Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
360° Panorama
Fra : Peter Depping

Dato : 27-09-02 20:47

I´ve got a new panorama. It´s a panoramic view from Dueodde Fyr. Enjoy.

http://www.deppings.de/duefyr
--
Grüße, Peter Depping
http://www.peterdepping.de

Fra : René Sørensen

Dato : 28-09-02 14:09

Sådanne et vellykket panorama burde jo starte en diskussion om panoramaer og
hvordan man får succes med dem.
Jeg har selv experimeteret en del med dem på det sidste (Panorama Factory).
Det kræver tid og gentagne forsøg for at få pæne overgange. Peters billede
(som kan ses på http://www.deppings.de/duefyr/duefyr0421.jpg) viser ca 10
(mørke) overgange hvor billederne overlapper. Er der nogle i gruppen som har
nogle hints til hvordan man kan gøre det bedre.
Min egen metode er simpelhen at vælge (med select tool i fx PSP) og justere
lyset i det område. Det må kunne gøres bedre...

Vh - René

Ps - Peter, sorry about the language...

Fra : Peter Depping

Dato : 28-09-02 16:24

Hej René,

I don´t know whether i´ve understood or not. The Panorama is built out of 12
photos with panorama tools and ptgui. I took them with my Canon EOS 300,
focal length of 28mm, on Fuji Superia 200. Afterwards I scanned the
negatives. You´re right, there are some slight overlaps seenable. I was not
able to get them away totally with photoshop.

--
Grüße, Peter Depping
http://www.peterdepping.de

Fra : Svend Emil

Dato : 28-09-02 18:38

> [...]
not
> able to get them away totally with photoshop.

If you're from Germany I'll think that it is pretty impressive that you can
read danish!!

Deutsch is sehr toll, aber mancmal auch schwer!!
--
--- Svend Emil (o: ---
It is not good that we're not "talking" danish, when we are in news:dk......

Fra : Peter Depping

Dato : 28-09-02 19:09

)
> Deutsch is sehr toll, aber mancmal auch schwer!!
Richtig!
> It is not good that we're not "talking" danish, when we are in

Auch richtig, leider kann ich kein dänisch sprechen.

--
Grüße, Peter Depping
http://www.peterdepping.de

Fra : Asle Bjerva

Dato : 29-09-02 13:01

"Peter Depping" <peterdepping@web.de> skrev i melding
> [...]
not
> able to get them away totally with photoshop.

Hei.
Bildet og panoramaet er bra, men din horisontlinje er ikke i ro, ved full
innzooming flytter horisonten seg opp og ned med nesten 1 cm på min 19"
skjerm.
Jeg har også eksperimentert med panoramaopptak, og har kommet til at en
meget godt stativ med hjempemiddel for å få det jusert vannrett (libelle) er
nødvendig om et 360 panorama skal bli perfekt.
Jeg bruker MGI Photovista panorama, og det programmet foretar en justering
av eksponeringen i overgangene.
Ellers har jeg funnet ut at bilder tatt med størst mulig vidvinkel ikke er
bra å bruke som utgangspunkt for panoramaer, da de fleste
vidvinkelobjektiver har en liten 'hotspot' tendens, hvor det er litt
forskjell på eksponeringen i midten og i kanten av bildet. Jeg bruker et
Minolta D7 og tilsvarende 35 -50 mm brennvidde (det blir mange bilder i et
panorama men mindre problem).
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no