MS Windows
briani 27239
Partion i win XP
Fra : Mai-Britt

Dato : 26-09-02 20:59

Jeg har haft Win XP på en harddisk der er delt på 2 partioner. Da jeg så
ville geninstallere XP valgte jeg at slette partionen hvor XP var og
derefter genoprette den.
Det gik også fint men nu er den partion jeg vil installere XP på blevet
ændret til D:

Hvordan ændrer jeg den til C: så jeg kan installere XP på mit C: drev igen?

Jeg kan ikke slette partion 2 for der har jeg gemt alle mine dokumenter mv.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-09-02 21:49

Da du partitionerede huskede du så at lave partitionen som et primært drev
som du slutte aktiverede?
C-drevet skal være et primært aktivt drev, mens øvrige partitioner er
logiske drev, som ikke er aktive.

Kurt

Fra : Mai-Britt

Dato : 27-09-02 17:49

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Da du partitionerede huskede du så at lave partitionen som et primært drev
> som du slutte aktiverede?
Jeg syntes ikke rigtigt der i XP er mulighed for at vælge hvad der skal være
primært. Hvordan skal jeg evt gøre det?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-09-02 18:59

> "Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes ikke rigtigt der i XP er mulighed for at vælge hvad der skal
være
> primært. Hvordan skal jeg evt gøre det?

Jeg bliver dig nok lidt svar skyldig, da jeg ikke lige har lyst til at
efterprøve det. Men det foregår nok automatisk, når man partitionerer en ny
harddisk. Den første partition gør win xp selv aktiv (gæt) og efterfølgende
bliver logiske drev (det kan man se).
Nu ved jeg jo ikke, hvad du oplever, når du partitionerer den sidste del af
disken, men det kan godt være, at den ikke giver dig mulighed for at være
primær, men kun logisk. Det hænger nok lidt sammen med, at en "normal"
partitionering altid foregår ved, at man først laver det primære drev (hvis
der skal være et) og derefter de logiske. Om man rent faktisk kan gøre det
omvendt har jeg ikke prøvet.
Du kan evt. få fat på en win 98 eller win me startdisk og boote på den,
hvorefter du via fdisk kan prøve. Der kan man bedre se, hvad man laver, idet
man der kan vælge direkte om det skal være primær, aktiv m.m.
Men om den accepterer omvendt rækkefølge skal jeg lade være usagt.

Kurt

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 09:32

Mai-Britt wrote:
> [...]
> blevet ændret til D:
>
> Hvordan ændrer jeg den til C: så jeg kan installere XP på mit C: drev

Har du to harddiske i din pc siden du kan se at det er ændret til D.
Jeg tænker på om du har en anden harddisk med win98 eller XP som du har
brugt til at slette C på din opdelte hardisk.

--
Mvh Edmund

Fra : Mai-Britt

Dato : 27-09-02 17:48

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker på om du har en anden harddisk med win98 eller XP som du har
> brugt til at slette C på din opdelte hardisk.
Jeg har 2 hd og den ene er delt i 2 paritoner (C, D og E drev) Jeg slettede
C: partionen under geninstallering af XP. Dernæst oprettede jeg den igen og
installerede så XP.
Men da jeg er færdig ser jeg at XP er installeret på D: drevet. Jeg kan ikke
ændre drevbogstavet under administration for den partion hvor XP er
installeret kan ikke ændres skriver den så venligt til mig.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 19:30

Mai-Britt wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 2 hd og den ene er delt i 2 paritoner (C, D og E drev) Jeg
> slettede C: partionen under geninstallering af XP. Dernæst oprettede
> jeg den igen og installerede så XP.

Glemte du at formatere efter at du oprettede den igen.

> Men da jeg er færdig ser jeg at XP er installeret på D: drevet. Jeg
> kan ikke ændre drevbogstavet under administration for den partion
> hvor XP er installeret kan ikke ændres skriver den så venligt til mig.

Vil det så sige at dit C-drev er næsten tomt, kun med boot.ini, ntldr og
ntdetect.com og et par andre. og at selve XP installationer ligger og
sammen med dine dokumenter.
Hvis det er tilfældet, så må du starte en ny installation inde fra den
XP du har nu. I en af de første skærmbilleder der kommer under
indstallationen skal du vælge advancerede indstillinger og sætte et
kryds ud for at du selv vil vælge drev under installation.

Det er vel XP home du har.

Kan det tænkes at dit c-drev er meget lille siden at XP har valgt at
installere på D

--
Mvh Edmund

Fra : Mai-Britt

Dato : 27-09-02 20:00

> Glemte du at formatere efter at du oprettede den igen.
Nej for det skal jo gøres inden der kan installeres windows igen

> Vil det så sige at dit C-drev er næsten tomt, kun med boot.ini, ntldr og
> ntdetect.com og et par andre. og at selve XP installationer ligger og
> sammen med dine dokumenter.
Nej C: drevet indeholder nu alle mine dokumenter (Var før mit D: drev) og D:
drevet indeholdr kun XP

> [...]
> indstallationen skal du vælge advancerede indstillinger og sætte et
> kryds ud for at du selv vil vælge drev under installation.
Det er her det er sket. Når jeg er derinde skriver den noget i retning af:

D: NTFS format. totalt 20Gb og 20Gb tilbage
C: NTFS format. totalt 40Gb og 10Gb tilbage
Dvs jeg har kun muligheden for at installere på D: (Med mindre jeg vil
installer på mit drev med alle mine dokumenter og billeder - altså C:)

Jeg tror det er gået galt der hvor jeg slettede C: partionen og der så kun
var en partion tilbage og så ændrede XP selv D: til C: inden jeg igen fik
oprettet en den anden partion igen.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 20:28

Mai-Britt wrote:
> [...]
> så kun var en partion tilbage og så ændrede XP selv D: til C: inden
> jeg igen fik oprettet en den anden partion igen.

Prøv at gå ind i Administration / Computeradministration /
diskhåndtering

Prøv at se om D er den første del eller den anden del af disken.

XP skal bruge filerne boot.ini , ntldr og ntdetect.com til at boote med.
ligger de på C eller d.
Hvis du ikke kan se dem i roden på C eller D skal du ændre
mappeindstillinger i stifiner. der er to ting der skal ændres.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/snap.jpg

--
Mvh Edmund

Fra : Mai-Britt

Dato : 27-09-02 21:36

> Prøv at gå ind i Administration / Computeradministration /
> diskhåndtering
>
> Prøv at se om D er den første del eller den anden del af disken.
D: er første og der står (Boot) mens C: står der (System)

> XP skal bruge filerne boot.ini , ntldr og ntdetect.com til at boote med.
> ligger de på C eller d.
Hov! De ligger på C: sammen med mine dokumenter.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 22:51

Mai-Britt wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> D: er første og der står (Boot) mens C: står der (System)

At D står ude til venste i diskhåndtering er godt nok underligt.

Hvilke farver er de markeret med inde i disk håndtering (en fed farvet
streg over C og D), den ene skulle gerne være blå som logisk drev og den
anden sort som primær.

Du har vel ikke fået dem begge oprette som primær f.eks fra en XP fra en
anden harddisk. Du har vel ikke byttet dine harddiske rundt, jeg tænker
på om du har haft XP på den der nu er dit E drev.
--
Mvh Edmund

Fra : Mai-Britt

Dato : 28-09-02 17:17

Jeg opgav og fandt en gammel HD hvor jeg kopierede alle mine data over på og
så installerede jeg igen efter at have slettet alle partioner og begyndte så
forfra og nu vireker det igen som det skal.

Ellers tak for hjælpen