Udvalg af felter i formular
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-01 19:09

Jeg har en formular med adskillige felter, hvoraf jeg kun ønsker at et
udvalg af dem skal inkluderes i den bestilling der sendes til mig (og
vises som kvittering til afsenderen.

Hvordan er det nu lige man vælger hvilke felter der skal med og hvilke
der ikke skal med? Det drejer sig om Matt's MailForm.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Andreas Astrup - htm~

Dato : 23-02-01 20:42

Kurt Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Hvordan er det nu lige man vælger hvilke felter der skal med og hvilke
> der ikke skal med? Det drejer sig om Matt's MailForm.

Jeg er ikke helt sikker paa, hvad du mener. Men tomme felter - altsaa
felter uden indhold - bliver normalt ikke vist (hvis felterne er udfyldt,
vil du vel have dem med?).

Hvis du ikke oensker at sende brugeren til den standardside, der bruges i
scriptet, kan du lave din egen side og sende brugeren dertil med
"redirect", men saa faar brugeren ingen egentlig kvittering. Saa det er
lidt alt eller intet (skjulte felter ("hidden") vises dog ikke paa
standardsiden).

Du kan laese om mulighederne i Matt's FormMail her:
http://www.html.dk/artikler/00012/

Med venlig hilsen

Andreas Astrup - html.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-01 23:18

On Fri, 23 Feb 2001 19:42:22 GMT, Andreas Astrup - html.dk wrote:

>Jeg er ikke helt sikker paa, hvad du mener. Men tomme felter - altsaa
>felter uden indhold - bliver normalt ikke vist (hvis felterne er udfyldt,
>vil du vel have dem med?).

Nope, der er ikke tomme felter. Jeg har en række felter som kun bliver
brugt som skyggefelter og andre kun til at opbavere "mellemregninger"
i (tro mig, der ER fornuft i galskaben). I mange tilfælde er indholdet
af et felt og dets skyggefelt identisk, så derfor gider jeg ikke at få
resultatet serveres 2 gange

Kan jeg eventuelt nulstille de uønskede felter - altså slette
indholdet - i det øjeblik der trykkes på submit-knappen, således at de
opfattes som tomme og derfor ikke kommer med? Svaret hører måske til i
clientside-gruppen, men jeg undlader at sætte FUT, indtil jeg har set
hvad vej vinden blæser.

>Du kan laese om mulighederne i Matt's FormMail her:
>http://www.html.dk/artikler/00012/

Yep, den kender jeg godt, men den løser ikke mit problem.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Andreas Astrup - htm~

Dato : 24-02-01 15:12

> [...]
> opfattes som tomme og derfor ikke kommer med? Svaret hører måske til i
> clientside-gruppen, men jeg undlader at sætte FUT, indtil jeg har set

Ja, du bliver nok noedt til at bruge enten Javascript eller PHP/ASP til at
loese problemet. FormMail kan i hvert fald ikke umiddelbart goere det -
desvaerre.

Med venlig hilsen

Andreas Astrup - html.dk

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 23:23

"Andreas Astrup - html.dk" ::

FormMail har som standard 10 "felter" man kan rode med.
De er defineret i scriptets array %Config. Her er de fra v. 1.6:

%Config = ('recipient','', 'subject','',
'email','', 'realname','',
'redirect','', 'bgcolor','',
'background','', 'link_color','',
'vlink_color','', 'text_color','',
'alink_color','', 'title','',
'sort','', 'print_config','',
'required','', 'env_report','',
'return_link_title','', 'return_link_url','',
'print_blank_fields','', 'missing_fields_redirect','');

Jeg opfatter dit spørgsmål sådan, at du har oprettet nogle
ekstra felter i din formular, som du bruger til validering.

Du nævner ikke at du har tilpasset scriptet, så det går
jeg ud fra at du ikke har.

Så er det sådan som standard, at felter ud over de 20
nævnte bliver taget med i såvel email som på siden
man bliver sendt hen til.

De ekstra form-felter og deres værdier gemmes i arrayen
%Form

Derfor skal du rette scriptet til, så arrayen %Form og den
tilhørende array @Field_Order bliver tom.

Ja, det var egentlig en god ide, for du skal over i serverside-gruppen.

> Ja, du bliver nok noedt til at bruge enten Javascript eller PHP/ASP

Desværre må jeg skuffe dig. Det er perl.

> FormMail kan i hvert fald ikke umiddelbart goere det -
> desvaerre.

Selvfølgelig kan det gøres. Det er perl. Der skal bare rettes lidt.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 23:31

"Claus Schmidt" ::
Damn, min maskine går amok og sender indlæg før jeg er
færdig med at skrive dem!

Jeg kom hertil:

> Selvfølgelig kan det gøres. Det er perl. Der skal bare rettes lidt.

Nu læser jeg ikke i .serverside, det er jeg for dum til, men hvis
du har adgang til at rette i selve scriptet, så find den linje som
hedder:

if ($Form{$name} && $value) {
$Form{$name} = "$Form{$name}, $value";

Den nederste del skal bare rettes så der ikke længere står $value,
så får du kun de 20 "originale" felter med - hvis du altså har bedt
om det. Altså, ret til:

if ($Form{$name} && $value) {
$Form{$name} = "$Form{$name}, ";

Det er da nemt, ikke ?

HVis du kun vil have nogle af felterne med og ikke allesammen,
så bliver det lidt mere indviklet.

--
[claus]
-som nåede at underskrive i andet forsøg.