Tråd USB-adaptor
Fra : Martin Larsen

Dato : 27-09-02 08:28

Hej alle

Jeg overveje at købe et trådløst netværkssystem fra Surecom.
Netadaptoren er USB-baseret i stedet for PCI. Det skulle have den fordel
at man kan flytte rundt på modtageren for at opnå en bedre modtagekvalitet.

Men hvad med ydeevnen? Jeg mener engang at have læst/hørt at USB-netkort
er langsomme og - måske værre - sluger forfærdeligt meget CPU-kraft.

Er disse påstande rigtige eller er det helt fint med en USB-adaptor?

Tak på forhånd!

Hilsen
Martin
To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Husum

Dato : 27-09-02 09:29

Héj Martin.

Jeg kan kun anbefale dig at skifte til USB.
Som du selv siger, har den en meget bedre modtageevner.

/Husum

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-09-02 12:02

Husum wrote:

> Jeg kan kun anbefale dig at skifte til USB.
> Som du selv siger, har den en meget bedre modtageevner.

Og der er ingen problemer med ydeevnen - CPU-forbruget?

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-09-02 16:16

"Husum" <admin@nammenam.dk> wrote in message

> Jeg kan kun anbefale dig at skifte til USB.
> Som du selv siger, har den en meget bedre modtageevner.

Hvad skulle der være bedre ved USB, ud over at du har mulighed for at trykke
den rundt?

Jeg vil da også mene, at det ikke er så godt. Hvis et wireless PCI kort, er
gemt væk bag pc´en... Men der findes da nogle, hvor der er påmonteret
antenne, med et par meter kabel, så du kan flytte antenne rundt.

Men at USB modtagere er speciel gode til modtage i forhold til andre
produkter, må være usant.

At have koblet noget så bandbreddekrævende, som et sådan 11 Mbit lan kort...
Må kun give problemer, hvis andet også er tilkoblet.... Det sker da tit, at
der blinger en skærm op i XP, at båndbreddeforbruget er overskredet, hvis
man bruger sit Webcam, i stærk lys..

Fra : Husum

Dato : 27-09-02 18:43

Hej Bjarke.

Nu ved jeg ikke, hvor du har din WLAN-erfaring fra. Men jeg har solgt rigtig
mange USB-adaptere til WLAN. Og alle mine kunder har været tilfredse.
Der er selvfølgelig forskel på mærkene. Men generelt kører de alle stabilt.
Også med USB.

/Husum

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-09-02 18:45

> Hej Bjarke.

Hej Husum

> [...]
> mange USB-adaptere til WLAN. Og alle mine kunder har været tilfredse.
> Der er selvfølgelig forskel på mærkene. Men generelt kører de alle

Ja, men nu skrev du jo, at USB modellerne var et meget bedre valg.. Så
spurtge jeg hvorfor?

Fra : Husum

Dato : 28-09-02 07:32

Sorry.
Jeg skal lære at læse, inden jeg svarer. :)

Næsten alle desktop-pc´ere står enten op af en væg, eller er proppet ned
under bordet. Så enten er PCMCIA-kortet dækket af mellem væg og pc, eller
også er det pakket ind i ledninger under bordet.
Med USB´en kan man flytte antennen ud i "fri luft".
Man kan som regel få den placeret enten oppe på skærmen, eller væk fra
forstyrrende elementer.
Signalstyrken ændrer sig drastisk når man får antennen op i "højere
luftlag".

/Husum

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-09-02 10:22

Hej Husum

Tak for rådene. Det sidste spørgmål er om USB netkort sluger mere
processorkraft end PCI-kort og derved gør maskinen mere træg.

Har du nogen erfaring med dette?

Hilsen
Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 10:46

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Tak for rådene. Det sidste spørgmål er om USB netkort sluger mere
> processorkraft end PCI-kort og derved gør maskinen mere træg.
>
> Har du nogen erfaring med dette?

Jeg mener personligt at USB sløver computeren... Men om det har nogen
praktis betydning ved jeg ikke...

Fx på min bærbare pc´er....

Hvis computeren arbejder på fuld fart, virker touch pad musen stadig.. Hvis
man fx har koblet en USB mus til dyret.. Så står USB musen altid stille,
imens der knokles

Fra : Husum

Dato : 28-09-02 13:23

Jeg har aldrig observeret at USB-adapteren suger processorkraft.
Men det kommer nok an på hvilken pc det drejer sig om.
Desuden skal det lige siges, at hvis du f.eks vælger Avaya/Orinoco WLAN kan
det IKKE anbefales at købe en PCI-adapter, da de er meget fejlbehæftede.
Producenten er klar over problemet, og henviser til deres ISA-adapter.

/Husum

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 13:30

> [...]
> det IKKE anbefales at købe en PCI-adapter, da de er meget fejlbehæftede.
> Producenten er klar over problemet, og henviser til deres ISA-adapter.

Hehe, okay

troede ellers at Awaya kun lavede kvalitet....

ISA adabter... Der er vist ikke mange nyere pc´ere tilbage, med et ISA
slot.. Godtnok har jeg et ISA slot.. Men bundkortet er også 2 år

Fra : Husum

Dato : 28-09-02 14:08

Det er derfor at USB´en er så populær.
Min pc´ere er godt nok så gamle at de begge har ISA-slot. Så jeg kører med
en af hver.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-02 10:11

On Fri, 27 Sep 2002 19:43:24 +0200, "Husum" <admin@nammenam.dk>
wrote:

> Nu ved jeg ikke, hvor du har din WLAN-erfaring fra.

Vi andre ved heller ikke, hvor du har din fra.

> Men jeg har solgt rigtig mange USB-adaptere til WLAN.

Er 'mange' 5, 50, 500, 5000 eller flere?

> Og alle mine kunder har været tilfredse.

Hvor meget er 'tilfreds' på en skala fra 1 til 5?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Husum

Dato : 29-09-02 10:38

Du er godt nok nysgerrig hva´?

Jeg har solgt/installeret WLAN for TDC.

Aner det ikke. Hvem tæller?

Det bliver et skud. Men jeg vil sige 4½.

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel