Vi er alene
Fra : Martin

Dato : 27-09-02 11:35

Liv i Mælkevejen/universet er der OVERALT. 99,9999% kan dog næppe
kategoriseres som andet end på eller under bakterieplan.
Men i betragtning af at Solsystemet er et ganske fredeligt sted i
galaksen, er det også sandsynligt at spæde forsøg på en fremmere form
for liv andre steder i galaksen er blevet tilintetgjort af nedslag,
stråling, temperaturskift osv.
I den betragtning er vi jo ganske heldige, og det er også sandsynligt
at vi er forholdsvist alene i galaksen mht. registrerbart intelligent
liv.

I forhold til alderen på Big Bang hører vores galakse til en af "de
gamle". Derfor er det også sandsynligt at vi er blandt de første
carbon baserede intelligensvæsener i universet der kan andet end leve
fra hånden til munden.

Vi har på trods af SETI og Hubble ikke fundet tegn på noget der er
smartere end os i galaksen og de nærmeste andre galakser. Tegn herpå i
vores egen galakse kunne være stjerner der brændte meget hurtigt ud
eller et helt område med super novaer. Det ville kunne pege i retning
af provokerede super novaer og dermed en form for ekstrem energihøst.
Det er så´n noget vi selv ville kunne finde på om en 200-1000 års tid,
hvis videnskab og forskning altså får lov at videreblomstre.
Men der er ingenting der peger på at sådanne begivenheder finder sted,
og vi kigger faktisk meget bredt på universet og galaksen idag.

Så er det ikke rimeligt at antage, at vi er meget alene, eller
ihvertfald blandt de aller første?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-02 12:38

Martin skrev:

>Liv i Mælkevejen/universet er der OVERALT.

Hvad for noget? Hvor har du det fra?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-02 17:22

Martin wrote:

> Så er det ikke rimeligt at antage, at vi er meget alene, eller
> ihvertfald blandt de aller første?

Om dette er det for tidligt at sige noget endnu. Måske finder Seti-folk
andre radiokommunikerende civilisationer inden for de næste årtier.

Selv hvis det viser sig at der ikke er andre radiokommunikerende civi-
lisationer i Mælkevejssystemet, kan vi ikke udelukke at der har været
én i ny og næ med nogle millioner års mellemrum. Hvis der nu fx i
gennemsnit er én af dem for hver 10 millioner år, er det ikke sand-
synligt at der er nogen samtidig med os. Jeg antager her at den epoke
en civilisation forbliver radiokommunikerende i, er meget kortere end
10 millioner år. Dette er vel ikke *for* pessimistisk?

Med andre ord kan der have været *hundreder* af civilisationer før os,
på trods af at der (rent hypotetisk) ikke er nogen i dag.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 27-09-02 17:28

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

> Så er det ikke rimeligt at antage, at vi er meget
> alene, eller ihvertfald blandt de aller første?

Læs lidt om The Drake Equation (eller Green Bank Formula) f.eks. her:
http://www.seds.org/~rme/drake.html
(jeg går ud fra at du ikke har hørt om den før)

--
M.v.h.
Olav

Fra : Sven Nielsen

Dato : 27-09-02 23:26

In article <3d9487f2$0$69066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
omjc@intete-kontor.dk says...

> Læs lidt om The Drake Equation (eller Green Bank Formula) f.eks. her:
> http://www.seds.org/~rme/drake.html
> (jeg går ud fra at du ikke har hørt om den før)

Det er meget rimeligt at antage, at vi er alene. Prøv at søge efter side
der omhandler Fermis paradox. Dette er et rigtig godt argument mod Drakes
superoptimiske estimat.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-09-02 19:46

Martin wrote:

> Liv i Mælkevejen/universet er der OVERALT.

Højst 1/3 af Mælkevejens solsystemer kan have liv under nogen form.
Det skyldes at de fleste stjerne er dobbelt stjerner.
Der udover må man forvente at det kun er stjerner,
som har en kemisk sammen sætning ligesom solen,
der kan have en planet med liv.
I princippet er stjernestørrelsen uden betydning.
Men da store stjerner lever hurtigt,
og små ikke varmer ret meget, så må stjernen helst ikke være for lille

> Så er det ikke rimeligt at antage, at vi er meget alene,

Man meget alene i et rumskib, da der næsten kun vakuum og stjerneskær uden om.
Også selvom vi er 6000.000.000 mennesker om bord

> eller
> ihvertfald blandt de aller første?

Der er i hvert fald ikke været nogen på jorden før os,
for så havde de skudt os.

Men ellers læs bogen
"Er vi alene?"