Guitar Hurtig Picking
Fra : Jimmi

Dato : 25-09-02 12:35

Jeg har et generelt problem med dels at få højre og venstre i sync, og dels
at få højre til at følge med, når det skal gå rigtig hurtigt.
Nogen der kender til nogle gode teknikker/lektioner til at få sat
hastigheden op? (Jeg er højrehåndet forresten)

Jeg har kun min pentaton og dur skala som jeg ryger ned igennem ret hurtigt,
men det virker som om de sidder i fingrene og ikke i knoppen, da det går
betydeligt langsommere når jeg skal spille andet.

På forhånd tak for hjælpen.
Jimmi

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 25-09-02 13:54

Jimmi wrote:

> [...]
> men det virker som om de sidder i fingrene og ikke i knoppen, da det går
> betydeligt langsommere når jeg skal spille andet.

Hvis du kan få fat i dem, så er der en masse vældig gode "Speed Picking"
lektioner i Guitar Player Magazine fra slutningen af 80'erne, af Frank
Gambale. Eller send mig din adresse, så smider jeg nogle af dem i posten
til dig... :)

hvm
--
"...I am no Guitar Hero; I want to be a guitar's hero!"
--- Steve Hillage – 'New Age Synthesis (Unzipping The Zype)'

Dan Armstrong discreet 9-way Strat rewiring:
http://inet.uni2.dk/~i33745/rewire.htm

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 25-09-02 21:46

> [...]
> men det virker som om de sidder i fingrene og ikke i knoppen, da det går
> betydeligt langsommere når jeg skal spille andet.

Måske skulle du spille dem langsomt, indtil de sidder i "knoppen". Ens
fingre er jo ikke musikalske i sig selv. En god øvelse er, at spille en hel
solo, med én tone...når de lyder godt, så kan man bruge to toner...osv...

god fornøjelse

/Morten

Fra : Jimmi

Dato : 26-09-02 01:18

> [...]
hel
> solo, med én tone...når de lyder godt, så kan man bruge to toner...osv...

Done that, doing it again tommorow.
Det jeg leder efter er den mest effektive teknik til at opnå den
kontrollerede hastighed.
Jeg har forskellige picking mønstre fra min sidste guitarlære, som har
hjulpet mig meget, men det bliver lidt ensformigt at køre det samme hver
gang. Og hvis der ligefrem er nogle proffer der har udviklet teknikker til
indlæring, eller nogle af jer der har ideer om hvordan man bedst opnår The
Goal. Så er jeg skam blot vældig interesseret.

/Jimmi

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-09-02 23:15

Jimmi wrote:
> [...]
> hurtigt, men det virker som om de sidder i fingrene og ikke i
> knoppen, da det går betydeligt langsommere når jeg skal spille andet.

Måske det kunne være en idé at få fat på et par begynder-bøger med
trommenoder, altså den slags med "HHVVHHVV"-notering, og så sidde og
klappe de forskellige rytmer på lårene. Evt. til en metronom eller et
stykke "rytmisk musik" lol

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 00:37

On Fri, 27 Sep 2002 00:15:19 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

> [...]
>trommenoder, altså den slags med "HHVVHHVV"-notering, og så sidde og
>klappe de forskellige rytmer på lårene. Evt. til en metronom eller et

Hehe, jeg kan da godt skanne et par sider fra Hærreglement HRN 999-2
ind, der er desuden anvisninger på hvorledes man pudser og samler en
marchtromme, hvordan man står rør og ret med henh. tromme, marchfløjte
og signalhorn, og meget andet godt, jeg for længe siden havde glemt,
man overhovedet kunne finde på at reglement om.

Gad vide om det vil gøre mig til genstand for retsforfølgelse som
landsforrædder at offentlig dele af det?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-09-02 00:56

Robert Piil wrote:

> [...]
>
> Gad vide om det vil gøre mig til genstand for retsforfølgelse som
> landsforrædder at offentlig dele af det?

De sætter dig nok bare til at rense feltlazarettet eller lave 65535
mavebøjninger...
Pyt,, måske er det det værd?

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 00:51

On Fri, 27 Sep 2002 01:55:58 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>De sætter dig nok bare til at rense feltlazarettet eller lave 65535
>mavebøjninger...
>Pyt,, måske er det det værd?

Hmmm, jeg tror nu de får svært ved at få mig til nogen af delene nu.
Jeg er ikke en gang en del af reserven længere. Da jeg blev
genindkaldt (i 93 var det vist), gav de mig ligepludselig et gevær
igen, selvom jeg - bortset fra rekruttiden - ikke havde haft farligere
våben end en sabel og en marchfløjte.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-09-02 01:25

Robert Piil wrote:

> [...]
> genindkaldt (i 93 var det vist), gav de mig ligepludselig et gevær
> igen, selvom jeg - bortset fra rekruttiden - ikke havde haft farligere

Heh. Det må skyldes noget uorden i papirene..

Jeg blev aldrig indkaldt, da jeg var finsk statsborger indtil mit 19.
år.

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 01:24

On Fri, 27 Sep 2002 02:25:28 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Heh. Det må skyldes noget uorden i papirene..
>
>Jeg blev aldrig indkaldt, da jeg var finsk statsborger indtil mit 19.
>år.

Jeg havde dobbelt statsborgerskab, så jeg kunne vælge mellem
Falklandskrigen (ok, måske var jeg lige knap gammel nok til at være
soldat da den rasede) på argentinsk side, eller et år i Livgardens
tambourkorps. Though choise.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-09-02 01:41

Robert Piil wrote:

> [...]
> Falklandskrigen (ok, måske var jeg lige knap gammel nok til at være
> soldat da den rasede) på argentinsk side, eller et år i Livgardens

Ha ha!!

Det blev altså Falklandskrigen, kan jeg forstå?

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 09:16

On Fri, 27 Sep 2002 02:40:42 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Det blev altså Falklandskrigen, kan jeg forstå?

Lad mig sige det sådan. "Det var næsten rigtigt gættet".

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Jimmi

Dato : 28-09-02 12:58

> [...]
> trommenoder, altså den slags med "HHVVHHVV"-notering, og så sidde og
> klappe de forskellige rytmer på lårene. Evt. til en metronom eller et

Hold da fest en tråd i fik lavet det.
Men du misforstår mig vist, det er jo ikke ligefrem fordi jeg har et problem
med at holde en rytme, ja eller for den sags skyld spille asynkront mellem
højre og venstre. Det måske LIIIIGE basic nok at tromme sig på lårene for at
blive bedre til speed picking

/Jimmi

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-09-02 13:37

Jimmi wrote:

> Hold da fest en tråd i fik lavet det.
> Men du misforstår mig vist, det er jo ikke ligefrem fordi jeg har et
> problem med at holde en rytme, ja eller for den sags skyld spille
> asynkront mellem højre og venstre.

Okay, det lød som om det var det der var problemet

Det måske LIIIIGE basic nok at
> tromme sig på lårene for at blive bedre til speed picking

Håber du finder en god metode Jimmi!

-Sune

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 28-09-02 13:14

"Jimmi" <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nogen der kender til nogle gode teknikker/lektioner til at få sat
> hastigheden op? (Jeg er højrehåndet forresten)

Shawn Lane har skrevet en bog, hvor han næsten ikke laver andet end
hurtighedsøvelser, sjove rytmiske inddelinger til løb og meget mere. Jeg
husker ikke bogens titel og kan ikke genkende den fra hans side
(http://www.noproblemhere.com/), men kan dog huske, at han gennemgik en del
fra pladen "Powers of Ten", så det var en mulighed... Jeg er personligt ikke
vild med hans stil, men han spiller sørme hurtigt.

/Ulrik.