Webserverproblem: Kan man låse lokal IP?
Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-02 10:06

Hej alle

Jeg har ADSL fra Cybercity med en Cisco 677 router. På mit LAN er der 3
maskiner: en bærbar, en stationær og så en "dinosaur" bag døren som
fungerer som webserver.

For at kunne se webserveren udefra har jeg konfigureret routerens NAT
til at sende port 80 forespørgsler videre til 10.0.0.2 - webserverens
lokale ip. Det virker sådan set fint nok, men ...

Desværre er det lidt tilfældigt hvordan de lokale ip'er bliver tildelt.
Nogle gange har min primærmaskine således 10.0.0.2 og webforespørgsler
udefra havner derfor her i stedet. Webserveren får så 10.0.0.3, hvis
altså ikke dén ip er havnet på den bærbare!

Rigtigt irriterende. Findes der en måde så man kan gennemtvinge en
bestemt lokal ip på webserveren?

På forhånd tak...
Martin

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 25-09-02 10:16

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in news:amru9j
$22o1$1@news.cybercity.dk:

> Rigtigt irriterende. Findes der en måde så man kan gennemtvinge en
> bestemt lokal ip på webserveren?

Ja - i alle (udbredte) styresystemer har man mulighed for at specificére en
(eller flere) fast(e) IP(er). Hvilket bruger du til din "dinosaur"?

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-02 10:48

Hej Simon

> Ja - i alle (udbredte) styresystemer har man mulighed for at specificére en
> (eller flere) fast(e) IP(er). Hvilket bruger du til din "dinosaur"?

Det glemte jeg sørme at angive! Det er Windows 2000.

Martin

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 25-09-02 12:26

> Det glemte jeg sørme at angive! Det er Windows 2000.

Indstillinger for TCP/IP under din LAN-forbindelse. Det burde give sig selv
når du ser menuen.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-09-02 15:44

Martin Larsen wrote:

> Det glemte jeg sørme at angive! Det er Windows 2000.

Der er et par forskellige løsningsvarianter.

Den "professionelle" er at logge ind på routeren og definere at
dens DHCP range ikke må indholde 10.0.0.2. Jeg husker ikke lige
typografien for det..

Den "fuskede" løsning er at benytte sig af at routerns DHCP
starter fra bunden med at uddele ipnumre. Giver du din server
ipnummeret 10.0.0.20 er chancen for at DHCP'en tildeler samme
nummer til en af dine to andre maskiner ret lille.

Den "alternative" er at give alle maskinerne fast ipnummer, på den
måde bliver routeren aldrig spurgt om et ipnummer og foreslår
derfor aldrig en maskine at bruge 10.0.0.2.

Jeg selv bruger en kombination af de sidste to, alle mine maskiner
har fast ipnummer, startende fra 10.0.0.10 og opefter. Skulle jeg
en dag få en ven på besøg, kan han få et af de lave DHCP tildelte
ipnumre uden at det konflikter med de ipnumre jeg bruger i
forvejen.

Hvad dit temperament er til må du selv afgøre..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-09-02 21:37

Hej Thomas

> [...]
> ipnummeret 10.0.0.20 er chancen for at DHCP'en tildeler samme
> nummer til en af dine to andre maskiner ret lille.

Jeg har forsøgt at sætte IP til fx 10.0.0.10. Det virker fint nok,
forstået på den måde at den faktisk får den rigtige IP, og jeg kan se
serveren via LAN'et - enten ved at skrive computernavnet i browserens
adresselinje eller dens IP.

Men til gengæld kan jeg ikke få kontakt med den udefra. Jeg har
naturligvis husket at viderestille 10.0.0.10 port 80 til min udvendige IP.

Kan den have noget med undermasken at gøre? Den har jeg sat til
255.255.255.0.

Eller har du (eller andre!) et andet forslag?

Hilsen
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-09-02 12:39

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Men til gengæld kan jeg ikke få kontakt med den udefra. Jeg har
> naturligvis husket at viderestille 10.0.0.10 port 80 til min udvendige IP.

Har du samtidigt husket at fjerne viderestillingen af port 80 til
10.0.0.2? Prøv at lave en "sh nat" når du er logget ind på din
router, det funker ikke hvis du forwarder samme port til to
ipnumre..

Du fjerner portforwards på samme måde som du laver dem, i stedet
for "set nat entry add......" bruger du bare "set nat entry
del....."

> Kan den have noget med undermasken at gøre? Den har jeg sat til
> 255.255.255.0.

Det er fint nok..

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 25-09-02 11:52

Du giver den da bare en fast ip...
Routeren er ligeglad.

/ Steffen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-09-02 07:06

Steffen Fog Sørensen wrote:
> Du giver den da bare en fast ip...
> Routeren er ligeglad.

Det går kun godt hvis serveren er tændt hele
tiden.

Eller kan man risikere, at routeren uddeler
den "faste" IP adresse til en anden maskine, og
når man så tænder serveren bryder helvede løs.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08