jeg kan altså ikke klippe klør!! (nødråb)
Fra : Majer

Dato : 25-09-02 18:49

Åhh...Jeg kan bare ikke klippe klør!! Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre!!
Har læst og læst og læst om hvordan man skal gøre. Men når vi sidder med
"saksen" og Creamy, kan vi ikke gøre det! Er pisse bange for at komme til at
gøre det forkert, så det gør ondt!!

Ikke så fedt, når vi skal på udstilling på søndag. Hvad hvis man tropper op
med en kat, som ikke har nyklippet negle?? Hvad kan konsekvensen være??

Alternativet kan selvfølgeligt være, at vi drøner forbi dyrelægen, så han
kan gøre det, og vi kan se at det ikke er "farligt"...

Mange hilsner fra
--
Majer, som er ved at gå ud af sit gode skind!!

www.majer.dk

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 25-09-02 18:53

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativet kan selvfølgeligt være, at vi drøner forbi dyrelægen, så han
> kan gøre det, og vi kan se at det ikke er "farligt"...

Det er en god ide, måske får du lov at prøve under "overvågning" .
Jeg kan godt klippe, men MÅ IKKE..... for Hiss, det er helt umuligt, så jeg
er tvunget til dyrlægen hver gang.
- og dyrlægen har også sit hyr med det, men det går bedre nu, Hiss har
opgitt kampen en smule der, men ikke her hjemme.

/Bjørn og spindemiden

Fra : Majer

Dato : 25-09-02 20:33

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er en god ide, måske får du lov at prøve under "overvågning" .

Jeg tager en tur forbi dyrelægen med hende på fredag. Han har heldigvis åben
konsultation hver eftermiddag, så jeg skal ikke igang med at bestille tid
osv.

Det er ikke fordi Creamy ikke vil samarbejde, det er kun fordi jeg er en
kylling!! Så jeg tror ikke at dyrelægen får problemer med det...

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-09-02 19:50

Hej Majer
Jeg har præsteret at troppe op på udstilling og få hjælp
af en opdrætter der, til kloklipning inden bedømmelse,
det kan være at en melder sig frivilligt *GG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Majer

Dato : 25-09-02 20:35

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d92053c$0$32528$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Majer
> Jeg har præsteret at troppe op på udstilling og få hjælp
> af en opdrætter der, til kloklipning inden bedømmelse,
> det kan være at en melder sig frivilligt *GG*

Hmm... det var selvfølgeligt også en mulighed!! Så hvis der er én af jer der
har tid, mod og en neglesaks med på søndag, må du meget gerne give lyd fra
dig, inden fredag! For ellers tager vi til dyrelægen, for at få det ordnet.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-09-02 20:42

Majer wrote:

> [...]
> jer der har tid, mod og en neglesaks med på søndag, må du meget gerne
> give lyd fra dig, inden fredag! For ellers tager vi til dyrelægen,

Jeg vil da gerne hjælpe.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Majer

Dato : 25-09-02 20:49

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da gerne hjælpe.

Hej Helle! jeg kan se at både du og Mette Jensen gerne vil hjælpe mig! Og
det sætter jeg virkelig stor pris på!! Vi skal bare ha fundet ud af hvordan
og hvorledes, da Creamy også lige skal farvebedømmes! Og da det er min
første gang som udstiller, er jeg nok ikke den rette til at komme med
forslag om tid og sted!!

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 25-09-02 21:43

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev

> Hej Helle! jeg kan se at både du og Mette Jensen gerne vil hjælpe mig! Og
> det sætter jeg virkelig stor pris på!!

Det var da så lidt!

>Vi skal bare ha fundet ud af hvordan
> og hvorledes, da Creamy også lige skal farvebedømmes! Og da det er min
> første gang som udstiller, er jeg nok ikke den rette til at komme med
> forslag om tid og sted!!

Ja så er det måske meget godt, at der er to til at hjælpe!
Men det finder vi snildt ud af. Hvis du bare kommer i god tid og ordner dit
bur
skal vi nok komme og hjælpe dig. Vi kan jo se i kataloget hvilke bur du har.
Katten skal være i bur senest kl 9.45 så omkring der kommer jeg forbi.
Kort derefter vil farvebedømmelsen nemlig gå i gang.

Er det ok?
--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Mette Jensen

Dato : 25-09-02 20:40

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev

>Jeg har præsteret at troppe op på udstilling og få hjælp
> af en opdrætter der, til kloklipning inden bedømmelse,
> det kan være at en melder sig frivilligt *GG*

Jeg vil godt give et lynkursus på søndag!
Kan godt forstå hvis du er nervøs, hvis det er første gang....

Fra : Majer

Dato : 25-09-02 20:51

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil godt give et lynkursus på søndag!
> Kan godt forstå hvis du er nervøs, hvis det er første gang....

Hej Mette!

Læs venligst mit svar til Helle Andersen (så er jeg fri for at svare 2 gange
*G*).

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 25-09-02 20:35

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mange hilsner fra
> --
> Majer, som er ved at gå ud af sit gode skind!!

Jeg har succes med følgende metode: Jeg henter kloklipperen, når Freja
sover, og så lister jeg mig ind på hende og nusser hende blidt. Hun skal
blive liggende og småsove, og så kan jeg tage nogle af kløerne helt helt
forsigtigt. Når hun bliver irriteret, så nusser jeg hende indtil hun slapper
af osv. Nogle gange når jeg en pote, andre gange to... og ¨så gentager jeg
bare forsøget næste dag igen. Her skal kun forpoternes kløer klippes, da
begge misser slider kløerne på bagbenene meget (aner ikke hvordan).
Tidligere kostede det blod at klippe kløerne på Freja (mit blod), men hun er
nu så tillidsfuld at hun end ikke knurrer/hvæser, når jeg forsøger.
-Gitte

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 26-09-02 08:32

Hej Majer
Ikke for at være negativ, men det er ikke så smart først få hjælp til at
klippe kløer efter dyrlægekontrollen, jeg ved at dyrlægerne også skal kigge
efter klippede kløer, jeg har dog aldrig set nogen blive afvist, men
alligevel!
Jeg synes du skal lade din dyrlæge klare det denne første gang.
Pøj Pøj på udstillingen!
Hilsen Vibeke (hvis mand står for dyrlægekontrollen på Katteklubbens
(Perserens) udstillinger)

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-09-02 10:01

> [...]
kigge
> efter klippede kløer, jeg har dog aldrig set nogen blive afvist, men

Hej Vibeke

Ifølge udstillingsreglerne skal kattens kløer være klippet inden katten
præsenteres for dommeren. Dvs. det er fuldt lovligt at vente med at klippe
kløerne til *efter* dyrlægekontrollen (FIFé's showregler, title 3, article
14, punkt 2).

Det vil selvfølgelig være normal høflighed over for dyrlægen at klippe dem
hjemmefra (kløerne altså), men i Majers tilfælde ser jeg ikke noget galt i
at vente til bagefter - bare det er inden bedømmelsen.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 26-09-02 10:18

Hej
Ok, men jeg har nu selv været ude for dyrlæger der checkede kløerne i
kontrollen, jeg har også set en dyrlæge der lige klarede et par for lange
kløer. Noget helt andet er at det kan være svært at klippe kløerne lige når
man er kommet om morgenen, hvor alt er ret kaotisk og nerverne nogle gange
lidt på højkant, det får i hvert fald ikke katten til at forbinde
negleklipning med noget rart og hyggeligt.
Hilsen Vibeke

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 26-09-02 13:23

Hej Majer.

Har du ikke mod på at prøve alligevel? Jeg synes ikke, det er så svært at
se, hvor man skal klippe. Det er lige som om kloen er bred i bunden, med en
smallere sylespids for enden. Det er sylespidsen, du skal klippe af.

Jeg har selv klippet Auroras og Emilys kløer her til morgen, mens de lå og
hyggede i sengen. Det eneste lidt svære er, at de jo har snesko, så hårene
kommer hele tiden ind i negleklipperen, men heldigvis gør det jo ikke ondt
hvis der bliver klippet et hår eller to. Tøsene har aldrig fået klippet
kløer før, men de tog det helt roligt.

Jeg ville mene, at både klipning hos dyrlæge og på udstilling vil være
stressende, og give risiko for, at hun forbinder klo-klipning med noget
negativt. Så jeg vil foreslå, at du prøver alligevel, måske bare med en
enkelt klo til at starte med?

Jeg er ked af, at jeg ikke bor tættere på dig, ellers ville jeg gerne have
kommet og hjulpet dig.

Held og lykke med det
MVh. Else.

Fra : Mette Jensen

Dato : 26-09-02 14:53

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev

> [...]
en
> smallere sylespids for enden. Det er sylespidsen, du skal klippe af.

Ja det altså ikke så svært. Man kan nøjes med kun de alleryderste mm.

> Jeg ville mene, at både klipning hos dyrlæge og på udstilling vil være
> stressende, og give risiko for, at hun forbinder klo-klipning med noget
> negativt.

Jeg kan godt se at det ikke er den bedste ide, men dog bedre end ingenting!

Prøv igen ellers vil jeg gerne hjælpe alligevel

Fra : Pernille Scharff

Dato : 26-09-02 15:13

Hej Majer,

ta' lige 3 dybe vejrtrækninger, ok?

Det er faktisk ikke så slemt. Husk at pointen med at klippe klør før
udstillingen faktisk bare er at sørge for at de ikke er ekstremt spidse,
ikke at de skal klippes ned. Dvs. at du kan nøjes med at tage 1-2 mm af
kloens spids.

Lige som de andre har foreslået så er det en god ide at klippe kløerne
mens katten sover/hviler. Du kan evt. starte med at tage en pote eller
bare et par kløer ad gangen. Så trykker du på trædepuden under hver tå,
så kloen kommer frem, og klipper lige spidsen af - klip lige over. Det
kan katten slet ikke mærke - kun bagefter hvor de somme tider skvatter
ned fra kradsetræet fordi de ikke kan få ordentligt fat *GG* men det
lærer de altså også hurtigt.

Mine 4 katte opfører sig helt forskelligt. Silk skal have klippet kløer
mens han sover, så kan jeg nemt lige ta' ham på skødet og ordne den sag.
Han har et par helt mørke kløer hvor jeg ikke kan se "blodåren", så jeg
klipper meget, meget forsigtigt og passer på ikke at tage for meget af.
Ce'Nedra sidder som regel og spinder og spræller en smule mens man
klipper kløer. Choko er bare så sød og medgørlig, men Polgara er et
uhyre. Hun HADER at blive holdt fast og man kan ikke klippe hendes kløer
mens hun sover. Så det ender altid med at Jesper holder mens jeg
klipper, og så prøver vi at få det overstået i en fart. Hvis katten
spræller skal man være MEGET forsigtig med klosaksen, men det giver jo
næsten sig selv. Hvis Creamy spræller helt vildt så tag det roligt og få
evt. Mette eller Helle til at hjælpe på udstillingen. Hvis du nemt kan
komme til mens hun sover så prøv med en klo eller to - som sagt bare ta'
den yderste millimeter, så kan der ikke gå noget galt!

Held og lykke!

/Pernille - der for et år siden ALDRIG havde klippet kattekløer!

Fra : Hanne Dahl

Dato : 26-09-02 20:20

Hejsa Alle sammen.

Jeg tillader mig på Majers vejne at fortælle jer at hun får hjælp.
Lars og co. har tilbudt at køre forbi på Lørdag for at *undervise*
katte og katte ejerne hvordan det kan gøres." Hva´gør man ikke for en
gratis kop kaffe!" siger Lars *S*
Vi ses på Søndag *S*
Hilsen Hanne Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Majer

Dato : 26-09-02 20:23

Hej Alle!!

Tusind tak for alle jeres gode svar! Hanee og Lars Dahl har tilbudt at komme
til kaffe... øhh... klipning af klør på lørdag, hjemme hos os. Det tager vi
imod med kyshånd, Dels så det ikke bliver stressende for Creamy og mig, men
også fordi at Henrik (min kæreste) så også kan lære det. Så vi er to til det
næste gang.

Så Helle Andersen og Mette Jensen, tusind tak for jeres tilbud. Og selvom I
ikke skal klippe Creamy's klør, håber jeg at I vil kigge forbi hendes bur,
alligevel....

Og til Mookie... Hmm.. vidste ikke at du kunne sådan noget jo!! *G*..

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 26-09-02 21:44

> [...]

> ikke skal klippe Creamy's klør, håber jeg at I vil kigge forbi hendes bur,

Selvfølgelig! Godt du fandt en god løsning