Matematik spørgsmål - hjælp !
Fra : John Busk

Dato : 25-09-02 19:00

Hjælp, min søn har fået nogle matematikstykker for som han ikke kan regne
ud, og det sort snak for mig.
Jeg ved også at der vil lyde højlydt brok fra brugere af grupperne, men jeg
mener ikke at have fundet et andet passende forum at stille spørgsmålene i.
Så her kommer stykkerne.

10x2 + 5x
------------
2x2 + x

a2 - b2
----------------
a2 + b2 - 2ab

2 tallene efter x/a/b skal være opløftende.

Hvis en venlig sjæl kunne smide resultatet samt en lærerig forklaring, enten
i gruppen eller direkte til mig vil jeg blive glad.

John Busk

busk@vip.cybercity.dk

Fra : Leo Heuser

Dato : 25-09-02 19:34

John

"John Busk" <busk@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> mener ikke at have fundet et andet passende forum at stille spørgsmålene

Hvordan er det, man siger: "Nød bryder alle love"

> Så her kommer stykkerne.
>
> 10x2 + 5x
> ------------
> 2x2 + x

I tælleren sættes 5 uden for parentes, og brøker er nu
(jeg har sat en parentes om nævneren for at tydeliggøre)

5(2x2 + x)
--------------
(2x2 + x)

Parenteserne i tæller og nævner er nu ens faktorer og kan forkortes væk,
så resultatet bliver:

5

> a2 - b2
> ----------------
> a2 + b2 - 2ab

Tælleren er differensen mellem to tals kvadrater. Det kan
skrives som tallenes sum gange tallenes differens
(a + b)(a - b).
Nævneren er det udregnede resultat af kvadratet på en
to-leddet størrelse (a - b)2 eller (a - b)(a - b), dvs brøken
bliver

(a + b)(a - b)
-----------------
(a -b)(a - b)

også her kan en fælles faktor (parentesen (a - b)) forkortes væk,
så resultatet bliver:

a + b
-------
> [...]

enten
> i gruppen eller direkte til mig vil jeg blive glad.

For den lærerige forklaring må du nok gå i gang med en lærebog

Med venlig hilsen
Leo Heuser

Fra : John Busk

Dato : 25-09-02 21:53

Tak for hjælpen Leo.

John Busk

busk@vip.cybercity.dk

Fra : Leo Heuser

Dato : 26-09-02 06:08

Velbekomme, John.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 18:57

John Busk wrote:

> [...]
> jeg mener ikke at have fundet et andet passende forum at stille
> spørgsmålene i. Så her kommer stykkerne.

Da det drejer sig om matematik (algebra = regne med bogstaver), så ville jeg
nok have stillet spørgsmålet i gruppen dk.undervisning eller dk.videnskab.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Lars Klintholm

Dato : 26-09-02 21:36

John Busk skrev:

> 10x2 + 5x
> ------------
> 2x2 + x

Du kan iøvrigt godt skrive et hævet 2-tal med Alt+253 (tal på det
numeriske tastatur), således:

10x²+5x
-------
2x²+x