Måle-enhed for styrke af førstørrelses-gla~
Fra : Morten

Dato : 25-09-02 16:35

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at undersøge hvor kraftigt forstørrelses-glasset er
på en overhead/film -projektor.
Men fines der nogen måleenhed for dette, sådan så man kan bestille
forstørrelses glas fra fabrikkerne med en bestemt styrke ?

Og hvis: Er der så nogen måde jeg kan måle på forstørrelses-glasset hvilken
styrke det har, uden dyre apperater ?

/Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-09-02 17:12

Scripsit "Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk>

> [...]
> Men fines der nogen måleenhed for dette, sådan så man kan bestille
> forstørrelses glas fra fabrikkerne med en bestemt styrke ?

Den sædvanlige angivelse er brændvidden. Hvis man sender parallelt lys
vinkelret ind i linsen fra den ene side, vil brændvidden være
afstanden fra linsen til de før parallelle stråler er samlet i et
punkt på den anden side.

> Og hvis: Er der så nogen måde jeg kan måle på forstørrelses-glasset hvilken
> styrke det har, uden dyre apperater ?

Hvis du kan få den løs, kan du gå ud i solen (den letteste kilde til
parallelle lysstråler) og forsøge at bruge det som brændglas.
Den afstand til underlaget hvor du kan opnå det mest koncentrerede
sollys, er brændvidden. (Pas på med at bruge et ikke-brændbart underlag).

I linsen til en overheadprojektor bør brændvidden være i
størrelsesordenen 30 cm eller så.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-02 16:39

Henning Makholm wrote:

> [...]
> vinkelret ind i linsen fra den ene side, vil brændvidden være
> afstanden fra linsen til de før parallelle stråler er samlet i et

Jeg kan supplere med at den reciprokke værdi af brændvidden ofte kaldes
for styrken. I denne forbindelse kaldes enheden »meter i minus første«
(reciprokke meter, m¯¹) ofte for »dioptri«.

Hvis man fx er langsynet og har brilleglas med styrken +4 (dioptrier),
betyder det at brændvidden er 1/4 m = 0,25 m.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-09-02 16:55

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> [...]

> Hvis man fx er langsynet og har brilleglas med styrken +4 (dioptrier),
> betyder det at brændvidden er 1/4 m = 0,25 m.

Tak, det vidste jeg ikke.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."