Hvordan konfigureres Windows netværk ?
Fra : Tony

Dato : 25-09-02 22:22

Vi har et netværk af Windows 2000 maskiner, der kører 100 mbit netkort, og
som er koblet sammen via en HP ProCurve 2524 Switch.

Alle netkort er "forced" til 100mbit/Full duplex og det samme gælder portene
i switchen.

Nu er problemet bare at jeg mistænker netværket for at være RET langsomt, da
mine frontend web applikationer, til tider "timer ud" når de skal snakke med
en SQL 2000 server over nettet.

SQL 2000 eller webservere IKKE problemet, vil jeg mene, da de ikke er
belastede ihh. til CPU målinger.

Jeg har ikke konfigureret noget specielt, hverken i Windows eller på
switchen, lige bortset fra 100mbit/Full duplex opsætningen.

Når jeg prøver at kopiere 2 filer imellem 2 servere, siger Windows at det
vil tage 25 minutter at kopiere en 350 mb fil imellem de 2 maskiner.

Og det er jo helt forrykt ... maskinerne er alle Compaq, og kører minimum
800 mhz, de fleste dual.

Har jeg overset noget ? Er der en "tommelfinger regel" som jeg ikke kender
.... Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt ?

På forhånd MANGE tak ...

-
Mvh
Tony

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-09-02 22:49

In article <3d922948$0$70359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tony wrote:
> [...]
>
> Har jeg overset noget ? Er der en "tommelfinger regel" som jeg ikke kender
> ... Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt ?

Hvis der i dit netvært er et eneste stykke netværkskabel der
ikke er category 5, eksempelvis et dropkabel, så kan det støje
så meget at hele dit net køres i sænk. Prøv at smide en
fil mellem de to servere med en cat5 dropkabel fra hver maskine direkte
i switchen.

Alle de netsegmenter der ikke er cat 5 SKAL tvinges til 10Mbit

Fra : Tony

Dato : 25-09-02 23:00

Puhh, så er det jo nu jeg desværre allerede må melde pas.

Kan du forklare forskellen på kablerne - hvordan ser man forskel ?

Mvh
Tony

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-09-02 06:13

In article <3d92322f$0$70307$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tony wrote:
> Puhh, så er det jo nu jeg desværre allerede må melde pas.
>
> Kan du forklare forskellen på kablerne - hvordan ser man forskel ?

Hvis der ikke står trykt på kablet at det er Cat5, så
er det nok ikke.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-09-02 07:10

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvis der ikke står trykt på kablet at det er Cat5, så
> er det nok ikke.

Hvor finder man kabler < Cat5? Teknisk Museum?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Hugo

Dato : 26-09-02 08:33

Windows 2000 kan ikke køre ordentlig når du sætter netkortet til fuld
duplex. Enten sætter du kortet til halv duplex eller autosence, så skulle
det køre !

Hugo

Fra : Tony

Dato : 26-09-02 11:11

Hvilke konsekvenser får det for min hastighed ?

Selvfølgelig skal det prøves, for at fejlrette mit langsomme netværk, men
hvad betyder forskellen på FULD duplex og HALV duplex - sådan i praksis og
teori ?

På forhånd tak.

Fra : Hugo

Dato : 26-09-02 12:50

Ved halv duplex er trafikken to-vejs, men parterne i hver ende har kun lov
til at sende en ad gangen. Ved fuld duplex er kommunikationen "ægte"
to-vejs, begge parter må sende samtidig.

Det er min erfaring at Windows 2000 ikke håndterer kommunikation specielt
godt derfor bør du prøve med "autosence". Det giver netkortet mulighed for
selv at aftale hastigheden udfra belastningen af nettet.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-09-02 16:02

Hugo wrote:
> [...]
> godt derfor bør du prøve med "autosence". Det giver netkortet mulighed for
> selv at aftale hastigheden udfra belastningen af nettet.

Det lyder som noget sludder.

Hvis netkort og switch snakker ordentligt sammen, vil de
forhandle sig til 100Mbit, full duplex - hvis de
begge kan klare dette.

Der er ingen forskel imellem full duplex via autosense
og full duplex sat explicit i begge ender.

Problemet kan være, at glemmer man at sætte full duplex
explicit i begge ender vil den ende, der ikke er sat,
køre 100Mbit, half duplex. Den kan ikke se, at den anden
ende kører 100Mbit full duplex.

Det er da et forsøg værd at sætte _alt_ til autosense,
og så se på switchens lamper, hvad den har forhandlet
sig frem til.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-09-02 06:23

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Problemet kan være, at glemmer man at sætte full duplex
>explicit i begge ender vil den ende, der ikke er sat,
>køre 100Mbit, half duplex. Den kan ikke se, at den anden
>ende kører 100Mbit full duplex.

Eller at autosense/negot fumler så den ene ende sættes til 10 og den
anden til 100 (sker sjældent, men jeg har set det) eller laver en
duplex konflikt (ses lidt oftere).

Generelt er det min erfaring at autonegot fungerer i det store hele
fint og jeg er ikke bekymret for at bruge det på alm.
slutbrugerudstyr. Netværksting som routere, switche, servere ol. bør
sættes fast.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tony

Dato : 27-09-02 10:52

Problemet er blevet løst.

Jeg har 2 switche i mit netværk, og det viste sig at de 2 porte ikke kunne
snakke sammen ordentligt (collisions) og derfor satte jeg begge porte til
"Auto" og så var problemet løst.

Ingen pakketab mere, og fuld knald på netværket.

Tak for jeres feedback, og forklaringerne på fuld/halv duplex!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-09-02 01:03

On Thu, 26 Sep 2002 13:49:42 +0200, "Hugo"
> [...]

> godt derfor bør du prøve med "autosence". Det giver netkortet mulighed for
> selv at aftale hastigheden udfra belastningen af nettet.

Det er noget sludder.

Autosense har intet med belastning af nettet at gøre, og strengt
taget er autosense kun relateret til hastigheden. Når der (også)
forhandles duplex, er det med autonegotiation.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Strårup

Dato : 26-09-02 20:40

"Tony" <tony@nospam-fonager.dk> wrote in message
> [...]
> som er koblet sammen via en HP ProCurve 2524 Switch.
>
> Alle netkort er "forced" til 100mbit/Full duplex og det samme gælder

Mit umiddelbare gæt er at det er her det går galt. Sæt switchen og
netkortene til autosense, så skulle det gerne bare køre.

MVH

Morten Strårup