oplysninger om papegøjefisk søges.
Fra : Pernille og Anders

Dato : 25-09-02 16:37

Jeg har set nogle flotte orange papegøjefisk hos min dyrhandler til 300 kr
stk.Jeg mener det er lidt dyrt og vil lige undersøge hvad det for en fisk
inden jeg plumber sådan et par stykker i mit 250 l akvarie. Hvad kan du gå
sammen med og hvor kan jeg få oplysninger om dem .FIskehandleren vil bare
sælge så han var ikke til meget nytte.

SÅ var det jeg tænkte NG kan hjælpe mig ?!

Hilsen

Pernille

Fra : Martin Heller

Dato : 25-09-02 17:00

"Pernille og Anders" <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen med og hvor kan jeg få oplysninger om dem .FIskehandleren vil bare

Det lyder temmeligt dyrt i mine øre at skulle give 300 kr pr stk.
Hos planteimporten i kbh koster de orange papegøjefisk 80,-
pr stk.

> SÅ var det jeg tænkte NG kan hjælpe mig ?!

Emnet har været oppe en del gange før. Prøv evt at læse nogle af
de gamle tråde igennem:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=papeg%F8jefisk&met
a=group%3Ddk.fritid.dyr.akvarium

Fra : ts

Dato : 25-09-02 17:56

De eneste fisk der bliver kaldt papegøjefisk jeg kender til, og som IKKE er
saltvandsfisk, er "Cichlasoma" Citrinellum i muteret/deform udgave. Det er
amerikanske rovciklider, der med garanti endevender akvariet. De graver
meget, og æder alt hvad der kan bevæge sig og som de kan gabe over. De kan
nemt blive op til 30cm.

Det er dyreplageri at avle videre på sådan nogle skabninger. Det svarer til
man avlede videre på mongoler eller fysisk handikappede mennesker der har
fejl i deres gener.

Den rigtige fisk: http://tropoz.no/citrinellum.jpg

Den muterde/deforme:
http://www.g-hoener.de/images/12%20BB-Amerika/Papageinenfisch_b.jpg

Såfremt det ikke er den fisk som du kan se på billedet, bedes du ignorere
mit indlæg. Og som det blev nævnt, er kr. 300,- pr stk. en helt sindsyg
pris. For det meste koster citrinellum unger ikke ret meget mere end kr.
99,- for 5stk.

Min personlige holdning til disse fisk fremgår vel klart ud af mit indlæg.
STØT IKKE DISSE DYRE(MIS)HANDLERNE!!!

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Plesner

Dato : 25-09-02 19:03

> Min personlige holdning til disse fisk fremgår vel klart ud af mit
> indlæg. STØT IKKE DISSE DYRE(MIS)HANDLERNE!!!

Hørt ! Det ville være rart, hvis man kunne opdrage folk til at gå i en stor
bue uden om vanskabninger som disse.

Plesner

Fra : Pernille og Anders

Dato : 25-09-02 19:56

I har ret og vi kan hurtigt blive enige om at slørhalen, papegøjefisken,
perserkatten og pekingeser o.m.a. er menneske skabte misfostre.... omvendt
så er de 2 fisk jeg skal have ikke dem der ændrer verden... ja, ja, ja hvis
alle tænker sådan så kommer vi ingen vejne, jeg ved det... SÅ JEG VIL
OVERVEJE MIT KØB igen. Jeg savner blot nogle farvestrålende ferskvandsfik i
mit 250 l akvarie. Jeg er ved at kaste op over neonfisk - platyer og andet i
samme genre. Måske kender I andre venlig sindede farvestrålende fisk som er
medgørlige. Jeg havde på et tidspunkt 5 månefisk. De er flotte (syntes jeg
!) og de blev meget store 10 - 12 cm lige indtil en strømafbrydelse i en
ferie gjorde kål på dem. Sidenhen har jeg forsøgt mig men de kreperer nemt,
sååå deeet. Nogle forslag ??

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-09-02 21:49

Malawi. Masser af aktivitet, masser af unger, masser af farver og masser af
spændende adfærd. Køb et 325'er og nogle små malawi'er.

Best regards,
Thomas Schreiber
-

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-09-02 22:27

Pernille og Anders <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:amt123$l78$1@sunsite.dk...
> [...]
hvis
> alle tænker sådan så kommer vi ingen vejne, jeg ved det... SÅ JEG VIL
Dejligt.. du vil ikke fortryde.. at du valgte den fisk fra! :)

Jeg savner blot nogle farvestrålende ferskvandsfik i
> mit 250 l akvarie.
Det du skal have fat i er cichlider, nærmere betegnet malawicichlider!
Der er store farvevariationer at vælge imellem, og især utroligt flotte
fisk! - Aulonocara'en er en af mine farvoriter samt copadicromis borleyi -
kort sagt - find en side på nettet med masere af flotte billeder af
malawicichlider! - min påstand er at de ofte er LANGT LETTERE at holde, end
f.eks. alm selskabsfisk! - orv kom lige til at tænke på en anden flot
malawi - den der kaldes blå ahli <-- prøv at søge på den fisk - utroligt
flot!

> [...]
> !) og de blev meget store 10 - 12 cm lige indtil en strømafbrydelse i en
> ferie gjorde kål på dem. Sidenhen har jeg forsøgt mig men de kreperer

Kan godt forstå du er ved at køre træt i neonfisk m.m
men som sagt.. kig på billeder af især malawicichlider hvis du vil have
farvestrålende fisk med en spændende adfærd!

og lad os høre hvad du finder ud af!

Katja

Fra : Pernille og Anders

Dato : 27-09-02 17:05

Tak for jeres svar.

Jeg har hørt flere sværme for "malavier", så jeg vil nu prøve at sætte mig
ind i hvad de er for nogle. Jeg fik nogle på et tidspunkt. Jag aner ikke
hvad de hed. Hunnerne var gule og hannerne blå/sorte men de var "plomet" ned
til mine selskabsfisk, så det I kan nok selv regne ud hvad blev udfaldet ?!
:( JEg fik dem som yngel og da var de helt fredelige..... meeen det ændrede
sig. Mens jeg skriver sidder jeg og ser på mine scalaer - tetraer - neonfisk
m.v. som jo egentlig trives fint. Hvor kommer jeg af med dem ud over
dyrhandleren der ikke giver noget som helst ? Iøvrigt kræver det også lidt
justering i indretningen.

Hvad kan sådan nogle "akvariehajer" som jer anbefale hvis jeg ryddede hele
molevitten og smed malavier i. Jeg har lyst sand i bunden idag, alm.
marksten og anubisser (som er noget af det eneste jeg ikke formår at tage
livet af "GG"). ??

Hilsen

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-09-02 18:22

> [...]

> molevitten og smed malavier i. Jeg har lyst sand i bunden idag, alm.
> marksten og anubisser (som er noget af det eneste jeg ikke formår at tage

Jeg kan forstå at akvariet er på 250 liter, Først skal du jo lige have
fyldt en hel masse sten i akvariet,
så der er huler og gemmesteder til fiskene.

Af fisk til et akvarie af relativt begrænset størrelse, vil jeg nok vælge
nogle af de mindre Mbunaer og så et par
Aulonocarer. Inde for Mbunaerne er følgende blot et udvalg, og ikke en
indkøbsliste. Mel. johanni, Mel. auratus,
Pse. demasoni, Pse. elongatus, Met. esthera, Lab. caerleus sp. golden,
Lab. sp. hongi og så Labi. trawasae.

Fiskene er valgt ud fra farver og former. Det skal undgåes at der går
solister, da de let vil parre sig med andre,
med noget sjusk til følge.

Inden for Aulonocare slægten er det primært arterne, stuartgranti,
maylandia og kandensis der kan komme på tale,
men igen kun en variant af hver.

Derud over findes der en stor mængde frit svømmere i Malawi søen,
desværre har de en tendens til at blive for store til
et akvarie på 250 liter.

Carsten