/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Spagnum eller gødningskugler?
Fra : Martin Harregaard


Dato : 26-09-02 01:17

Hej NG.

Da jeg / vi (familien) står og skal lave om i hytten, skal akvariet flyttes.
Jeg vil da selvfølgelig rense sten og anden dekoration, og dermed tømme det
for næringsstoffer.
Kunne derfor godt tænke mig spagnum i bunden, under det oprindelige
bundmateriale.

Kan mine fisk tåle sådanne skift?

Jeg har følgende fisk.

Et stort Scalare par.
30 rød neon
10 sort neon
2 ancistrus maller
2 plettede pansermaller
2 pragtsmerlinger
1 flyvende ræv

samt nogle guppyer til at gå i toppen.

Kan jeg drage nytte af spagnum eller rettere planter og fisk, eller giver
det kun den flotte kulør i vandet?
Eller skal jeg holde mig til hjemmelavet gødningskugler?

På forhånd tak.

Martin



 
 
Thomas Schreiber (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-09-02 09:53

Du er godt klar over at hvis spagnum ikke er renset MEGET grundigt, farver
det vandet, ikk'? Det bliver meget mørkt, men stadig klart. Ikke at jeg JEG
syntes det er grimt, for jeg elsker sortvandsakvarier, men syntes bare lige
du skulle vide det.

Hvorfor vil du lægge spagnum under bundlaget i det hele taget?

Mht dit valg af fisk. Jeg personligt ville nok undgå flying fox, da de er
MEGET aktive og ofte driver de andre fisk til vanvid. Hvis der stadig er
tale om er 128'er, vill jeg nok ikke købe pragtsmerlinger, da de er
flokfisk. Gerne 4-5 stykker eller flere. Et 325'er er minimum til
pragtsmerlinger vil jeg mene, da de kan få en ganske anselig strl.

Alle dine kan sagtens tåle "blødt" vand, så spagnum er igen problem for
fiskene. Nogle ville enda have godt af det.

Mht. planter er det nok bedst at spørge en anden end mig, da jeg ikke rigtig
har noget erfaring med deciderede planteakvarier.

Jeg ved at Steen Suder og Søren "Disky" ved en hel del om CO2, gødning og
planter.


Håber jeg kunne hjælpe



--
Best regards,
Thomas Schreiber
-
stall.dk



"Martin Harregaard" <Harregaard@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d9251e3$0$69031$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Da jeg / vi (familien) står og skal lave om i hytten, skal akvariet
flyttes.
> Jeg vil da selvfølgelig rense sten og anden dekoration, og dermed tømme
det
> for næringsstoffer.
> Kunne derfor godt tænke mig spagnum i bunden, under det oprindelige
> bundmateriale.
>
> Kan mine fisk tåle sådanne skift?
>
> Jeg har følgende fisk.
>
> Et stort Scalare par.
> 30 rød neon
> 10 sort neon
> 2 ancistrus maller
> 2 plettede pansermaller
> 2 pragtsmerlinger
> 1 flyvende ræv
>
> samt nogle guppyer til at gå i toppen.
>
> Kan jeg drage nytte af spagnum eller rettere planter og fisk, eller giver
> det kun den flotte kulør i vandet?
> Eller skal jeg holde mig til hjemmelavet gødningskugler?
>
> På forhånd tak.
>
> Martin
>
>



Martin Harregaard (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Harregaard


Dato : 27-09-02 11:49

Hej Thomas.

Jo, jeg er godt klar over at spagnum farver vandet, men det skal jo også
ligge i soda omkring en uge.
Jeg vil gerne have effekten af "aktiv kul", samt farven og de næringsstoffer
spagnum bringer med sig.
Har hørt at det skulle være at give planter et kick bagi.

Nu vides det ikke om det er en flying fox, eller om det er en ægte Siamesisk
alge æder, men den er ikke MEGET aktiv, men aktiv er den!
Nu taler vi om et 250'er så jeg har vel ikke overbefolket mit akvarium.
Og pragtsmerlingerne lader til at have det godt, guffer alle mine snegle i
sig og spæder lidt til med alm. foder.

CO2 er ikke længere noget problem, vil bare give mine planter det optimale
og tror spagnum kan gøre det?
Men jeg ved det ikke helt, derfor spørger jeg her i gruppen.

Martin



Thomas Schreiber (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-09-02 12:30

Du ved vel hvorfor man bruget aktiv kul, ikke? Det er fordi aktiv kul har en
enorm stor overflade, og derfor tager en masse "skidt" omgående.

Hvorfor skal spagnum ligge i soda?

Tvivler på du kan samligne spagnum og aktiv kul på nogen måde.



--
Best regards,
Thomas Schreiber
-
stall.dk



"Martin Harregaard" <Harregaard@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d9437a2$0$84663$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Thomas.
>
> Jo, jeg er godt klar over at spagnum farver vandet, men det skal jo også
> ligge i soda omkring en uge.
> Jeg vil gerne have effekten af "aktiv kul", samt farven og de
næringsstoffer
> spagnum bringer med sig.
> Har hørt at det skulle være at give planter et kick bagi.
>
> Nu vides det ikke om det er en flying fox, eller om det er en ægte
Siamesisk
> alge æder, men den er ikke MEGET aktiv, men aktiv er den!
> Nu taler vi om et 250'er så jeg har vel ikke overbefolket mit
akvarium.
> Og pragtsmerlingerne lader til at have det godt, guffer alle mine snegle i
> sig og spæder lidt til med alm. foder.
>
> CO2 er ikke længere noget problem, vil bare give mine planter det optimale
> og tror spagnum kan gøre det?
> Men jeg ved det ikke helt, derfor spørger jeg her i gruppen.
>
> Martin
>
>



Ole Larsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 27-09-02 12:50


"Martin Harregaard" <Harregaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d9437a2$0$84663$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Thomas.
>
> Jo, jeg er godt klar over at spagnum farver vandet, men det skal jo også
> ligge i soda omkring en uge.
> Jeg vil gerne have effekten af "aktiv kul", samt farven og de næringsstoffer
> spagnum bringer med sig.
> Har hørt at det skulle være at give planter et kick bagi.
> Martin

Synes ikke at du skal lægge det i soda. Det er muligt, at det, soda, fjerner farven, men det ødelægger også andet.
Spaghnum er et fortrinligt middel at iblande et grusbundlag. Læs evt. på (Steve) Pushaks site. Der kan du læse om
_hvad_ det er det gør. Han site er så seriøs som de kommer og så slipper du for 40 års ukritisk overleverede formodninger og ammestuehistorier.
Men hvis du har alm. standard hårdt Dansk postevand, må du ikke tro, at det gør vandet blødt eller surt eller blot neutralt. Det har det slet ikke kapacitet til i de mængder der kan komme på tale i nævnte forbindelse. Så for dine fisk er det ikke et problem.

Ole




Ole Larsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 27-09-02 12:52


"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse news:an16a1$lf1$1@sunsite.dk...
>
> Hvorfor vil du lægge spagnum under bundlaget i det hele taget?

Se på Steve Pushaks site og sig det igen....

Ole



Thomas Schreiber (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 27-09-02 14:12

Det vil jeg meget gerne, men har du evt. et link?


--
Best regards,
Thomas Schreiber
-
stall.dk


"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
news:4UXk9.34749$Qk5.1522445@news010.worldonline.dk...

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
news:an16a1$lf1$1@sunsite.dk...
>
> Hvorfor vil du lægge spagnum under bundlaget i det hele taget?

Se på Steve Pushaks site og sig det igen....

Ole





Ole Larsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 27-09-02 15:21


"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse news:an1ler$9o0$1@sunsite.dk...
> Det vil jeg meget gerne, men har du evt. et link?
>
>
> --
> Best regards,
> Thomas Schreiber

Det kan jeg finde. Så vil jeg gå ind på google og skrive "pushak" og trykke "enter". (Det er første hit) ;\

--
Mvh
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html

P.S. google er www.google.com




Ole Larsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 27-09-02 15:44


"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:jRZk9.35086$Qk5.1540527@news010.worldonline.dk...

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse news:an1ler$9o0$1@sunsite.dk...
> Det vil jeg meget gerne, men har du evt. et link?
>
>
> --
> Best regards,
> Thomas Schreiber

Det kan jeg finde. Så vil jeg gå ind på google og skrive "pushak" og trykke "enter". (Det er første hit) ;\

--
Mvh
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html

P.S. google er www.google.com

De har lavet om på det.
Nu er det 5. hit
Sorry
Ole



Martin Harregaard (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Harregaard


Dato : 27-09-02 17:59

Hej Thomas.

Jo, jeg er godt klar over at spagnum farver vandet, men det skal jo også
ligge i soda omkring en uge.
Jeg vil gerne have effekten af "aktiv kul", samt farven og de næringsstoffer
spagnum bringer med sig.
Har hørt at det skulle være at give planter et kick bagi.

Nu vides det ikke om det er en flying fox, eller om det er en ægte Siamesisk
alge æder, men den er ikke MEGET aktiv, men aktiv er den!
Nu taler vi om et 250'er så jeg har vel ikke overbefolket mit akvarium.
Og pragtsmerlingerne lader til at have det godt, guffer alle mine snegle i
sig og spæder lidt til med alm. foder.

CO2 er ikke længere noget problem, vil bare give mine planter det optimale
og tror spagnum kan gøre det?
Men jeg ved det ikke helt, derfor spørger jeg her i gruppen.

Martin




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste