Fremdrift i vand
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-09-02 11:25

Jeg har netop diskuteret et spørgsmål om roning med en kollega.

Vi ror i en båd, der har to årer og to roere, dvs. en i styrbord og en i
bagbord. Båden er en inrigger, og roerne sidder i hver sin side af båden
som på tegningen nedenfor. Båden har endvidere en styrmand, der er placeret
foran bagbordsroeren. Styrmanden styrer båden med et ror.

   (agter, ror)

| |
|___|
| S |
| |______ (B-åre)
|R2 |
_____ | |
(S-åre) | R1|
|____|
| |
| |
(for, dvs. sejlretningen)

Som alle, der har prøvet at ro eller padle, ved, så er det meget svært at
ro lige. Der vil næsten altid være en smule forskel på, hvor stærke, roerne
er, og det kræver masser af øvelse at trække en båd helt lige. Styrmanden
vil derfor i mange tilfælde skulle korrigere en lille smule med roret, for
at få båden til at ro lige.

Spørgsmålet er nu som følger: Vi forestiller os, at den ene roer trækker
dobbelt så hårdt som den anden. Vi antager endvidere, at styrmanden er i
stand til at korrigere tilstrækkeligt med roret til, at båden vil kunne ro
ligeud.

Vil båden da bevæge sig hurtigere, end hvis den stærkeste roer valgte at
trække lige så hårdt som den svageste roer?

Min teori om svaret er som følger:
Hvis båden skal bevæge sig snorlige, skal styrmanden bremse lige så meget
med roret, som den stærkeste roer trækker mere end den svageste roer. Altså
vil både fortsat kun bevæge sig lige så hurtigt, som den svageste roer kan
ro.

Alternativt vil både komme til at ro skævt, hvilket vil sige, at ruen
bliver længere end ellers.

Spørgsmålet er dog, om dette er en alt for simpel teori til at kunne
beskrive dynamikken omkring en båd.

Hvad siger I?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-02 12:36

Christian R. Larsen skrev:

> [...]
>vil både fortsat kun bevæge sig lige så hurtigt, som den svageste roer kan

Man kunne vel omformulere problemet sådan: Kan det lade sig gøre
at få båden til at sejle ligeud hvis der kun er én roer? Hvis
svaret er ja, så sejler båden i dit eksempel hurtigere end hvis
de to roere trak lige hårdt.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-09-02 16:42

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> at få båden til at sejle ligeud hvis der kun er én roer? Hvis
> svaret er ja, så sejler båden i dit eksempel hurtigere end hvis

God pointe, som jeg vil overveje nærmere.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-09-02 18:48

"Christian R. Larsen" wrote:

> [...]
> bliver længere end ellers.
>
> Spørgsmålet er dog, om dette er en alt for simpel teori til at kunne

At et ror ikke bræmser båden ret meget,
da roret bare skubber vand lidt til siden.