Værn mod store skrifttyper?
Fra : MZH

Dato : 26-09-02 17:05

Hej.

Jeg er ved at designe en side, hvor baggrundsbilledet har nogle
lodrette streger, som deler siden op i "kolonner".

Oven på baggrundsbilledet lægger jeg så en table med kolonnebredder
der svarer til baggrundsbilledet.

I venstre kolonne står min menu, og alt ser ganske nydeligt ud, for
jeg har (fy-fy!) fastlagt font-size for menupunkterne via CSS.

Problemet er bare, at på maskiner, hvor Windows er sat til at bruge
store skrifttyper, så passer tabelkolonnerne ikke længere med
baggrundsbilledet og det ser ikke ret fikst ud!

Findes der en løsning på dette problem?

Se evt. siden her: http://www.hum.au.dk/forskerskoler/sfn

Mvh.

Mikkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-02 17:44

Thu, 26 Sep 2002 18:04:57 +0200, skrev MZH
<mikkel@mzh.nospamdk>:

>Problemet er bare, at på maskiner, hvor Windows er sat til at bruge
>store skrifttyper, så passer tabelkolonnerne ikke længere med
>baggrundsbilledet og det ser ikke ret fikst ud!

En dårlig ide, at lade design gå forud for brugervenlighed, ikke
alle har lige godt syn.

Samtidig er det en god ide at kigge lidt tilbage i gruppen før
man spørger.
Der kører i øjeblikket en tråd om det, startende med
Newsgroups: dk.edb.internet.webdesign.html
Subject: Kan man forhindre ændring af tekst størrelsen?
Date: Wed, 25 Sep 2002 18:19:34 +0000 (UTC)

Fra : MZH

Dato : 26-09-02 22:19

>En dårlig ide, at lade design gå forud for brugervenlighed, ikke
>alle har lige godt syn.

I princippet enig, men publikummet til denne side er en relativt
afgrænset gruppe, som ikke har problemer med synet!

>Samtidig er det en god ide at kigge lidt tilbage i gruppen før
>man spørger.

Jeg følger skam denne gruppe regelmæssigt!

>Der kører i øjeblikket en tråd om det, startende med
>Newsgroups: dk.edb.internet.webdesign.html
>Subject: Kan man forhindre ændring af tekst størrelsen?

Ja, og udover en længere diskussion om definitionen af px versus pt,
så var det eneste forslag i den tråd at definere en font-size, og det
har jeg altså prøvet, som jeg også skrev i mit oprindelige indlæg!

Mikkel

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-02 08:24

MZH wrote in <l6u6puor68i11t5vbkuih2tcasl9hs2sup@4ax.com>:
> Ja, og udover en længere diskussion om definitionen af px versus pt,
> så var det eneste forslag i den tråd at definere en font-size, og det
> har jeg altså prøvet, som jeg også skrev i mit oprindelige indlæg!

Den foreløbige konklusion er, at du skal bruge punkter eller pixels. SÅ må
du prøve dig frem med hvad der fungerer bedst.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-02 08:26

> I princippet enig, men publikummet til denne side er en relativt
> afgrænset gruppe, som ikke har problemer med synet!

Hvis de ikke har nogen grund til at bruge store bogstaver, hvorfor skulle de
så bede browseren om det?

Anyway, hvis du kender publikummet så godt, så må det vil kunne lade sig
gøre at bede dem indstille browseren til "normal" skriftstørrelse?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kenneth

Dato : 26-09-02 19:29

MZH wrote:

> [...]
>store skrifttyper, så passer tabelkolonnerne ikke længere med
>baggrundsbilledet og det ser ikke ret fikst ud!

hejsa....

Jeg vil ikke brokke mig over hvordan du skriver dine besked'er, men
derimod proeve at hjaelpe...

hvis du vil have det samme hver gang, kan du vel "bare" lave det som
knapper hvor teksten saa er der som grafik.. eller ???

Mvh Kenneth

Fra : MZH

Dato : 26-09-02 22:24

>hvis du vil have det samme hver gang, kan du vel "bare" lave det som
>knapper hvor teksten saa er der som grafik.. eller ???

Udmærket idé, men det bliver det noget tungere, da menuen bliver
genereret via PHP og viser forskellige underpunkter alt efter hvilken
side man er på...

Mikkel

Fra : MZH

Dato : 28-09-02 10:49

>Findes der en løsning på dette problem?

Jeg fandt en nogenlunde brugbar løsning, og det var selvfølgelig bare
at angive font-size i en absolut måleenhed i mit stylesheet - i mit
tilfælde blev det til 'font-size: 3.5mm'

Det har selvfølgelig den store ulempe, at teksten er nøjagtig lige høj
uanset om man ser siden i 800x600, 1200x1600 eller alle mulige andre
opløsninger, men jeg satser på, at jeg har fundet den gyldne
middelvej.

Mikkel

Fra : Rune Glerup

Dato : 28-09-02 19:11

MZH skrev:

> Jeg fandt en nogenlunde brugbar løsning, og det var selvfølgelig bare
> at angive font-size i en absolut måleenhed i mit stylesheet - i mit
> tilfælde blev det til 'font-size: 3.5mm'

Det du har angivet er at teksten skal være 3,5 millimeter høj ... det er
for det første helt absurd småt og for det andet ret forskelligt fra
system til system. Det afhænger (præcis ligesom pt) af hvor høj den
faktiske ppi af brugerens monitor er. Dette varierer ofte en del i
forhold til den ppi der kan indstilles og de fleste brugere indstiller
faktisk ikke manuelt ppi på deres system.
   Du kan fx se det hvis du åbner Word og sætter Zoom til 100% ... så
er det stykke papir du har jo ikke præcis lige så stort som et faktisk
stykke A4 papir.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-09-02 21:21

Hej Mikkel

MZH wrote:
> Jeg fandt en nogenlunde brugbar løsning, og det var selvfølgelig bare
> at angive font-size i en absolut måleenhed i mit stylesheet - i mit
> tilfælde blev det til 'font-size: 3.5mm'

Det giver ikke nogen mening overhovedet medmindre du også har defineret
størrelsen på dine tabeller i mm.

Jeg går ud fra at du har defineret dine tabelstørrelser i pixels så de
passer til dit omtalte baggrundsbillede. Den eneste måde du så har
*nogenlunde* kontrol med at teksten kan være i dine tabeller, er at
definere din fontstørrelse *i samme enhed som tabellerne*, dvs. i pixels.

Hvis brugeren kører høj opløsning på en lille skærm vil teksten blive
meget lille, men det vil dine tabeller og dit baggrundsbillede jo netop
også så. Så det hele passer stadig sammen i størrelse så (omend nogle
måske kan blive irriteret hvis det bliver for småt til at læse på deres
system).

Enheder som mm og pt og lignende er rigtige dårlige til web, fordi
browserne som regel ikke kan finde ud af at gengive dem i rigtig
størrelse. Din skærm kender kun enheden pixels, så det er browserens
opgave at udregne eller gætte sig til hvor mange pixels der går på en pt
eller mm. *Det ved browseren som regel ikke noget om fordi den ikke
kender din skærms størrelse!*

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-09-02 21:46

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> writes:

> [...]
> udregne eller gætte sig til hvor mange pixels der går på en pt eller
> mm. *Det ved browseren som regel ikke noget om fordi den ikke kender

Hvorfor gør den ikke det?

De fleste ikke-oldnordiske skærme kan fortælle om deres egenskaber til
selve computeren. Mit vindues-system ved *godt* hvor stor skærmen er i
mm:

$ xdpyinfo | grep dimensions
dimensions: 1152x864 pixels (322x241 millimeters)

Jeg ved selvfølgelig ikke om en konkret browser vælger at gøre brug af
den information; men jeg kender andre applikationer, som bruger
oplysningen -- så hvorfor skulle browseren ikke også gøre det?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-09-02 22:04

Hej Jesper

Jesper Harder wrote:
> De fleste ikke-oldnordiske skærme kan fortælle om deres egenskaber til
> selve computeren. Mit vindues-system ved *godt* hvor stor skærmen er i
> mm:

Ja nogen systemer gør. Det der med "oldnordiske" ved jeg ikke.

Mit Windows 98 system kan *ikke* se hvor stor min skærm er. Om det er
Windows 98's eller min skærms skyld ved jeg ikke, men skærmen er ret ny.

Som skrevet tidligere i en anden tråd, så har IE til Mac og
Mozilla-browseren en "kalibrerings-feature" hvor man simpelthen tager en
linieal og måler længden på en angivet streg. Når man taster længden ind
i settings udregner browseren hvad points og mm svsarer til i pixels på
dit system.

Men jeg vil stadig påstå at de fleste systemer ikke er i stand til vise
den rigtige størrelse i pt og mm.

Noget andet er så at selv hvis systemet er i stand til at gengive pt og
mm helt korrekt, men sidens øvrige elementers størrelse (som f.eks.
tabeller teksten ligger i) til gengæld er angivet i pixels, så hjælper
det jo ikke noget som helst.

Fra : Rune Glerup

Dato : 28-09-02 22:13

Jesper Harder skrev:

> De fleste ikke-oldnordiske skærme kan fortælle om deres egenskaber til
> selve computeren. Mit vindues-system ved *godt* hvor stor skærmen er i
> mm:

Faktiske ppi varierer alligevel i praksis (du kan jo fx gøre billedet på
skærmen lidt større eller lidt mindre på de fleste skærme) ... en
printer kan gengive mm, points mv. meget præcist, det kan en skærm (i
reglen) altså ikke.

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-09-02 22:43

> [...]

> Mit Windows 98 system kan *ikke* se hvor stor min skærm er. Om det er
> Windows 98's eller min skærms skyld ved jeg ikke, men skærmen er ret

Jeg tror ikke det er skærmens skyld. Min skærm er 4-5 år gammel og den
kan godt. Så vidt jeg ved, understøttes det af alle nyere skærme.

> Men jeg vil stadig påstå at de fleste systemer ikke er i stand til
> vise den rigtige størrelse i pt og mm.

Ja, det kan godt være. Det var ikke så meget konklusionen jeg
opponerede mod, men begrundelsen.

"Vi kender ikke skærmens fysiske størrelse" burde ikke være nogen god
undskyldning for at browserne ikke laver godt layout. Men hvis nogle
vindues-systemer (som win98) faktisk ikke stiller oplysningen til
rådighed, kan undskylningen selvfølgelig bruges.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 19:02

MZH wrote:

> Jeg fandt en nogenlunde brugbar løsning, og det var selvfølgelig bare
> at angive font-size i en absolut måleenhed i mit stylesheet - i mit
> tilfælde blev det til 'font-size: 3.5mm'

Absolutte størrelse som in, cm, mm, pt og pc bør kun bruges på håndfaste
medier som f.eks. papir - og altså ikke på skærm.

Se mere på W3Cs CSS-side:

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#length-units

De herligste hilsner