikke
spilerplaning) hvor farten har været 8-9 knob, og det er hamrende sjovt! Man
skal bare ikke være alt for træt når det sker.

(jeg skulle også lige sige, at din newsreader (Mozilla?) er sat op så
Outlook Express ikke genkender linieskift, så man får ikke ">" =
'svar-quotes')

Fra : Michael Pedersen

Dato : 30-09-02 20:55

Tak for jeres kommentar, også de der er sendt til "privaten" .

Vi bruger tickler på i forsejl og i agterliget på storsejlet, og har stor
glæde af disse. Men det lyder som om jeg skal arbejde mere med skødevognene
til både forsejl og storsejl. Og lige præcist dette synes jeg ikke er helt
nemt at huske derude på vandet.

Og så lyder det som en god ide at komme med nogen ud der kan sejle
kapsejllads.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : a

Dato : 02-10-02 13:48

Herunder de 3 vigtigste trimredskaber/muligheder.

1. Dybdens placering:
Dybdens placering (mellemvind og hård vind 50 % i forsejl/storsejl målt fra
masten). Let vind (45% i forsejl og 55% i storsejl). Køb evt. sejlstriber
for at se dybden. Dybdens placering styres af fald, cunningham og bakstag.

2. Dybdens størelse:
I let vind skal sejl være dybe og i mellem samt hård vind skal de være
flade. Dybdens størrelse styres primært med storsejlets bomudhal, skøde og
kick. Forsejlet dybde styres primært af skøde og bakstag.

3. Tiklers og tvist:
Tiklers i forsejl vandret. Øverste til luv må gerne løfte sig lidt. Alle
skal løfte sig samtidig ellers juster skødepunkt frem/tilbage. Tikler i
storsejl skal være vandrette. Hvis den øverste folder sig for meget til læ
skal der være mere tvist. Det styres med storsejlsskøde, hækstag og kick. I
hård vind er det vigtigt med tvist i storsejlet for at lukke overskudsluft
ud og derved sejle mere stabilt og hurtigt.

Spørg endelig hvis i vil vide mere om hvordan man opnår de ovennævnte
effekter.

Venlig Hilsen
Michael

Fra : Klaus Petersen

Dato : 20-10-02 22:27

Hej Michael,

Det lyder som om, du ikke har optimeret luftstrømmen mellem for- og
storsejl.

Fokkens skødepunkt tværskibs er optimal, når du får indfald (bakluft) i både
for- og storsejl samtidig, når du luffer langsomt op mod vinden. Samtidig
skal du være meget opmærksom på øverste tickler i forsejlets agterkant. Den
SKAL flyve hele tiden (eller næsten). Hvis den ikke gør det, sænker du
vindens hastighed over forsejlet, som er det sejl, der trækker mest. Du kan
slække lidt på skødet for at åbne, men prøv først at slække lidt på
fokkefaldet. Det betyder to ting: toppen falder lidt ud (større tvist) og
dybden i forsejlet rykker lidt tilbage. Når dybden rykker tilbage, kan du gå
lidt højere. Til gengæld mister du lidt kraft, men det er kun væsentligt,
hvis der er bølger.

Hvis du mangler to knob på toppen, så er det nok et problem med kanalen. Det
står beskrevet i den bog du omtaler. Den er rigtig god.
Husk med storsejlet: Du bestemmer sejlets tvist med skødet og vinklen med
skødevognen/løjgangen.

Hilsen Klaus