kalk på akvarieglasset
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 25-09-02 20:26

Hej

Jeg har netop fået et ekstra lille akvarium (ca. 60 l), hvor glasset er
meget tilkalkede. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fjerne det, men mit
umiddelbare gæt ville være alm. kalkfjerner med efterfølgende grundig
skylning... Men hvad med siliconen? kan den klare kalkfjerneren, eller
er der andet jeg bør benytte?

mvh
ivan

Fra : Rapper

Dato : 25-09-02 22:31

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message

> [...]
> meget tilkalkede. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fjerne det, men mit
> umiddelbare gæt ville være alm. kalkfjerner med efterfølgende grundig

Det ville jeg godt nok ikke turde. Brug lidt knofedt. Evt. en
akvarieglasrenser med barberblad, den tager det let, funger fint her. Tror
næppe at fiskene har godt af den mindste rest kalkfjerner!

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Martin Heller

Dato : 25-09-02 23:18

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbare gæt ville være alm. kalkfjerner med efterfølgende grundig
> skylning... Men hvad med siliconen? kan den klare kalkfjerneren, eller

Med mindre det er meget slemt kan du bare bruge alm
husholdningseddike. Hvis du helder det på noget vat og
lader det ligge natten over på glasset, så skulle der ikke være
mere kalk tilbage.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-09-02 23:42

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en
> [...]

> husholdningseddike. Hvis du helder det på noget vat og
> lader det ligge natten over på glasset, så skulle der ikke være

Eller noget ganske uskadeligt, og som ikke lugter så slemt som
eddikesyre, almindelig eddike
klarer det meste kalk.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-09-02 09:32

Der findes desværre forskellige glaskvaliteter. Nogle gange optræder
fæmomenet glaspest i de dårlige kvaliteter. Det ser ud som om kalken sidder
INDE i selve glasset, og det kan derfor ikke fjernes.

Mine forældre har haft et akva hvor det var tilfældes. Vi prøvede alt lige
fra eddike, klakfjerner og saltsyre!!! Intet hjalp. Heldigvis var der en
mand som skulle bruge et akva til en dagplejemor, så børnene kunne rode med
det, og hvor kalken på ruderne var lige meget. Tvivler dog på de nogensinde
blev helt rene.

Lige en anden ting. Hvis det kun drejer sig om et 60L, er det ikke noget
større problem at få akvariet skyllet helt rent. Det tager ikke mere end
5-10min hvis du tager akvariet med ud i badeværelset, og så spuler det
igennem med bruseren.

--
Best regards,
Thomas Schreiber

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 27-09-02 13:08

Tak for tippene

Jeg brugte en eddikeoplysning og det fjernede alt. Så nu mangler jeg bare at
hente et par små krebs.

ivan