Borch slægten og Skibsted slægten
Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 27-09-02 10:48

Hej.

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde ud af om der er en forbindelse
mellen, ------ Claus Mortensen ( Borch ) født ca. 1540 i Bork og død 1.
april 1604, i Bork, Præst i Sdr. Bork ------- og Kristen (Christen) Jensen
Borch, præst i Hammelev, død i 1677, søn af Jens Borch født 1560 ?.
--
Og er de nogen son ved noget om personer med navnet de Fine Skibsted ?

venlig hilsen
charlotte k.

Fra : Per Nermo

Dato : 27-09-02 12:23

On Fri, 27 Sep 2002 11:48:02 +0200, "Charlotte Kjeldsen"
<char97@get2net.dk> wrote:

> [...]
>april 1604, i Bork, Præst i Sdr. Bork ------- og Kristen (Christen) Jensen
>Borch, præst i Hammelev, død i 1677, søn af Jens Borch født 1560 ?.

Claus (f.1560 ?) var såvidt jeg vet s. av sin forgjenger i
embedet, sogneprest i Søndre Ribe, Morten Clausen Borch
(ca.1530-ca.1590), som også hadde sønnen Ole, som var
professor.

Det fantes jo også en Peder Iversen Borch (ca.1563- 3 Apr 1627)
som var fra Nørre Borch i Ribe, og som var magister og ansatt
ved katedralskolen i Trondhjem. Han hadde søsknene Peder og
Lauritz. Faren deres, Iver, var pastor, og døde i Nørre Borch
den 14 Jun 1613. Kan disse være i slekt med Claus Mortensen ?

(Det er vel egentlig liten grunn til å forvente noe slektskap,
siden en prest fra Borch på den tiden med få unntak ville bli
kalt "Hr. NN Borch").

Hr. Christen Jensen Borch (f.ca.1600?) til Hammelev er ukjent for meg

Vennlig hilsen
Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Per Nermo

Dato : 27-09-02 12:30

On Fri, 27 Sep 2002 11:23:03 GMT, Per Nermo <nermo@online.no> wrote:

> [...]

>ved katedralskolen i Trondhjem. Han hadde søsknene Peder og
>Lauritz. Faren deres, Iver, var pastor, og døde i Nørre Borch

Peder's søsken var JENS og Lauritz ! (beklager)

Per Nermo

Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 06-10-02 08:36

Hej Per Nermo

Kan du fortælle mig mere om Peder Iversen Borch og hans søskende ?
Samt om P.I.Borch's forældre ?

C.Kjeldsen

<76g8puo1d7ov17761u37ueiqq0inqttkum@4ax.com>...

Fra : Per Nermo

Dato : 07-10-02 15:15

On Sun, 6 Oct 2002 09:35:34 +0200, "Charlotte Kjeldsen"
<char97@get2net.dk> wrote:

>Kan du fortælle mig mere om Peder Iversen Borch og hans søskende ?
>Samt om P.I.Borch's forældre ?

Om Peder Iversen Borch vet jeg ellers kun at han skal
ha kommet til Trondheim i 1601, og fått barna Sophie, Escha, Iver
og Niels. Han var muligens først g.m. Karen Pedersdatter, datter
av magister og prest i Viborg Peder Thøgersen.
PIB ble i alle fall g. ca. 1601 med Magdalene Eschildsdatter, fra
hvem han ble skilt i 1605 pga. utukt, ved at hun skulle ha hatt
et forhold til Mogens Pederssøn, som var rektor ved katedralskolen
rundt 1604. (Peder var magister og ansatt der fra 1601).
Med Magdalene fikk han de nevnte barna. Han giftet seg
ca. 1607 med Mette Jacobsdatter Wirthmann fra Trondheim,
som skrev sitt testamente den 9 Mai 1633.
Om Peders og søsken vet jeg ikke mer enn det jeg skrev
i postingene den 27/9.

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Olav Helge Angell

Dato : 08-10-02 19:13

<char97@get2net.dk> wrote:

>Hej Per Nermo
>
>Kan du fortælle mig mere om Peder Iversen Borch og hans søskende ?
>Samt om P.I.Borch's forældre ?
>
>C.Kjeldsen

Meir om Peder Iversøn Borch:

Peder Iversøn Borch født 1563 i Danmark, død 1627, Trondheim. "Hans
kone Mette nævnes i Biskop Mag. Arreboes Domsakt. Visk. Selsk. Skrift.
I Bd. S. 261. De gave 100 Rdlr. til Fattighuset i Trondhjem. Børn: 1)
Sofie B. gift med i) Niels Pederssen Helsingøer. ii) med Peder
Erikssen Juel, Vicepastores i Verdalen (Biogr. Efterr. S. 351). 2) En
Søn, som var med i Bredas Beleiring i Holland 1625. 3) Escha B., gift
med Peder Pedersen."

De følgende utdrag er fra "Trondhjems katedralskoles historie" av A.E.
Erichsen. rektor ved Stavanger offentlige skole. Utgitt i Trondheim
1911 F Bruns bokhandel.

S, 70 "Lektorer Mag, Peder Ivarssøn Borch (* 1) (Petrus Ivarus
Borrichius) var født 1563 og uten tvil sØnn av presten Ivar Nilssøn i
NØrre-Bork i Ribe stift, 17 aar var han hØrer ved skoler i Danmark,
Derefter gjorde han utenlandsreiser. hvorfra han kom tilbake i oktbr,
1590 (*2), Det næste aar blev han rektor paa Herlufsholm; som
saadan drev han meget paa undervisningen i græsk, et sprog som dengang
andensteds forsømtes; han utgav ogsaa græske skolebøger, 1594 blev han
magister, men opgav snart efter av ukjendte grunner sit embede, Nu
levet han uten ansættelse, indtil han sidst i 1599 blev utnævnt til
kantor og lektor i Trondhjem, Vaaren 1600 reiste han derop. men da
pesten huserte slemt i byen, dro han atter tilbake til Kjøbenhavn,
Under dette ophold i hovedstaden fik han utvirket kongebrev av 4
april 1601. hvorved Værdalens prestekald blev lagt til lektoratet;
dettes indtægter blev saaledes ganske betydelig forbedret, (*3) Om
hans virksomhet som lektor savner vi efterretninger; men at en saa
lærd og dygtig mand ikke har arbeidet forgjæves, tør man vel
forutsætte, Ogsaa i Trondhjem vedblev han at skrive og utgav 1619 "en
liten traktat om Mose bØker", Denne bok, som ikke er saa ganske liten,
er maaske et sammendrag av de forelæsninger, som han holdt for skole-
ungdommen, Borch dØde 3. april 1627 hadde altsaa været lektor i
henimot 28 aar, En del av hans bØker blev skjænket til kapitlets
bibliotek.
Lektorens første hustru Magdalene gjorde seg skyldig i utroskap, Herom
skrev han til sin ven biskop Vinstrup og klaget over at domkapitlet
ikke ret vilde tage sig av hans sak, saa han kunde faa skilsmisse; det
synes som om kapitlet har fundet, at han selv ved en altfor haard
behandling av hustruen ikke var uten skyld. Ved Vinstrups
mellemkomst udvirkedes der et kgl. Brev av 1605. hvorved kapitlet fik
paalæg om at dØmme i denne egteskapssak (se neste del - ILB).
Lektorens anden hustru Mette Jakobsdatter gjorde testamente 9 mai
1633; 200 rdr,. som blev betalt for hendes gaard paa torvet. skjænket
hun til fattige husarme (*4). Borchs ældste sØn Ivar PederssØn hadde
1625 været med i Nederlandenes frihetskamp og befandt sig ved faderens
dØd i Danmark som drabant i kongens daglige tjeneste. Datteren Sofie
Pedersdatter blev gift med lektorens kapellan i Værdalen Nils
Helsingør. (*5)

(*1) Biografier i Kirkehist, Saml. 3 R, 1318-326 og G,L. Wad,
Rektorerne paa Herlufsholm 5, 6-9,
(*2) Kirkehist, Saml, 3 R, 11509,
(*3) Riksregistr, 111625
(*4) N, Stiftelser 1 90
(*5) Wad siger, at lektorens enke Mette giftet sig igjen, med
henvisning til Riksregistr, V 602, hvor der under 1 juni 1627 tales om
drabanten Ivars hjemreise fra Danmark "med sin stiffader", Men jeg kan
ikke tro, at enken efter den i april dØde lektor allerede i mai
skulde være gift igjen. Der maa være en feil i Riksregistr. Jeg
formoder, der skulde staa; "med sin stifmoder", især da en variant
har: "med din stifmoder". Ivar maa være av lektorens første egteskap.
S. 30 Etter ham (Peder AnderssØn) kom Mogens PederssØn (som rektor
rundt 1604), hvis utilbørlige forhold til lektor Peder IvarssØn
Borchs kone ifølge kongebrev av 14juli 1605 skulde paadØmmes av
domkapitlet, Han blev avsat (loco motus), Hans eftermand Elias
OlufsssØn maatte fØr sin tiltrædelse love, at han ikke skulde drikke
eller doble (spille om penger) med sine hØrere".

Med helsing
Olav Helge Angell

Fra : Holger Hertzum-Larse~

Dato : 14-10-02 12:01

Hej Charlotte. Jeg er i gang med en bog om Peder Iversen Borch og
efterkommere. Har skrevet en bog om Claus Mortensen Borch og efterkommere
samt indgifte slægter. Du spørger om præsten Christen Jensen i Hammelev. Han
hed ikke Borch men Broch, se Wibergs præsteh. bd.I side 526, samt Samlinger
til Jysk Hist. og Top. 3.rk. 1.bd. side 302 og 398.

Fra : Oddbjørn Markussen

Dato : 28-09-02 01:00

Jens Iversen Borch hadde en sønn som het Christen. Jens Iversen Bork døde i
1625, så det kan være ham.

Jeg mener at denne familien er nevnt i Hornemanns stamtavler.

Koblingen Borch/Skibsted har jeg ikke vært borti, ihvertfall ikke i de eldre
slektsledd.

mvh

Oddbjørn

Fra : Charlotte Kjeldsen

Dato : 30-09-02 12:22

Der er heller ingen ( mig bekendt ) kobling mellem de to slægter,

BORCH og SKIBSTED / DE FINE SKIBSTED

Jeg skrev begge slægtanavne i en meddelse for at spare plads.

venlig hilsen
char97@get2net.dk
Charlotte Kjeldsen