Batteri i CV
Fra : Gismo

Dato : 25-09-02 17:57

Har jeg ret i at man kun har brug for et batteri i CV hvis ikke ønsker at
benytte 220V på pladserne?

Vi bruger bilens batteri når vi kører så langt at vi skal overnatte, og har
altid kunnet starte næste morgen.

Gismo

Fra : Ole M

Dato : 29-09-02 09:41

Hej til alle som vil kikke med.

Man kan jo altid bruge bilens batteri (akkumulator) sålænge man ikke bruger
så meget at man ikke kan starte.
Kikker vi lidt på forbrug, så bør man ikke bruge mere end ca.halvdelen at
akkumulatorens strøm,
for at være sikker på at starte igen. (Men ikke om vinteren, her skal man
passe meget på)
Hvis man har en 60 AH akkumulator og kun vil tømme den halvt, så er der ca.
360 watt at bruge af, spænding gange strøm.
4 lamper a 12 Watt der brænder i 4 timer bruger så 48 Watt. Her er vi i
sikkerhed.
Bruger man indbygget køleskabet på 12 Volt, som ca. bruger 120 Watt i timen,
så er vi ikke længere i sikkerhed.
Er det et lille bærbart skab, som bruger ca. 48 Watt, skal man til at tænke
sig om. 360 Watt divideret med 48 Watt er ca. 7½ time.
Har man indbygget akkumulator i cv, skal der findes en mulighed for at
oplade den igen.
Enten fra bilen eller fra 230 Volt og det første kan være en dyr løsning
hvis man skal gøre det 100% korrekt.
En 8/10 dels løsning er at tage spændingen fra bilen gennem en passende stor
diode 50 Volt/50 Amp,
som kan købes for ca. 25 kroner, og et relæ som først tillader spænding til
cv når køretøjets motor arbejder.
På den måde kan man bare bruge løs af akkumulatoren i cv og så lade næsten
op når man kører.
Man bruges altså ikke af bilens akkumulator når man holder stille, da relæet
har afbrudt forbindelsen til cv.
Man skal nok ikke regne med mere en ca. 5 til 10 Amp pr time når man kører i
oplading af camping vognens aku.
Husk at der er et tab på 40% ved opladning, skal man have 10 Amp puttet i
akuen skal der lades med 14 Amp.

Med venlg hilsen

Ole M

Fra : sogs

Dato : 30-09-02 22:42

"Ole M" <om@ifom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplading af camping vognens aku.
> Husk at der er et tab på 40% ved opladning, skal man have 10 Amp puttet i

Der er også et par vise ord på

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/batteriet.asp#booster

mvh sten