Dommedag hvornår?
Fra : Martin

Dato : 27-09-02 11:01

BB fandt sted for ca 15 mia år siden. Derefter skabtes stjerner,
galakser osv. og så er vi fremme ved idag.
Der finder hele tiden et vist henfald sted. dvs. der bliver mindre og
mindre efterhånden som stjerner går ud og nye skabes i tågerne.

Ny forskning og iagttagelse antyder at universet med substans stadig
udvider sig. Derfor er det rimeligt at antage at det univers vi
befinder os i er i sin barndom endnu.
På et tidspunkt vil ekspansionen stoppe og henfaldet bliver så stort
at lyset i universet med substans vil blive mindre og mindre.
Det går helt galt når protonerne begynder at henfalde. Men hvornår
sker det?

Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-09-02 11:27

Martin skrev:

> Men hvornår sker det?

Nogle mener om 10-20 milliarder år:
<http://europe.cnn.com/2002/TECH/space/09/18/cosmic.crunch/>.

Men ordet "dommedag" har en bibelsk betydning, og i Apostlenes
Gerning 1:7 står der:

   »Han svarede: "Det er ikke jeres sag at kende tider
    eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt.«

og efter min mening kan det ene tal være lisså godt gætteri som
det andet.

// Klaus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-09-02 12:30

Nexus1@lab.org (Martin) writes:

> På et tidspunkt vil ekspansionen stoppe og henfaldet bliver så stort
> at lyset i universet med substans vil blive mindre og mindre.

Det ved vi jo faktisk ikke. det kan meget vel blive ved og ved og ved
med at ekspandere, men det er korrekt, at entropien stiger og stof
lige så stille forsvinder.

Scientific American havde en sjov artikel for nogle år siden, hvor de
tænkte over, hvor længe det ville være muligt at opretholde
intelligent liv i universet. Mere og mere eksotiske metoder til at
skaffe energi blev diskuteret og jeg tror egentlig nok, at de nåede
helt frem til 100 milliarder år eller mere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Michael Vittrup

Dato : 27-09-02 16:22

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-09-02 16:54

Scripsit Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk>

> Jeg har ellers hørt at det teoretisk kan trækkes endnu længere - faktisk
> gående imod uendeligt, hvis vores stofskifte (og dermed vores
> tankevirksomhed) langsomt dalede mod 0. Uden at vi ville bemærke det, i
> øvrigt .)

Hm. Interessant tanke: Hvad nu hvis stofskiftet falder mod 0 så
hurtigt at der i universets uendelige levetid kun bliver endelig
meget *subjektiv* tid til rådighed? Intuitivt skræmmer forestillingen
mig lidt - faktisk ville jeg nok foretrække gammeldags biologisk død
lidt tidligere (men ikke for meget tidligere, naturligvis).

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-09-02 14:41

Martin wrote:
> På et tidspunkt vil ekspansionen stoppe
Det ved vi ikke noget om, tilsyneladende accelerere universets udviddelse.

> og henfaldet bliver så stort at lyset i universet med
> substans vil blive mindre og mindre.
Selv sorte huller udsender via Hawking stråling stof.

Et spørgsmål er derfor om stof der falder ind i et sort hul, i
virkeligheden er en reversibel process, set over lang nok tid.
Tiden afhænger af størrelsen og store sorte huller har nok masser
der tager længrer end universets hidtidige levetid for at fordampe.

> Det går helt galt når protonerne begynder at henfalde.
> Men hvornår sker det?
Super-Kamiokande eksperimentet viser at protoner har en levetid
længrer end 10^33 år. Universet er til sammenligning kun ca.
1.5 10^10 år gammelt.

se http://hep.bu.edu/~superk/pdk.html
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-02 17:38

Carsten Svaneborg wrote:

> Super-Kamiokande eksperimentet viser at protoner har en levetid
> længrer end 10^33 år. Universet er til sammenligning kun ca.
> 1.5 10^10 år gammelt.
>
> se http://hep.bu.edu/~superk/pdk.html

Vi kan sove roligt: Der vil være atomkerner nok til alle i lang tid
endnu. Problemet er om de lette kerner (fx hydrogen) slipper op. Men
der er tydeligvis også ufatteligt lang tid endnu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : maoam

Dato : 27-09-02 23:49

> BB fandt sted for ca 15 mia år siden. Derefter skabtes stjerner,
> galakser osv. og så er vi fremme ved idag.

Wow... Hele universets historie på to linier, så kan det vist ikke gøres
meget kortere :)
Jeg er imponeret!