MS Windows
briani 27239
Gendanne XP, og installere 98
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-09-02 19:15

Hej

Jeg har en Fujitsu/Siemens bærbar 500 Mhz Amd k6-2, med kun 64 mb ram...

Jeg har haft XP installeret.. Men det var dog en smugle langsomt, med de få
ram.. Grafikkortet, snupper vist også 8mb af den de samlede 64.

Det er en 10GB harddisk proppet i maskinen. Harddisken er delt i 2
partioner.

Jeg havde XP på drev D, og bare en normal partion på drev C. Begge var NTFS

Så valgte jeg at prøve at indstallere Lindows 2.0, som er et linux baseret
styresystem.

Jeg valgte ved installationen, at den skulle bruge drev C, og IKKE tage over
hele harddisken..

Men desværre ser det sådan ud... Kan ikke få noget drev D frem..

SÅ er mit spørgsmål. Hvilket drev værkstøj skal jeg køre, for at gendanne,
så jeg kan boote XP installationen, og lave C drevet om til Fat32, så jeg
kan installere 98Se på den?

Fra : hardy

Dato : 27-09-02 21:02

"Bjarke Hansen" skrev d. 27-09-02 19:15 dette indlæg :
> [...]
gendanne,
> så jeg kan boote XP installationen, og lave C drevet om til Fat32, så

nu kender jeg ikke lige noget til det linux baseret program du omtaler ,
men, du skal nok prøve at boote med en windows bootdisk , og køre fdisk
og slette din partion som er c: og derefter opratte en ny. men du får et
problem med at installere win 98 når du har xp på .for det er sådan at
du skal have win 98 på først , og derefter installere xp . grunden til
at du skal slette partisionen er at win 98 ikke kan køre ntfs fil-system
.men kun fat. håber dette kan hjælpe.

MVH Hardy

http://www.kandu.dk/

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 23:16

Bjarke Hansen wrote:

> SÅ er mit spørgsmål. Hvilket drev værkstøj skal jeg køre, for at
> gendanne, så jeg kan boote XP installationen, og lave C drevet om til
> Fat32, så jeg kan installere 98Se på den?

Du kan lave en start diskette til din XP

Tag en win98 startdiskette slet indholdet (ikke formatere)
kopier Ntdetect.com og Ntldr over på disketten fra din XP CD
Omdøb Ntldr til Setupldr.bin
Opret en boot.ini med

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home"
/fastdetect

Hvis du har en tom diskette du har formateret med XP skal du ikke omdøbe
ntldr

--
Mvh Edmund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 11:29

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

> [...]
> /fastdetect
>
> Hvis du har en tom diskette du har formateret med XP skal du ikke omdøbe

Rigtig mange tak.. Det var jo rimelig enkelt og så virkede det

Hvis XP lå på C drevet, ville der havde stået partition(1) ?

Nu har jeg ikke nogen win 98 startdiskette. Og formaterede derfor en
diskette i XP. Men hvad nu hvor jeg vil have Windows 98se på drev C. Hvor
Lindows i øjeblikket ligger..

Fra : Edmund

Dato : 28-09-02 14:45

Bjarke Hansen wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

> Rigtig mange tak.. Det var jo rimelig enkelt og så virkede det
>
> Hvis XP lå på C drevet, ville der havde stået partition(1) ?

Ja, men husk at rette det i begge linjer

> Nu har jeg ikke nogen win 98 startdiskette. Og formaterede derfor en
> diskette i XP.

Og hvordan fik du gang i XP uden startdisketten

>Men hvad nu hvor jeg vil have Windows 98se på drev C.
> Hvor Lindows i øjeblikket ligger..

Du kan vel formatere dit c-drev til fat32 inde fra XP.

Installer 98 ved at boote fra CD´en.
Hvis du ikke kan boote fra cd så kopier Win98 mappen fra cd´en over til
C:
og lav en MS dos diskette med systemfiler med WinXP.

Bagefter skal du så reparere din XP installation med XP cd´en for igen
at få bootmenuen.

--
Mvh Edmund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 15:20

> Ja, men husk at rette det i begge linjer

Okay, men ville bare høre, om det var det, som henholdsvis angav drev c og D

> Og hvordan fik du gang i XP uden startdisketten

Jeg kører XP på min stationære.. Her formaterede jeg således bare en
diskette, lavede INI filen, og proppede de 2 filer på diske, som du fortalte

> Du kan vel formatere dit c-drev til fat32 inde fra XP.

Da jeg startede XP op på maskinen. var der ikke noget der hed C drev

Når jeg går ind under Disk management. Kan den se en system partion.

Men jeg kan ikke gøre noget med den. Kun slette den

> Installer 98 ved at boote fra CD´en.

Det vil jeg prøve

Hvordan laver man en boot diskette til Windows 98se eller ME? Hvis man ikke
kan boote fra cd´en?

> Bagefter skal du så reparere din XP installation med XP cd´en for igen
> at få bootmenuen.

Okay, vil det så sige. At jeg kan indstallerede 98, og derefter reperere XP
indstallationen. Hvor så jeg kan vælge at boote fra 98 eller XP?

Det med at reperere.. Det prøvede jeg også, inden jeg skrev i gruppen her...
Mærkelig nok, kunne den kun se Lindows installationen.. Altså C:windows\ som
Lindows åbenbart også laver.. Den kunne ikke finde nogen rigtig XP install
på noget D drev.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 15:22

> Det vil jeg prøve

Nu kom jeg lige i tanke om, at det prøvede jeg jo igår..

Her sagde den, at der ikke var nogen partion den kunne indstallere på... Da
den skulle bruge et FAT partion...

Så hvor for jeg fat i en sådan diskette, med fx FDISK, eller hvad man
bruger?

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 14:44

Bjarke Hansen skrev:

> Her sagde den, at der ikke var nogen partion den kunne indstallere
> på... Da den skulle bruge et FAT partion...

Det er sikkert en NTFS-partition du har på din harddisk nu og den
får du ikke lov til at installere Win98 på. Partitionen skal slettes
og en ny (FAT32-partition) skal oprettes med f.eks. Fdisk.

> Så hvor for jeg fat i en sådan diskette, med fx FDISK, eller hvad
> man bruger?

Det nemmeste er vel at hente en bootdisk til f.eks. Win98SE på
www.bootdisk.com

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-09-02 14:59

> Det er sikkert en NTFS-partition du har på din harddisk nu og den
> får du ikke lov til at installere Win98 på. Partitionen skal slettes
> og en ny (FAT32-partition) skal oprettes med f.eks. Fdisk.

Nej, det er en eller andet Linux partition... XP kan da ivertfald ikke læse
noget på drevet

Skal jeg slette partionen i fx XP; og så boote og lave noget fix med Fdisk?

> Det nemmeste er vel at hente en bootdisk til f.eks. Win98SE på
> www.bootdisk.com

Jeg må prøve igen... Når man ville køre de hersens automatisk udpakninger,
til disketten.. Har jeg prøvet med 50 disketter, men den bliver ved med at
komme med en eller andet mystisk fejl

Fra : Madsen

Dato : 29-09-02 15:09

Bjarke Hansen skrev:

> Nej, det er en eller andet Linux partition... XP kan da ivertfald
> ikke læse noget på drevet

Så prøv denne artikel:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314458>

Madsen.