Hvad er bedst 1 eller 2 katte!
Fra : Bong

Dato : 25-09-02 13:25

Hej.

Vi har en indendøres kat, Sif. Den er utrolig social, kælen og legesyg. Den
er ca 8 måneder. Vi har gået og tænkt lidt over om vi måske skulle få en
mere! For når vi ikke er hjemme, ligger Sif tit foran døren som om den bare
venter på os. Er det en god ide at den får en lege kammerat?

Mvh. Camilla og Niels

Fra : Brizz

Dato : 25-09-02 13:51

"Bong" <bong@mail.mira.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bare
> venter på os. Er det en god ide at den får en lege kammerat?

et entydigt svar findes ikke men vil da mene at den har godt af at få en
legekammerat. Vi fik selv en killing han da vores egen hun var 1 år gl. Det
er gået fint og de er begge meget aktive med hindanden også. Men de kan også
begge 2 ligge og sove ligeså meget som var de alene. Men mit svar er: Ja det
er bedst at få en mere.

Mvh Brian

www.gronaerten.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-09-02 14:05

Hejsa!
Tror godt jeg tør gætte på at i får en hel bunke meget positive svar her i
gruppen, det er nemlig en helt igennem strålende ide at holde katte to eller
flere sammen!

Har man to katte i huset, vil de have megen glæde af hinanden, og man føler
ikke at det er helt så "synd" når de skal være alene hjemme en hel arbejdsdag.
Der er ikke ret meget ekstra arbejde forbundet med en kat mere, men en masse
nye glæder og oplevelser, både for en selv og kattene. Man ser sider af sit
kæledyr der aldrig er kommet frem før, og det er tydeligt hvor meget katte
nyder at lege og kanøfte, fræse og putte sammen med artsfæller. Og hvad angår
kæleri, ja så er der nu bare to der skal til at kappes om Jeres opmærksomhed,
så I får sikkert mere end dobbelt så megen opmærksomhed som før *smil*.

Folk har success med stort set alle former for katte-kombinationer, han/hun,
ung/gammel, men hvis jeg var jer, ville jeg nok finde en han killing/ungkat.
Internaterne bugner for tiden af uønskede killinger og dejlige voksne katte,
der er sikkert en skøn legekammerat til Jeres kat også!

Held og lykke
PS. På gruppens hjemmeside er der en masse fotos af katte, også mange af flere
katte der leger og sover sammen, de er slet ikke til at stå for:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php

Bong skriver:

Fra : maz

Dato : 25-09-02 16:21

Hej..
Det er også min erfaring, at 2 katte (eller flere...) er bedre end een - så
har de hinandens selskab og keder sig ikke så meget...men det afhænger lidt
af kattenes psyke... Enkelte katte kan bedst lide at være 'enekatte', men
det er nu mindretallet....Umiddelbart virker det som en rigtig god idé i
jeres tilfælde at anskaffe sig een til, som Sif og I kan få glæde af....
:0)) maria

Fra : Jette

Dato : 25-09-02 19:19

"Bong" skrev:
> [...]
bare
> venter på os. Er det en god ide at den får en lege kammerat?

At holde én udendørs-kat kan gå an, men at holde én indendørs-kat er
direkte synd (i mine øjne). Jeg mener det er en udbredt misforståelse at
katte generelt ikke har noget imod at være alene. Selvfølgelig findes
der katte der har så meget ejerfornemmelse på territoriet, at det er
umuligt at bringe en ny kat ind i lejligheden.... men jeg vil vove den
påstand at den slags katte hører til sjældenhederne.

.... og du skriver jo selv at din kat er meget social og legesyg, så der
er vel ikke så meget at betænke sig på

Som jeg så ofte før har skrevet, og som andre i denne tråd sikkert også
siger, er der ting kattene kan give hinanden som vi ikke kan erstatte.

Der findes en artikel på vores hjemmeside om kattesammenføring, og hvis
du går ind på Googles gruppeside under dk.fritid.dyr.kat, og søger på

+katte +sammmenføring

.... er der også mange gode råd at hente dér.

Jeg glæder mig til at høre mere og Sif's nye legekammerat

Mvh. Jette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 25-09-02 19:46

Bong wrote:
> Hej.
>
> Vi har en indendøres kat, Sif.
Snip
Er det en god ide at den
> får en lege kammerat?
>
> Mvh. Camilla og Niels

Ja!
De fleste katte er sociale dyr, der nyder at have kammerater, der forstår
kattesprog
Selv katte, der har været enekatte i flere år og egentlig trivedes med det,
får ofte en opblomstring, hvis de får en katteven. Det har vi selv oplevet,
da vi i vinters overtog en voksen enekat og førte ham sammen med vores anden
kat. Siden har vi fået endnu flere (men desværre også mistet vores
oprindelige, første kat).

MVH Mette, Alladin, Rosinen, Kina og Patch (og netop Patch på 18 uger
mangler et godt hjem. Se evt. www.svangut.dk

Fra : Bong

Dato : 25-09-02 21:37

Mange tak for alle jeres svar! Det var også hvad vi havde forventet! Og vi
er nu ved at lede efter en kat som vil passe sammen med Sif, som er en éner
med meget temprement! Så vi prøver at finde en som ikke er bange af sig og
tør vove pelsen :)

Det skal også nok lykkes.

Med venlig hilsen

Camilla og Niels

Fra : Kate

Dato : 28-09-02 09:31

"Bong" <bong@mail.mira.dk> wrote in

> [...]
> sammen med Sif, som er en éner med meget temprement! Så vi prøver
> at finde en som ikke er bange af sig og tør vove pelsen :)

Nu kender jeg ikke Patch som Mette Svangren nævner, men jeg har fået en
killing fra Mette. Mowgli har masser af gå på mod og selvtillid.
Jeg har en hunkat på 12 år som er temmeligt sær og hun kan faktisk kun
li' mig, på trods af at hun altid har boet sammen med sin bror og
aldrig har været enekat. Mowgli takler hende utroligt godt også selvom
han forsøger at opfordre gamle Sofie til leg.
Hvis du bor i Jylland vil jeg så sandelig anbefale at i besøger Mette
og familie og møder Patch, hvis han bare er en smule som Mowgli så vil
han sikkert uden problemer kunne indgå i jeres familie
Selv er jeg overglad for at ha' taget Mowgli til mig for han er
dejligheden selv.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 29-09-02 17:42

Kate wrote:
:: "Bong" <bong@mail.mira.dk> wrote in
:: news:y7pk9.29543$Qk5.1325767@news010.worldonline.dk:
::
:: Nu kender jeg ikke Patch som Mette Svangren nævner, men jeg har fået
:: en killing fra Mette. Mowgli har masser af gå på mod og selvtillid.

Patch og Mowgli er jo brødre, og Patch er præcis lige så modig som sin bror.
Han er utrolig god til at komme ind på livet af andre katte, f.eks. kan han
slippe afsted med ting overfor vores voksne hankat, som husets andre to
killinger ikke kan.
Han er personlighedsmæssigt mere selvstændig og mindre klæbende end Mowgli.

MVH Mette

Fra : Kate

Dato : 29-09-02 22:48

> Patch og Mowgli er jo brødre,

Det havde jeg glemt, jeg tænkte lige at han var fra det lidt ældre
kuld.

> Han er personlighedsmæssigt mere selvstændig og mindre klæbende
> end Mowgli.

Hæhæ, Mowgli skal være med i ALT hvad jeg gør. Bare at gå igennem
lejligheden kræver forsigtighed for han kommer med 280 km i timen når
han opdager mig og så ælsker han at ligge i arm.