MS Windows
briani 27239
SP1 og boot
Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 25-09-02 13:27

Hejsa

Jeg har her i weekenden fundet den danske SP1 til xp på tweakup's homepage,
men efter jeg har installeret SP1 syntes jeg den er ekstrem langsom om at
boot før den kommer ind i windows. Problemet ligger mellem den sorte win xp
skærm og velkomstskærmen, hvor den der imellem står ret lang tid med sort
skærm ifht. hvad den gjorde førhen. Nogen der evt. har en løsning på dette
problem?

Hygge

Dorthe

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 17:00

Dorthe Aagaard Nielsen skrev:

> Jeg har her i weekenden fundet den danske SP1 til xp på tweakup's
> homepage, men efter jeg har installeret SP1 syntes jeg den er
> ekstrem langsom om at boot før den kommer ind i windows

Har du defragmenteret harddisken efter at have installeret SP1?
Det er ofte en god ting at gøre efter en større opdatering.

Hvis det heller ikke virker så prøv at hente og køre Bootvis:
<http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp>

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-09-02 17:44

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Hvis det heller ikke virker så prøv at hente og køre Bootvis:
><http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp>

Mon den også vil du på en dansk Xp?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Sven

Dato : 25-09-02 21:09

> Mon den også vil du på en dansk Xp?
>
> --
> hilsen pl
> http://huse-i-naestved.dk

Ja, den virker fint med en dansk WindowsXP

Sven

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 17:46

Peter Loumann skrev:

[Bootvis].

> Mon den også vil du på en dansk Xp?

Ja, det er jeg næsten 100 % sikker på at den vil.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 25-09-02 18:34

Madsen wrote:
> Peter Loumann skrev:
>
> [Bootvis].

> Ja, det er jeg næsten 100 % sikker på at den vil.

På min XP home dk blev start ændret fra 55 til 35 sec på ntfs disk
Jeg syntes ikke det havde stor betydning da jeg kørte fat32, der var
opstart omkring 50 sec både før og efter bootvis.

--
Mvh Edmund

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-02 21:16

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev....

> [Bootvis].
> Ja, det er jeg næsten 100 % sikker på at den vil.

Fjern du bare det "næsten". Det virker også på en dansk XP.

--
Kent Oldhøj

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 20:02

Edmund skrev:

> På min XP home dk blev start ændret fra 55 til 35 sec på ntfs disk
> Jeg syntes ikke det havde stor betydning da jeg kørte fat32, der var
> opstart omkring 50 sec både før og efter bootvis.

Jeg kører FAT32 og bootvis gjorde mirakler her. Jeg har ikke målt
på hvor hurtigere det gik, men det kunne tydeligt mærkes.
Da jeg installerede SP1 brugte jeg også bootvis til at forkorte
opstartstiden med efterfølgende, for jeg oplevede det samme som
Dorthe efter at have installeret SP1.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-09-02 21:09

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Da jeg installerede SP1 brugte jeg også bootvis til at forkorte
>opstartstiden med efterfølgende, for jeg oplevede det samme som
>Dorthe efter at have installeret SP1.

Var du tåmodig nok til at give det lidt tid? Her var det kun første
gang efter opgraderingen, at det varede en halv krig. Nu tager det
ikke længere tid end før.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 21:28

Peter Loumann skrev:

> Var du tåmodig nok til at give det lidt tid?

Det tvivler jeg på. Tålmodighed er desværre ikke det jeg har mest
af.

> Her var det kun første gang efter opgraderingen, at det varede en
> halv krig. Nu tager det ikke længere tid end før.

Jeg mener nu at jeg genstartede flere gange uden at hastigheden
blev forbedret af den grund, men på daværende tidspunkt havde jeg
også utrolig meget ragelse installeret og havde været mildest talt
ond ved WinXP. Siden jeg har fået formateret skidtet og startet
forfra for at komme tilbage til FAT32, så går det meget bedre.
Jeg kørte Bootvis på min nuværende installation lige efter at det
hele var på plads og sidenhen har den startet ret hurtigt op.
Godt nok er det sjældent at jeg genstarter efterhånden, men det
er da rart nok at det går forholdsvis hurtigt når man endelig gør
det. WinXP starter lynhurtigt sammenlignet med Win2000. Jeg gad
godt at Bootvis virkede på Win2000, men det tyder det ikke på at
det gør.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 21:32

Kent Oldhøj skrev:

> Fjern du bare det "næsten". Det virker også på en dansk XP.

Okay.
'Næsten' er hermed fjernet for eftertiden ;)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-09-02 21:45

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[Bootvis:]

>Okay.
>'Næsten' er hermed fjernet for eftertiden ;)

Jeg værdsætter nu den forsigtighed - ikke at udtale sig om mere, end
man er sikker på at kunne stå inde for.

Tak til alle for svar!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 25-09-02 21:50

Jeg har også kørt optimeringen.
Logfilen siger: Disk write cahing is disablet.

Hvad gør jeg så?

Erik

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 21:59

Erik M. Nielsen skrev:

> Jeg har også kørt optimeringen.
> Logfilen siger: Disk write cahing is disablet.
>
> Hvad gør jeg så?

Kontrollerer om det virkelig kan være rigtigt. :)

Control Panel > System > Hardware > Device Manager > Højreklik på
harddisken og vælg Properties og derefter fanebladet Policies.
Herinde skulle der gerne være mulighed for at placere et flueben
ved 'Enable write caching on the disk'. Det burde dog være slået
til som standard. Hvis det virkelig er slået fra hos dig, så tyder
det på at WinXP har vurderet, at din harddisk ikke kan køre med
Write Cache. Årsagen til det kan så være forskelligt.

Madsen.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 25-09-02 22:07

> [...]
> det på at WinXP har vurderet, at din harddisk ikke kan køre med
> Write Cache. Årsagen til det kan så være forskelligt.

Begge felter er tonet ned, så jeg kan intet rette?
Disken er en Seagate ST380021A 80GB
Erik

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 22:18

Erik M. Nielsen skrev:

> Begge felter er tonet ned, så jeg kan intet rette?

Hmm, det lyder mystisk. Er der et flueben i felterne eller er
felterne tomme og tonet ned?

> Disken er en Seagate ST380021A 80GB

Det kommer nok også i høj grad an på hvilket bundkort du sidder med
og om de rette drivere til chipsættet er installeret, men det skal
jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan blot konstatere at det ser sådan
her ud hos mig: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/write_cache.png>

Madsen.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 26-09-02 05:38

> [...]
> og om de rette drivere til chipsættet er installeret, men det skal
> jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan blot konstatere at det ser sådan

Der er markeret i "Optimize for performance" men nedtonet i gråt, og det
nedersete, "enable write.... osv" er slet ikke vist!
Erik

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 13:51

Erik M. Nielsen skrev:

> Der er markeret i "Optimize for performance" men nedtonet i gråt,
> og det nedersete, "enable write.... osv" er slet ikke vist!

Muligvis kører du med et bundkort og en harddiskcontroller hvor
write cache er indbygget i driveren til controlleren, eller sådan
noget. Jeg ved det ikke. Det er svært at sige når man ikke ved
hvilket udstyr du sidder med.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-09-02 02:41

Madsen skrev:

> <http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp>

Derudover kan jeg forresten også anbefale programmet PageDefrag
fra Sysinternals.
<http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml>

De har i det hele taget nogle ret anvendelige gratis programmer på
denne side: <http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml>

Pagedefrag ser sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sys_file_defrag.png>

Madsen.