Nysgerrighed stærkere end skræk?
Fra : Ragna Skott

Dato : 27-09-02 19:31

Vores Fufu er bange for fremmede, så hver gang det ringer på døren,
forsvinder han som en røg ind under sengen, hvorfra han så med stor
forsigtighed måske sniger sig ud for at se på gæsterne, men kun hvis de er
meget stilfærdige.
I dag havde vi besøg af en kloakmand, som skulle ordne et rør i den
tidligere septic-tank, der befinder sig under en meter fra den låge, der
adskiller det kattesikre haveområde fra for- og sidehave. Lågen består
faktisk kun af en ramme med hønsetråd på.
Manden havde ikke været der ret længe, før Fufu kom smuttende for at
inspicere. I stedet for at flygte i rædsel, som jeg havde forventet, satte
han sig direkte op ad lågen med snuden helt inde i hønsetråden og fulgte
intenst med i begivenhedernes gang. Selv da vinkelsliberen gik i gang, holdt
han skansen uden at fortrække en mine.
Hvis vi har gæster med i haven, når Fufu er derude, viser han sig ikke
frivilligt. Hvorfor var han mon så tryg i dag? Har han måske en fornemmelse
af, at lågen beskytter ham, så gæsten ikke kan komme ind til ham, fordi han
ikke selv kan forcere lågen? Måske er der nogle af de gode katte-psykologer
her i gruppen, der kan forklare hans opførsel.
Jeg har lige lagt et par nye billeder ind i mit album af et lille vidunder.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ragna Skott

Dato : 27-09-02 19:41

de sidste ord skulle være: af det lille vidunder. Undskyld!

Fra : Niels Peter

Dato : 27-09-02 19:55

"Ragna Skott" <rahas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her i gruppen, der kan forklare hans opførsel.
> Jeg har lige lagt et par nye billeder ind i mit album af et lille

Denne gæst har jo været så hensynsfuld at holde sig uden for Fufus
territorium. Måske har han endda været så opslugt af sit job, at han helt
har ignoreret Fufu - og det opfattes jo altid som en venlig gestus på
kattesprog.
Altså har angstniveauet været så lavt hos Fufu, at nysgerrigheden har kunnet
tage over ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Ragna Skott

Dato : 27-09-02 20:54

> [...]
> kattesprog.
> Altså har angstniveauet været så lavt hos Fufu, at nysgerrigheden har kunnet

Tak for din forklaring; den virker meget logisk.
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-09-02 21:32

In article <3d94b747c09bf@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Ragna Skott
<rahas@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak for din forklaring; den virker meget logisk.
> Venlig hilsen, Ragna

Se, nu har vi jo indekatte - så håndværkere komme _helt_ herind! Men
jeg oplever det samme. Først gemmer man sig - uha, der kommer nogen...!
Men så - inden længe står begge katte og snuser til mandens sko, kigger
i hans værkstøjskasse, studerer hvad han laver .-) Gæster er ellers
noget man ser an. Og hvis de larmer, bevæger sig for meget rundt, er
for mange eller for interesserede i at komme i kontakt, bliver kattene
- især Donna - helt væk til de er gået.
Så jeg tror også at deres opførsel overfor håndværkere skyldes at
håndværkeren passer sit arbejde i stedet for at spejde efter katten.
Han er så uinteresseret at _han_ er interessant Og det virker mere
trygt i ro og mag at undersøge tæerne på en mand, der vender ryggen til
og laver noget helt andet

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : maz

Dato : 27-09-02 23:14

enig, enig.... min erfaring er fuldstændig lig Anns.....
:0)) maria

Fra : Ann K.

Dato : 01-10-02 23:04

Hæ - for nogle år siden røg vores næsten antikke naturgasfyr... Da
blikkenslageren skulle montere det nye fyr til de eksisterende rør -
tja, da knækkede rørene! *suk* Resultatet blev at vi i meget laaaaaang
tid havde håndværkere i huset.
Saga faldt pladask for den ene (en lidt ældre mand, der stank af hunde
... Han ignorerede hende totalt, mens han arbejdede - men han havde
altid en leverpostejmad med til hende, når det blev frokosttid
Faktisk syntes Saga så godt om manden at han af og til knoklede løs med
rørene, men hun sad ovenpå hans bøjede ryg! *sss*
Jo - hun kan skam godt være venlig!
Til gengæld fik den maler (som gav vores hus en omgang udvendigt) altid
"dødsblikket"... nok fordi han, hver gang han gik forbi hende, lige
rakte en hånd frem og nussede hende på hovedet... Bange for Saga - niks!
Han var den lykkelige ejer af hendes søn Aja Dobbo

Mvh Ann