Skærme
Fijala 3554
Bedste 21" CRT
Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-09-02 23:02

Hejsa,

da jeg har afprøvet en Samsung TFT 19", men desværre ikke kunne bruge den
pga uklarhed i FPS-spil, er jeg nu ude efter at finde frem til den bedste
21" CRT-skærm.

Gfx-kortet er et Radeon 9700 Pro.
Jeg har 2 primære områder, tekst + FPS-spil.
Jeg er ude efter de sædvanlige ting: skarphed, klarhed, farver osv.

Hvad vil I anbefale ?
IBM/Sony/Eizo eller...

--
Mvh Henrik.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-09-02 23:22

Henrik Aarfeldt wrote:
> [...]
> Jeg har 2 primære områder, tekst + FPS-spil.
> Jeg er ude efter de sædvanlige ting: skarphed, klarhed, farver osv.

Sony F-520 21" her og den har helt klart min anbefaling.

Den er forøvrigt fornyligt blevet bundet op på et ATI Radeon 9700 Pro
kort, det kan kun anbefales. Jeg bruger den mest til spil, men også til
alt muligt andet.

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 27-09-02 00:12

>Sony F-520 21" her og den har helt klart min anbefaling.

1. Sony F520
..
..
..
2. NEC FP1380/Mitsubishi 2080
3. Eizo 980 - men den har ikke fladt billedrør, men er en pokkers god
skærm alligevel - med shadow mask billedrør
4. Viewsonics 22' topmodel er også fin

Min far ejer forgængeren til til NEC 1380 (NEC FP 1375), og det er en
fryd at kigge på den -selv om den blegner lidt ved siden af min egen
Dell 20,1' TFT - men en fantastisk crt skærm er det.

Sony F520 er et stensikkert hit også, men også mitsubishi topmodel er
stærk og prisbillig.

-------------------------
Kind regards/venlig hilsen
Dr. Ralph

Remove "remove" from my mailadress when mailing me.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-09-02 11:34

Dr. Ralph wrote:
> 2. NEC FP1380/Mitsubishi 2080
> 3. Eizo 980 - men den har ikke fladt billedrør, men er en pokkers god
> skærm alligevel - med shadow mask billedrør
> 4. Viewsonics 22' topmodel er også fin

Ingen tvivl om at Nec/Mitsubishi laver nogle super skærme, men EIZO er
jeg tilgenglæd lidt skuffet over. De har et super ry, men jeg har
faktisk endnu ikke set en EIZO der helt kunne leve op til det!

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 27-09-02 14:58

NB ser lige, at Sony F520 kan fås helt ned til 10.500 kr - jeg ville
ikke være i tvivl - vælg den.

Ellers mener jeg kun, du egentlig kun skal overveje Nec/Mitsubishis
topmodeller i 22' - men NEC er relativt dyre i DK, da der er få
forhandlere, derfor ingen konkurrence på prisen.

Så valget er for mig soleklart - F520 - og du vil ikke fortryde.
Synd du ikke var der, da jeg havde min 22' Nec FP1375 til slag - du
kunne have købt den for 4.500 kr - og den var som ny.

Nu fik min far den til 3.500 kr.
Han har ikke fortrudt - bortset fra, at den kan varme et værelse op :)

-------------------------

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-09-02 15:44

Dr. Ralph wrote:
> Nu fik min far den til 3.500 kr.
> Han har ikke fortrudt - bortset fra, at den kan varme et værelse op :)

Vil da gerne tilbyde at bytte med min 17" Sony 17SE2 (ca. 4 år gamel 17"
topmodel), den varmer ikke slet så meget og fylder heller ikke så meget
på skrivebordet

Efter at havde fået mit Radeon 9700, så frister det jo at havde to
skærme på - blot synes jeg det ville være lidt perverst at anskaffe
F-520 nummer to.

Mvh

Bruno

Fra : ArsGrafia

Dato : 28-09-02 15:29

"Dr. Ralph" skrev d. 27-09-02 14:58 dette indlæg :
> [...]
> topmodeller i 22' - men NEC er relativt dyre i DK, da der er få
> forhandlere, derfor ingen konkurrence på prisen.
Du kan faktisk få NEC FP1375x i tyskland til ca. 7000,-. Det var det jeg
gav for min hos monitor-direct. Jeg kørte selv ned og hentede den for
ikke at riskikere Postvæsenet tog den under behandling.

En ting man skal være opmærksom på med F520 er at den har en 0.22mm DP,
hvilket nogle betragter som en ulempe da det gør skærmen en smule mindre
lysstærk og kontrastrig. Reglen er dog, se den i brug før du køber. Når
man kommer op i dette prislag, så er det individuelt hvilken skærm der
tiltaler en.

Ars

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr. Ralph

Dato : 30-09-02 05:33

>Du kan faktisk få NEC FP1375x i tyskland til ca. 7000,-. Det var det jeg
>gav for min hos monitor-direct. Jeg kørte selv ned og hentede den for
>ikke at riskikere Postvæsenet tog den under behandling.

Ok - tak for tippet :)
Syntes stadig min far fik den til en god pris (3.500 kr) - og han er
som sagt meget glad for den.
Og jeg føler mig hjemme foran hans pc, da han ganske enkelt overtager
mine gamel pc dele, når jeg skifter til nyt.

Delene er nemlig stadig forholdsvis up-to-date for almindelig
dødelige, når jeg skifter dem, men for os pc nørder er de på i graven
:)

> [...]
>lysstærk og kontrastrig. Reglen er dog, se den i brug før du køber. Når
>man kommer op i dette prislag, så er det individuelt hvilken skærm der

Dér har du faktisk fat i nooget ret interessant, som jeg ikke har
tænkt over før kunne være tilfældet.
Altså at en en lavere dot pitch på en crt skærm ikke KUN er af det
gode - meget interessant.

Dett kan måske forklare, hvorfor jeg klart syntes mine Dell 20,1'TFT
2000FP stod ret så meget bedre (sat op sammen med et ASUS 8460 GF4
Ti4600 128MB via DVi) end en Sony F520 (sat op sammen med Matrox G400
MAX via VGA) både kontrastmæssigt, tekst mæssigt og skarphedsmæssigt -
mens jeg oplevede mindre ovelegenhed i kontrasten, da jeg lavede samme
sammenligning mellem min 20,1 TFT (igen via samme Asus GF4 kort og
DVI) og min fars NEC FP 1375 (også sat op med et Matrox G400 MAX VGA).

Da FP1375 har dotpitch på 0,24 over hele skærmen i forhold til Sony
F520 kunne det være en del af forklaringen.
Til gengæld syntes jeg så tekst står en anelse skarpere på Sony F520
end på NEC FP1375. Men på ingen af disse 2 CRT skærme står tekst lige
så godt, som på min Dell 20,1' TFT 2000FP.
Tekst på 7 pkt i arial står soleklart i 1600X1200 på min Dell, og 6
pkt er tæt på. Dette kunne end ikke F520 matche.

-------------------------

Fra : ArsGrafia

Dato : 01-10-02 19:01

> [...]
> Tekst på 7 pkt i arial står soleklart i 1600X1200 på min Dell, og 6
> pkt er tæt på. Dette kunne end ikke F520 matche.
Ja, tekst vil givetvis stå en smule bedre på en F520. Jeg har også selv
overvejet en TFT som sekundær skærm til at surfe på, da jeg så kan få
det bedste af begge verdener - en high-end CRT som primary design og
spille-skærm og en TFT som sekundær browse skærm og til værktøjslinier.
(Evt. en Samsung 181T, det er en ret flot skærm rent design mæssigt).

Jeg vil dog sige at 7pkt er ekstremt læseligt på min FP1375x. 6pkt er
knap så meget, men det volder intet besvær at læse 7pkt. (V.
1600x1200@85hz). Det ser endog meget skarpt ud, dog nok ikke en
konkurrent til en TFT som er næsten uovertruffen til tekst. Jeg har hørt
meget godt om Dells 2000FP, især til spil. (Det er en rebadged BENQ hvis
du ikke vidste det). Deres 1900FP er også ret interessant, især pga. det
flotte design. (Rebadged Samsung 191T). Desværre er Dell dyre i Danmark
uden de rebates og special offers som dukker op ofte i USA. (Der er ret
tit et 20% off udsalg hos Dell. Og rebates med f.eks. 20$ rabat på købe
over 100$...)

Ars

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-10-02 17:30

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev

> 1. Sony F520

Nå...jeg må give de herrer ret...allerede efter 15mins brug, er det som
nat/dag, i forhold til mine tidligere skærme.
Billedet er jo excellent...var faktisk slet ikke klar over, at det kunne
være så flot.
Kabinettet er nu også elegant...

--
Mvh Henrik.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 02-10-02 03:08

> [...]
>nat/dag, i forhold til mine tidligere skærme.
>Billedet er jo excellent...var faktisk slet ikke klar over, at det kunne

Jamen tillykke med den lille ny'...............æhhhh.........store ny'
:)

Hvad måtte du slippe for den alt incl. og HVOR ?

-------------------------

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 02-10-02 09:49

Dr. Ralph <dr.ralph@solremove.dk> wrote

> Hvad måtte du slippe for den alt incl.

10.437,- afhentet i Roskilde, bestilt via deres web-shop.
Dog var den en anelse billigere på en postordre-site, men så røg der 400,-
på i fragt.

>og HVOR ?

http://intercondata.dk/shop/
Flinke + rare mennesker.