Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital print
Fra : Claus

Dato : 25-09-02 20:23

Hej !

Jeg har nogle digitale foto´s jeg gerne vil have fremkaldt, men er nu kommet
i tvivl, efter at have læst noget om 3-4, 2-3 formater, om der er noget man
skal gøre inden man sender dem, eller vil man få dem i det format som de nu
en gang er i

V.H.
Claus.

Fra : KNL DtP

Dato : 25-09-02 20:58

"Claus" <escn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal gøre inden man sender dem, eller vil man få dem i det format som de nu

Dit digial-kamera optager billederne i formater som 1600x1200 pixels. Dette giver et
forhold på 4:3.

Når du skal have udskrevet dit digitale billede foregår det på papir i størrelsen
10x15 eller 20x30 cm. Her er forholdet 2:3.

Hvis du sender dine billeder i 4:3-format, så vil fotohandlerne *sikkert* klippe et
stykke i hver side, så dit billede kommer til at passe i formatet. Det er ikke til at
vide, med mindre du selvfølgelig ved det i forvejen.

Mit råd er, at du i Photoshop e.l. sætte markeringsværktøjet til at køre med et
aspect ratio på 2:3. Så laver du et udsit på dit billede, så du SELV bestemmer og det
er siderne der skal klippes - eller der skal tilføjes sorte kasser for oven og for
neden.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 25-09-02 22:26

Den 25/09-2002 klokken 21:57, skrev "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> i
<amt4ga$4of$1@sunsite.dk>:

> [...]
>klippe et stykke i hver side, så dit billede kommer til at passe i
>formatet. Det er ikke til at vide, med mindre du selvfølgelig ved det i

Der er forskel på, hvor du får printet dine billeder.
Jeg har kun prøvet to.
1. Fotolaboratoriet i Struensegade (via Fredgaard). De printer i formatet
10 x 13,3, og al billedindholdet er intakt. Flot.
2. Merlin. De printer 10 x 15, og klipper i top og bund af billedet

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : martin

Dato : 26-09-02 09:18

2. Merlin. De printer 10 x 15, og klipper i top og bund af billedet

Du kan selv vælge om de skal klippe i billedet, eller om du vil have hvide
kanter i billedet...

--
Martin Kaltoft

Fra : Peter Holm

Dato : 26-09-02 23:08

> 1. Fotolaboratoriet i Struensegade (via Fredgaard). De printer i formatet
> 10 x 13,3, og al billedindholdet er intakt. Flot.

Jeg har prøvet det samme lab i struensegade 4 eller 5 gange, og har hver
gang måttet sende alle billeder retur pga dårlig kvallitet. Alle billeder
var extremt røde i farverne.

Peter

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 28-09-02 01:03

On Wed, 25 Sep 2002 21:57:50 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Når du skal have udskrevet dit digitale billede foregår det på papir i størrelsen
>10x15 eller 20x30 cm. Her er forholdet 2:3.

Jeg er ikke helt med - skal 2:3 ikke være 3:2 i stedet?

Jeg tænker på at 1600x1200 er BxH. Så vil jeg også nævnte bredden
først på papirbilledet. Det vil sige at det så kommer til at hedde
15x10 og dermed bliver det 3:2.

Jeg forudsætter at vi snakker landscape i begge tilfælde

Vi mennesker er jo ikke altid konsekvente når vi beskriver
omgivelserne - det er jo normalt at tage bredden først på
computerskærme, men når vi snakker billeder er det ofte højden først.

Jørgen L. Sørensen

Fra : tc

Dato : 26-09-02 10:18

Claus wrote:
> [...]
> skal gøre inden man sender dem, eller vil man få dem i det format som de nu

AgfaNet (http://www.agfanet.com/en/ips/cont_how.php3 ) giver mulighed
for at vælge papirformat og vælge udsnit. Så man kan vælge 10x15 eller
10x13 og så vælge det udsnit man er interesseret i.

Jeg har brugt den service et par gange (med fotolabo.net som leverandør)
og har været glad for resultatet, men det er efterhånde ret dyre i
forhold til f.eks. jubii foto (2.95 pr 10x15 + 20.- i opstart).

--
TC (http://sfbook.com)

Fra : martin

Dato : 26-09-02 12:43

> [...]
> og har været glad for resultatet, men det er efterhånde ret dyre i
> forhold til f.eks. jubii foto (2.95 pr 10x15 + 20.- i opstart).

Jeg har netop fået et foto tilbage fra jubii, som jeg var lidt spændt på at
se hvordan det blev. Billedet var nemlig kvadratisk, og jeg havde bestilt en
20x30. Det viste sig at billedet ikke blev beskåret, men det fyldte 20cm i
bredden, og de hvide kanter jeg ellers havde forventet at få, var skåret
væk! Så resultatet blev altså et pænt 20x20 cm print.

--
Martin Kaltoft