jagten er begyndt
Fra : marianne hellemose

Dato : 27-09-02 06:43

Sakset fra Tv-Øst

26. September kl. 10:24
Katte jages
Jagtsæsonen startede for tre uger siden. Nu viser det sig, at også
kæledyr er i skudlinien.
- Vi kunne se, at eet eller andet var galt med dens bagparti, men ikke
hvad der var galt, siger Janne Jensen, Mern.

I tre uger troede hun, at hendes kat var syg. Det var den ikke. Da den
kom til dyrlægen tirsdag viste det sig, at den var blevet skudt Der var otte
hagl i kattens krop.

Dyrlæge Lea Iversen, Bæk Dyreklinik, behandler hvert år katte, der er
blevet skudt i jagtsæsonen.

- Jeg er vred og chokeret over, at det sker, siger hun.

Men faktum er, at Janne Jensen - og andre katteejere - risikerer at
deres kæledyr bliver ramt af jægernes skud:

Ole Kese, kredsformand i Dansk Jægerforbund, siger, at der ingen
undskyldning er for de jægere, der skyder kæledyr.

- Når vi får vort jagttegn får vi også en liste over de dyr, der må
skydes, siger han. Og katte er totalt fredede, de MÅ ikke skydes.

Kredsformanden mener ikke, det kan være hans medlemmer, der har skudt
Janne Jensens kat. Men han kan ikke udelukke, at det sker.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 07:01

Suk ... næ, det er da sikkert ikke medlemmer af jagtforeningen. Et haglgevær
kan enhver da købe, det kræver hverken jagttegn eller noget... og ellers har
det vel været et "uheld" - det sker jo også at en jæger rammer en
campingvogn, fordi han troede det var en ræv... måske er det ikke så sært
med alle de anskydninger. Argh... hvornår begynder man at lære respekt for
levende væsner _før_ man lærer at trykke på aftrækkeren? Og hvis ikke man
kan respektere de dyr man skyder på (paradoksalt forhold i det hele taget),
så kunne man vel forsøge at føle bare antydningen af respekt for de
mennesker der holder af dyrene?
-Gitte
(som godt ved, at der findes særdeles ansvarlige jægere - men som samtidig
regner dem for at være undtagelserne, der bekræfter reglen)

Fra : TH

Dato : 27-09-02 07:07

Davs,

> Suk ... næ, det er da sikkert ikke medlemmer af jagtforeningen. Et
haglgevær
> kan enhver da købe, det kræver hverken jagttegn eller noget...

Ikke korrekt. Du SKAL have enten jattegn eller våbentilladelse til et
haglgevær. Ikke fordi det ændrer noget ved det afskyelige i at skyde
katte...men alligevel...

/TH

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 07:12

Hej
"TH" <th@cogito.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ikke korrekt. Du SKAL have enten jattegn eller våbentilladelse til et
> haglgevær. Ikke fordi det ændrer noget ved det afskyelige i at skyde
Hva mæ et luftgevær.
Jeg var på Langeskov marked forleden og her lå de frit til salg, og af
den store kaliber, altså kraftige
Steen

Fra : TH

Dato : 27-09-02 07:42

Hej,

> Hva mæ et luftgevær.
> Jeg var på Langeskov marked forleden og her lå de frit til salg, og af
> den store kaliber, altså kraftige
> Steen

Dem kan du købe...men husk at et luftgevær (uanset størrelse) er OVERHOVEDET
i ikke nærheden af slagkraften på et haglgevær...

/TH

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 08:24

Hej
"> Dem kan du købe...men husk at et luftgevær (uanset størrelse) er
OVERHOVEDET
> i ikke nærheden af slagkraften på et haglgevær...
Korrekt, men en kat der er van til mennesker kommer tæt på.

Steen

Fra : fras

Dato : 06-01-03 20:57

"TH" skrev d. 27-09-02 07:42 dette indlæg :
> [...]
>
> /TH
>
> Dette er ikke korrekt. Der findes luftgevær fra kaliber .30 til over
.50 som er MEGET
slagkraftige. Energien ligger imellem 200 til 600 ft/lps. Kuglevægten
kan ligge på flere
hundrede grains. De kan skyde ud til ca. 200 meter og bevare
kugleenergien det meste
af vejen. Almindelige krafttige luftgevær herhjemme ligger vel imellem
12 til måske 35 ft/lbs.
Mere information, søg på nettet på BARNES Pneumatics

/FR

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 07:23

> Ikke korrekt. Du SKAL have enten jattegn eller våbentilladelse til et
> haglgevær. Ikke fordi det ændrer noget ved det afskyelige i at skyde
> katte...men alligevel...
>
> /TH

I know... det var også dybt ironisk ment...
netop fordi man ikke uden videre køber et haglgevær i nærmeste kiosk er der
jo _stor_ sandsynlighed for, at der er tale om en jæger, der trods manglende
moral har fået jagttegn.
-Gitte

Fra : TH

Dato : 27-09-02 07:43

Hej,

> [...]
der
> jo _stor_ sandsynlighed for, at der er tale om en jæger, der trods

Ok det spottede jeg ikke :)

Men jo...der er jo idioter i alle kredse...nogle af dem har så et dødeligt
våben hængende i stuen. Det er jo beklageligt.

/TH

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 07:46

"TH" <th@cogito.dk> wrote in message
> Ok det spottede jeg ikke :)

Det var vist dårligt kommunikeret af mig

> Men jo...der er jo idioter i alle kredse...nogle af dem har så et dødeligt
> våben hængende i stuen. Det er jo beklageligt.
>
> /TH

Jo, naturligvis ... nogle bruger river i stedet for haglgeværer osv.
Psykopater kan man ikke gardere sig 100% imod...
-Gitte

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-02 09:42

On Fri, 27 Sep 2002 08:00:49 +0200, "Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk>
wrote:

>Suk ... næ, det er da sikkert ikke medlemmer af jagtforeningen. Et haglgevær
>kan enhver da købe, det kræver hverken jagttegn eller noget...

   Det passer så ikke - man skal have erhvervet jagttegn inden
for en periode på 10 for at have ret til at opbevare et haglgevær - og
hvis man ikke betaler gebyret må man ikke opbevare patroner i
huset..... =)

> [...]
>kan respektere de dyr man skyder på (paradoksalt forhold i det hele taget),
>så kunne man vel forsøge at føle bare antydningen af respekt for de

   Der vil altid være mennesker der mener at katte er det argeste
lort og at de skal skydes ... og så er det ikke videre svært at skaffe
noget at skyde med. Men man behøver ikke at være jæger for være sådan.

>(som godt ved, at der findes særdeles ansvarlige jægere - men som samtidig
>regner dem for at være undtagelserne, der bekræfter reglen)

   Det er jeg da lidt ked af at høre at du tror - ikke mindst
fordi at det er forkert. Du kan godt regne med at der skal mindst 10
fortællinger om jægere der er ansvarlige og flinke mennesker for hver
en der er elendig før det giver en balance. OG der skal endnu flere
til for at give et godt billede af jægerne.....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 07:27

Hej Marianne
> [...]
>
> - Når vi får vort jagttegn får vi også en liste over de dyr, der

> skydes, siger han. Og katte er totalt fredede, de MÅ ikke skydes.

Jeg har selv jagttegn, og en del af omgangskredsen er jægere, og jeg kan
godt fortælle at Kredsformand Ole Kese giver udtryk for er en sandhed
med modifikationer.
En stor den af jærgerne mener at katte slår ihjel for sjov, og at
ejermanden skal holde den inde på sin egen jord. Kommeer den udenfor
bliver den skudt af skydegale jægere med en mærkværdig holdning til til
andres dyr. Hvis en jæger ikke kan kende forskel på en ræv og kat bør
hans jagttegn inddrages.
Endvidere kan jeg oplyse at mange jægere også skyder de fredede rovfugle
også fordi de mener de tager " deres" bytte.
Jeg har haft drabelige diskutioner, men er som regel i mindretal så jeg
ved med bestemthed,
at det er en fremherskende mening blandt jægere.
Slut det er jo lidt meget OT her

Steen Vinbæk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 07:45

"goofy" <nospam@oncable.dk> wrote in message > Jeg har selv jagttegn, og en
> [...]
> ved med bestemthed,
> at det er en fremherskende mening blandt jægere.

Det er første gang jeg har oplevet en jæger direkte indrømme at der ikke
generelt er en accept af loven blandt jægere!!! Normalt så læser man bare
"det er ikke vores medlemmer...".. "der er enkelte brådne kar alle
steder..." osv. samtidig med at man godt ved, at selvjustits åbenbart er en
mangelvare i fht. katte og fx fredede fugle! Hatten af for det ...
Men iøvrigt - så længe der skydes katte, er emnet jo ikke OT her på NGen...
-Gitte

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-02 09:45

On Fri, 27 Sep 2002 08:44:30 +0200, "Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>mangelvare i fht. katte og fx fredede fugle! Hatten af for det ...
>Men iøvrigt - så længe der skydes katte, er emnet jo ikke OT her på NGen...

   Den kreds hvor jeg kommer fra sker det sgu ikke - og det siger
jeg ikke fordi jeg er ivrig jæger eller noget. Men fordi jeg kender
disse mennesker og de har stor respekt for naturen...... Blandt andet
er agerhøns til stadighed fredet i kredsen fordi der er for lidt af
dem. Og de bliver faktisk aldrig skudt ved et "uheld"

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 10:07

Hej Trine

> [...]
> er agerhøns til stadighed fredet i kredsen fordi der er for lidt af
> dem. Og de bliver faktisk aldrig skudt ved et "uheld"

Jeg tror det kommer meget an jagtlederen. Jeg har været på jagt på
Hvidkilde Slot på fyn, og her var moralen tip tip. Blev der på nogen
måde ikke " hørt" efter eller skudt på noget der ikke måtte skydes på,
blev jægeren bortvist aldeles omgående.

Jeg har også være på jagt mindre steder, hvor jægernes moral hang godt
og grundigt i laser. Men det er da helt klart, som i mange andre
sammenhænge, er det et fåtal der ødelægger det for et flertal.

Jeg nægter blot at tro at disse brodne kar ikke findes i enhver
klub.Kommer det til en seriøs diskution i en klub er der jo ikke mange
der stå frem og siger at de skyder på katte - fredede fugle o.s.v.
I den lokale klub i område hvor jeg bor, fanger man da p.t. skader i et
bur, med en levende skade som lokkemad, klart ulovligt. Jeg fandt ud af
det sidste år og er ikke medlem længere.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : TH

Dato : 27-09-02 07:47

Hej,

> [...]
> bliver den skudt af skydegale jægere med en mærkværdig holdning til til
> andres dyr. Hvis en jæger ikke kan kende forskel på en ræv og kat bør

Korrekt. Lige min holdning.

> Endvidere kan jeg oplyse at mange jægere også skyder de fredede rovfugle
> også fordi de mener de tager " deres" bytte.

Igen til at tude over...

> Jeg har haft drabelige diskutioner, men er som regel i mindretal så jeg
> ved med bestemthed,
> at det er en fremherskende mening blandt jægere.
> Slut det er jo lidt meget OT her

Ok, men ville bare sige at det da er ærgeligt vi ikke er i samme
kreds/klub...jeg oplever samme holdning blandt mine "skydevenner"...Når jeg
så kører hjem om aftenen tænker man stille for sig selv: "Hvorfor mødes med
dem? Vi har stort set intet moralsk tilfældes..."

/TH

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-09-02 08:27

Hej Steen
Ja det er sørgeligt, da jeg var nabo til Knuthenborg Park,
gik mange af mine spadsereture igennem der, og det var et særsyn hvis man
ikke så en kat eller rovfugl, skudt af
emsige jægere, desværre tog forvalteren meget let på det,
også når beboere i / rundt om Knuthenborg ledte efter
deres katte.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-09-02 14:40

goofy wrote:
> Jeg har selv jagttegn, og en del af omgangskredsen er jægere, og jeg kan
> godt fortælle at Kredsformand Ole Kese giver udtryk for er en sandhed
> med modifikationer.

Det kommer altså meget an på den lokale situation.

> [...]
> bliver den skudt af skydegale jægere med en mærkværdig holdning til til
> andres dyr. Hvis en jæger ikke kan kende forskel på en ræv og kat bør

Jeg har ikke jagttegn, primært fordi jeg opdagede at jeg i min studietid
ville få ufatteligt lidt "valuta for pengene" ved at betale for jagttegn
og våbenbevis i forhold til de få gange jeg kunne komme afsted - så
hellere måtte tage afsted uden skyder i et par år endnu...

Jeg har "gået på jagt" med min farfar (mig uden gevær siden dengang jeg
som 13-14-årig indså at et hjemmelavet med vandrør som løb ikke helt
gjorde sig i sammenhængen ) i ganske mange år, og været med på besøg
i ret mange jæger-laug.

Min opfattelse af moralen er ud fra det jeg har set og hørt at den er
væsentligt højere end det omtalte.
Aktuelt for gruppen her kan jeg huske at en række af dem som havde
fasan-udsætninger har snakket en del om at bruge fælder til at fange
vildkatte i så effektivt som muligt, men så de kunne checke at det ikke
var huskattene de "lugede ud i".

Venligst

Jesper Brunholm

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 27-09-02 09:15

hmmm nu er det sådan at katte i jagt loven er kommet på lige fod med hunden,
så den må ikke bare skydes mere. (dette måtte man før hen) jeg bor selv i
skov og har bla. af den grund selv en løbegård da de forige ejer fik skudt
deres hankat her.
det ville jo være fedt hvis man kunne spore vedkommende (det er næsten
umuligt, men mindre man har set det) da han/hun ville miste sit jagttegn.
eller få en bøde. Ja det hjælper jo ikke på at man har mistet sit lille pus,
og da jeg selv er vokset op i en jagt glad familie ved jeg at mange Jægere
synes at katte er et utøj, de tager deres fasankyllinger osv....... men det
er jo bare naturens gang. Hvad der er svært at bank ind i hovedet på en
jæger da han jo lige har sat korn fede fasaner ud som knapt kan flyve.
Misforstå mig nu ikke jeg har intet i mod jagt (har selv nydt mange lange gå
ture med hund, når der har været jagt) men alt jagt skal være med respekt
for naturen og alm. folks kæledyr!
Hilsen Sanne
"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d93efef$0$32537$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 09:20

Hej Sanne
"Sanne Schmidt" <sanne@silver-heart.dk> skrev i en meddelelse
> hmmm nu er det sådan at katte i jagt loven er kommet på lige fod med
hunden,
> så den må ikke bare skydes mere. (dette måtte man før hen) jeg bor
selv i
Korrekt
> det ville jo være fedt hvis man kunne spore vedkommende (det er næsten
> umuligt, men mindre man har set det) da han/hun ville miste sit
> [...]

Rigtigt det er naturens gang
> [...]
lange gå
> ture med hund, når der har været jagt) men alt jagt skal være med
Der er ikke ret meget er der mere facinerende end at være ude i naturen
og se dagen vågne.

Steen Vinbæk

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-09-02 09:44

Meget apropos er der i DB's nye blad et par notitser.

Hver fjerde ræv går med hagl i kroppen, typisk fordi
jægere skyder på for lang afstand.

I jagtsæsonen 2000/2001 blev ti hunde sårede af skud,
og 8 døde af skud

Fra : goofy

Dato : 27-09-02 10:11

Hej

> Hver fjerde ræv går med hagl i kroppen, typisk fordi
> jægere skyder på for lang afstand.

Ja der er alt for mange jægere der har kløe i pegepingeren

> I jagtsæsonen 2000/2001 blev ti hunde sårede af skud,
> og 8 døde af skud

Desværre ikke kun dyr, en dreng blev dræbt i år, han sad i studretningen
FORAN faderen

Steen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-02 09:50

On Fri, 27 Sep 2002 10:15:01 +0200, "Sanne Schmidt"
<sanne@silver-heart.dk> wrote:

> [...]
>ture med hund, når der har været jagt) men alt jagt skal være med respekt

   Jamen - PIP! - nu vil jeg godt lige vide - er loven om mark og
vejfred ikke lisså vigtig som jagtloven? Vi kæledyrsejere er faktisk
forpligtede til at holde vores hunde og katte på eget
matrikelnummer..... Det er nu ikke for at forsvare at jægere skyder på
kæledyr - det er under alle omstændigheder ulækkert. Men husk lige på
at hvis katten render frit omkring å gader og stræder så overtræder
man så loven om mark og vejfred og er man så egentlig bedre end en
jæger der ikke overholder jagtloven?

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 10:19

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote > Jamen - PIP! - nu vil jeg
> [...]
> at hvis katten render frit omkring å gader og stræder så overtræder
> man så loven om mark og vejfred og er man så egentlig bedre end en

Tja... nu er min holdning jo netop, at Lov om Vej- og markfred _skal_
overholdes. Så, set med mine øjne er de ejere, der - vel vidende risici -
lader deres dyr løbe frit omkring naturligvis også ude på uansvarlighedens
overdrev.... min holdning ændrer sig aldrig i fht. dette.

Men, Lov om vej- og markfred giver jo også jægere og andre mulighed for at
handle i forhold til disse katte, uden at gribe til våben og plaffe løs med
skamskydning til følge. Man behøver ikke partout dræbe andre folks dyr...
Ikke alle kattene er iøvrigt udekatte - indimellem er der også de indekatte,
som folk til stadighed leder efter med lys og lygte, efter at de ved uheld
er smuttet ud, og andre igen er herreløse (og skydning er vel næppe det mest
humane løsningsforslag her) etc.
-Gitte

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 27-09-02 11:42

ja men selv om katten er gået i byen giver det ingen ret til at skyde kat så
vel som hund uden at have advarret ejeren før via avisen

Sanne

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 27-09-02 12:44

Det er vi jo netop enige om! Det synes jeg fremgår ret tydeligt af mit
indlæg (?).
-Gitte

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 27-09-02 10:30

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at hvis katten render frit omkring å gader og stræder så overtræder
> man så loven om mark og vejfred og er man så egentlig bedre end en

Er der ikke liige en proportionsforskel her? Jægeren med sit gevær gør vist
en del mere skade og er en del farligere for sine omgivelser, end katten med
sine klør.

Er det i øvrigt ikke sådan, at man ikke må skyde nærmere end 50 m. fra anden
mands hus? På den måde kan det jo aldrig blive lovligt at skyde i et
parcelhuskvarter, hvor der aldrig er så stor afstand mellem husene.

Mvh. Else.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-09-02 11:01

> Er der ikke liige en proportionsforskel her? Jægeren med sit gevær gør vist
> en del mere skade og er en del farligere for sine omgivelser, end katten med
> sine klør.

Det kommer vel an på perspektivet... musene og småfuglene er nok ikke enige !
*smil*

Jeg blev netop for et par dage siden kontaktet af beboerne på en nærliggende
gård. De havde hørt jeg har mange katte, og ville lige minde mig om at
jagtsæsonen er ved at gå i gang for alvor. Øjensynligt er det mere en regel end
en undtagelse her omkring at man skyder en kat når man kan komme til det! Rundt
omkring på gårdene har man den opfattelse at vilde katte er til fare for bla.
fasan kyllinger, og skyder dem altså glad og gerne.

Min holdning er lidt ambivalent i dette, da jeg også går ind for at man bør
holde sine kæledyr, inkl. katte, på egen matrikel. Førnævnte gårdejer syntes at
det var meget fornuftigt med en løbegård, og udtalte såmænd at de hellere ville
have lidt mus end en hær af sølle, vilde katte på gården. De har haft en enkelt
kasreret hankat som musefanger indtil den for nyligt døde af alderdom.

Dejligt at den slags også findes, da vi desværre har et meget stort problem med
vilde katte i området. Vi bor ved hovedvejen til Rødby færge, og det er desværre
ikke ualmindeligt at tyske (og andre) turister dumper årets sommerhuskat på den
nærliggende rasteplads før de kører sydpå !!! Jeg har længe raset over vores
nabos hær af vilde katte, men nu da jeg ved hvor mange af dem stammer fra, er
jeg nok blevet lidt mere tolerant.

Har overvejet en del hvad man bør gøre, og har mest lyst til at starte mit egent
lille "adoptionscenter" for sommerhuskatte. Desværre strækker økonomien ikke
langt, og jeg er heller ikke vild med at få diverse vilde katte ind til mine
egne mislinger. Anyway, gode råd modtages gerne....

Hov, sikke et langt indlæg det blev til, nå, men det ligger mig nu også meget på
sinde...
Hilsen Dorthe ( - der kommer forbi i Sorø )

Fra : Pia J

Dato : 27-09-02 11:08

Jeg har selv overvejet at holde min Mivs inde om natten, da jeg formoder der
mest jages meget tidligt om morgenen?

Er der nogen steder det annonceres når lokale jagtklubber går i gang? For de
skyder vel ikke hver dag...

:Pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-09-02 11:09

Hej Pia
Du kan gå ind på dette link, det fortæller hvornår det
er jagtsæson på de forskellige dyr.
http://www.sns.dk/jagt/jagttid2.htm

Fra : Pia J

Dato : 27-09-02 11:18

> Hej Pia
> Du kan gå ind på dette link, det fortæller hvornår det
> er jagtsæson på de forskellige dyr.
> http://www.sns.dk/jagt/jagttid2.htm

Jo, men selvom der er sæson fra oktober til nytår, så er de vel ikke ude at
skyde hver dag. Nede i skoven skriver de fx på et skilt, at der vil være en
notits på de dage der er jagt, så folk ikke vader ind og holder picnic.

Jeg har vistnok et lille "vildtreservat" med en sø, beplantning og en stor
bestand af fasaner og andre fugle, som jægerne har sat op, på marken ved
siden af vores. Og jeg har set Mivs rende rundt i kanten af samme mark. Jeg
har også hørt en historie fra sælger af huset om det år hvor de fik lov at
jage på grunden her, og de kom til at skyde hans bil!!! Jeg har 7 tdr. land,
men der er kun ca. 100 m. fra stalden hen til omtalte "reservat".

:Pia

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-09-02 11:14

Jeg har klart på fornemmelsen at begrebet "jagt" interpreteres meget løst her i
omegnen. Tror ikke at det så meget handler om arrangerede jagtselskaber, men
blot et par naboer der tager en tur ud på markerne sammen....

Dorthe

Pia J skriver:

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-09-02 11:56

gad vide om vi bor samme sted *GGGG*
landmændene samles og traver marker og vandhuller tynde

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-02 11:27

On Fri, 27 Sep 2002 11:29:41 +0200, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

>Er der ikke liige en proportionsforskel her? Jægeren med sit gevær gør vist
>en del mere skade og er en del farligere for sine omgivelser, end katten med
>sine klør.

   det er skade på andres ejendom uanset...

>Er det i øvrigt ikke sådan, at man ikke må skyde nærmere end 50 m. fra anden
>mands hus? På den måde kan det jo aldrig blive lovligt at skyde i et
>parcelhuskvarter, hvor der aldrig er så stor afstand mellem husene.

   Nu blev Knuthenborgs omegn nævnt..... der må man godt
skyde....

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 27-09-02 11:44

> det er skade på andres ejendom uanset...

Hvaffor en skade? At en kat går ind på en anden grund eller på offentlig
vej? Og hvis ejendom er mus og fasankyllinger?
Der er da pokker til proportionsforskel fra kattene til jægere, der kommer
til at skyde børn, hunde, biler mv (se tidligere i tråden). Har man
nogensinde hørt om en strejfende kat, der angreb børn?

I øvrigt var det holdningen om at den ene ulovlighed rimeliggør den anden
(uden hensyn til proportioner) jeg angreb.
Et eksempel:
a) Det er ulovligt at stjæle
b) Man må ikke slå ihjel
Hvis et barn stjæler en pakke tyggegummi (klart ulovligt), er det så
forståeligt, at købmanden slår det ihjel? (også ulovligt, men hvorfor skulle
købmanden overholde loven, når barnet ikke gør?). Det var det, jeg mente med
proportioner.

> Nu blev Knuthenborgs omegn nævnt..... der må man godt
> skyde....

Nu tænkte jeg på mit eget kvarter - her ligger husene tæt, og der er da
heller ingen, der går rundt og skyder her.

Mvh. Else.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-09-02 15:49

On Fri, 27 Sep 2002 12:44:07 +0200, "Else Gyldenkærne"
> [...]

>til at skyde børn, hunde, biler mv (se tidligere i tråden). Har man
>nogensinde hørt om en strejfende kat, der angreb børn?

   Uhm, hvis en jæger sætter fasaner ud i sit jagtrevir ja så er
det pr.definition hans ejendom. Manden betaler dyrt for at få lov til
at gå på jagt højst sandsynligt - eller også ejer han den jord han
jager på - og så er katten stadig under alle omstændigheder på _hans_
jord....
   Tror du i øvrigt ærlig talt ikke at den far der skød sin søn
har det af helvedes til? Du tror vel ikke at han bare sætter sig
tilbage hjemme i sofaen og fortæller vidt og bredt om hvor fedt det
var?

> [...]
>købmanden overholde loven, når barnet ikke gør?). Det var det, jeg mente med

   For mig at se er vi henne i athvis nu købmanden slog barnet -
så gør han også noget ulovligt.Men når nu ungen har gjort det 100-vis
af gange så ville jeg faktisk kunne forstå det. Og det er den
proportionsforskel som jeg ser i forhold til at jægeren skyder en kat
som uanset hvordan vi end vender og drejer det kun er et dyr- som
befinder sig uden for eget matrikelnr hvilket den ikke må. At det så
er uhyggeligt så mange jægere der skyder katte "for sjov" er en anden
sag - på linie med at ufatteligt mange mennesker _ikke_ holder deres
kat på eget matrikelnr. for det er jo bare en kat og den er et frit
væsen ......

>Nu tænkte jeg på mit eget kvarter - her ligger husene tæt, og der er da
>heller ingen, der går rundt og skyder her.

   Det er der da heller ikke her .... så jeg gad godt vide
hvorfor det bliver nævnt? =)