ø Ø i samba (linux)
Fra : Uffe Nielsen

Dato : 27-09-02 09:08

Hej Alle

Jeg har en samba server under red hat linux.. Når en windows arbejdsstation
forsøger at lave en folder med ø eller Ø i navnet konverteres den automatisk
navnet til o eller O ... Ææ Øø virker.

Jeg har forgæves forsøgt med valid chars = ø:Ø æ:Æ å:Å i smb.conf, dog uden
resultat
Codepage er 850 ?

Skal der ligge en codepage fil i \etc\codepages\ ?? Jeg har slet ikke denne
mappe ?

Med venlig hilsen,
Uffe Nielsen,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-09-02 09:24

Uffe Nielsen wrote:

> [...]
automatisk
> navnet til o eller O ... Ææ Øø virker.
>
> Jeg har forgæves forsøgt med valid chars = ø:Ø æ:Æ å:Å i smb.conf, dog

Norsk+dansk tegnsæt er normalt CP865.

> Skal der ligge en codepage fil i \etc\codepages\ ?? Jeg har slet ikke
denne
> mappe ?

Ikke nødvendigvis - de kan også ligge andre steder (men formentlig ikke med
\ i navnene )

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Uffe Nielsen

Dato : 30-09-02 11:03

Hej Rasmus

> uden
>
> Norsk+dansk tegnsæt er normalt CP865.

Jeg har prøvet codepage 850 og 865: samme resultat. Det er windows 2000
workstations med codepage 850 på (mode con siger 850).

> denne
>
> Ikke nødvendigvis - de kan også ligge andre steder (men formentlig ikke
med
> \ i navnene )

Ja, jeg er ikke helt linux opgraderet endnu , men det skal nok komme.

Men gør jeg det rigtigt med

valid characters = ø:Ø
codepage = 850

etc ?

M.v.h Uffe

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 11:06

Uffe Nielsen wrote:

> Jeg har prøvet codepage 850 og 865: samme resultat. Det er windows 2000
> workstations med codepage 850 på (mode con siger 850).

> [...]

Hmmm... Jeg er ikke helt stiv i den del af samba, men jeg har dog fundet
frem til dette:

client code page = 850
character set = ISO8859-1

Det fungerer fint for mig. Jeg bruger ikke 'codepage' og 'valid chars'.

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Uffe Nielsen

Dato : 01-10-02 13:57

Samme opsætning her.

Hvilken version af SAMBA har du ?

// Uffe

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-10-02 17:34

Uffe Nielsen wrote:

> Hvilken version af SAMBA har du ?

2.2.3a

Jeg har lige kontrolleret med en Debian Woody (debian-pakke 2.2.3a-6) og en
RedHat 7.0 (RedHat-pakke 2.2.3a-6) og det fungerer glimragende med begge.
Klienterne er blandet Windows 95/98/Me/NT4/2000/XP, Mac OS 9/X, Linux/samba
på alskens sprog.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi