Kan man forhindre ændring af tekst størrel~
Fra : Nicolaj Rasmussen

Dato : 25-09-02 19:20

Hey,

Jeg har lavet en side der består af en tabel med et antal celler,
både horisontalt og vertikalt. Cellerne øverst, nederst og i
siden indeholder billede-filer der udgøre en samlet ramme omkring
tabellen. Cellerne i midten af tabellen indeholder bl.a. tekst.

Alt ser fint ud for det meste MEN hvis der er valgt en anden
tekst-størrelse i browseren (View - Text Size, eller hvor den nu
ligger), dvs. alt større end Medium, så fylder teksten for meget
og tabellen udvides - hvilket får siden til at se helt forkert
ud, da den midterste celle bliver udvidet og derfor skubber den
nederste celle længere ned på siden - og så oasser "rammen" ikke
længere sammen.

Mit spørgsmål er derfor, er det muligt at "override" browserens
setting så den ikke kan blive større og derigennem smadre
opsætningen på siden (dvs. egentlig begrænse brugerens muligheder
for selv at styre størrelsen på teksten)? Kan det evt. gøres ved
at åbne et nyt browser vindue via JavaScript og angive størrelse,
parametre osv. og vise siden deri?

Eller er det bare en af de ting man ikke kan gøre noget ved?
Kan man evt. via JavaScript el. lign. lave et tjek på hvad View -
Font Size er sat til inden selve siden loades (lidt ligesom med
tjek af grafik opløsningen eller lign.)?

/Nicolaj

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : scn

Dato : 25-09-02 19:51

"Nicolaj Rasmussen" <nra@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud, da den midterste celle bliver udvidet og derfor skubber den
> nederste celle længere ned på siden - og så oasser "rammen" ikke

Hvad hjælper et fint design, hvis den besøgende ikke kan
læse hvad der står på siden?
men hvis du vil, brug css: font-size:12;

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 19:58

Nicolaj Rasmussen wrote in <amsunm$ctb$1@sunsite.dk>:
> [...]
> tekst-størrelse i browseren (View - Text Size, eller hvor den nu
> ligger), dvs. alt større end Medium, så fylder teksten for meget

Det er en skidt ting at forvente en bestemt størrelse. Der kan være mange
årsager til at teksten fylder noget end, end den gør på din skærm.
Brugeren har måske ikke fonten, og der bruges en anden. Det kan også være,
som du selv nævner, at brugeren at valgt en anden størrels bevist.

Hvis brugeren selv har valgt at teksten skal være større eller mindre, så
synes jeg det er uforskammet at ignorere det.

Men det var jo ikke lige det, du spurgte om.

Angiv størrelsen i punkter eller pixels, jeg mener begge dele ikke bliver
påvirket at browsernes indstillinger. Men tekstens størrelse vil stadig
være forskellig på forskellige systemer, pga. forskelle i fonte mv.

Altså, "pt" eller "px".

Af de to må jeg anbefale punkter, altså "pt". Det giver en mere ensformig
størrelse, på forskellige systemer. Så vidt jeg husker har jeg oplevet
enorm forskel i størrelsen på Windows og Mac ved angivelse i pixels, da de
måler pixels-størrelsen på vidt forskellige måder.
"Punkter" er defineret noget bedre, selv om det stadig ikke er et nøjagtigt
mål.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 25-09-02 20:30

Hej Niels

Niels Andersen wrote:
> [...]
> måler pixels-størrelsen på vidt forskellige måder.
> "Punkter" er defineret noget bedre, selv om det stadig ikke er et nøjagtigt

Du bytter vist om på pixels (px) og punkter (pt). Det er punkter som er
dårlig defineret. Hvis du har en tabel på x gange y pixels så siger en
font-størrelse på a *punkter* ikke meget om hvor meget tekst der kan
være deri, der er du meget bedre stillet med en fontstørrelse på b *pixels*.

Vær dog opmærksom på at opløsningen og skærmopløsningen varierer, og en
fontstørrelse på x pixels opleves derfor ikke lige stort på alle
systemer. På en lille skærm med høj opløsning vil teksten være meget
mindre end på en stor skærm med lav opløsning (for at tage ekstremerne),
men hvis tabellen teksten ligger i's størrelse også er defineret i
pixels vil tabellen selvfølgelig være tilsvarende større/mindre.

Mozilla har i øvrigt en "kalibreringsfeature" i sine indstillinger hvor
man skal måle en angivet stregs længde på skærmen (med en linial) og
indtaste det, hvorved Mozilla udregner hvor stor en rigtig punkt-enhed
er på din skærm, men generelt gætter browsere sig til hvor stort et
punkt er i et typisk system/opsætning.

"Punkter" er først og fremmest en enhed beregnet til tryksager. Til web
vil jeg normalt anbefale "px" eller "em", hvor det sidste nok er at
foretrække for brugerne (fordi designeren ikke har absolut kontrol over
fontstørrelsen, men kun kan angive den relativt til den størrelse
brugeren har sat op som sin foretrukne), og designrne nok helst vil
bruge "px" hvis de kan få lov, fordi det giver dem størst mulig
præcisionskontrol.

Bemærk dog at "px" stadig ikke er helt entydig hvis brugeren ikke har
præcis den samme font (skrifttype) som designeren har designet efter.
Men med mindre det er meget specielle skrifttyper er udsvinget som regel
ikke voldsomt stort.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 07:38

Stig Nygaard wrote in <3D920EC7.40002@REMOVE-THISrockland.dk>:
> Du bytter vist om på pixels (px) og punkter (pt).

Det er jeg ret sikker på at jeg ikke gør.

> [...]
> font-størrelse på a *punkter* ikke meget om hvor meget tekst der kan
> være deri, der er du meget bedre stillet med en fontstørrelse på b

Hvordan måler man en fonts størrelse i pixels? Det er der mig bekendt ikke
nogen generelt anerkendt metode til.

Punkter der imod har været brugt til trykkeri i laaang tid. Århundreder?
Helt enige er man ikke, men det er tæt på.

> Vær dog opmærksom på at opløsningen og skærmopløsningen varierer, og en
> fontstørrelse på x pixels opleves derfor ikke lige stort på alle
> systemer.

Det er ikke font-relateret, sådan er *alt* på skærme.

> [...]
> præcis den samme font (skrifttype) som designeren har designet efter.
> Men med mindre det er meget specielle skrifttyper er udsvinget som regel

Jeg har som sagt set *ret* store udsving, bare ved at gå mellem PC og mac,
netop med målet "pixels", fordi de to systemer målte størrelsen på vidt
forskellige måder.
Og det var *ikke* specielle fonte.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-09-02 13:57

Se inline.

On Thu, 26 Sep 2002 08:37:33 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Det er jeg ret sikker på at jeg ikke gør.

Og jeg er sikker på at du gør.

>Hvordan måler man en fonts størrelse i pixels? Det er der mig bekendt ikke
>nogen generelt anerkendt metode til.

Det er meget simpelt. Lad os sige at en font er sat til 10px og
skærmen kører i en 800x600 så vil dens højde være 600/10 altså en
60'de del af skærmhøjden.

>Punkter der imod har været brugt til trykkeri i laaang tid. Århundreder?
>Helt enige er man ikke, men det er tæt på.

Og det er her du blander to forskellige ting sammen. Det trykte medie
som altid har de samme proportioner mellem fontens størrelse og
papirets størrelse hvor det samme ikke gør sig gældende for en skærm.
Som du ved kan man forhøje opløsningen til f.eks. 1024x768 og derved
får man en tekst som er forholdsvis mindre (selv om den stadig er
10px).

>Det er ikke font-relateret, sådan er *alt* på skærme.

Det er korrekt, men det ændrer jo intet på at det relaterer til fonte.
At det også berører alt andet på skærmen er i den sammenhæng
uvæsentligt.

>Jeg har som sagt set *ret* store udsving, bare ved at gå mellem PC og mac,
>netop med målet "pixels", fordi de to systemer målte størrelsen på vidt
>forskellige måder.

Jeg tror nærmere at du har bevæget dig mellem to skærme med forskellig
opløsning. Hvilket OS der køres er så ligegyldigt.

Mac og PC er ikke helt enige om hvordan pt skal fortolkes så du vil se
at 10pt på en PC er lidt højere end på en MAC forudsat at der køres
med samme opløsning.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-09-02 17:25

Hej Niels

Niels Andersen wrote:
> Det er jeg ret sikker på at jeg ikke gør.

Jens har allerede svaret glimrende, men jeg kan evt. supplere med:
http://www.hut.fi/~hsivonen/units.html

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-02 08:00

Stig Nygaard wrote in <3D9334F8.4020909@REMOVE-THISrockland.dk>:
> Jens har allerede svaret glimrende, men jeg kan evt. supplere med:
> http://www.hut.fi/~hsivonen/units.html

Jeg gider ikke diskutere det, så længe ingen af os kan sige noget som helst
med sikkerhed. (Om den ene ting, som diskussionen drejer sig om.)

Udgangspunktet er: Hvordan angiver man en font-størrelse, hvis man vil være
så sikker som muligt på, at fonten har samme størrelse på så mange systemer
som muligt, i forhold til de andre elementer på siden.

Vi kommer hver især med en masse gætterier, og det kan ingen bruge til
noget.
Ærligt talt, så gider jeg ikke tage initiativ til at lave en side, hvor folk
kan gå ind og se hvor store bogstaverne er på deres egen maskine, og så
rapportere tilbage.

Jeg synes nemlig at fonte skal have den størrelse, som den besøgende selv
ønsker. Altså, al brødtekst skal bare have "1em", og så tager man
udgangspunkt i det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-02 08:42

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]
systemer
> som muligt, i forhold til de andre elementer på siden.

Anvend pixels som fontenhed.
Anvend forskellige stylesheets til forskellige browsere. De renderer fontene
lidt forskelligt, specielt hvis man arbejder med skydning (linjeafstand)

Bliv ved med at rette stylesheetsene til, og opret nye til forskellige
browsertyper, til du er blå i hovedet eller chefen siger deadline er
overskredet.
Helt ens i alle browsere bliver det aldrig, men sådan er fremgangsmåden der
kan bringe dig tættest på.

/Per

PS. Og jo pixels er mest præcist. Egentlig logisk nok, når alt andet på
skærmen i sidste ende beregnes i pixels.
Læs evt. http://hotwired.lycos.com/webmonkey/98/35/index2a.html?tw=authoring

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-09-02 21:27

Hej Niels

Niels Andersen wrote:
> Jeg gider ikke diskutere det, så længe ingen af os kan sige noget som helst
> med sikkerhed. (Om den ene ting, som diskussionen drejer sig om.)

Jeg synes nu jeg er sikker nok

> Udgangspunktet er: Hvordan angiver man en font-størrelse, hvis man vil være
> så sikker som muligt på, at fonten har samme størrelse på så mange systemer
> som muligt, i forhold til de andre elementer på siden.

Hvis kodeordet er "i forhold til andre elementer på siden", så er det
samme enhed som er defineret til at angive disse elementers størrelse
der skal bruges til at angive font-størrelse. Ingen tvivl om det.

> Jeg synes nemlig at fonte skal have den størrelse, som den besøgende selv
> ønsker. Altså, al brødtekst skal bare have "1em", og så tager man
> udgangspunkt i det.

Jamen så er vi jo slet ikke så uenige aligevel. Som jeg skrev lidt
tidligere i denne tråd: