Forslag til ny nyhedsgruppe: dk.kultur.mus~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-09-02 16:07

Må jeg foreslå ny nyhedsagruppe:
dk.kultur.musik.dansktop

eller

dk.kultur.musik.rock

.... så undgår vi de irriterende diskussioner om dnakstopmusik

Fra : John K

Dato : 25-09-02 13:49

> Må jeg foreslå ny nyhedsagruppe:

Jo, det må du gerne, men jeg tror ikke det vil hjælpe noget.

Mvh

John K

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-09-02 17:35

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d91b0a3$0$1037$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Jo, det må du gerne, men jeg tror ikke det vil hjælpe noget.
>

> Mvh
>
> John K
_________

Så vil jeg også have lov at foreslå at man starter en nyhedsgruppe som
hedder John-Kluders-tæppebank.dk
Hehe

Hilsen Åge

Fra : John K

Dato : 25-09-02 18:19

> Så vil jeg også have lov at foreslå at man starter en nyhedsgruppe som
> hedder John-Kluders-tæppebank.dk

Efter som du ikke kender ret meget til den type musik jeg lytter til, er du
vist den sidste der skal komme med forslag til en sådan gruppe tÅge.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 25-09-02 18:31

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> nyhedsmeddelelse:3d91b0a3$0$1037$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Så vil jeg også have lov at foreslå at man starter en nyhedsgruppe som

Og du kender Johns smag, og min f.eks.?

Ikke at jeg ville støtte et forslag om opsplitning, da vi kunne blive ved i
en uendelighed, og jeg synes egentlig at det er rart at læse om alle mulige
stilarter...

--
Lars B. Jensen
http://www.zulfo.dk http://www.sheewaklub.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 18:32

In an article of 25 Sep 2002 Åge Halldorsson wrote:

> Så vil jeg også have lov at foreslå at man starter en nyhedsgruppe som
> hedder John-Kluders-tæppebank.dk
> Hehe

Faktisk vil en dk.kultur.musik.dansktop være ganske fornuftig.
Dansktopmusikken står efterhånden for en hel del indlæg i denne gruppe,
hvorimod alle øvrige genrer fortsat kun har en mindre tilstedeværelse.
Det kunne derfor være en god idé at flytte denne her i gruppen store og
dominerede genre til sin egen gruppe.

Tillige har fan og ikke-fan af dansktoppen en tendens til at være meget
modstandere af hinandens smag. Ved at flytte dansktoppen til sin egen
gruppe vil man i stor udstrækning kunne undgå det mundhuggeri, der konstant
er mellem fans og ikke-fans af dansktoppen.

Så jeg synes, det er en ganske glimrende idé.

--
Uffe Holst

Fra : Enzo

Dato : 25-09-02 18:58

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote in message

[...]

Enig. Det er den eneste måde, de evindelige diskussioner om Åge-top kontra
tæppebankermusik kan stoppes. Og helt ærligt, det er sgu ikke sjovt længere.
Det var underholdende i starten, nu er det bare et irritationsmoment.

Fra : Enzo

Dato : 25-09-02 19:03

"Enzo" <anso@tdcspace.dk> wrote in message news:amstfb$8df$1@sunsite.dk...

> [...]
længere.
> Det var underholdende i starten, nu er det bare et irritationsmoment.

Hov, undskylder for dårlig citatstil. Ved ikke, hvad der gik galt. Mit
indlæg starter ved "Enig. Det er...." Osv.

Fra : John K

Dato : 25-09-02 19:58

> [...]
længere.
> Det var underholdende i starten, nu er det bare et irritationsmoment.

Tror i selv på at Åge stopper med alle sine dansktop-indlæg og opslag her i
gruppen så - jeg gør ikke.

Mvh

John K

Fra : kautaq

Dato : 25-09-02 20:46

John K wrote:

> Tror i selv på at Åge stopper med alle sine dansktop-indlæg og opslag her i
> gruppen så - jeg gør ikke.

Man kunne ændre fundatsen i dk.kultur.musik:

Indlæg relateret til dansktop, slager og dansebandmusik
henvises til dk.kultur.musik.dansktop.

Tre advarsler > klage til udbyder > farvel!

Nå, det var bare noget jeg tænkte. Jeg kunne aldrig finde
på at skrive det i nyhedsgruppen.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Enzo

Dato : 25-09-02 20:59

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message >Man kunne ændre fundatsen
> [...]
> henvises til dk.kultur.musik.dansktop.
>
> Tre advarsler > klage til udbyder > farvel!
>
> Nå, det var bare noget jeg tænkte. Jeg kunne aldrig finde

Jeg synes, det lyder fornuftigt. Altså det, du tænkte og ikke skrev.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 25-09-02 22:57

kautaq wrote:
> Man kunne ændre fundatsen i dk.kultur.musik:
>
> Indlæg relateret til dansktop, slager og dansebandmusik
> henvises til dk.kultur.musik.dansktop.

Det er ganske normalt. Hvis der er en dertil indrettet undergruppe hører alt
herunder hørende til denne og ikke til den overordnede gruppe. Således hører
musik hjemme i dk.kultur.musik og ikke i dk.kultur, ligesom klassisk hører
hjemme i dk.kultur.musik.klassisk og ikke i denne gruppe. Det er sjældent at
man ser væsentlige brud på denne inddeling, eftersom den normalt er bedst
for alle parter.

Jeg mener iøvrigt, at hvis man kan finde en forholdsvist klar inddeling vil
det være bedst for alle parter. Der er ingen tvivl om, at dansktop (eller er
"slager" bedre?) er tilpas meget en niche til, at det er en logisk
inddeling. Ellers er genrerne så rodede idag, at en yderligere opdeling er
meningsløs. Jeg mener iøvrigt, at opdelingen vil give mindre støj og give
plads til en ildsjæl som Åge. Selvom han kan være belastende er der ingen
tvivl om, at han brænder for sin musik, og det er lige før, at jeg tror, at
han vil få et større (og mere interesseret) publikum i en slager-gruppe.

/Nikolaj

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 21:16

In an article of 25 Sep 2002 John K wrote:

> Tror i selv på at Åge stopper med alle sine dansktop-indlæg og opslag her i
> gruppen så - jeg gør ikke.

Så må man jo indledningsvis bede ham om at forføje sig til den rette
gruppe, og kan han ikke finde ud af det, så må man jo klage til hans
udbyder. Det burde være en snild sag i så fald at kunne dokumentere,
at han er blevet henvist utallige gange til den nye gruppe.

--
Uffe Holst

Fra : John K

Dato : 26-09-02 10:39

> [...]

udbyder. Det burde være en snild sag i så fald at kunne dokumentere,
at han er blevet henvist utallige gange til den nye gruppe.

OK Uffe, forslaget om en Dansktop/Schlager-gruppe har min fulde opbakning.

Hvem tager sig af det praktiske

Mvh

John K

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 26-09-02 10:55

John K wrote:
> OK Uffe, forslaget om en Dansktop/Schlager-gruppe har min fulde
> opbakning.
>
> Hvem tager sig af det praktiske

Jeg har et bud her. Jeg mener umiddelbart, at dk.kultur.musik.slager er et
bedre navn, men det kan vi jo altid snakke om. Nedenstående er i det store
hele planket fra dk.kultur.musik.klassisk

1. Gruppenavn:
dk.kultur.musik.slager eller dk.kultur.musik.dansktop ???

2. Beskrivelse
Slagermusik, dansebands, dansktop og beslægtede genrer, herunder nyheder om
koncerter og pladeudgivelser

3. Fundats:
Udveksling af oplysninger om musik og komponister inden for det der bredt
kaldes slagermusik. Debat om aktuelle emner der relaterer sig til musikken
og musikkens vilkår. Information om musikrelaterede begivenheder af generel
interesse, samt om plade- og litteraturudgivelser. Også anmeldelser af
plader og musiklitteratur er velkomne.

4. Begrundelse:
Der har i den seneste tid været særdeles mange indlæg om dansktop i
dk.kultur.musik, hvilket har skabt unødvendige gnidninger. Ligesom den
klassiske musik henvender slagermusikken sig til en speciel gruppe
mennesker, og det er derfor oplagt at lave en selvstændig gruppe for genren.
Forslaget ønskes sat til afstemning for at få konstateret, om der vil være
opbakning til, og behov for, en særskilt gruppe.

5. Moderering:
Nej

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 11:26

In an article of 26 Sep 2002 Nikolaj Borg wrote:

> Jeg har et bud her.

For mig lyder det fint.

--
Uffe Holst

Fra : John K

Dato : 26-09-02 13:29

> For mig lyder det fint.

Ditto her

Mvh

John K

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-09-02 14:57

> Ditto her
>

> Mvh
>
> John K

så er det vel bare at poste det til dk.admin, dk.admin.opslag og dk.kultur
musik men FUT til dk.admin jævnfør http://www.usenet.dk/otd/otd.html

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my harddrive?

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 26-09-02 15:04

Michael Petersen wrote:
> så er det vel bare at poste det til dk.admin, dk.admin.opslag og
> dk.kultur musik men FUT til dk.admin jævnfør
> http://www.usenet.dk/otd/otd.html

Er der enighed om, at den skal hedde .dansktop? Jeg mener stadig, at .slager
er bedre, men begge er acceptable for mig.

/Nikolaj

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-09-02 15:14

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i

> Er der enighed om, at den skal hedde .dansktop? Jeg mener stadig, at
> .slager er bedre, men begge er acceptable for mig.
>
> /Nikolaj

imho er dansktop bedst fordi det er det der beskriver genren i danmark bedst.
Slager musik for mig til at tænke mere på tysk schlager musik og det er jo
ikke meningen.

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 15:34

In an article of 26 Sep 2002 Nikolaj Borg wrote:

> Er der enighed om, at den skal hedde .dansktop? Jeg mener stadig, at .slager
> er bedre, men begge er acceptable for mig.

Jeg holder på .dansktop, men lad os spørge Åge.

--
Uffe Holst

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 19:17

Uffe Holst <uffe@eremitage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f7.b7.iL20GbbCjHc2eRe.NR@eremitage.dk...

> [...]

..slager
> er bedre, men begge er acceptable for mig.

Jeg holder på .dansktop, men lad os spørge Åge.

_____________

Det her lyder jo spændende. Jeg vil nok mene at den skulle hedde
dk.kultur.musik.slager/dansktop.

Dansktoptilhængere og P3-tilhængere har nu een gang en så diamentralt
modsat musikopfattelse at dansktoptilhængerne opfatter P3-musik som noget
fuldstændig ens og uudholdeligt skaralderværk. Ligeledes opfatter
P3-tilhængerne de musikgenrer som dansktoptilhængerne kan lide, som en
omgang enslydende pladder. De er de kendsgerninger vi har at forholde os
til. Sådan har det ALTID været og sådan vil det vedblive at være. Sådan er
det bare og det må man leve med.

Men hvis der skal laves en sådan ny nyhedsgruppe må man lave den iud fra
dansktoptilhængernes musikopfattelse og den tror jeg nok jeg kender rimeligt
godt. På baggrund af dette vil jeg foreslå følgende.
_____________

At den skulle hedde .dansktop er meget godt. Dansktopmusik er en
fællesbetegnelse for sange som synges på dansk indenfor følgende
musikgenrer: Traditionel country (Horsens Hardy/Teddy Edelman), Blød
rock´n´roll (Sådan noget som "Vimmersvej"), Spillemandsmusik (Vindstyrke 15)
og Dansebandsmusik (Kandis/Jan og Sunny Boys).

Men det er ikke nok at man bare kalder den .dansktop, for
dansktoptilhængerne er som regel også rigtigt glade ved musik som synges på
især amerikansk, men også på engelsk og tysk. Det er ligeledes musik
indenfor de samme genrer som går under betegnelsen "dansktop", blot sunget
på udenlandsk i stedet for.
Her ville eksemplerne kunne være Traditionel country (Heidi hauge/Tamra
Rosanes), Blød rock´n´roll (På slaget 12/Elvis Presley). Spillemandsmusik og
dansebandsmusik er nok ikke så udbredt på udenlandsk.
Men så er der jo også det tyske musik som man kalder "Tysk
schlager-musik", men som egentligt er dansktopmusik på tysk.
Når vi nu skal have al dette udenlandske med er det ikke nok at gruppen
kun hedder .dansktop. Så ville den nok ikke få så mange brugere. Så skulle
det jo være en betingelse at man kun kunne lide dansktop, men vi kan
almindeligvis lide al det ovennævnte musik, også. For at anskueliggøre dette
burde den nok hedde:

dk.kultur.musik.dansktop/slager

Ordet dansktop fortæller dermed at man kan lide dansktop og ordet slager
fortæller at man kan lide al udenlandsk musik som spilles på samme måde som
dansktopmusik.
Samlet under et benævnes den slags musik mange gange under fællestitlen:
Slager-musik

Det er en direkte misforståelse at kun tyskere laver slagermusik.

Hilsen Åge

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 19:19

In an article of 26 Sep 2002 Åge Halldorsson wrote:

> For at anskueliggøre dette burde den nok hedde:
>
> dk.kultur.musik.dansktop/slager

Eksperten har talt. Skråstregen er næppe gangbar, men det kan vel så bare
blive:

dk.kultur.musik.dansktop-slager

eller lignende.

--
Uffe Holst

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 27-09-02 08:25

Uffe Holst wrote:
> Eksperten har talt. Skråstregen er næppe gangbar, men det kan vel så
> bare blive:
>
> dk.kultur.musik.dansktop-slager

dk.kultur.musik.dansktop+slager er vist mere i tråd med de andre
gruppe-navne.

/Nikolaj

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-02 23:32

Godt forslag Åge, så slipper vi også for at skille alle dem der kategorisk
er uenige med dig, og kategorisk skal lægge 10 indlæg som svar på dine.
Hvis du holdt op, ville de jo slet ikke vide hvad de skulle få dagen til at
gå med, og så skulle vi vel til at lave en eller anden form for aktivering
til dem.

Hilsen Benny

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-09-02 05:08

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d938b1a$0$70337$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
at
> gå med, og så skulle vi vel til at lave en eller anden form for aktivering

____________

Ja, et aktiveringstilbud fra staten. Feks. kunne de få til opgave at ilægge
omslag i cd-hylstre, beregnet til dansktopgruppers udgivelser.

Men noget helt andet er at begge nyhedsgrupper nok bliver meget kedeligere
at læse. Der vil ikke længere, ind imellem, komme muntre sjove og drillende
indlæg om hinandens musik. Noget som har skabt en vis for for humorristisk
islet, noget som har skabt en vis for for liv.

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-09-02 08:37

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> [...]
> indlæg om hinandens musik. Noget som har skabt en vis for for humorristisk
> islet, noget som har skabt en vis for for liv.

jeg tror der er mange der efterhånden har svært i at se humoren i dine
indlæg. Jeg var også blandt dem i starten som synes det var helt ok at læse
indlæg fra folk som var meget dedikeret til deres musik. Efterhånden er det
dog blevet meget "mit idol kan banke dit idol" og efterfølgende
mudderkastning. Der er temmelig tråls for nu at bruge et ord du kan forstå :-
)

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 27-09-02 18:34

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d938b1a$0$70337$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Jojo, så ville vi stadig diskuterer vores fælles musiksmag, de numre
kunstnerne har lavet osv. Gruppen indeholder jo trods alt også indlæg der
ikke går ud på at forherlige hverken det ene eller andet, og modbevise at
samme er "gud".

Det klarer "vi" nok selv ;)

> [...]
> indlæg om hinandens musik. Noget som har skabt en vis for for humorristisk
> islet, noget som har skabt en vis for for liv.

Tro nu ikke at du får .dansktop+slager for dig selv. Jeg er sikker på at der
fortsat vil være mange der vil følge den gruppe også, på et sagligt niveau.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-09-02 19:14

Lars B. Jensen <lars@zulfo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d94962b$0$1049$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

på et sagligt niveau.
_________

Nå, hvad skal jeg så få tiden til at gå med???

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-09-02 12:54

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke går ud på at forherlige hverken det ene eller andet, og modbevise at

Nå er det sådan det er, det må du altså undskylde, det har helt undgået min
opmærksomhed. Du får det jo faktisk til at lyde som om Åge ikke har ret.
Han nævner visse musikformer stormer frem, det har åbenbart undgået din
opmærksomhed, at det faktisk er tilfældet. Er det at forherlige, eller at
fortælle fakta. At det sker undrer mig ikke, og ikke for at forklejne din
musiksmag, for jeg kender den ikke, men hvis jeg ikke husker helt galt, så
var en af dine favoritter vist noget med Eminem, tror jeg han / hun /
gruppen hed, når jeg svarer på den måde, er det fordi jeg ikke kender den.
Men husker jeg korrekt, så brugte du selv en undskyldning for den musik, var
det noget med "Vred ung mand" jeg tror det var noget i den retning det lød.
Så dit modstykke er Åge, han er bare "En glad gammel rotte" som begejstres
over at bestemte musikformer vinder frem. Hvad er så det bedste, at
begejstres over ens musik vinder frem, eller undskylde hvorfor man hører på
noget musik. Hvis min opfattelse af hvad det er du lytter til, er korrekt,
så forstår jeg Åge's udlægning som tæppebanker musik. Det har af og til
også holdt indtog på Dansktoppen, hvor visse grupper eller deres producere
har misforstået et eller andet. I hvert fald blev mange plader skabt til at
lyde godt på en køkkenghettoblaster, og her tror jeg et af Åges andre udtryk
kommer til sin ret, med " overkomprimeret " tror jeg han kaldte det, eller
det var i hvert fald den mening jeg fik ud af det, på Dansktoppen blev det
en overgang meget brugt af TV 2, men det har de heldigvis stoppet igen. Men
igen havde han jo ret, det var da virkeligt presset så hårdt, at citronen
ikke kunne være i sin skræld. Så når alt kommer til alt, er han så
virkeligt så usaglig, som man gerne vil have det til at lyde.

Hilsen Benny

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 02-10-02 18:29

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nå er det sådan det er, det må du altså undskylde, det har helt undgået
min
> opmærksomhed.

Ja, det er da meget muligt, men hvis du kigger gruppens tråde igennem, så er
der da en del saglige debatter.

> Du får det jo faktisk til at lyde som om Åge ikke har ret.

Ret i hvad? Jeg modsiger ikke at det er korrekt at Dansktop musik er i
fremgang, men jeg kan ikke se at dette faktum skal blandes ind i så mange
andre debatter som det bliver. Andre har sagt det før, Åge har en tendens
til at råbe "Dansktop fakta" ud i en debat, som for det første intet har med
Dansktop at gøre, og for det andet uden kildeangivelser... jeg tror det er
det "de fleste" er ved at være træt af[1]

> Han nævner visse musikformer stormer frem, det har åbenbart undgået din
> opmærksomhed, at det faktisk er tilfældet.

Egentlig ja. Jeg kigger ikke salgslister, og er som sådan ikke synderligt
interesseret i om forskellige genrer "stormer frem". Så længe jeg kan finde
musik der passer til mig egen smag, som for øvrigt er meget bred, så er jeg
da tilfreds.

> Er det at forherlige, eller at
> fortælle fakta.

Nopes, men det er "forherligelse" når det skal bringes op ved hver mulig, og
ind i mellem umulig, lejlighed. Efterhånden er Åges indlæg faktisk grænsende
til OPSLAG, og burde som sådan være skrevet i opslags-grupperne... IMHO!

> At det sker undrer mig ikke, og ikke for at forklejne din
> musiksmag, for jeg kender den ikke, men hvis jeg ikke husker helt galt, så
> var en af dine favoritter vist noget med Eminem, tror jeg han / hun /

Han....

> gruppen hed,

Og det er ikke en gruppe som sådan.....

> når jeg svarer på den måde, er det fordi jeg ikke kender den.

Det er fair nok, jeg kender heller ikke alle Dansktop sangere og bands.....

> [...]
> Så dit modstykke er Åge, han er bare "En glad gammel rotte" som begejstres
> over at bestemte musikformer vinder frem.

Jeps, jeg skrev noget i retningen af at man måske bedst bliver fanget af
Eminems tekster, hvis man dybt inde gemmer på en vred ung mand.

Jeg har intet imod Åge begejstring, men hvorfor skal denne begejstring, og
nu gentager jeg lige mig selv, så ofte blandes ind i debatter hvor den ikke
hører hjemme, og hvorfor skal den begejstring så ofte ende ud i at der
postuleres det ene og det andet, uden at der bliver bragt kildeangivelser,
links osv... det er meget normalt når man skriver en "nyhed" at man lige
smider et link... men i Åges tilfælde føles det mere som et Moses Hansen
korstog udsat for Dansktop... det er "hear say", som bliver bragt videre....
og så gælder det blot om at råbe så højt, at nogle måske til sidst tror det
er sandheden.. sådan opfatter _jeg_ det!

> Hvad er så det bedste, at
> begejstres over ens musik vinder frem, eller undskylde hvorfor man hører

> noget musik.

Du mener vel ikke at jeg undskylder at jeg lytter til noget bestemt musik?
Jeg lytter til en HEL del POP musik, faktisk er jeg indblandet i en hel del
dansksyngende popkunstneres gøren og laden.... og det kunne aldrig falde mig
ind at undskylde over for nogen som helst at jeg lytter til det! På den
anden side ser du ikke mig skrive det ene indlæg efter det andet om at
"SHEEWA VÆLTER FREM PÅ SYDFYN"... eller "BEGEJSTREDE UNGE MÆND TILJUBLER
SHEEWA"....

> Hvis min opfattelse af hvad det er du lytter til, er korrekt,
> så forstår jeg Åge's udlægning som tæppebanker musik.

Det er den så ikke, jfr. ovenstående. Ud over Eminem, så lytter jeg altså
til meget dansk popmusik, sunget på dansk, en del engelsk popmusik, selv
boybands er jeg glad for, jeg lytter til meget instrumental musik, f.eks.
Jean Michel-Jarre, jeg lytter til den lidt tungere POP/Rock genrer, og jeg
kan faktisk også finde på at lytte til klassisk musik.

Jeg lytter ikke til Dansktop, andet end til de familiefester hvor man af
gode grunde kan være "indlagt" til det, men forskellen på mig og Åge, som
jeg ser det er, at jeg ikke er fordumsfuld i samme grad. Jeg ved hvem de
forskellige Dansktop kunstnere er, jeg kender meget af musikken, kender
stilarterne osv. og jeg mener derfor jeg kan tillade mig at være kritisk
over for det.... Åge er i den anden grøft, for mig at se.... det er
"TÆPPEBANKER MUSIK", det er "RING I NÆSEN MUSIK"... alt sammen om kunstnere
han ikke kender... det er jo totalt tåbeligt!

> [...]
udtryk
> kommer til sin ret, med " overkomprimeret "

Dette her ord "overkomprimeret"... hvad betyder det!?! Det er ikke en
teknisk betegnelse jeg har hørt mange af mine musik-udøvende venner
bruge.... ingen, vist...

> [...]
> ikke kunne være i sin skræld. Så når alt kommer til alt, er han så
> virkeligt så usaglig, som man gerne vil have det til at lyde.

Jeg mener ikke Åge er særlig saglig. De gange hvor folk reelt har gået Åge
på klingen med hensyn til fakta, er de nærmest blevet gjort til grin... Åge
bruger omvendt-omvendt psykologi, og spiller "dum" i stedet for at komme med
de adspurgte fakta... f.eks. glæder jeg mig til at se Åge svare sagligt på
Bjørns indlæg herover, omkring "Rocking Ghosts"...

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 04-10-02 13:56

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> de adspurgte fakta... f.eks. glæder jeg mig til at se Åge svare sagligt på
> Bjørns indlæg herover, omkring "Rocking Ghosts"...

Du kommer nok til at glæde dig rigtigt længe - men det underbygger jo blot,
at Åge har en enorm blind plet overfor indlæg, hvor han bliver konfronteret
med sit eget sludder.

mvh. Camilla

--
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.
Bøger til salg og andet godt: http://tranlampe.dk

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 05-10-02 15:33

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote in message
> [...]

blot,
> at Åge har en enorm blind plet overfor indlæg, hvor han bliver

Jeg tror du har ret... Åge springer over de indlæg hvor han bliver bedt om
at kommenterer oprigtige fakta... han er en værre lille "Troller" er han...

Fred være med ham...

Fra : Thomas W.

Dato : 05-10-02 15:52

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tror du har ret... Åge springer over de indlæg hvor han bliver bedt om
> at kommenterer oprigtige fakta... han er en værre lille "Troller" er

Ja det ser desværre sådan ud.
Betegnelsen "faktaresistent" er vist passende.

/Thomas W.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-09-02 15:43

Nikolaj Borg wrote:

> Er der enighed om, at den skal hedde .dansktop? Jeg mener
> stadig, at .slager er bedre, men begge er acceptable for mig.
.. . .
Enig! - bare gruppen bliver bred nok for Åge?
Det er næsten lige meget hvad den kommer til at hedde,
dk.kultur.musik.aage, .dansktop eller .slager - bare man kan vælge den
fra.

Jeg kunne jo også føre korstog for f.eks. en John Coltrane-gruppe
indtil andre var ved at brække sig over mig, og derved få min helt
egen gruppe? Men bare rolig, det vil jeg ikke. (Har en bred
musiksmag, også indenfor klassisk, og kan godt selv finde derhen).
Herluf Holdt

Held og lykke med en ny gruppe.

Fra : Ally

Dato : 26-09-02 16:06

> [...]
>egen gruppe? Men bare rolig, det vil jeg ikke. (Har en bred
>musiksmag, også indenfor klassisk, og kan godt selv finde derhen).

Det synes jeg er en ret relevant pointe, du kommer med. Jeg kan
personligt ikke se det fornuftige i at oprette en dansktop gruppe, for
noget der ligner 95% af nye tråde om dansktop er startet af Åge.
D.v.s. interessen vil formentlig være begrænset. Hvorfor så føje Åge
ved at oprette en gruppe stort set kun for ham?

Og hvis der i fundatsen står, at indlæg om dansktop henvises til den
nye gruppe, vil Åge så ikke bare omgå det ved at skrive f.eks. om
tyske slagere? Han skriver også om dansktop musik i dk.medier.tv... al
erfaring viser efterhånden, at han er svær (umulig) at snakke til
fornuft, hvorfor jeg også tror, han ikke vil indordne sig under den
nye gruppe.

Med venlig hilsen

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 16:36

In an article of 26 Sep 2002 Ally wrote:

> [...]
> D.v.s. interessen vil formentlig være begrænset. Hvorfor så føje Åge
> ved at oprette en gruppe stort set kun for ham?

Fordi det ikke er et spørgsmål om at føje Åge. Det er et spørgsmål om,
efter min mening, at skabe ro i denne gruppe.

Groft sagt har dansktoppen "overtaget" denne gruppe, idet dansktoppen
i dag stort set bliver bragt ind i enhver debat, næste ligegyldig hvor
langt den ligger fra dansktop.

Derudover ser vi også i dag konstant gnidninger mellem fans og ikke-fans
af dansktop. Ikke-fans, der generelt ikke kan bidrage med noget til tråde
omhandlende dansktop, kan ikke lade være med at komme med latterliggørende
kommentarer. Tilsvarende har dansktopfans en tendens til at bryde ind i
enhver tråd og bringe dansktopmusik på banen samtidig med at den anden
musikgenre bliver latterliggjort ved at blive kaldt tæpperbankermusik
og lignende. Efterhånden er dansktopfan heller ikke i stand til at starte
en tråd omhandlende dansktopmusik, uden at de i sammetråd også bringer en
latterliggørelse af øvrige genrer, navnlig de genrer, der spilles på P3.

> [...]
> erfaring viser efterhånden, at han er svær (umulig) at snakke til
> fornuft, hvorfor jeg også tror, han ikke vil indordne sig under den

Det er beklageligt. For nogle måneder siden stod jeg i stor udstrækning
bag Åge. Jeg må indrømme, at jeg syntes, at det var dejligt at høre en
mand udtrykke sin glæde for sin musik på dem måde, som Åge gjorde det --
hvad enten jeg selv kan lide musikken eller ej.

Desværre har Åge vist slået hovedet i den seneste tid og skiftet adfærd
i gruppen. Fra at være en glad mand, der fortalte om sin glæde ved
dansktop, er Åge endt med at være en halvbitter mand, der kontant hakker
på andre genrer end dansktop og efterhånden oversvømmer gruppen med hans
lidet indholdsrige dansktopindlæg, hvori øvrige genrer konsekvent
latterliggøres, en oversvømmelse af gruppen, der efter min mening vel
nærmeste tangere at spamme.

--
Uffe Holst

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 19:37

Uffe Holst <uffe@eremitage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:v8.p8.iL2rGaJCjHckDpd.NR@eremitage.dk...

Desværre har Åge vist slået hovedet i den seneste tid og skiftet adfærd
i gruppen.
SV: Det er korrekt. Det skete henne på fabrikken en dag jeg skulle se
nummeret på nogle paller som stod ved siden af hinanden med 30 cms.
mellemrum. Jeg stopper hovedet ind mellem pallerne og kigger hvilke nummer
der står. Da jeg havde set nummeret og ville trække hovedet tilbage for at
klø mig på næsen skrabede en af pallerne mod siden af mit hovedet. Det
gjorde sgu nas.

Hilsen Åge
(Som er ret sur nu)

Fra : Ally

Dato : 26-09-02 21:13

>Fordi det ikke er et spørgsmål om at føje Åge. Det er et spørgsmål om,
>efter min mening, at skabe ro i denne gruppe.

Hvilket også er mit ønske.

>Groft sagt har dansktoppen "overtaget" denne gruppe, idet dansktoppen
>i dag stort set bliver bragt ind i enhver debat, næste ligegyldig hvor
>langt den ligger fra dansktop.

Ja, desværre. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, men jeg har et
klart indtryk af, at det stort set er Åge alene, der bringer
dansktoppen ind i diverse tråde. Jeg kan umiddelbart ikke mindes at
have set en anden person, bringe dansktop ind i en
ikke-dansktop-debat.

> [...]
>latterliggørelse af øvrige genrer, navnlig de genrer, der spilles på P3.

Jeg er enig... men jeg føler stadigvæk, at det er Åge, der er næsten
eneansvarlig for denne udvikling. Derfor tror jeg ikke, en
dansktop-gruppe vil være særligt aktiv. Åge vil MÅSKE bringe et par
indlæg op i gruppen, men når han så indser, at han går glip af sin
gamle "tilskuerskare", vil han i stedet dreje debatten, så den passer
ind i den nye fundats for dk.kultur.musik, f.eks. ved at tale om hans
elskede tyske slagere, norsk folkemusik eller lign. Det er i hvertfald
min fornemmelse, baseret på mit syn på Åge. Jeg KAN ikke tage Åge
seriøst, og ser ham som intet andet end en troll, der nyder enhver
form for respons på hans indlæg. Det synes jeg hans egne svar viser
med al ønskelig tydelighed. Derfor tror jeg desværre ikke, vi blot kan
oprette en "Åge-gruppe", og så tro, den skid er slået.

> [...]
>lidet indholdsrige dansktopindlæg, hvori øvrige genrer konsekvent
>latterliggøres, en oversvømmelse af gruppen, der efter min mening vel

Det er også bl.a. derfor, jeg ikke kan tage ham seriøst. Enhver seriøs
debattør er villig til at se andre vinkler end sin egen. Det kan man
vist ikke just sige gør sig gældende for ham. Derfor gider jeg ikke
debattere med ham, og ser ham ikke som andet end et støjende element.
Det har intet med hans musiksmag at gøre, men kun med hans opførsel at
gøre. Og desværre føler jeg ikke, det vil ændre noget ved at oprette
en dansktopgruppe.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 21:24

Ally <quincy_md@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:16p6pusc73il5gkaaj7biljfkrrj80ggek@4ax.com...

> Ja, desværre. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl,
SVAR: Du rettes hermed

> Jeg kan umiddelbart ikke mindes at
> have set en anden person, bringe dansktop ind i en
> ikke-dansktop-debat.
SVAR: Det er nok nogenlunde rigtigt, men der kommer trods alt læssevis af
dansktopindlæg fra adskillige forskellige personer, som regel
musikspørgsmål.

> Jeg er enig... men jeg føler stadigvæk, at det er Åge, der er næsten
> eneansvarlig for denne udvikling.
SVAR: Der føler du nok forkert. Det er en landsomfattende trend i
befolkning, som du nok ikke så meget føler hvis du lytter til
poprock-radiostationer. De fortrænger jo virkeligheden med deres musik.

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 21:42

Åge wrote:

> De fortrænger jo virkeligheden med deres musik.

NB. Rettelse: dk.livssyn.musik

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 21:31

Ally wrote:

> [...]

> oprette en "Åge-gruppe", og så tro, den skid er slået.

> Og desværre føler jeg ikke, det vil ændre noget ved at oprette

Det kommer an på om den nye gruppe er godt funderet.

Husk på:

1) Dansktop og lign. indlæg er uønsket.
2) Hvis det ikke bliver overholdt - klager man til
udbyderen, som lukker for vandet.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 19:28

Ally <quincy_md@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gb86pu89vr1cnmelglqtj0hjhtkk80upp6@4ax.com...

> Det synes jeg er en ret relevant pointe, du kommer med. Jeg kan
> personligt ikke se det fornuftige i at oprette en dansktop gruppe, for
> noget der ligner 95% af nye tråde om dansktop er startet af Åge.

venlig hilsen Allan
________

Jeg går da ud fra af jeres mening om at lave en dk.dansktop.slager-gruppe
skulle være at flytte de efterhånden rigtigt mange dansktop/slager-indlag,
som efterhånden skrives af utallige forskellige skribenter i musik-gruppen,
over i sin egen gruppe.
Det bliver flere og flere eftersom den nye trend med slagermusik breder
sig og gør sig mere og mere gældende her i gruppen, eftersom dens
popularitets er stærkt stigende her i landet.
Mine dansktopindlæg er måske mere synlige, da de går på nyheder og
meningstilkendegivelse. Mend der er jo efterhånden en syndflod af indlæg som
har med dansktop at gøre fra et væld af forskellige folk. De går mange gange
mere på spørgsmål om tekster og er derfor ikke så synlige.
Men samlet er er gruppen oversvømmet med dansktopindlæg fra massevis af
forskellige personer.

Det lyder da spændende at starte en ny musik-gruppe, men man kunne jo også
sige at vi alle nok bare bør indstille os på at slagermusikken bliver mere
og mere populær blandt danskerne og derfor acceptere at det også vil give
sig udslag i nyhedsgruppen. Altså skyklapperne til side og erkende
virkeligheden og ikke bare fortrænge den. Tjahh..??

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 26-09-02 20:22

> [...]
> sig udslag i nyhedsgruppen. Altså skyklapperne til side og erkende
> virkeligheden og ikke bare fortrænge den. Tjahh..??

Jeg tror, at lige præcis dette afsnit meget godt opsummerer, hvorfor mange
gerne så dansktopdiskussionerne flyttet til en anden gruppe. Desuden kommer
du ikke her for at diskutere, for så snart man kommer med argumenter imod
dig og dine holdninger, og hvor du ikke kan forsvare dig, vælger du altid at
ignorere de indlæg. Jeg har intet imod dansktop og diskussioner herom, men
som Uffe skriver et sted, så nærmer dine indlæg sig efterhånden decideret
spam-mail (= uønsket mail).

/Ulrik

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 19:44

Nikolaj Borg wrote:

> Er der enighed om, at den skal hedde .dansktop? Jeg mener stadig, at .slager
> er bedre, men begge er acceptable for mig.

Ok. Jeg har et forslag.

Jeg er overbevist om at d.k.m.dansktop eller slager
vil blive en død gruppe - i hvert fald i starten.
Jeg mener ikke gruppen kun skal oprettes for at fjerne
én skribent, men virke på et fornuftigt grundlag.

Navn: dk.kultur.musik.dansk

Med tiden, måske allerede nu, vil der komme flere
og flere der interesserer sig for ældre dansk musik.
Hvem husker/kender ikke Kai Normann Andersen, Sven
Gyldmark, Aksel Schiøtz osv.
Dem og andre danske navne er en del af vores kulturarv
- om vi vil det eller ej.

Kashmir og Superheroes er også danske, men folk der
lytter til dansktop og ældre dansk musik, har ingen
problemer med at skelne. De nævnte grupper hører altså
ikke til i d.k.m.dansk, men i modergruppen.
Også selvom Gasolin engang har været på Dansktoppen!

Dk.kultur.musik (modergruppen) er i dag præget af
megen snak om piratkopiering, unge folk der lytter til
tidens musik og indlæg a la "hvem synger den og den sang"

Det er fint nok, men folk der interesserer sig for
dansktop og f.eks. ældre dansk filmmusik vil sandsynligvis
føle sig klemt inde og uønsket i d.k.m. i den form som
gruppen har nu.

Hvis det fremgår tydeligt i fundatsen i d.k.m.dansk, vil
der efter min mening ikke opstå de store problemer.

De bedste ønsker
Mike Hammer

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 21:17

´kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4b7c26be2bkautaq@post2.tele.dk...

> Med tiden, måske allerede nu, vil der komme flere
> og flere der interesserer sig for ældre dansk musik.
> Hvem husker/kender ikke Kai Normann Andersen, Sven
> Gyldmark, Aksel Schiøtz osv.
SV: Jeg husker dem ikke

> Dem og andre danske navne er en del af vores kulturarv
> - om vi vil det eller ej.
SV: Selvfølgelig er de det

> Hvis det fremgår tydeligt i fundatsen i d.k.m.dansk, vil
> der efter min mening ikke opstå de store problemer.
SV: Et navn som dk.dansk vil bare betyde at den samme musikgerne nu vil
brede sig på to nyhedsgrupper. Den ene udenlandsk tæppebank og den anden
dansk tæppebank. Dermed vil forskellen være ens og alrt ved det gamle.

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 21:34

Åge Halldorsson wrote:

> SV: Et navn som dk.dansk vil bare betyde at den samme musikgerne nu vil
> brede sig på to nyhedsgrupper. Den ene udenlandsk tæppebank og den anden
> dansk tæppebank. Dermed vil forskellen være ens og alrt ved det gamle.

Så har du lige præcis og helt nøjagtig ikke forstået hvad
jeg skriver!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-09-02 21:52

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote

> Så har du lige præcis og helt nøjagtig ikke forstået hvad
> jeg skriver!

Jeg har samme opfattelse som Åge.

En gruppe der hedder musik.dansk vil vi der ikke
altid læser fundatsen uvægerligt fejlposte i, taget i
betragtning hvor snævert .dansk skal opfattes.

..slager eller .dansktop er mere i overensstemmelse
med fundatsoplægget, imho.

Ole Thomsen

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 22:19

Ole Thomsen wrote:

> En gruppe der hedder musik.dansk vil vi der ikke
> altid læser fundatsen uvægerligt fejlposte i, taget i
> betragtning hvor snævert .dansk skal opfattes.

Fejlpostninger kan ikke undgås i nogen som helst
nyhedsgruppe.

Det er næsten umuligt at diskutere sprog uden at
blande videnskab, historie, politik osv. ind i det.

Det er næsten umuligt at diskutere mad+drikke uden
blande forbruger, hygiejne, historie osv. ind i det.

> .slager eller .dansktop er mere i overensstemmelse
> med fundatsoplægget, imho.

Det er jeg enig i, og været det fra starten.
Men jeg er bange for at gruppen er for snævert funderet
og at der er stor fare for at det bliver en død gruppe.

Men det kan jo være at jeg tager fejl

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-09-02 05:49

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote

> Fejlpostninger kan ikke undgås i nogen som helst
> nyhedsgruppe.

Hvilket jeg har svært ved at se som et argument for
ikke at navngive gruppen mere præcist. Næsten
tværtimod.

> Men jeg er bange for at gruppen er for snævert funderet
> og at der er stor fare for at det bliver en død gruppe.

At fundere en musikgruppe efter et sprogområde
er efter min mening ikke holdbart. Musikalsk retning
er om ikke perfekt så bedre, som man jo også
allerede er begyndt på med .klassisk.

Ole Thomsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 15:33

In an article of 26 Sep 2002 Michael Petersen wrote:

> så er det vel bare at poste det til dk.admin, dk.admin.opslag og dk.kultur
> musik men FUT til dk.admin jævnfør http://www.usenet.dk/otd/otd.html

Ja, men det kunne vel egentlig være ganske rart, hvis dansktopeksperten
Åge gav sit besyv med. Han er jo den førende ekspert inden for dette
felt, så han har sikkert i større udstrækning mulighed for at definere
indholdet i en sådan gruppe end vi andre tæppebankerfolk har.

--
Uffe Holst

Fra : kautaq

Dato : 26-09-02 20:06

Nikolaj Borg wrote:

> Jeg har et bud her. Jeg mener umiddelbart, at dk.kultur.musik.slager
> er et bedre navn, men det kan vi jo altid snakke om. Nedenstående
> er i det store hele planket fra dk.kultur.musik.klassisk

(ny formulering)

1. Gruppenavn: dk.kultur.musik.dansk

2. Beskrivelse
Dansktop, slagermusik, dansebands og beslægtede genrer.
Ældre dansk filmmusik og revyviser og beslægtede genrer.
Herunder nyheder om koncerter og pladeudgivelser

3. Fundats:
Udveksling af oplysninger om ny og gammel dansk musik og
komposition i genrerne dansktop, slager, dansebandmusik og
ældre dansk musik, herunder filmmusik, revyviser osv.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-09-02 21:19

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4b7c28d735kautaq@post2.tele.dk...

SVAR: Ja det kan man godt bruge. Det indkluderer både dansktop og
dansktopstilen i udenlandsk musik. Det var nok ikke så ringe endda
____________

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-09-02 05:21

> [...]

> Ældre dansk filmmusik og revyviser og beslægtede genrer.
> Herunder nyheder om koncerter og pladeudgivelser

__________

Dette vil jeg foreslå ændret til nedenstående

> 2. Beskrivelse
> Dansktop, dansebandsmusik, spillemandsmusik, traditionel country,
rock´n´roll og beslægtede genrer.
Ældre dansk filmmusik og revyviser, monologer og beslægtede genrer. Desuden
showgrupper som laver arangementer hvor musik har en fremtrædende rolle.
Musikgenrer som man som regel samlet benævner som slagermusik, musik for den
modne befolkning.
> Herunder nyheder om koncerter og pladeudgivelser, festival og øvrige
musikarrangementer

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-09-02 08:41

> [...]
> showgrupper som laver arangementer hvor musik har en fremtrædende rolle.
> Musikgenrer som man som regel samlet benævner som slagermusik, musik for

Jeg synes sætningen "musik for den modne befolkning" bør slettes da vi ikke
bør sætte aldersbegrænsning på gruppen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-09-02 18:53

Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns929662E789DDCmcpdkemaildk@212.54.64.135..

> Jeg synes sætningen "musik for den modne befolkning" bør slettes da vi
ikke
> bør sætte aldersbegrænsning på gruppen.
_______

Hmmm... Man kunne også skrive. Musik for de unge på fyrre. Det er ligesom en
musikpolitisk anerkendt benævnelse om slager-halløj og dansktop.

De to store samarbejdende slagermusik-radioistatoner på Fyn beskriver sitl
musikformat på følgende måde:

"Musik for et voksent publikum" og "Musik for de unge der er blevet lidt
ældre - glad dansemusik og dansktop"

en anden slagermusikstaion skriver: "Radio for det voksne publikum -
skandinavisk danseband" og "Dansktopmusik - radio for voksne"

Hilsen Åge

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-09-02 09:17

> [...]
>
> en anden slagermusikstaion skriver: "Radio for det voksne publikum -
> skandinavisk danseband" og "Dansktopmusik - radio for voksne"

hvad så med alle de børn og unge mennesker du altid proklamere hører
dansktopmusik? jeg synes ikke det hører hjemme i en fundats for en
musikgruppe at sortere på læsernes alder uanset musiktypen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-02 15:41

Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns929968EAE1160mcpdkemaildk@212.54.64.135...

> [...]
> dansktopmusik? jeg synes ikke det hører hjemme i en fundats for en
> musikgruppe at sortere på læsernes alder uanset musiktypen.

________

og.........

Har du overvejet selv at komme med en bedre benævnelse. De linier du her
skrev kan jo ikke bruges til andet end tidsfordriv.

Hilsen Åge

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-09-02 16:33

> [...]
>
> Har du overvejet selv at komme med en bedre benævnelse. De linier du her
> skrev kan jo ikke bruges til andet end tidsfordriv.

tja de linier du selv skrev synes jeg virker ganske udemærket

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 30-09-02 17:43

Michael Petersen wrote:
> 2. Beskrivelse
> Dansktop, dansebandsmusik, spillemandsmusik, traditionel
> country,rock´n´roll og beslægtede genrer.

Det synes jeg bliver for bredt. Så bliver det jo netop en Åge-gruppe frem
for en funktionel inddeling af dk.kultur.musik-hierarkiet. Traditionel
country og rock'n'roll har ikke nødvendigvis noget som helst at gøre med
dansktopmusik.

/Nikolaj

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-02 19:15

Nikolaj Borg <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:C5%l9.59465$Qk5.2289036@news010.worldonline.dk...

> [...]
> for en funktionel inddeling af dk.kultur.musik-hierarkiet. Traditionel
> country og rock'n'roll har ikke nødvendigvis noget som helst at gøre med

__________

Hvis du vil have lavet et nyhedsgruppe for dansktoptilhængere bliver du nødt
til at indbefatte de beslægtede genrer og de genrer som dansktopmusikken
hentes fra, for derefter at få en musikalsk dansktoppificering. Ellers er
der ingen som gider bruge den nyhedsgruppe.
Det er en historisk kendsgerning at den traditionelle country og
rock´n´roll er storleverandør til dansk-, norsk- og svenskstopmusik og at
den er forløberen for den skandinaviske slagermusik.
At det er en historisk kendsgerning fremgår også af en svensk
universitets afhandling om emnet. Mere jordnært fremgår det også af, at dem
jeg kender som kan lide dansktop, akkurat ligeså godt kan lide omtalte
genrer + spillemandsmusik, dansebandsmusik og tyske slagere. Jeg har det
selv på samme måde. Den indstilling har den almn. dansktoptilhænger.
For at du kan udtale dig om hvad der har med dansktopmusik at gøre og
hvad den almindelige dansktoptilhænger opfatter som havende noget med
dansktopmusik at gøre, er det nu nok en forudsætning at du kan identificere
dig med en dansktoptilhænger. Du kan vist ikke selv lide dansktopmusik,
vel? - Din konklusion om hvad der har med dansktopmusik kan derfor ikke
bruges til meget.
Det er nok kun os selv som kan udtale os om hvad dansktopmusik er. De
dansktoptilhængere jeg kender er f.eks. helt vilde med Heidi Hauge
(traditionel country) fordi det lyder som amerikansksproget dansktopmusik og
med På slaget 12 (Rock´n´roll) fordi det lyder som engelsksproget
dansktopmusik.

Den almindelige anerkendte betegnelse for al den slags musik er: SLAGERMUSIK

Hilsen Åge

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 30-09-02 22:50

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> dansktopmusikken hentes fra, for derefter at få en musikalsk
> dansktoppificering. Ellers er der ingen som gider bruge den

Jeg siger ikke, at man ikke kan diskutere traditionel country i gruppen,
blot at jeg ikke mener, at det bør stå i fundatsen. Selvom der er nære
forbindelser mellem trad. country og dansktop er det ikke det samme, og det
er ikke nødvendigvis sådan, at det kun er dansktop-tilhængere, som kan lide
trad. country.

> Det er en historisk kendsgerning at den
> traditionelle country og rock´n´roll er storleverandør til dansk-,
> norsk- og svenskstopmusik og at den er forløberen for den
> skandinaviske slagermusik.

Countryen er en af de væsentligste fædre til store dele af den nyere musik.
Rocken er opstået ved mødet mellem den hvide country og den sorte blues, og
man hører ofte country-elementer i moderne musik, også genrer som du vil
finde alternative. Dette gælder naturligvis særligt amerikansk musik (tjek
f.eks. Tomahawks plade, der forøvrigt er optaget i Nashville).

> [...]
> (traditionel country) fordi det lyder som amerikansksproget
> dansktopmusik og med På slaget 12 (Rock´n´roll) fordi det lyder som

Her har du netop skrevet, hvorfor jeg ikke bryder mig om at benytte
betegnelsen "dansktop" i en gruppe-beskrivelse. Man kan ikke give samme
præcise beskrivelse af "dansktop" som man kan af "klassisk". Som du skriver
det er det vel nærmest "Dansktop: Det, som dansktop-tilhængere kan lide og
kan findes på dansktoppen". Derfor foretrækker jeg betegnelsen "slager", som
i højere grad kan beskrives objektivt (dvs. at slager-fans og ikke
slager-fans kan enes om, hvad en "slager" er).

> Den almindelige anerkendte betegnelse for al den slags musik er:
> SLAGERMUSIK

Hæhæ, det så jeg først bagefter. Tak

Jeg vil endnu engang foreslå at gruppen kaldes dk.kultur.musik.slager

/Nikolaj

Fra : Michael Petersen

Dato : 01-10-02 10:19

> [...]
> som du vil finde alternative. Dette gælder naturligvis særligt
> amerikansk musik (tjek f.eks. Tomahawks plade, der forøvrigt er optaget

jeg gad godt se Åge i ansigtet når han blev udsat for Patton og Co.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-10-02 16:32

> Den almindelige anerkendte betegnelse for al den slags musik
> er: SLAGERMUSIK

Fat det nu een gang for alle, TågeÅge: Rock'n'roll har *INTET* med
schlagermusik at gøre!!

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 02-10-02 18:01

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> wrote in message
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Fat det nu een gang for alle, TågeÅge: Rock'n'roll har *INTET* med
> schlagermusik at gøre!!

Hvaaaad... vil det sige at jeg skal til at ændre label på alle mine
Elvisalbums, som står under "Slagere".... hvaaad..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-02 21:37

> [...]
> for en funktionel inddeling af dk.kultur.musik-hierarkiet. Traditionel
> country og rock'n'roll har ikke nødvendigvis noget som helst at gøre med

___________

Ja du synes og du synes, men nu er det vel ikke dig den nye gruppe er
beregnet på. Men det åbner da op for en helt ny synsvinkel, da personer som
egentlig ikke foretrækker dansktop begynder at gøre sig kloge på hvad det
kan henføres under dansktoplignende musikgenrer og om vi kan få lov at
diskutere den musik som vi kan lide.
Den nye synsvinkel kunne jo gå på at man simpelthen sletter al det med
danseband, rockn´n´roll, tradiotionel country, spillemandsmusik,
dansebansmusik og bl.a bla. bla. - I den gamle musik-nyhedsgruppe sletter
man også alt det om bla. og bla. og bla.
Man laver det simpelthen mere enkelt. Her er forslaget:

dk.kultur.musik.pop (Her er der tale om den gamle musiknyhedsgruppe)

dk.kultur.musik.slager (Her er der tale om den ny musiknyhedsgruppe)

Ideen går så på at man skriver indlæg i den gruppe som man selv mener at man
kan henføre sig under og definere sig med. Det vil jo nok for 95% af
brugerne være indlysende i hvilken nyhedsgruppe man føler sig hjemme og
forskellige musikgrupper hører ind under .
Den ene del af befolkningen får jo kvalme bare ved ordet "pop", en anden
del af befolkningen får kvalme bare ved ordet "slager", så jeg tror
simpelthen ingen problemer der bliver om hvor folk vil skrive eller under
hvilken nyhedsgruppe forskellige musikgrupper hører under.
Og hvad ville det skade om en musikgruppe en sjælden gang vil figurere i
begge grupper. Der er jo grupper som grænser til både at være det ene og det
andet. Sådan vil det jo altid være. Der kan jo en sjælden gang være et
definationsproblem eller uenighed om hvor vidt den ene eller anden gruppe
hører hjemme i den ene eller anden musiknyhedsgruppe. Lad ikke det være et
problem.
Den sjældne gang der evt. kunne være et problem var med Elvis.
Dansktopfolket er jo meget meget glade ved hans musik og den bliver oversat
til dansktoppen hele tiden. Det er logik for perlehøns at han vil figurere i
"slager-gruppen". Men han vil helt sikkert også figurere i "pop-gruppen".
Folk forstår simpelthen hans musik ud fra vidt forskellige synsvinkler.
Men jeg tror kun at et lignende problem vil opstå uendeligt sjældent
(hvis der er noget som hedder sådan).

Hilsen Åge

Fra : Michael Petersen

Dato : 01-10-02 10:21

> [...]
> anden
> del af befolkningen får kvalme bare ved ordet "slager", så jeg tror

jeg får kvalme af både pop og slager,( og soul, RnB, worldmusic, latin, og
gangsta hiphop)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-10-02 16:35

> [...]

> dk.kultur.musik.pop (Her er der tale om den gamle
> musiknyhedsgruppe)
>
> dk.kultur.musik.slager (Her er der tale om den ny

Det var dog en tåbelig idé; masser af den musik der diskuteres
herinde (og som du ikke fatter en brik af) er jo (gudskelov) hverken
schlager- eller pop-musik.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-10-02 16:30

> [...]
> benævner som slagermusik. Herunder nyheder om koncerter og
> pladeudgivelser, festival og øvrige musikarrangementer

Det vil jeg gerne protestere KRAFTIGT imod! Det er en fornærmelse og
direkte usandt at sammenkæde rock'n'roll med de andre nævnte genrer.

Specielt dansktop og dansebandmusik (Åges opfindelse? - er det ikke
bare dansktop som nogen uvist af hvilken årsag føler trang til at
danse til?) ligger så fjernt fra rock'n'roll (hvis hovedingredienser
jo er nerve og dynamik) som et Frelsens Hær-orkester ligger fra
grunge.

Meningen med en evt. opdeling var vel at dele rimeligt op i
musikgenrer - ikke blot at lave en dk.Åges_Musiksmag.

Det ville jo være totalt lamt at fraskille rock'n'roll fra de andre
typer af rockmusik, som rent faktisk læner sig tæt op at r&r.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-02 19:32

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d99bf80$1@news.securix.dk...
> Michael Petersen <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i

> Det ville jo være totalt lamt at fraskille rock'n'roll fra de andre
> typer af rockmusik, som rent faktisk læner sig tæt op at r&r.
_____

NÅ! - Vidste ikke lige at rock´n´roll havde noget med rockmusik at gøre. Så
har Dansktoppen i hvert fald været oversvømmet med rockmusik. Lad mig nævne:

Vimmersvej, Han har kun tre tænder, Ejer Bavnehøj", "Hun har en
softicemaskine", "I en lille båd der gynger" og så de øvrige danske udgaver
af "All shock up", Great ball of fire", "Blue Berry Hill" og så videre og
videre og videre.
Det er en direkte nedvurdering af rock´n´roll at sætte den i forbindelse
med rock. Arghhh...... Jeg så en udsendelse i DR2 hvor de gamle danske
rock´n´roll-musikere var direkte frustrerede over den dunkende udvikling af
musikken. Den havde de ikke noget til overs for. De fleste af dem spiller
forøvrigt dansktop i dag: Nalle, Rocking Ghost, James Rasmussen o.s.v. - Men
du er sansynligvis alt for ung til at du har nogen som helst føling med
musikkens udvikling eller kan nikke genkendende til nogen som helst af de
navne der var banebrydende for rock´n´roll og den udvikling frem til
pigrtråd og den videre udvikling frem til dansktop.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-10-02 22:20

> [...]

> navne der var banebrydende for rock´n´roll og den udvikling frem til
> pigrtråd og den videre udvikling frem til dansktop.

Hej Åge

Er det ikke underligt, de spiller dansktop musik, og de spiller Rock'n'Roll,
og det allerbedste ved det, de gør det på samme tid. Jeg har ikke opdaget
at Rock ikke kan spilles på Dansk. Så kan man lide det eller ej, det er så
et spørgsmål om personlig smag. Er der forresten nogen der kender
definitionen på en slager ??

Hilsen Benny

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-02 23:41

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9a1178$0$69060$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Er der forresten nogen der kender
> definitionen på en slager ??
>
> Hilsen Benny
________

Jeg tror egentlig ikke at der er nogen speciel definition på en slager.
Ejheller er der nogen speciel defination på popmusik. Det er nok individuelt
hvad man forstår ved de enkelte ting.
En lørdag formiddag hørte jeg Leif Wivelsted byde velkommen til
Dansktoppen ved at sige følgende: "Velkommen til Dansktoppen hvor vi
præsenterer de populæreste danske popsange". Hmmmmmm.... Popsange. Det er
nok ikke den rigtige måde at sige det på. I så fald kan man jo ikke skelne
det ene fra det andet, hvis det skal have den samme benævnelse.
Jeg vil nok sige at al musik som spilles på den måde som en typisk
dansktopmelodi spilles på skal kaldes slagermusik. Det vil sige uanset om
dansktopsangen har hældning i den ene eller anden musikalske retning
(country-danseband-spillemandsmusik-rock´n´roll-retning). Det er simpelt
måden musikken spilles på der må være afgørende for om musikken er i
slagermusik-genren, eller ej. Uanset sangsproget.
Men ens personlige opfattelse af musikkens klangfarve er nok den mest
gældende faktor for om melodien kan kategoriseres indenfor
slagermusikgenren. Mon ikke. Elles ved jeg ikke hvad man skal gå efter.

Hilsen Åge

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 02-10-02 18:03

> [...]
> nok ikke den rigtige måde at sige det på. I så fald kan man jo ikke skelne
> det ene fra det andet, hvis det skal have den samme benævnelse.

Der er satme også langt mellem den Pop-musik jeg lytter til, og Dansktop!

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-10-02 21:46

> Er det ikke underligt, de spiller dansktop musik, og de spiller
> Rock'n'Roll, og det allerbedste ved det, de gør det på samme
> tid.

Well, hvis jeg spillede dansktop for at tjene til smørret på brødet,
ville jeg da også klart foretrække at spille rock'n'roll samtidigt
(man kunne jo have en diskman med ørebøffer kørende imens).

> Jeg har ikke opdaget at Rock ikke kan spilles på Dansk.

Det har jeg heller ikke. Jeg har til gengæld erfaret, at rock ikke
kan spilles på dansktopmanér, da denne "spillestil" jo suger enver
dynamik ud af et rocknummer - og et rocknummer er intet uden
dynamik.

> Så kan man lide det eller ej, det er så et spørgsmål om
> personlig smag. Er der forresten nogen der kender definitionen
> på en slager ??

Der er næppe nogen fast definition. En schlager er noget en sang kan
blive med tiden, hvorimod man ikke kan skrive en schlager "på
forhånd", da det jo netop er tiden der afgør om det *bliver* en
schlager. Ordet "sclagermusik" er derfor pr. definition noget vrøvl,
dog benyttes det efterhånden tit om en bestemt kvalmende tysk måde
at spille på - måske fordi ordet jo er tysk af oprindelse.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-10-02 22:53

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville jeg da også klart foretrække at spille rock'n'roll samtidigt
> (man kunne jo have en diskman med ørebøffer kørende imens).

Så gør dig selv en tjeneste, gå frivilligt på bistanden, hvis dit engagement
ikke kan blive bedre.

> [...]
> kan spilles på dansktopmanér, da denne "spillestil" jo suger enver
> dynamik ud af et rocknummer - og et rocknummer er intet uden

Tja, hvis det virkeligt er din mening, og ikke noget du siger for at følge
strømmen, så er det da lige før man kan få ondt af dig.

> [...]
> dog benyttes det efterhånden tit om en bestemt kvalmende tysk måde
> at spille på - måske fordi ordet jo er tysk af oprindelse.

Ja jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare her, Dansk er uden dynamik, og
Tysk er kvalmende. Ja så kan vi jo kun vente spændt på det næste. Men
inden du sætter den næste plade / cd på, så køb lige et par nye højttalere,
det kunne jo være dem det var galt med .

M.V.H......Benny..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-10-02 05:28

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote

> Ja jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare her, Dansk er uden dynamik, og
> Tysk er kvalmende.

Er det ikke ved at være en tradition i visse diskussioner at
fordreje "modpartens" udtalelser? Bjørn skriver ingen steder
at Dansk er uden dynamik og heller ikke at Tysk er kvalmende.

Hvis det er den måde du insisterer på at læse hans indlæg kan
jeg godt forstå du ikke ved hvad du skal svare. Men så lad dog
være.

> Ja så kan vi jo kun vente spændt på det næste. Men
> inden du sætter den næste plade / cd på, så køb lige et par nye højttalere,
> det kunne jo være dem det var galt med .

Igen, hvis man ikke har argumenter kan man jo altid prøve
på at gøre manden til grin. Et gammelt trick men ikke særlig
pænt.

Ole Thomsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-10-02 09:22

> [...]
> inden du sætter den næste plade / cd på, så køb lige et par nye højttalere,
> det kunne jo være dem det var galt med .

Arh Benny, prøv lige at pudse brillerne.

Bjørn skriver ikke at tysk er kvalmende og iøvrigt heller
ingen steder at dansk er uden dynamik.

Din fordrejning er en Goebbels værdig.

Ole Thomsen

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 05-10-02 18:37

> Tja, hvis det virkeligt er din mening, og ikke noget du siger for at følge
> strømmen, så er det da lige før man kan få ondt af dig.

Bjørn har da fuldstændig ret i, at dansktop ikke benytter dynamik...Jeg
forstår overhovedet ikke din indvending mod det. Dansktoppens force er jo
netop, at den pga. sin mangel på dynamik, er lyttevenlig for et ældre
publikum, som bliver nervøse ved alt for meget dynamik. Rockmusik har meget
mere dynamik, hvilket især ses i skift fra lav-dynamiske vers til
høj-dynamiske omkvæd. Dansktoppens nærmest manglende dynamik ville kun i
meget få eksempler kunne overføres på et rocknummer, ligesom rockmusikkens
dynamik ikke ville være fedt i dansktop.

/Ulrik.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-10-02 19:34

Ulrik Lauritzen <ulauNOSPAM98@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ann804$prb$1@sunsite.dk...

> [...]
> meget få eksempler kunne overføres på et rocknummer, ligesom rockmusikkens
> dynamik ikke ville være fedt i dansktop.

Du har nok ret i at dansktopmusikken ikke har så voldsom dynamik. Det gør,
for mit vedkommende, at den er yderst afslappende og behagelig lyttevenlig
at have med at gøre.
Men jeg synes nu altså også at meget af det blide rock´n´roll er yderst
blødt og behageligt at lytte til. Det må jo være fordi det ikke er så
dynamisk. Ellers ved jeg ikke hvorfor jeg og andre dansktoptilhængere er
meget glade for det.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-10-02 23:53

"Ulrik Lauritzen" <ulauNOSPAM98@12mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget få eksempler kunne overføres på et rocknummer, ligesom rockmusikkens
> dynamik ikke ville være fedt i dansktop.

Jeg må da godt nok indrømme, at jeg fatter mindre og mindre af det her. Jeg
må vist snart udbede mig en prøve på den der så kraftigt omtalte dynamik,
for nu er jeg da for alvor sat af...Og så kalder i Åge for Faktaresistent.

M.V.H.....Benny

Fra : Michael Petersen

Dato : 06-10-02 15:26

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> her. Jeg må vist snart udbede mig en prøve på den der så kraftigt
> omtalte dynamik, for nu er jeg da for alvor sat af...Og så kalder i

Hej Benny

for virkelig at høre den dynamik de omtaler kan du enten sætte et stykke
klassisk musik på anlægget. f.eks Carl Orffs Carmina Burana som godt nok er
en opera men som udnytter dynamikken rigtig flot. Eller også kan du sætte et
stykke heavy metal på anlægget. F.eks Metallica's One. Nævnte musikstykker
falder nok uden for dine musikalske præferance men de giver et godt indblik
i musisk dynamik

Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-02 21:30

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykke heavy metal på anlægget. F.eks Metallica's One. Nævnte musikstykker
> falder nok uden for dine musikalske præferance men de giver et godt

Hej Michael

Den første må jeg vist melde pas på, men jeg vil da prøve at høre den anden
igennem, for der må bestemt være noget jeg har misset. Det har ikke været
særligt iørefaldende. Metallica laver af og til noget rigtigt flot, det kan
vi ikke komme uden om. Men jeg vil da prøve at høre den igennem igen, det
er godt nok ved at være længe siden jeg har hørt noget med dem, så der kan
da være noget jeg har glemt. Så må jeg jo vende tilbage til det, men som
sagt, den første må jeg melde pas på, jeg har vist ikke noget med Carl Orff,
men når du siger det er opera, så er dynamikken sikkert helt på toppen, så
jeg tror for dens vedkommende, at jeg giver dig ret, helt uden at høre den.
Men den anden tror jeg ikke har mere dynamik, end et hvilket som helst
nummer på dansktoppen.

M.V.H.....Benny

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 06-10-02 11:18

> Så gør dig selv en tjeneste, gå frivilligt på bistanden, hvis
> dit engagement ikke kan blive bedre.

Jeg tror egentlig også hellere jeg ville på bistand end spille
dansktopmusik, da det for mig ville tagere prostitution.

> Tja, hvis det virkeligt er din mening, og ikke noget du siger
> for at følge strømmen, så er det da lige før man kan få ondt af
> dig.

Har du ikke nogle saglige argumenter i stedet for dit ynkelige
forsøg på at nedgøre mig, fordi jeg tydeligvis ved noget mere om
musik end du gør.

Jeg ved ikke hvad du mener med "at følge strømmen" her, men jeg kan
oplyse dig om at jeg underviser i musik til dagligt, og at det med
dynamikken er et musikalsk faktum, det har intet med en mening at
gøre.

Man kan diskutere om man kan lide dansktop (eller rock) eller ej,
men fandme ikke hvilke bestanddele der indgår i genrene.

> Ja jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare her, Dansk er uden
> dynamik, og Tysk er kvalmende.

Så lad være, for dine udsagn dækker igen *ikke* hvad jeg skrev - har
du et problem med at læse indenad? Lad mig hjælpe dig lidt på vej:

Jeg skrev at "rock spillet på dansktopmanér" er uden dynamik - ikke
at "dansk er uden dynamik". Kan du se forskellen?

Jeg skrev også om "en bestemt kvalmende tysk måde at spille på"
(bemærk specielt ordet "bestemt") - ikke at tysk er kvalmende. Kan
du se forskellen?

Det første udsagn (manglende dynamik i dansktop) er et musikalt
faktum, det andet (det kvalmende) er naturligvis min personlige
mening.

> Men inden du sætter den næste plade / cd
> på, så køb lige et par nye højttalere, det kunne jo være dem
> det var galt med .

Næppe. Jeg er i besiddelse af en del højttalersæt både i mit
hjemmesudie og i det studie jeg tjener en del af min løn, som ville
gøre dig grøn af misundelse

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-10-02 21:13

Kære lille rare Bjørn

Det er da muligt at du syntes jeg mangler sagligt argument, men min mangel
er da ikke mere udpræget end din. Du smider lige om dig med nogle flotte
ord, og så skulle den være væk. Jeg ved stadig ikke hvad det er din rock
har, som rocken på dansktoppen ikke har. Du var nærmest ved at falde ned at
stolen, fordi Åge benævnte en melodi som rock'n'roll, men er den på engelsk
er den pludselig rock'n'roll. Jo det har du måske ret i er sagligt. Nej der
er måske noget jeg har misforstået. Men på ingen måder mindre end dig. Så
kommer du med din gribende historie, som ville gøre mig grøn af misundelse.
Jeg ved ikke lige hvad det skulle være, jeg går ud fra du har de ting som du
skal bruge, det samme har jeg, og jeg vælger selv hvad jeg vil have. Så hvis
du vil gøre mig misundelig, så tror jeg du skal gå andre veje, den her vej
dur i hvert fald ikke. Du ville have væsentligt lettere ved at imponere
mig, men det bliver nok fremtidsudsigter, for jeg fatter stadig ikke hvad
du mener. Du skriver med dine små linier, om jeg ikke kan se forskel, jo
hvis nogle mennesker havde brugt de samme sætninger, så havde jeg kunnet se
forskellen, men når du bruger dem, nej, så er der ingen forskel. For alt
hvad jeg ved lige nu, er, du siger du elsker Rock'N'Roll, men efter hvad jeg
har opfattet, kunne du lige så godt have skrevet, jeg hader alt andet. Du
har snakket en masse om dynamik, som tilsyneladende findes i rigt mål i
rock'n'roll, men så igen mangler i rock'n'roll fra dansktoppen, og så bliver
jeg nysgerrig, hvad er den dynamik i din rock, og hvad er det der mangler i
dansktop. Det kan ligesom ikke være den samme dynamik der snakkes om. Ja
faktisk har du mig bekendt end ikke nævnt hvilken gren af rock'en det er du
elsker, for der må da så være en del rockgrupper, som du vil have det endnu
sværere med, end lige netop dansktop. Så Bjørn, hvis du vil noget, så prøv
at imponere mig, for gøre mig misundelig, det får du nok ikke held med.

M.V.H.....Benny

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-10-02 05:02

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da09970$0$96772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

engelsk
> er den pludselig rock'n'roll. Jo det har du måske ret i er sagligt. Nej

Ja, det er altså noget mærkeligt noget. Måske er det fordi mange af
ng-brugerne simpelthen vil have en given sang i den originale udgave på
engelsk og det er deres overbevisning at enhver efterligning er at forkaste.
Det er da en ærlig sag at man opfatter efterligninger som tyveri. Kan det
være sådan det hænger sammen?.

Men selvom man har den overbevisning så holder det jo altså ikke en
meter at påstå at rock´n´roll ikke er rock´n´roll bare fordi det synges på
dansk. Den danske gruppe "Blue Hawai" har flere af den slags numre på deres
nye cd.

Men faktisk tror jeg ordet rock´n´roll forvirrer mange af de yngre
ng-brugere. Jeg tror de opfatter rock´n´roll som et andet ord for rock. Selv
om det nærmest er diamentralt modsatte musikgenrer. Rock´n´roll har
familiebånd til Dansktoppen. Det skal guderne vide at rockmusik ikke har.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-02 12:05

Jamen Hej Åge

Var du her endnu. Ja jeg ved sgu helt ærligt ikke hvad der går af folk.
Det er ikke længe siden jeg, skal vi sige næsten ved et uheld kom til at
høre Kandis Live, ja når jeg skriver uheld, så er det fordi, jeg anede intet
om at de skulle spille der, så det var sådan ganske tilfældigt, og at jeg så
lige kom i de timer, hvor de skulle spille, tja, det var jo så bare heldigt.
Desværre for Bjørn, så så det altså ikke ud til at Kandis manglede noget,
for hvis jeg ville høre på dem, så var jeg nødt til at stå uden for teltet,
for indefor var der ikke plads, så man kan roligt sige, at mangler de noget,
så er det i hvert fald ikke publikum. Så nu snakkede Bjørn om at han havde
et studie, som oven i købet ville gøre mig grøn af misundelse. Jeg håber det
ikke, jeg vil se tosset ud som grøn. Men hvis diverse dansktop kunstnere
mangler noget, så må det være noget som åbenbart bliver sorteret fra i
studierne, og så skal Bjørn måske gribe i egen barm, for så kunne det jo
tænkes, at det er studiernes opfattelser, der sørger for diverse mangler.
At nogle mennesker syntes, at det eneste der dur, er original versionen, tja
så ser det sort ud for musikken. Hvilket det åbenbart gør alligevel. Jeg
tror sådan set, de mennesker som skriver her, at de elsker Rock'n'roll,
knepper den ihjel, for at bruge et godt gammelt udtryk. Er det ikke sjovt,
den musik de hader, er inde i for den, en ganske fortræffelig peiode, medens
Rocken har det svært. Men kan det undre nogen, når Rockens folk, er igang
med at slå den ihjel, ved kort og godt, stort set at udelukke alt andet.
Jeg må hellere straks skrive her, at jeg ikke beskylder Bjørn for at gøre
dette, men ret generelt ser det sådan ud. En ville betragte sig selv som
prostitueret, andre måtte lide forfærdelige kvaler, og Bjørn ville tage sin
walkman på, så han ikke kunne høre musikken. Jo efter der er brugt mange
år, på at få dem til at nærme sig hinanden, så ser det ud til, at vi har
fundet nogle, som virkelig kan slå rocken ihjel. Og det kan man da ikke sige
andet, end det vil være synd og skam. Men se på alle de svar du får på dine
indlæg, 95 % negative, en sjælden gang i mellem, får du et positivt svar.
Men det du hører mest er vel en moderne omskrivning af " Skrub af Åge "
Fordi du snakker mest Dansk top, og slager musik, så har du ikke udelukket
alt andet. Nu var det da så positivt at høre, at der også var en som havde
et for mig ukendt kendskab til opera, så er det da ikke alle der musikalsk
set er afgået ved døden. Selv syntes jeg ganske godt om dansktop musik. Men
skulle jeg vælge hvad jeg gerne ville opleve " Live " lige nu, så ville det
være en genoplevelse af Dave Dee, med Marmalade som backing gruppe, og så
skal jeg love dig for at rygraden er dybfrossen bagefter, det er bare en
musikalsk fryd, så må de gerne pakke Metallica i kasser, og sende dem hjem
for, for i mine ører, kommer de end ikke tæt på. For der kan man da sige,
der er der Rock'N'Roll, og der er en dynamik, som jeg ikke tror Metallica
finder, om de så lever i hundrede år, for høre dem spille, DD mange navne
musik, det er bare guf for øregangene. Jeg er 100 % overbevist, at selv en
garvet dansktopper som dig, ville hjælpe mig med at hyle, ved en sådan
koncert, det vil vare et par dage før vi kan snakke sammen igen, for de
spiller fandme højt . Det var en optræden, den er der ingen der har
slået endnu.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-10-02 10:50

> Var du her endnu. Ja jeg ved sgu helt ærligt ikke hvad der går
> af folk. Det er ikke længe siden jeg, skal vi sige næsten ved
> et uheld kom til at høre Kandis Live

Ja ja, tør nu øjnene.

> ja når jeg skriver uheld,
> så er det fordi, jeg anede intet om at de skulle spille der

Jeg kender det godt, det er skrækkeligt. Der burde være store
advarselsskilte og akustiske alarmer (well, ud over dem de selv
fremstiller).

> [...]
> til at stå uden for teltet, for indefor var der ikke plads, så
> man kan roligt sige, at mangler de noget, så er det i hvert

Ja, 2.000.000 lemminger kan jo heller ikke tage fejl, vel? Nu er det
jo sådan at du fortsat (i bedste fald) fordrejer hvad jeg skriver,
er det ved at blive en vane? Jeg har på intet tidspunkt påstået at
at slige røvballebands ikke har et publikum, jeg har alene
kommenteret den musikalske (eller måske snarere umusikalske) side af
den sag.

> Så nu snakkede Bjørn om at han havde et
> studie, som oven i købet ville gøre mig grøn af misundelse.

Du lyver igen. Du var så "morsom" (læs dum) at antyde, at jeg
sikkert havde nogle dårlige højttalere, siden jeg ikke kunne høre
dynamik i div. røvballebands lamme fordanskninger af div gamle r&r-
numre. Jeg fortalte dig herefter om hvilke højttalere jeg havde
rådighed over - hverken mere eller mindre.

> Men hvis diverse dansktop kunstnere mangler noget, så må det være
> noget som åbenbart bliver sorteret fra i studierne,

Nej, det bliver sorteret fra inden røvballebandsne rammer
strengene/tangenterne/skindene - måske bliver det endda allerede
sorteret fra inden lyden fra de originale numre vandrer fra
røvballemusikernes ører til hjernen (joke udeladt her).

> og så skal Bjørn
> måske gribe i egen barm, for så kunne det jo tænkes, at det er
> studiernes opfattelser, der sørger for diverse mangler.

Det er sgu da ikke studiernes skyld at røvballemusikere ikke kan
spille. Man kan dog nok med en vis ret påstå, at det er
pladeselskabernes skyld, at lortet overhovedet bliver udsendt.

> At
> nogle mennesker syntes, at det eneste der dur, er original
> versionen, tja så ser det sort ud for musikken.

Igen fantaserer du uden kontakt med virkeligheden. Igen har mig
bekendt givet udtryk for ovenstående, derimod har en del (jeg selv
iberegnet) udtalt, at hvis man tager et r6R-nummmer og spiller det
på samme måde som Hvide Måge, ja så er alt hvad der havde med R&r at
gøre forsvundet.

> Hvilket det åbenbart gør alligevel.

Ja, så længe man fortsat udgiver sådan noget nosseløst lort.

> [...]
> at bruge et godt gammelt udtryk. Er det ikke sjovt, den musik
> de hader, er inde i for den, en ganske fortræffelig peiode,

???????????

Prøv på dansk....

> Men kan det undre nogen, når
> Rockens folk, er igang med at slå den ihjel, ved kort og godt,
> stort set at udelukke alt andet.

Whau!! ER det SÅDAN man slår rock ihjel. Jamen det kan da kun glæde
mig, så er du og Åge jo meget tæt på at have myrdet dansktop m.v.,
keep up the good work!

Forklar venligst hvordan rock-tilhængere kan slå rocken ihjel ved
alene at lytte til: Rock ??

> Jeg må hellere straks skrive
> her, at jeg ikke beskylder Bjørn for at gøre dette, men ret
> generelt ser det sådan ud.

Det var klogt; jeg lytter med stor glæde til masser af forskellige
musikgenrer, både på dansk og engelsk. At den musik der har klare
rock-rødder står mit hjerte nærmest, er nok ingen hemmelighed. Det
næsten eneste jeg forlanger af et stykke musik, er at det er skrevet
og fremført med hjertet. Modsat Jer (her specielt du og Åge), hører
jeg en masse genrer (bl.a. på grund af mit arbejde), og som du måske
også ville have lagt mærke til, bl.a. i div. quizzer mv. der har
været her), ved jeg en del også om fx dansktop.

> En ville betragte sig selv som
> prostitueret, andre måtte lide forfærdelige kvaler, og Bjørn
> ville tage sin walkman på, så han ikke kunne høre musikken.

Hvis jeg var nødt til at spille dansktop? Ja!!

> efter der er brugt mange år, på at få dem til at nærme sig
> hinanden, så ser det ud til, at vi har fundet nogle, som
> virkelig kan slå rocken ihjel.

Du mangler stadig at fortælle os, hvordan du mener at rocken kan
blive slået ihjel af at man ikke gider høre dansktop og tysk
hornmusik?

> Og det kan man da ikke sige andet, end det vil være synd og skam.

Synes du? Prøv at nævne 10 rocknumre...

> [...]
> moderne omskrivning af " Skrub af Åge " Fordi du snakker mest
> Dansk top, og slager musik, så har du ikke udelukket alt andet.

Sikke dog noget sludder! Som det er nævnt utallige gange her, så
ville de fleste være tilfredse hvis Åge ville indskrænke sig til at
udtale sig om det han interesserer sig for, nemlig dansktop,
schlagermusik osv., samt at han ville holde sig til fakta de (mange)
gange han rent faktisk præsenterer sine ofte besynderlige udsagn som
værende fakta. Det kan Åge ikke finde ud af. De fleste af hans
indlæg er propaganda værre end den pladeselskaberne kommer med (gad
vide hvor mange gange "verdens bedste sanger/sangerinde" har været
præsenteret i div. lamme TV-reklamer det sidste år), og hvis en
eller anden spørger om hvad vi mener er årtiets bedste garagerock-
numre, er det næsten helt sikkert at Åge i tråden liiiige skal
fortælle, at "Tre Hvide Duer" altså også sparker røv.

> Nu var det da så positivt at høre, at der også var en som
> havde et for mig ukendt kendskab til opera, så er det da ikke
> alle der musikalsk set er afgået ved døden.

Jeg, de eneste der synes at være ved at afgå ved døden (rent
musikalsk) er egentlig dig og Åge.

> [...]
> det er bare en musikalsk fryd, så må de gerne pakke Metallica i
> kasser, og sende dem hjem for, for i mine ører, kommer de end

Man kan jo ikke særlig godt diskutere smag og behag. Der er dog for
mig ingen tvivl om at Metalica (om de ville) kunne spille musik som
Dave Dee og Marmelade (tænk, har de spillet sammen?), hvorimod det
er mere end tvivlsomt om d'herrer Dave Dee og Marmelade kunne lære
at spille blot et eneste Metalica-nummer - altså som Metalica
spiller det.

Det er i øvrigt et meget godt eksempel du kommer med: Dave Dee var
jo (i gruppen "Dave Dee, Dozy, Bicky, Mick & Titsh (spelling?)) de
aller første i verden der benyttede forvrængere på deres guitarer
(nummeret hed vist "Hold Tight"). Det var vildt syret på det
tidspunkt, og en masse af datidens Åge'r var dybt forargede - lidt
ligesom nutidens Åge jo er forarget over computerlyd (mest fordi han
ikke har opdaget, at dansktop er en af de genrer der er mest
gennemsyret af syntetiske violiner, tonsvis af effekter der skal få
det til at lyde som om sangeren kan synge osv. osv.)

Marmelades største hit var at indspille "Obla-di-obla-da" ganske få
dage efter at den var udkommet med Beatles.

> For der kan man da sige, der er der Rock'N'Roll,
> og der er en dynamik, som jeg ikke tror Metallica finder, om de
> så lever i hundrede år, for høre dem spille, DD mange navne
> musik, det er bare guf for øregangene.

Om det er guf for øregangene er jo som sagt en subjektiv vurdering,
og din smag kan være lige så god som min. Mht. dynamik ligger sagen
lidt anderledes. Jeg er nok nødt til at anlægge den betragtning at
du ikke ved hvad dynamik er rent musikalsk - det det korrekt?

> [...]
> før vi kan snakke sammen igen, for de spiller fandme højt .
> Det var en optræden, den er der ingen der har slået endnu.

Mærkeligt at Dave Dee og Marmelade så ikke er på en
verdensomspændende turné på de store spillesteder/arenaer.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-10-02 11:32

> [...]
> enhver efterligning er at forkaste. Det er da en ærlig sag at
> man opfatter efterligninger som tyveri. Kan det være sådan det

Meget simpelt: Nej!

> Men faktisk tror jeg ordet rock´n´roll forvirrer mange af
> de yngre

Nu glemmer du jo igen at vi er nogle stykker der har et par år på
bagen.

> ng-brugere. Jeg tror de opfatter rock´n´roll som et andet ord
> for rock. Selv om det nærmest er diamentralt modsatte
> musikgenrer.

Sikke dog noget fordrukkent sludder!

> Rock´n´roll har familiebånd til Dansktoppen. Det
> skal guderne vide at rockmusik ikke har.

Nu forholder det sig jo heldigvis lige omvendt. Dansktoppen opstod
med numre som "Ved landsbyens gadekær", "Smilende Susie" osv., som
absolut *intet* har med rock'n'roll at gøre. Senere (da nogle
røvballemusikere blev trætte af tyroler-rip-offs osv.), fandt de på
at benytte melodier (og KUN melodier!) fra bl.a. ældre rock'n'roll-
numre. Det blev det naturligvis ikke blot tilnærmelsesvis r&r af.

Derimod er det meste af det du kalder rock (og ikke rock'n'roll) en
liniær udvikling fra rock'n'roll. Som jeg vist en enkelt gang
tidligere har påpeget, er ægte rock'n'roll jo vildt dynamisk, og
dynamik indebærer naturligvis også udvikling - i modsætning til
dansktop, som jo i bund og grund er statisk (måske med undtagelse af
det af dig annoncerede crap med Kim og GodawDo).

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-10-02 11:23

> Kære lille rare Bjørn

Jeg er hverken lille eller rar - jeg troede du kendte mig?

> Det er da muligt at du syntes jeg mangler sagligt argument, men
> min mangel er da ikke mere udpræget end din.

Du har da ikke forstået hvad musikalsk dynamik er....

> Du smider lige om
> dig med nogle flotte ord, og så skulle den være væk.

Hvilke ord tænker du på?

> Jeg ved stadig ikke hvad det er din rock har, som rocken på
> dansktoppen ikke har.

Det ER ligesom gået op for mig. Din sætning giver isoleret set dog
ingen mening, idet der ikke findes rock på dansktoppen.

> Du var nærmest ved at falde ned at stolen, fordi Åge
> benævnte en melodi som rock'n'roll, men er den på engelsk er
> den pludselig rock'n'roll.

Du læser vist mine indlæg som fanden læser bibelen: Jeg skrev da så
vidt jeg husker netop at "Vimmersvejs" originale oplæg "The Lion
Sleeps Tonight" med "Tremoloes" netop ALDRIG havde været R&R.

> Jo det har du måske ret i er sagligt. Nej der er måske noget jeg
> har misforstået.

Kunne du evt. vente med at skrive til du har gjort op med dig selv
hvad du mener?

> Men på ingen måder mindre end dig.

Som nævnt ovenover: Du læser jo ikke hvad jeg skriver - skal jeg
forwarde indlægget til dig, så du kan læse det igen?

> [...]
> have. Så hvis du vil gøre mig misundelig, så tror jeg du skal
> gå andre veje, den her vej dur i hvert fald ikke.

Luk nu arret med dit udenomssnak! Du antydede at mine højttalere
farvede lyden, jeg fortalte dig hvad jeg havde - end of story.

> Du ville
> have væsentligt lettere ved at imponere mig, men det bliver
> nok fremtidsudsigter, for jeg fatter stadig ikke hvad du mener.

Jeg har hverken interesse eller lyst til at imponere dig med noget
som helst, og du har ret, du fatter stadig ikke hvad jeg mener. Der
er så 3 muligheder: Enten har jeg ikke forklaret godt nok hvad jeg
mener, eller også har du ikke læst hvad jeg har skrevet. Den tredie
mulighed er, at du generelt ikke fatter så meget, og den mulighed
synes at stå vidt åben, når man betænker alle de "misfortolkninger"
du hidtil er kommet med i forbindelse med mine indlæg.

Lad os spørge de andre her i gruppen, om DE har fattet hvad jeg
mener (uden nødvendigvis af den grund at være enige).

> Du skriver med dine små linier, om jeg ikke kan se forskel,

Er mine linier nu blevet mindre end gennemsnittet her? Hvilken
newsreader bruger du?

> hvis nogle mennesker havde brugt de samme sætninger, så havde
> jeg kunnet se forskellen, men når du bruger dem, nej, så er der
> ingen forskel.

Well, så er du nok offer for den kendte bjørnefobi, som ofte
angriber en lille (selvforklarende) del af hjernen, hos folk der
ikke kan tåle at blive taget i at være selvmodsigende.

> For alt hvad jeg ved lige nu, er, du siger du
> elsker Rock'N'Roll, men efter hvad jeg har opfattet, kunne du
> lige så godt have skrevet, jeg hader alt andet.

Du har IGEN ikke hørt efter i timen, så mon ikke det er ved at være
på tiden simpelt hen at smide dig i kill-filteret. Jeg benytter det
ellers uhyre sjældent, men det synes at være spild af tid at skulle
skrive det samme igen og igen og igen og igen og ...., blot fordi du
enten er usandsynligt dum (det tror jeg egentlig ikke), usandsynlig
dårlig til at læse en tekst (det er en mulighed) eller simpelt hen
en troll.

Jeg prøver en sidste gang: Jeg lytter med stor glæde til rigtig
mange forskellige musikgenrer, spændende fra ret hård rock over
ballader og pop med baggrund i rock, til folkmusik og viser,
afsluttende i den anden ende med fx Bach's orgelkoncerter.

Jeg er ikke særlig glad for ring-i-næsen-musik, men min definition
er nok alligevel milevidt fra Åges. Jeg er en hund efter svedig rock
ligesom jeg er helt vild med symfonisk rockmusik (hvilket ofte er
numre så lange som hele albums, hvor div. temaer går igen, blandes
osv.).

> Du har snakket en masse om dynamik, som tilsyneladende findes i
> rigt mål i rock'n'roll

Tilsyneladende?? Rock'n'roll er 99% dynamik!

> men så igen mangler i rock'n'roll fra dansktoppen

Som nævnt tidligere, der findes ikke r&r i dansktoppen. Om et enkelt
nummer skulle have sneget sig ind engang skal jeg ikke kunne sige,
da jeg overraskende nok ikke hører dansktoppen hver gang.

> og så bliver jeg nysgerrig, hvad er den dynamik i din rock, og
> hvad er det der mangler i dansktop. Det kan ligesom ikke være
> den samme dynamik der snakkes om.

Slå ordet "dynamik" op i et opslagsværk om musik.

Som det er nævnt i en anden tråd her i gruppen, er det desværre
temmelig svært at fjerne sangen på et nummer på fx en CD. Kunne det
alligevel lade sig gøre, kunne du foretage følgende test:

Fjern sangen på et givent r&r-nummer, både i den originale version
og en version fra dansktoppen. Afspil herefter numrene, og du vil
høre en udpræget forskel. Dansktopversionen vil lyde som om
musikerne sidder og småsover eller tænker på juleaften og
flæskesteg.

Der findes naturligvis enkelte undtagelser, fx. så vidt jeg husker
enkelte numre med Rock-Nalle. Shu-bi-dua har også det meste af
dynamikken i langt de fleste af deres fordanskninger af r&r - jeg
husker dog ikke om de har været på dansktoppen med r&r?

> Ja faktisk har du mig bekendt
> end ikke nævnt hvilken gren af rock'en det er du elsker

Det er jo igen fordi du ikke læser mine indlæg.

> der må da så være en del rockgrupper, som du vil have det endnu
> sværere med, end lige netop dansktop.

Nej! Hvem skulle det dog være?

> Så Bjørn, hvis du vil
> noget, så prøv at imponere mig, for gøre mig misundelig, det
> får du nok ikke held med.

Jeg er ganske uinteresseret i både at imponere dig og gøre dig
misundelig. Jeg kan have lidt ondt af dig, fordi det åbenbart ikke
er faldet så heldigt ud, at du kan høre blot nuancer i rock - og så
selvfølgelig fordi du ikke kan læse og forstå et indlæg på dansk.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-10-02 23:07

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9cac7b$1@news.securix.dk...
> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i
>
> Er det ikke underligt, de spiller dansktop musik, og de spiller
Rock'n'Roll, og det allerbedste ved det, de gør det på samme tid.
SV: Det er helt naturligt fordi rock´n´roll-musik er en af grenene indenfor
dansktopgenren

> ville jeg da også klart foretrække at spille rock'n'roll samtidigt
SV: Det gør dansktopgrupper altid når de er ude at spille live. De spiller
massevis af det p.g.a. familierelationen.

SV: Heller ikke jeg

> En schlager er noget en sang kan
> blive med tiden, hvorimod man ikke kan skrive en schlager "på
> forhånd", da det jo netop er tiden der afgør om det *bliver* en
> schlager.
SV: Sådan sagde man nok før i tiden, men den defination er man gået bort fra
i de sidste år. Nutidens musik, som man spiller på samme måde som de sange
der for en del år siden blev slagere, er man begyndt at benævne slagermusik.
Derfor benævnelsen "Tyske sclagerhits". Det kan sagtens være helt nye
melodier.
Det man før kaldte en "slager" kalder man nok mere en "landeplage" idag,
tror jeg.

Ordet "sclagermusik" er derfor pr. definition noget vrøvl, dog benyttes det
efterhånden tit om en bestemt kvalmende tysk måde at spille på - måske fordi
ordet jo er tysk af oprindelse.
SV: Joh, det er nok noget vrøvl, men nu har det jo een gang udviklet sig til
en genrebetegnelse og det er vel også helt fint. Så ved man jo hvad det
drejer sig om. I stedet for at kalde alting for "Pop". Så kan man jo ikke
adskille det, to personer ville forstå "pop" ud fra to diamentralt modsatte
synsvinkler.
Men ordet "slager" er jo sådan set ikke mere "vrøvl" end ordet
"Pop-musik". Pop er den slags som der spilles en masse af på P3 og pr.
defination skulle det altså kun være sådan noget der er populært.
Slagermusik er jo også populært - men det kalder man jo ikke "pop". Hmmm....
Nej, selv om begge betegnelser er lidt vrøvlede, så synes jeg nu at de er
rimeligt gode. Så ved man hvad der tales om. Ellers skulle musikbrancen till
at finde helt nye betegnelser. Det er der vel ingen grund til at spilde tid
med.
"Slagermusik" og "popmusik", SÅDAN! - så ved man hvad det drejer sig
om.

Hilsen Åge

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-10-02 13:32

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> _____
>
> NÅ! - Vidste ikke lige at rock´n´roll havde noget med rockmusik
> at gøre.

Det er jeg helt på det rene med at du ikke vidste (og sikkert stdig
ikke ved).

Så har Dansktoppen i hvert fald været oversvømmet med
> rockmusik. Lad mig nævne:
>
> Vimmersvej,

En lam "oversættelse" (nå nej, en lam dansk tekst uden den rigeste
forbindelse til den originale) af et nummer der aldrig har bare
mindet om rock'n'roll, nemlig "The Lions Sleep Toonight" med pop-
gruppen The Tremoloes.

> Han har kun tre tænder,

Også en lam dansk tekst uden den mindste relation til
originalteksten til nummeret "The Great Pretender", som heller ikke
er r&r. I øvrigt hed den "Jeg har kun tre tænder", hr.
danskflopexpert.

> Ejer Bavnehøj", "Hun har en softicemaskine",

Kender jeg vist heldigvis ikke.

> "I en lille båd der gynger"

Som jo er et rent dansk nummer, har aldrig blot mindet om r&r men er
et tidstypisk røvballenummer (og "røvballeband" ER jo en væsentlig
mere præcis betegnelse end dit evindelige "danseband"). Nummeret er
så vidt jeg husker skrevet af Nis P., og omkvædet var fra starten "i
en lille båd der vipper, sidder jeg og flipper", men det var
selvfølgelig for hård kost for dansktop- og bingofolket.

> og så de øvrige
> danske udgaver af "All shock up", Great ball of fire", "Blue
> Berry Hill" og så videre og videre og videre.

Jeg må bedrøve dig igen, Åge; At man tager et par originale numre
(det være sig r&r, r&b, soul eller andet), laverr en lam
intetsigende dansk tekst til dem, og herefter indspiller dem uden
bare den mindste smule musikalsk dynamik og med en sanger uden den
mindste personlighed, gør det ikke til r&r, r&b eller soul. Det gør
dem kun til ufrivillige parodier.

Det ville svare til at man tog en arie fra en klassisk opera, lavede
en hjernedød tekst om en fregnet pige fra Feldballe, som havde glemt
sine trusser i en ældre taxi, og som på dennne måde kom i kontakt
med lederen af taxicentralen, som hun efterfølgende fik en
dværgkanin foræret af. Hele skidtet indspilles så til akkompagnement
af et bævrende Ole Erling-orgel og markedsføres i selvlysende covers
på de førende Haahr-tanke i Jydeland.

Det er nok muligt at du ville købe CD'en (båndet?) og det er også en
kendsgerning at oplægget i sin tid var en klassisk opera, menn du
ville straks efter at have lyttet til CD'en og en walkie-talkie (på
samme tid) skrive et større indlæg her i gruppen, hvor du med
sikkerhed ville fastslå, at KLASSISK OPERA VÆLTER FREM, DEN NYE
DANSKE TREND ER IKKE TIL AT STOPPE, OPERA STYRER, P3 STINKER OG
VINTEREN NÆRMER SIG.

> Det er en direkte nedvurdering af rock´n´roll at sætte den
> i forbindelse med rock.

Har din dansktopskadede hjerne overvejet hvorfor ordet "rock" går
igen i begge udtryk?

> Arghhh...... Jeg så en udsendelse i DR2 hvor de gamle
> danske rock´n´roll-musikere var direkte frustrerede over den
> dunkende udvikling af musikken.

Næppe! Du har måske hørt Tommy Tvebak eller Keld Hik udtale det -
ikke en rockmusiker.

> De fleste af dem spiller forøvrigt dansktop i dag:

Du udtaler dig som sædvanligt om noget du ikke har fattet en brik
af:

> Nalle,

Som jo aldrig har været hverken rock- eller rock'n'roll-sanger. Sang
(ganske udmærket) soul i '60-erne.

> Rocking Ghost,

Hvilet jeg har fortalt dig mere end en gang er direkte løgn (og tro
mig, DET ved jeg noget om!). Rocking Ghosts (og en del andre
bandnavne fra 60'erne og 70'erne) er naturligvis ikke de bands de
var dengang. De består oftest af et *enkelt* medlem fra "dengang det
var dengang" som har måttet sande, at han slet ikke har kvaliteter
der skal til for at få en pladekontrakt. Hvad gør man så? Jo, man
kunne jo på platteste vis støve det gamle band-navn fra 60'erne af
og så liiige tage et par af hittene fra dengang, bruge en kaffepause
på t skrive en lam dansk tekst til disse hits, indspille dem hjemme
i garagen en søndag formiddag og herefter udgive dem til 29,95 - så
er det blot at håbe på at der er nok af Åge'r i DK, så har man
scoret lidt håndører - den kloge narer den mindre kloge. Heller ikke
Rocking Ghosts består af de "originale" musikere.

> James Rasmussen o.s.v.

Minder ikke engang om r&r.

> [...]
> som helst af de navne der var banebrydende for rock´n´roll og
> den udvikling frem til pigrtråd og den videre udvikling frem

Nåeh nej, det er da også rigtigt.

Kærlig hilsen Bjørn, 50 år og tidligere medlem af Rocking Ghosts -
har du ellers nogen kommentarer?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-09-02 15:36

John K wrote:

> Jo, det må du gerne, men jeg tror ikke det vil hjælpe noget.

Du tror ikke Åge alene kunne generere trafik nok til at retfærdiggøre
det? ;)

Fra : John K

Dato : 26-09-02 16:06

> Du tror ikke Åge alene kunne generere trafik nok til at retfærdiggøre
> det? ;)

Jo, men jeg tror ikke gruppen her slipper for ham af den grund.

Mvh

John K

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 26-09-02 19:01

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message

> Jo, men jeg tror ikke gruppen her slipper for ham af den grund.

Gruppen oprettes vel ikke for at slippe af med personen "Åge", men for at en
åbenbart så stor genrer som slagere/dansktop kan få sit eget fora?

Hvis Åge skrev om alle mulige andre stilarter og genrer end Dansktop, og lod
være med at hagle ned på "alt" andet, så kan jeg ikke se hvorfor han ikke
skulle skrive her i gruppen?

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 19:20

In an article of 26 Sep 2002 Lars B. Jensen wrote:

> Hvis Åge skrev om alle mulige andre stilarter og genrer end Dansktop, og
> lod være med at hagle ned på "alt" andet, så kan jeg ikke se hvorfor han
> ikke skulle skrive her i gruppen?

Tjah... hvis den klassiske musik kan have sin egen gruppe, er der vel intet
i vejen for, at andre genrer også kan have det.

--
Uffe Holst

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-02 21:13

Hallo hallo - Jeg skriver da om alverdens forskellige musikgenrer, bla.
dansktop, tyske slagere, traditionel country, dansebandsmusik,
spillemandsmusik og rock´n´roll - så der kan da vist dårligt væretale om en
mere afvekslende musiksmag.
______

Uffe Holst <uffe@eremitage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:oA.kA.iL2eJPPCjHc1fib.NR@eremitage.dk...

Fra : Troels

Dato : 30-09-02 21:13

Åge, hvordan hænger ovenstående sammen med det du skrev tidligere på dagen:

[...]

Det virker ærligt talt ret selvmodsigende.

Hvor finder man forresten den svenske universitetsafhandling du omtaler?

/Troels

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-02 21:58

Troels <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:anab8u$ei$1@sunsite.dk...

> Det virker ærligt talt ret selvmodsigende.
SV: Noget kunne jo tyde på at den ene del af befolkningen lever i een
musikalsk verden og den anden del lever i en anden musikalsk verden. Vi kan
på ingen som helst måde sætte os ind i hinandens musikopfattelse. Netop
derfor ville det være godt med en pop-nyhedsgruppe og en
slager-nyhedsgruppe.

> Hvor finder man forresten den svenske universitetsafhandling du omtaler?
SV: Ja, det er desværre noget værre gylleværk. Jeg har ikke fået siden lagt
ind i en fil men kun som en foretrukken side og nu er den taget væk. Jeg har
forsøgt at lede efter den og spurgt på den svensk danseband-chat, men det er
umuligt at finde den.
Men det var altså en student som havde lavet en eksamensopgave som hed
"dansebandsmusikkens historie". Det er ligegodt pokkers, for jeg ville gerne
have beholdt den selv. Det var her den var. Måske er den der stadig, men er
blevet flyttet til en anden underside. Du kan jo prøve at lede. Det ser ud
tgil at hende som har skrevet afhandlingen hed Carita

http://www.pratminus.se/Carita/

Hilsen Åge

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 01-10-02 07:51

"Åge Halldorsson" wrote :
> [klip]
> Men det var altså en student som havde lavet en eksamensopgave som hed
> "dansebandsmusikkens historie".

En sådan opgave vil jeg ikke kalde en "universitetsafhandling". Desuden kan det
være, at han dumper på opgaven

Mvh. Henrik

Fra : Troels

Dato : 01-10-02 11:49

> [...]
> blevet flyttet til en anden underside. Du kan jo prøve at lede. Det ser ud
> tgil at hende som har skrevet afhandlingen hed Carita

Hmm, ja jeg kan heller ikke umiddelbart finde den på google. Tænk nu lige
godt over titlen igen Åge. Når nu det er svensk må det vel nærmere være
noget med dansband. Den rigtige titel står ikke på det som navnet på det
link du har i foretrukne eller måske du har et lille print af forsiden?

/Troels

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-10-02 12:27

In an article of 1 Oct 2002 Troels wrote:

> [...]
> noget med dansband. Den rigtige titel står ikke på det som navnet på det
> link du har i foretrukne eller måske du har et lille print af forsiden?

Kigger man lidt rundt på http://www.pratminus.se, vil man stort set
kunne udlede, at omtalte artikel er skrevet af "Carita". Andetsteds står
der, at Carita ikke længere er tilknyttet http://www.pratminus.se (sikkert
derfor artiklen er borte), men derimod http://www.miv.se

http://www.miv.se kan man under "kontakta oss" finde en Carita Nagy
Forslund, men der er dog ikke ført, hvordan vedkommende kontaktes. Men
så kunne man måske blot kontakte http://www.miv.se

--
Uffe Holst

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-10-02 16:39

> [...]

> dansebandsmusik, spillemandsmusik og rock´n´roll - så der kan
> da vist dårligt væretale om en mere afvekslende musiksmag.

*LOL* !!!!

Selvom det kun er den 1. vil det nok vise sig at være månedens vits
- afvekslende musiksmag (fnis).

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-02 07:43

Hej igen.

Har genlæst hele denne tråd (pyh-suk) uden at
finde en konklusion. Løb den bare ud i sandet?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt, DK-3140

Hellere smerteligt og smukt end glad og ligegyldigt.
(om Coltrane contra øljazz)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-10-02 13:24

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V4Or9.123655$Qk5.5222937@news010.worldonline.dk...
> Hej igen.
>
> Har genlæst hele denne tråd (pyh-suk) uden at
> finde en konklusion. Løb den bare ud i sandet?
_______

Nok fordi tråden var et udslag af peronlin småsurhed.

Hilsen Åge

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 18-10-02 13:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hej igen.
>
> Har genlæst hele denne tråd (pyh-suk) uden at
> finde en konklusion. Løb den bare ud i sandet?

Det tror jeg faktisk. Jeg lavede et forslag, men blev hurtigt træt af tråden
og holdt op med at følge med. Men hvis nogen vil tage initiativet er det jo
bare med at komme i gang.

/Nikolaj