Peder Nielsen Middelfart, sogneprest i Ska~
Fra : Randi Rostrup

Dato : 27-09-02 15:52

I følge Wibergs prestehistorie (bd. 3, s. 52), ble en Peder Nielsen
Middelfart sogneprest i Skagen i 1646. Der ble han gift med
forgjengerens enke Anna Nielsdatter. Den neste presten er nevnt ca.
1661, så Peder Nielsen Middelfart var trolig død eller hadde flyttet ca.
1660. Dette er alt som står om ham hos Wiberg.
Vet noen noe mer om denne presten? Var han født i Middelfart? Hvor gikk
han på skole og når ble han immatrikulert? Hvor var han før han kom til
Skagen? Var han gift flere ganger? Hadde han noen barn?

Jeg ville også være takknemlig for opplysninger om hvor det evt. var
skrevet mer utførlig om prestene i Skagen, f. eks. i lokalhistorisk
litteratur. Jeg kjenner til Dahls samlinger, men har ikke mulighet til å
dra til København akkurat nå.

mvh
Randi Rostrup

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-02 18:04

Peder Nielsen Middelfart, født omkring 1610, død 1662, begravet den 9. juli
1662 .

Præst i Skagen (1646-62).

Gift omkring 1647 med Anne Nielsdatter Guldsmed, født omkring 1614, død
efter 1662, datter af Niels Rasmussen Guldsmed og Margrete Poulsdatter

Der er ingen børn i ægteskabet.

Ref. : Vendsys.-Præstefamilier.

Mvh.

Anker

Fra : Randi Rostrup

Dato : 05-10-02 16:57

Jeg takker opplysningene. Det som for meg var nytt og viktig var et fødselsår
og en nøyaktig begravelsesdato. Det gjorde det litt lettere å lete seg gjennom
de aktuelle årene i Københavns Universitets Matrikel (bd. 1). Vi må vel nesten
gå ut i fra at Skagenpresten er identisk med den "Petrus Nicolai
Meddelfardensis" som ble innskrevet ved universitetet den 7/5 1638 fra Odense
skole "E scholæ Otthon. colleg." (s. 141). Det synes litt underlig at denne
opplysningen ikke er med i Wibergs prestehistorie, for det finnes bare en
person med navnet Peder Nielsen Middelfart i hans personregister.

Er det noen som kjenner til hvorvidt den ovennevnte studenten "Petrus Nicolai
Meddelfardensis" er identifisert som en annen enn sognepresten i Skagen
1646-1662?

På den andre siden, dette passer ikke særlig bra med et fødselsår i 1610,
ettersom han da ville være hele 28 år gammel da han ble immatrikulert, en alder
som aviker temmelig mye fra gjennomsnittet på den tiden, som var ca. 20 år. Men
umulig er det selvsagt ikke. Nå vet jeg ikke hva som er grunnlaget for
opplysningen om fødselsåret 1610, om hans alder f.eks. er gjengitt ved hans
begravelse, på en gravstein eller på et portrett. For alt jeg vet, kan det
gjerne være en gjetning. Slike finnes det (dessverre) en del av.

Bakgrunnen for mitt opprinnelige spørsmål var et forsøk på å finne ut om denne
Skagen-presten hadde forbindelse til en prest i Norge. Dersom den ovennevnte
studenten i 1638 er identisk med Skagen-presten, er en slik forbindelse
utelukket. Det ville det være bra å få bekreftet.

mvh
Randi Rostrup

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 15-10-02 08:06

Hej igen. Om Poul Nielsen Stub se: Erik Reitzel-Nielsen: Danske domme, bd.
III, side 262.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-02 18:14

1. 3 børn, stilling døde før faderen (jvf. Gravsten)., d. FØR 1646.

Forældre

2. Christen Pedersen Albæk, f. 1603, stilling Præst i Skagen (1630-46).,
d. 16 okt 1646, begravet Skagen gamle kirke. Han blev gift med Anne
Nielsdatter Guldsmed, 18 sep 1631.

3. Anne Nielsdatter Guldsmed, f. OMK 1614, d. EFT 1662. Hun blev gift
med (1) Christen Pedersen Albæk, 18 sep 1631, f. 1603, stilling Præst i
Skagen (1630-46)., d. 16 okt 1646, begravet Skagen gamle kirke. Hun blev
gift med (2) Peder Nielsen Middelfart, OMK 1647, f. OMK 1610, stilling Præst
i Skagen (1646)., begravet 9 jul 1662.

Bedsteforældre

4. Peder Jensen Skive, stilling Kapellan og Rektor i Hjørring (1592).
Præst i Albæk-Voer (1603)., d. 14 jul 1640. Han blev gift med Inger
Christensdatter Bistrup.

5. Inger Christensdatter Bistrup, d. 1666, Flade.

6. Niels Rasmussen Guldsmed, stilling Præst i Skagen (1601)., d. 1630.
Han blev gift med (1) Margrete Poulsdatter Guldsmed, stilling dør i
Barselseng 25. januar 1616., d. 25 jan 1616. Han blev gift med (2) Anne
Jensdatter, stilling fik 6. feb.1637 Arveafkald af Hr. Niels børn.

7. Margrete Poulsdatter Guldsmed, stilling dør i Barselseng 25. januar
1616., d. 25 jan 1616.

Oldeforældre

10. Christen Eriksen (Skriver), stilling Skriver i Bistrup ved Hjørring,
Ridefoged til Sejlstrup Len., d. 1599. Han blev gift med Ellen
Mogensdatter.

11. Ellen Mogensdatter, d. 1610, Bistrup, Hjørring.

14. Poul Nielsen Guldsmed, stilling Kapellan i Aalborg, Frue kirke
derefter Præst i Skagen (1585), d. 21 apr 1601. Han blev gift med (1) Inger
Laursdatter, d. 5 jun 1595. Han blev gift med (2) Anne Laursdatter,
stilling flyttede som enke til Lindholm, hvor hun døde 1638., d. 1638,
Lindholm.

15. Inger Laursdatter, d. 5 jun 1595.

Tipoldeforældre

28. Niels Madsen Guldsmed, stilling Præst i Skagen (1565), d. OMK 1580.
Han blev gift med Anne Poulsdatter Stub.

29. Anne Poulsdatter Stub. Hun blev gift med (1) Niels Madsen Guldsmed,
stilling Præst i Skagen (1565), d. OMK 1580. Hun blev gift med (2) Peder
Sørensen, stilling Præst i Skagen (1580)., d. 1585.

Tip-tip-oldeforældre

58. Poul Nielsen Stub, stilling Sognepræst i Skørping. Han blev gift med
Mette Mortensdatter Hvas.

59. Mette Mortensdatter Hvas.

Tip-3-oldeforældre

116. Niels Stub.

Mvh

Anker

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 13-10-02 15:00

Om Peder Jensen Skive se: Herredagsdombog nr.33, side 62, den 30/4 1630. Se
Samlinger til Jydske saml. og topografi bind 5, side 85.

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 13-10-02 07:50

Om Peder Jensen Skive, præst i Albæk-Voer, se: Herredagsdombog nr. 33, side
62 30/4 1630. Se Samlinger til Jydsk Hist. og topografi bd. 5, side 85.