|
| Hvor meget retusherer man? Fra : Thomas H. |
Dato : 27-09-02 13:01 |
| | |
Digit (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 27-09-02 13:24 |
|
"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev
| Nu har jeg lige siddet og fiflet lidt med PaintShop,
| for at fjerne et dumt skilt, der stod i vejen på en billede:
|
| http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18.jpg
| http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18_modified.jpg
| Men mit spørgsmål er, er det egentlig normalt at gøre den
| slags for professionelle? Altså til f.eks reklamefoto til
| bilbrochure osv.
Yeap. Har du aldrig undret over den lidt for perfekte verden i
produktionerne?
Flot himmel i øvrigt. Du burde måske arbejde lidt mere med asfalten og
bilen. Bilen (som vel skal være blikfang) drukner i natriumreflektionerne
fra asfalten og stenene i baggrunden. Prøv at se om du kan kontraste Escort
og himmel en smule op, og ellers fjerne noget appelsin fra asfalt og sten.
Er billedet taget i Århus?
/Digit.
| |
Thomas H. (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Thomas H. |
Dato : 27-09-02 13:42 |
|
"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:an1ipd$p68$1@tux.netsite.dk...
> Yeap. Har du aldrig undret over den lidt for perfekte verden i
> produktionerne?
Jo
Men nu tænkte jeg mere på ligefrem at fjerne et helt skilt, hvis man
ikke kan finde en bedre lokation.
> Flot himmel i øvrigt. Du burde måske arbejde lidt mere med asfalten og
> bilen. Bilen (som vel skal være blikfang) drukner i natriumreflektionerne
> fra asfalten og stenene i baggrunden.
"natriumreflektioner" ligefrem? *G*
Hvad mener du?
Prøv at se om du kan kontraste Escort
> og himmel en smule op, og ellers fjerne noget appelsin fra asfalt og sten.
Nej jeg synes ikke jeg vil pille ved billedets specielle farver, jeg synes
det er det der gør det sjovt
> Er billedet taget i Århus?
Nej København.
| |
Digit (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 27-09-02 14:18 |
|
"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev
| Jo
| Men nu tænkte jeg mere på ligefrem at fjerne et helt skilt, hvis man
| ikke kan finde en bedre lokation.
Nåe. Tjae, hvis tiden er kneben eller hvis det nu simpelthen *skal* være
lige der med den baggrund kan jeg ikke se andre udveje end retouch. Men det
er jo ikke et stort problem (somregel) hvis man har en dygtig medarbejder
(eller selv kan det). Der er selvfølgelig nok situationer hvor det drejer
sig om elementer der vil tage længere tid/koste flere penge at fjerne end at
køre et andet sted hen :)
| > Flot himmel i øvrigt. Du burde måske arbejde lidt mere med asfalten og
| > bilen. Bilen (som vel skal være blikfang) drukner i
natriumreflektionerne
| > fra asfalten og stenene i baggrunden.
| "natriumreflektioner" ligefrem? *G*
| Hvad mener du?
Genskær fra gadelygterne. Den gule reflektion er som følge af pærer
indeholdende natrium.
| Prøv at se om du kan kontraste Escort
| > og himmel en smule op, og ellers fjerne noget appelsin fra asfalt og
sten.
| Nej jeg synes ikke jeg vil pille ved billedets specielle farver, jeg synes
| det er det der gør det sjovt
Ja selvfølgelig, det var også bare min mening... det er jo dine billeder :)
| > Er billedet taget i Århus?
| Nej København.
Ok. Det lignede bare lige i et øjeblik et motiv taget fra den nye Maersk
containerhavn.
Jeg sad forresten her forleden og kiggede dine billeder igennem... og jeg må
sige at det er nogle dejlige billeder. Specielt dem med forsinket lukker
(eller hvad det nu kaldes)...eeelsker den effekt ;)
/Digit
| |
Thomas H. (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Thomas H. |
Dato : 27-09-02 14:55 |
|
"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:an1lv9$rrs$1@tux.netsite.dk...
> Nåe. Tjae, hvis tiden er kneben eller hvis det nu simpelthen *skal* være
> lige der med den baggrund kan jeg ikke se andre udveje end retouch. Men
det
> er jo ikke et stort problem (somregel) hvis man har en dygtig medarbejder
> (eller selv kan det). Der er selvfølgelig nok situationer hvor det drejer
> sig om elementer der vil tage længere tid/koste flere penge at fjerne end
at
> køre et andet sted hen :)
Problemet med mig er nok snarere, at jeg først opdager alle fejlene,
når jeg kommer hjem! *G*
> Genskær fra gadelygterne. Den gule reflektion er som følge af pærer
> indeholdende natrium.
Nåå, jamen det er der jo ikke så meget at gøre ved.
> Ja selvfølgelig, det var også bare min mening... det er jo dine billeder
:)
Jo deet...
> Jeg sad forresten her forleden og kiggede dine billeder igennem... og jeg
må
> sige at det er nogle dejlige billeder. Specielt dem med forsinket lukker
> (eller hvad det nu kaldes)...eeelsker den effekt ;)
Tak. Ja det er meget sjovt at lege med, men jeg vil prøve fremover,
samtidigt af få f.eks. en spændende med, så ikke bare det er et par
striber fra en bil. Det er ligesom lidt for oplagt.
| |
Kurt Hansen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 28-09-02 08:23 |
|
On Fri, 27 Sep 2002 15:54:56 +0200, Thomas H. wrote:
>Problemet med mig er nok snarere, at jeg først opdager alle fejlene,
>når jeg kommer hjem! *G*
Jaeh, for bilen skulle jo ikke have været flyttet mange meter for at
undgå skiltet
Bortset fra det: flot billede.
Venlig hilsen
Kurt Hansen
| |
Trickysparrow (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Trickysparrow |
Dato : 27-09-02 18:44 |
|
Det gule skær har da ikke noget med natrium at gøre. det er da farve temperaturen,
en 60w gløde pære har et rød/guligt skær fordi den er kold (2800 k), Alm dagslys
og flashlys er 5000k-5500k og hvis filmen ikke er en kunstlys film eller kameraet
ikke er sat til kunstlys vil billedet få farvestik.
Martin.
"Digit" <no@no.no> wrote in message news:an1lv9$rrs$1@tux.netsite.dk...
> | "natriumreflektioner" ligefrem? *G*
> | Hvad mener du?
>
> Genskær fra gadelygterne. Den gule reflektion er som følge af pærer
> indeholdende natrium.
| |
Digit (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 27-09-02 19:01 |
|
«Trickysparrow» kunne simpelthen ikke lade vær':
||| "natriumreflektioner" ligefrem? *G*
||| Hvad mener du?
||
|| Genskær fra gadelygterne. Den gule reflektion er som følge af pærer
|| indeholdende natrium.
| Det gule skær har da ikke noget med natrium at gøre. det er da farve
| temperaturen, en 60w gløde pære har et rød/guligt skær fordi den er kold
| (2800 k), Alm dagslys og flashlys er 5000k-5500k og hvis filmen ikke er en
| kunstlys film eller kameraet ikke er sat til kunstlys vil billedet få
| farvestik.
Når vi snakker gadebelysning snakker man om 3 begreber: Kviksølv, Natrium
højtryk og Natrium lavtryk. HG (kviksølv) lamper udsender hvidligt lys, men
effektudnyttelsen er næsten 50% større ved Natrium højtryk og det udsendte
lys fra disse er gulligt (altså den karakteristiske gullige natrium
gadelampe på omkring eller under 3000K). Natrium lavtryk giver en endnu
større effektudnyttelse i forhold til HG, men her er lysenergien noget
svagere (end hvad sikkert er).
Der er vist kommet nogle lamper med endnu højere lysenergi og på over
3000K, men det er jeg ikke helt inde i.
--
/Digit
»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
| |
Trickysparrow (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Trickysparrow |
Dato : 27-09-02 19:11 |
|
Ja men uanset om det hedder Kviksølv, Natrium højtryk og Natrium lavtryk.
Ell gløde lamper, så er det stadig farvetemp der afgør hvilket skær billedet får.
Martin.
> Når vi snakker gadebelysning snakker man om 3 begreber: Kviksølv, Natrium
> højtryk og Natrium lavtryk. HG (kviksølv) lamper udsender hvidligt lys, men
> effektudnyttelsen er næsten 50% større ved Natrium højtryk og det udsendte
> lys fra disse er gulligt (altså den karakteristiske gullige natrium
> gadelampe på omkring eller under 3000K). Natrium lavtryk giver en endnu
> større effektudnyttelse i forhold til HG, men her er lysenergien noget
> svagere (end hvad sikkert er).
>
> Der er vist kommet nogle lamper med endnu højere lysenergi og på over
> 3000K, men det er jeg ikke helt inde i.
>
| |
Digit (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 28-09-02 13:16 |
|
«Trickysparrow» kunne simpelthen ikke lade vær':
|| Når vi snakker gadebelysning snakker man om 3 begreber: Kviksølv, Natrium
|| højtryk og Natrium lavtryk. HG (kviksølv) lamper udsender hvidligt lys,
men
|| effektudnyttelsen er næsten 50% større ved Natrium højtryk og det
udsendte
|| lys fra disse er gulligt (altså den karakteristiske gullige natrium
|| gadelampe på omkring eller under 3000K). Natrium lavtryk giver en endnu
|| større effektudnyttelse i forhold til HG, men her er lysenergien noget
|| svagere (end hvad sikkert er).
||
|| Der er vist kommet nogle lamper med endnu højere lysenergi og på over
|| 3000K, men det er jeg ikke helt inde i.
| Ja men uanset om det hedder Kviksølv, Natrium højtryk og Natrium lavtryk.
| Ell gløde lamper, så er det stadig farvetemp der afgør hvilket skær
billedet
| får.
Du er da vist lidt af en kværulant.
Farvetemperaturen er _ikke_ eneste årsag til det belyste medies
farvegengivelse ved elektroderør (lysstofrør). En glødelampe har en jævn
stigende kurve [W pr. NM] hvor eks. lavtryksnatrium er koncentreret til
omkring 600 NM på farvespektret.
Klippet fra vejdirektoratet:
[lavtryk natrium]
"Den ældste type natriumlampe er lavtryksnatriumlampen, hvor udladningen
sker i damp under et lavt tryk med lysudsendelse med ensfarvet gult lys ved
ca. 600 nm. Lysudbyttet er fra 100 til 200 lm/W afhængigt af type og
wattage. Farvegengivelsen er ekstremt dårlig."
[højtryk natrium]
"Den klassiske hojtryksnatriumlampe...Det højere tryk af dampen bevirker en
moderat udbredning af natriumlinien, så lyset ikke er helt ensfarvet, men
gulligt.
Fordelen ved standard højtryksnatriumlamper er at de har et højt lysudbytte
og lang levetid. Ulempen er at de har en uægte gul lysfarve og dårlig
farvegengivelse. Det gør dem uegnede til belysning for fodgængere og
cyklister.
Lysudbyttet er ca. 65 lm/W til over 100 lm/W afhængigt af type og wattage.
Den gule lysfarve opleves som en falsk varm farve. Farvegengivelsen er
dårlig (Ra ca. 20)."
--
/Digit
»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
| |
Trickysparrow (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Trickysparrow |
Dato : 28-09-02 14:25 |
|
Kværulant ?? hvis det er fordi jeg ikke er ubetinget enig med
dig i alt hvad du siger og falder på knæ, så ja.
Selføljelig bliver et billede rødt hvis du belyser med en rød lampe
og grøn hvis du bruger en grøn lampe det tror jeg godt thomas ved.
Men gå du bare ud og belær flok om natiumshøjtryks og lavtryks lamper,
så kan du rigtig få lov til at spille kloge åge.
Men hvorfor bliver lyset i natiums lavtryks lamper gult ?, Hint hint
Farve temp ja.
Martin.
> Du er da vist lidt af en kværulant.
> Farvetemperaturen er _ikke_ eneste årsag til det belyste medies
> farvegengivelse ved elektroderør (lysstofrør). En glødelampe har en jævn
> stigende kurve [W pr. NM] hvor eks. lavtryksnatrium er koncentreret til
> omkring 600 NM på farvespektret.
>
| |
Karl Olsen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Karl Olsen |
Dato : 28-09-02 18:03 |
|
"Trickysparrow" <martin@nospam-plakaten.dk> wrote in message
news:3d95adb5$0$32510$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kværulant ?? hvis det er fordi jeg ikke er ubetinget enig med
> dig i alt hvad du siger og falder på knæ, så ja.
> Selføljelig bliver et billede rødt hvis du belyser med en rød lampe
> og grøn hvis du bruger en grøn lampe det tror jeg godt thomas ved.
> Men gå du bare ud og belær flok om natiumshøjtryks og lavtryks lamper,
> så kan du rigtig få lov til at spille kloge åge.
> Men hvorfor bliver lyset i natiums lavtryks lamper gult ?, Hint hint
> Farve temp ja.
>
> Martin.
Farveindholdet i lys kan ikke altid bare beskrives med en "farvetemperatur".
Farvetemperatur kan bruges når man har et "absolut sort legeme" som varmes
op til en vis temperatur -- når det bliver rødglødende eller hvidglødende,
vil det have et spektralt indhold hvor der er mest lys af den farve som
gives af legemets temperatur og gradvist mindre indhold af farver med
kortere og længere bølgelængde.
Se http://karl.myip.org/cavity-radiation.jpg fra min gamle fysikbog.
Denne fordeling gælder ikke for lys fra alle slags lyskilder, og specielt
ikke fra natriumlamper, som _kun_ udsender lys med nogle bestemte gule
bølgelængder. I sådanne lamper sker lysudsendelsen ikke fordi noget er
"hvidglødende" (som i en glødelampe), men på grund af bestemte
elektronspring i natriumatomer.
Læs f.eks. http://www.cameraguild.com/technology/kelvin.htm
Karl
> > Du er da vist lidt af en kværulant.
> > Farvetemperaturen er _ikke_ eneste årsag til det belyste medies
> > farvegengivelse ved elektroderør (lysstofrør). En glødelampe har en jævn
> > stigende kurve [W pr. NM] hvor eks. lavtryksnatrium er koncentreret til
> > omkring 600 NM på farvespektret.
| |
Digit (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 28-09-02 18:24 |
|
«Trickysparrow» kunne simpelthen ikke lade vær':
|| Du er da vist lidt af en kværulant.
|| Farvetemperaturen er _ikke_ eneste årsag til det belyste medies
|| farvegengivelse ved elektroderør (lysstofrør). En glødelampe har en jævn
|| stigende kurve [W pr. NM] hvor eks. lavtryksnatrium er koncentreret til
|| omkring 600 NM på farvespektret.
| Kværulant ?? hvis det er fordi jeg ikke er ubetinget enig med
| dig i alt hvad du siger og falder på knæ, så ja.
Som dig har jeg selvfølgelig en ide om at det jeg indtil videre har fremført
modstrider din generelle beskuelse af lysgengivelse med forskellige
lysgivende medier som værende styret -udelukkende- af tilført energi.
| Selføljelig bliver et billede rødt hvis du belyser med en rød lampe
| og grøn hvis du bruger en grøn lampe det tror jeg godt thomas ved.
Hvordan vil du opnå eks. grønt lys hvis du ikke må male pæren?
| Men gå du bare ud og belær flok om natiumshøjtryks og lavtryks lamper,
| så kan du rigtig få lov til at spille kloge åge.
Kloge Åge? Hvis det er takken for at have prøvet at sætte mig ind i
vejbelysning og bølgeteori, og for at korrekt fortælle Thomas at gul
gadebelysning enten er natriumhøj- eller natriumlavtryk elektroderør v(eller
HG)... tak vel.
| Men hvorfor bliver lyset i natiums lavtryks lamper gult ?, Hint hint
| Farve temp ja.
Du har ikke forstået min synspunkt: Det er bestemt ikke ligemeget om din
lyskilde er en konventionel glødelampe eller et elektroderør (som kan være
flere ting).
Lad mig skitsere: Lys er elektromagnetisk stråling, og afhængig af den
pågældende bølgelængde opfatter vi en bestemt del af farvespektret (hvis det
vel og mærket er indenfor ~300 til ~800.000 NM som er synligt lys).
En konventionel glødelampe består af en wolfram tråd i vakum. Plancks formel
viser at glødelampers temperaturstråling følger en karakteristisk kurve,
altså styret af om "brændetråden" er i vakum eller i en gas; den normale
glødelampe udsender ved en given effekt 2000-3000 K og lyset vil da være
rødligt. En halogenlampe som er tråd i enten flour, brom, chlor eller iod
vil ligge i den koldere ende på omkring 4000-5000 K ved sammen effekt.
Farvetemperaturen er altså koldere som følge af det specifikke halogens
ion-egenskaber. Når vi snakker elektroderør som vejbelysning er, er det
nogle andre spilleregler eftersom elektroderør udsender energirige bølger
ved at elektroner accellereres mellem to elektroder og ioniserer en gas'
atomer (energiudladning > lys). Det dannede lys/energiudladningen (hvad
enten det befinder sig i det synlige spektrum eller ej) er afhængig af den
pågældende gas. Natriumlamper udsender forskellige bølgelængder afhængig af
det omgivende tryk (af inaktiv gas). Udladning under lavttryk måles i noget
man kalder et liniespektre, hvor strålingen findes ved visse bølgelængder
der _er karakteristisk for den pågældende gas_. Tager vi den
temperaturudstråling der skulle til for at få en glødelampe til at afgive
lys (rødligt - 700 NM) vil du da registrere et liniespektre ved 550 NM for
natriumlavtryk, og _bølger på 550 NM er gullige_!
Resume: Ved glødelamper udnytter man at tilstrækkelig høj
temperaturudstråling fører til lysudsendelse (målt i Kelvin). Ved
elektroderør udnytter man den pågældende gas' ioniserende egenskaber ved at
accellerere elektroner ved tilførsel af energi for derved at udsende bølger
af karakteristisk længde. Det udsendte lys er derfor styret af den
pågældende lampes sammensætning; glødelampe eller elektroderør.
Som jeg sagde til Thomas bærer hans billede præg af gulligt farvestik som er
pga. natriumlav- eller højtryks gadebelysning eftersom disse udsender et
liniespektre fra 550 NM (og lidt mere afhængig af trykket).
--
/Digit
»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
| |
Digit (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 28-09-02 18:38 |
|
«Digit» kunne simpelthen ikke lade vær':
| Som dig har jeg selvfølgelig en ide om at det jeg indtil videre har
fremført
| modstrider din generelle beskuelse af lysgengivelse med forskellige
| lysgivende medier som værende styret -udelukkende- af tilført energi.
Det gav ikke helt mening. Jf. Karl Olsens definition på "sort legeme"
(temperaturudstråling) og elektroderør (ionisering).
--
/Digit
»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
| |
Trickysparrow (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Trickysparrow |
Dato : 28-09-02 19:14 |
|
Jeg trække mig igennem støvet og hen i mit hjørne.
Tænk at man kan skrive så meget om en gul gadelampe.
Martin.
"Digit" <no@no.no> wrote in message news:an4op4$da7$1@tux.netsite.dk...
> «Trickysparrow» kunne simpelthen ikke lade vær':
>
> || Du er da vist lidt af en kværulant.
> || Farvetemperaturen er _ikke_ eneste årsag til det belyste medies
> || farvegengivelse ved elektroderør (lysstofrør). En glødelampe har en jævn
> || stigende kurve [W pr. NM] hvor eks. lavtryksnatrium er koncentreret til
> || omkring 600 NM på farvespektret.
>
> | Kværulant ?? hvis det er fordi jeg ikke er ubetinget enig med
> | dig i alt hvad du siger og falder på knæ, så ja.
>
> Som dig har jeg selvfølgelig en ide om at det jeg indtil videre har fremført
> modstrider din generelle beskuelse af lysgengivelse med forskellige
> lysgivende medier som værende styret -udelukkende- af tilført energi.
>
> | Selføljelig bliver et billede rødt hvis du belyser med en rød lampe
> | og grøn hvis du bruger en grøn lampe det tror jeg godt thomas ved.
>
> Hvordan vil du opnå eks. grønt lys hvis du ikke må male pæren?
>
> | Men gå du bare ud og belær flok om natiumshøjtryks og lavtryks lamper,
> | så kan du rigtig få lov til at spille kloge åge.
>
> Kloge Åge? Hvis det er takken for at have prøvet at sætte mig ind i
> vejbelysning og bølgeteori, og for at korrekt fortælle Thomas at gul
> gadebelysning enten er natriumhøj- eller natriumlavtryk elektroderør v(eller
> HG)... tak vel.
>
> | Men hvorfor bliver lyset i natiums lavtryks lamper gult ?, Hint hint
> | Farve temp ja.
>
> Du har ikke forstået min synspunkt: Det er bestemt ikke ligemeget om din
> lyskilde er en konventionel glødelampe eller et elektroderør (som kan være
> flere ting).
> Lad mig skitsere: Lys er elektromagnetisk stråling, og afhængig af den
> pågældende bølgelængde opfatter vi en bestemt del af farvespektret (hvis det
> vel og mærket er indenfor ~300 til ~800.000 NM som er synligt lys).
> En konventionel glødelampe består af en wolfram tråd i vakum. Plancks formel
> viser at glødelampers temperaturstråling følger en karakteristisk kurve,
> altså styret af om "brændetråden" er i vakum eller i en gas; den normale
> glødelampe udsender ved en given effekt 2000-3000 K og lyset vil da være
> rødligt. En halogenlampe som er tråd i enten flour, brom, chlor eller iod
> vil ligge i den koldere ende på omkring 4000-5000 K ved sammen effekt.
> Farvetemperaturen er altså koldere som følge af det specifikke halogens
> ion-egenskaber. Når vi snakker elektroderør som vejbelysning er, er det
> nogle andre spilleregler eftersom elektroderør udsender energirige bølger
> ved at elektroner accellereres mellem to elektroder og ioniserer en gas'
> atomer (energiudladning > lys). Det dannede lys/energiudladningen (hvad
> enten det befinder sig i det synlige spektrum eller ej) er afhængig af den
> pågældende gas. Natriumlamper udsender forskellige bølgelængder afhængig af
> det omgivende tryk (af inaktiv gas). Udladning under lavttryk måles i noget
> man kalder et liniespektre, hvor strålingen findes ved visse bølgelængder
> der _er karakteristisk for den pågældende gas_. Tager vi den
> temperaturudstråling der skulle til for at få en glødelampe til at afgive
> lys (rødligt - 700 NM) vil du da registrere et liniespektre ved 550 NM for
> natriumlavtryk, og _bølger på 550 NM er gullige_!
>
> Resume: Ved glødelamper udnytter man at tilstrækkelig høj
> temperaturudstråling fører til lysudsendelse (målt i Kelvin). Ved
> elektroderør udnytter man den pågældende gas' ioniserende egenskaber ved at
> accellerere elektroner ved tilførsel af energi for derved at udsende bølger
> af karakteristisk længde. Det udsendte lys er derfor styret af den
> pågældende lampes sammensætning; glødelampe eller elektroderør.
> Som jeg sagde til Thomas bærer hans billede præg af gulligt farvestik som er
> pga. natriumlav- eller højtryks gadebelysning eftersom disse udsender et
> liniespektre fra 550 NM (og lidt mere afhængig af trykket).
>
> --
> /Digit
>
> »Verily, I have often laughed at the weaklings who
> thought themselves good because they had no claws.«
> F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
>
>
| |
Digit (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Digit |
Dato : 28-09-02 19:29 |
|
«Trickysparrow» kunne simpelthen ikke lade vær':
| Jeg trække mig igennem støvet og hen i mit hjørne.
| Tænk at man kan skrive så meget om en gul gadelampe.
Hehe, det var slet ikke meningen at jeg skulle have skrevet så meget... men
jeg lader aldrig en interessant udfordring gå min næse forbi. I øvrigt var
det faktisk ret spændende at rive lidt op i teorierne igen (som har det med
at hengemmes) :)
Yeap.
--
/Digit
»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra
| |
Lars Ladingkaer (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Lars Ladingkaer |
Dato : 27-09-02 22:28 |
|
"Trickysparrow" skrev:
> det er da farve temperaturen, en 60w gløde pære har
> et rød/guligt skær fordi den er kold (2800 k), Alm
> dagslys og flashlys er 5000k-5500k [..]
I min verden er lys med med førstnævnte farvetemperatur varm, mens
sidstnævnte er kold.
De lave farvetemperaturer er dem der orange-røde nuancer, mens sidstnævnte
giver "kølige" blålige nuancer.
Mvh, Lars
| |
Trickysparrow (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Trickysparrow |
Dato : 27-09-02 23:03 |
|
Ja det var også sådan jeg mente det var men jeg kiggede lige i politikens foto1
for ikke spille klog på noget jeg ikke var sikker på.
Farve stikket er varmt ja, MEN farve temp er stadig kold 2800 k.
omvendt ved 7-8000 k vil farvestikket blive koldt (blålig).
Martin.
> > det er da farve temperaturen, en 60w gløde pære har
> > et rød/guligt skær fordi den er kold (2800 k), Alm
> > dagslys og flashlys er 5000k-5500k [..]
>
> I min verden er lys med med førstnævnte farvetemperatur varm, mens
> sidstnævnte er kold.
>
> De lave farvetemperaturer er dem der orange-røde nuancer, mens sidstnævnte
> giver "kølige" blålige nuancer.
>
> Mvh, Lars
>
>
| |
Jørgen M. Rasmussen (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 27-09-02 18:07 |
|
"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men mit spørgsmål er, er det egentlig normalt at gøre den
> slags for professionelle? Altså til f.eks reklamefoto til
> bilbrochure osv.
>
Som ikke-journalist er det bare at "klø på", det er op til dig selv, hvor
naturtro ønsker du bill ?. Journalister,presse.fotografer har et sæt etiske
"regler", men de kan jo bøjes :/.
| |
Jakob Birk Hansen (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Birk Hansen |
Dato : 27-09-02 22:49 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message
news:3d949040$0$32511$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse
> > Men mit spørgsmål er, er det egentlig normalt at gøre den
> > slags for professionelle? Altså til f.eks reklamefoto til
> > bilbrochure osv.
> Som ikke-journalist er det bare at "klø på", det er op til dig selv, hvor
> naturtro ønsker du bill ?. Journalister,presse.fotografer har et sæt
etiske
> "regler", men de kan jo bøjes :/.
Ja, prøv bare at åbne et Kig&Se eller hvad det nu hedder (ved ikke helt om
det går under kategorien "journalistik"
Jakob Birk
| |
Niels Ebbesen (27-09-2002)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 27-09-02 22:43 |
|
"Thomas H." wrote:
> Men mit spørgsmål er, er det egentlig normalt at gøre den
> slags for professionelle? Altså til f.eks reklamefoto til
> bilbrochure osv.
Ja selvfølgelig, retuche og billedmanipulation har altid eksisteret,
dengang fotografiet var analogt, der var det kun virkelig dygtige
fagfolk, som kunne udføre den type opgaver, og det var tidskrævende
og kostbare processer, så man hørte ikke så meget om dem.
Reklamebureauer der har store kunder, som har næsten ubegrænsede midler
til markedføring, har altid benyttet sig af mulighedden for at forskønne
virkelighedden - og nogen gange gror træerne næsten ind i himlen.
Her i den digitale tidsalder, kan alle der har lært at arbejde med et
billedbehandlingsprogram udføre endog særdeles vanskelige retuche- og billedmanipulationsopgaver.
Men som med alt andet, så kræver retuche og billedmanipulation også en
god portion tallent, og der er nogen som er meget dygtige, og andre som
nok bør holde sig til de mere simple ting.
--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |
| |
Kurt Hansen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Hansen |
Dato : 28-09-02 09:05 |
|
On Fri, 27 Sep 2002 23:43:00 +0200, Niels Ebbesen wrote:
>"Thomas H." wrote:
>
>> Men mit spørgsmål er, er det egentlig normalt at gøre den
>> slags for professionelle? Altså til f.eks reklamefoto til
>> bilbrochure osv.
>
>Ja selvfølgelig, retuche og billedmanipulation har altid eksisteret,
>dengang fotografiet var analogt, der var det kun virkelig dygtige
>fagfolk, som kunne udføre den type opgaver, og det var tidskrævende
>og kostbare processer, så man hørte ikke så meget om dem.
Ved et tilfælde faldt jeg engang over en papkasse med alle
originalbillederne til en norsk sportsårbog fra 50'erne. Det var meget
få billeder der _ikke_ var retoucheret i een eller anden grad.
Venlig hilsen
Kurt Hansen
| |
Asle Bjerva (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Asle Bjerva |
Dato : 28-09-02 13:22 |
|
"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i melding
news:nhoapu438feg4af3qrqog9mjfq9i72223g@4ax.com...
> On Fri, 27 Sep 2002 23:43:00 +0200, Niels Ebbesen wrote:
> Ved et tilfælde faldt jeg engang over en papkasse med alle
> originalbillederne til en norsk sportsårbog fra 50'erne. Det var meget
> få billeder der _ikke_ var retoucheret i een eller anden grad.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
I 40-50 og 60 årene var det alltid en viss retusjering på bilder som skulle
trykkes. Det var som regel en opptegning av konturer for å skille motiv fra
bakgrunn, og dette ble som regel gjort av trykktekniske årsaker. (Av og til
også fordi lukkertiden på kameraene ikke var kort nok til å 'fryse'
bevegelsen.) Trykkteknikken i aviser dengang med høytrykk rotasjon gjorde
at trykk-kvaliteten var meget dårligere enn den er nå med offset.
I tillegg var det på mote med fotomontasjer, flere bilder ble sammenføyet
til et, det også av kostnadsmessige årsaker. Man betalte klisjeanstaltene
samme for et bilde, uavhengig av om det var et motiv eller et sammensatt
motiv.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no
| |
Niels Ebbesen (29-09-2002)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 29-09-02 21:54 |
|
Kurt Hansen wrote:
> Ved et tilfælde faldt jeg engang over en papkasse med alle
> originalbillederne til en norsk sportsårbog fra 50'erne. Det var meget
> få billeder der _ikke_ var retoucheret i een eller anden grad.
Det skyldes datidens repro- og trykteknikker, dengang lavede man jo
farveseperationer 100% analogt, med sølvmaske, komplimentære filtre og
jeg ska' gi dig, det gav halvtonenegativer, der skulle slås i raster på
lithfilm, som så blev brugt til at belyse zinkklicher, så der skulle
virkelig være god kontrast om markante konturer i originalen, hvis
trykresultatet skulle blive nogenlunde hæderligt.
Dengang jeg startede i den grafiske branche, der kostede en
farveseparation af et enkelt billede en halv bondegård, men det tog også
det meste af en dag at producere en seperation til CMYK, jeg kan stadig
huske hvordan vi lavede lithografi, når vi partielt svækkede og
forstærkede seperationsnegativerne, der gik heldigvis kun nogle få år,
så kom de første HELL-tromlescannere, og det var vel egenlig starten på
den revolution, som gør at vi i dag bare kan vælge CMYK-mode i
PhotoShop.
--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |
| |
Ally (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Ally |
Dato : 28-09-02 00:46 |
|
On Fri, 27 Sep 2002 14:01:08 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:
>Nu har jeg lige siddet og fiflet lidt med PaintShop,
>for at fjerne et dumt skilt, der stod i vejen på en billede:
>
> http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18.jpg
> http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18_modified.jpg
Jeg må sige, det er et imponerende stykke arbejde, du har gjort. Havde
jeg ikke set før-billedet, havde jeg ikke gættet, at det var et
manipuleret billede.
Respekt herfra
De venligste hilsener
Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47
| |
Peter Holm (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Peter Holm |
Dato : 28-09-02 09:39 |
|
"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote in message news:an1ha7$q1e$1@sunsite.dk...
> Nu har jeg lige siddet og fiflet lidt med PaintShop,
> for at fjerne et dumt skilt, der stod i vejen på en billede:
>
> http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18.jpg
> http://www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-18_modified.jpg
>
> ...og jeg fjernede også lige lidt andre småting, som jeg syntes
> øjet fangede uden det skulle. ..pletter på vejen, et par dumme
> lys osv.
>
Pisse flot billede - men hvorfor fjerner du den flotte detalje med skiltet?
Jeg synes det gir en flot kontrast og bringer liv i billedet.
Peter
| |
Jens Petersen (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Jens Petersen |
Dato : 28-09-02 12:10 |
| | |
Thomas H. (28-09-2002)
| Kommentar Fra : Thomas H. |
Dato : 28-09-02 13:09 |
|
"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
news:783bpu0gtieb8a69f1nkf7ik5prhph7okm@4ax.com...
> Når nu man véd skiltet plejer at stå der, så kan man se genspejlingen
> af skiltet i lakken på taget.
Hehe, ja jeg tror ikke man ville undre sig, hvis ikke man vidste
det havde stået der ...det fjerner jeg i hvertfald ikke, det er
nok en tand for svært.
> Men ellers er det flot.
tak
| |
Niels Ebbesen (29-09-2002)
| Kommentar Fra : Niels Ebbesen |
Dato : 29-09-02 22:07 |
|
"Thomas H." wrote:
>
> Nu har jeg lige siddet og fiflet lidt med PaintShop,
> for at fjerne et dumt skilt, der stod i vejen på en billede:
Rigtige fotografer rethucherer og billedmanipulerer lige så meget de kan
slippe godt af sted med, og grænsen går faktisk lige præcis der, hvor
beskueren kan se at der "snydt", så kunsten er at det ikke må kunne ses
at billedet er manipuleret....:)
Og en gylden regel er, at man aldrig indrømmer at man har lavet
hokus-pokus med billede, den eneste undtagelse er til instruktive
formål, hvor man viser et før- og efter billede....:)
--
| Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |
| http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign |
| http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv |
| http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner |
| |
|
|