Access + php på unix?
Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 25-09-02 16:17

Hej NG,

nu ved jeg ikke lige om denne post kvalificerer som cross-posting, men
jeg har haft den liggende på NetCoders.dk et par dage uden svar - derfor
prøver jeg her. Det skal endvidere siges at min erfaring med access-dut
er meget begrænset.

Problemet: Jeg har brug for at connecte til en access-databasefil gennem
php på en unix server. Kan jeg umiddelbart uploade en .db fil og parse
den vha. odbc kommandoerne? I givet fald, hvodden er de nærmere
omstændigheder? Jeg har ikke adgang til apache.conf eller php.ini.

Jeg har lusket rundt i odbc kapitlet i php-manualen, men synes ikke helt
jeg kan gennemskue hvorvidt det er muligt.

Hvis nogen kan hjælpe vil jeg blive rigtig glad.

På forhånd tak og mvh,

Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 16:24

Thomas Pilgaard Nielsen wrote in
<3d91d371$0$1024$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> Problemet: Jeg har brug for at connecte til en access-databasefil gennem
> php på en unix server.

Det kan godt lade sige gøre.

> Kan jeg umiddelbart uploade en .db fil og parse
> den vha. odbc kommandoerne?

Det kræver en ODBC-server, som kan læse din access-fil. Det kan mig bekendt
ikke lade sig gøre i andet end Windows.

Det du har brug for er altså at smide filen på en Windows-server og oprette
en ODBC-forbindelse til den.
Så kan du forbinde til den fra PHP på både unix og Windows.

> Jeg har lusket rundt i odbc kapitlet i php-manualen, men synes ikke helt
> jeg kan gennemskue hvorvidt det er muligt.

Det er fordi den handler om PHP, og ikke ODBC-servere.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 25-09-02 18:47

Hej Niels og dudsen, tak for svar begge to,

Niels Andersen wrote:
> Det du har brug for er altså at smide filen på en Windows-server og oprette
> en ODBC-forbindelse til den.
> Så kan du forbinde til den fra PHP på både unix og Windows.

Jeg tror mest det er den løsning jeg hælder til. Jeg ved godt at dette
er et php-forum, men jeg drister mig alligevel til at spørge: skal det
forstås på den måde, at en ODBC forbindelse er tilgængelig 'udefra' -
ie. hvis jeg er på her.dk kan jeg spørge efter en odbcforbindelse til
eks. en accessdatabase på der.dk?

Needless to say, jeg kender nada til odbc.

Mange tak for svar endnu en gang.

mvh - Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 18:48

<3d91f681$0$11432$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> skal det
> forstås på den måde, at en ODBC forbindelse er tilgængelig 'udefra' -
> ie. hvis jeg er på her.dk kan jeg spørge efter en odbcforbindelse til
> eks. en accessdatabase på der.dk?

Tjah, det er ikke altid let at være newbie. Dit spørgsmål handler nemlig
hverken om PHP eller ODBC.

Det er et valg administratoren på ODBC-serveren (og internet-forbindelsen)
træffer, så det kan man ikke sige noget generelt om.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 25-09-02 20:00

Niels Andersen wrote:
> Thomas Pilgaard Nielsen wrote in

> Tjah, det er ikke altid let at være newbie.

Nåh ja - vi er vel alle noobs i en eller anden sammenhæng :)

> Dit spørgsmål handler nemlig hverken om PHP eller ODBC. Det er et
> valg administratoren på ODBC-serveren (og internet-forbindelsen)
> træffer, så det kan man ikke sige noget generelt om.

Okay, men med alle forbehold, off-the-record og uden at hænge dig op på
noget: en access database på en windows server med adgang til nettet kan
- med de rette beføjelser - prinicipielt kontaktes af et phpscript, der
ikke befinder sig på samme server, no?

mvh - Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 21:16

<3d9207c0$0$11454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:
> Nåh ja - vi er vel alle noobs i en eller anden sammenhæng :)

Jeg har lavet en research på begrebet "noob", og er kommet frem til at det
er en negativ ting. Fx. en person som opfører sig åndssvagt (noob, no-op,
no-operation, no-brainer) el. lign.
I bedste fald betyder det "én som opfører sig som newbie", med en undertone
af, at det burde personen ikke.

Jeg ser den positive betydning blive brugt mere og mere på den danske del af
usenet, men jeg vil alligevel anbefale dig at bruge ordet "newbie" frem for
"noob", da det i sig selv aldrig er negativt.

....nu vi alligevel er off-topic.

> [...]
> noget: en access database på en windows server med adgang til nettet kan
> - med de rette beføjelser - prinicipielt kontaktes af et phpscript, der

Yeps.

Et enkelt forbehold: Access-databasen kan kontaktes via ODBC over TCP (og
det er egentlig det, du mener, 99% sikkert, godt og vel)
Så må du gerne hænge mig op på det.

Jeg bruger selv noget i samme stil dagligt.

Denne gang sætter jeg altså FUT. :)

FUT: dk.snak.off-topic
Dvs. svar på dette indlæg automatisk havner i den gruppe, hvor vi kan snakke
videre uden den store bekymring for topic.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : dudsen

Dato : 25-09-02 16:34

> [...]

> Jeg har lusket rundt i odbc kapitlet i php-manualen, men synes ikke
> helt jeg kan gennemskue hvorvidt det er muligt.

Det kan man ikke en database er et program php snakker til denne
database server kan så hente data fra filer.
For at behandle en access fil skal man bruge Access men du kan
eksportere det som en sql fil og loade det ind i den mySQL server der
er instaleret på dit webhotel
altilernativt kan du gemme ekseportere som en ; sepereret tekstfil og
så lade php tygge lidt på den.

Dette er ikke et precist svar der er undlandt og forsimplet en del
detalger

Men begge løsniger giver problemer hvis det er en database php skal
skrive i eller du vil have data tilbage til access databasen.
Idelt set skaffer du dig adgang til et webhotel med access server
tilknyttet eller skifter til rent mySQL.

--
Daniel Udsen
A real gentleman never takes bases unless he really has to.