Pumpe til 128 l akv.?
Fra : Rapper

Dato : 25-09-02 18:42

Heylo.

Jeg har et 128 l Akvastabil (80x40x40) som jeg skal have mig en ny pumpe
til. Har en masse af de gammeldaws luftpumper, men de er hverken effektive
eller stille nok til at jeg gider at bruge dem

Jeg har mest lyst til at have udvendigt filter, og har kig på en Eheim
2224 - nogle erfaringer med denne? Den koster 898 hos Zoo Zity, og
ekspediekten derude sagde at det var uden filtersvamp (eller hvad det nu
er), som kostede ca. 250? Kan det virkeligt passe at noget skide svampeværk
koster 250,-?

Det er en RET pebret pris. Er der alternative løsninger som samtidigt er
holdbare? Skal ikke eje en Fætter BR pumpe :)

Funger en indvendig pumpe ordentligt i et 128 l?

Der skal forresten være en lille omgang Malawi cichlider i.

På forhånd tak!

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : ts

Dato : 25-09-02 19:10

Det er sikkert filtermateriale han mener. Hvis jeg var dig, ville jeg købe
et powerhead(600-800L/t) og en blå grovporet svamp. Det vigtigste ved malavi
er ikke at have et biologisk filter, men derimod rent vand, og gerne masser
af det. Skift 20%-25% 2 gange om ugen. På www.akvariewest.dk kan du købe
billige powerheads, og sikkert også en blå svamp. Desuden er alle priserne
på siden inkl. fragt.

Kr. 250,- lyder lige i overkanten af hvad filter materiale koster, men da du
ikke ved hvilket materiale der er tale om, kan jeg ikke rigtig udtale mig om
det.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Rapper

Dato : 25-09-02 22:27

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> wrote in message
> [...]
købe
> billige powerheads, og sikkert også en blå svamp. Desuden er alle priserne

Hmm, ok. Er powerheads ikke bare de klassike små "kompressorer" som blæser
luft til iltsten eller hvad man nu bruger? Jeg har et par stykker af dem
liggende, problemer er bare at de larmer af #"¤"#% til :| Hvordan er
støjniveauet på de powerheads ting (i mit tilfælde må det være 301'eren)?

Tænker Du på et filter som dette?:

http://www.akvariewest.dk/Teknik/Hagen/AquaClear_beholder.jpg

> [...]
du
> ikke ved hvilket materiale der er tale om, kan jeg ikke rigtig udtale mig

Hmm, det ved jeg godt nok heller ikke. Men jeg vil gætte på at det er Eheims
eget, ligesom her:

http://www.akvariewest.dk/shop/EHEIMfiltermat.html

De to produkter man skal bruger koster 75,- og 120,- literen, altså 195,- i
alt, så det er da småpebret...

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Rapper

Dato : 27-09-02 00:11

Jens Wedel herfra fangede mig lige på ICQ og anbefalede mig en ViaAqua
VA-230. Den ser lækker ud, og den koster kun 578,- incl filtermateriale.
Lidt info kan findes her:

http://www.akvanet.dk/prod_via.htm#VA-230

Nogen herinde som har erfaring med ovenstående eller andre ViaAqua
produkter?

På forhånd tak :)

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-09-02 09:37

Den ser fin ud, men der er jo en grundt til at Eheim koster mere end alt det
andet "skrammel".

En powerhead, er en cirkulationspumpe. De filtrere intet. På
http://www.akvariewest.dk/shop/AquaClear.html kan du se hvad et powerhead
er. Men ellers så tag ned til Tonny og snak med ham. Han er en fin fyr, og
ved alt om akva.

Jeg vil undlade at tænke for meget på filtre, men på vandskift. Husk på at
det vand de fleste danskere får ud af vandhanen, ligesom godt mere eller
mindre kunne være tappet direkte fra Malawai søen. Hvis en fisk kunne
tale, er jeg 99% sikker på at den hellere ville have rent vand 2 gange om
ugen, end et "biologisk" filter i en spandpumpe.

--
Best regards,
Thomas Schreiber

Fra : Rapper

Dato : 01-10-02 18:37

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> Den ser fin ud, men der er jo en grundt til at Eheim koster mere end alt
det
> andet "skrammel".

Jov, men nu ser de ganske overbevisende ud.

> [...]
> er. Men ellers så tag ned til Tonny og snak med ham. Han er en fin fyr, og

Ok :) Tror dog ikke at jeg vil købe powerheads pga. prisen. Så hellere et
udvendigt filter.

> Jeg vil undlade at tænke for meget på filtre, men på vandskift.

Der skal vel stadig være noget filtrering af en slags...?

> [...]
> tale, er jeg 99% sikker på at den hellere ville have rent vand 2 gange om
> ugen, end et "biologisk" filter i en spandpumpe.

Holder det da samme pH-værdi osv.? Husk at der kan være meget forskel på
vandet der hvor Du bor og vandet i nabokommunen...

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Charlotte & Carsten

Dato : 01-10-02 19:19

Hej.

Har et VA-300 og det køre lydløst og uden problemer.

Det kan godt være at Eheim koster mere og det er et meget ud bræt mærke men
jeg mener at VA snildt kan hamle op med Eheim.

Charlotte & Carsten

Fra : Rapper

Dato : 02-10-02 12:29

"Charlotte & Carsten" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Har et VA-300 og det køre lydløst og uden problemer.
>
> Det kan godt være at Eheim koster mere og det er et meget ud bræt mærke
men
> jeg mener at VA snildt kan hamle op med Eheim.

Det lyder satme godt!

Hvor købte Du/I jeres filter?

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Charlotte & Carsten

Dato : 02-10-02 13:48

http://www.akvanet.dk/prod_via.htm#Spandfiltre%20VA-230%20--%20VA-300%20--%2
0VA-650%20--%20VA-750

Fra : Rapper

Dato : 03-10-02 16:24

http://www.akvanet.dk/prod_via.htm#Spandfiltre%20VA-230%20--%20VA-300%20--%2
> 0VA-650%20--%20VA-750

Ok :) Kunne godt være at i havde købt det andetsteds.

Tak for hjælpen.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com