nulstil igen
Fra : Mega Hawk

Dato : 25-09-02 08:23

Jeg ved ik lige om det her spørgsmål hører til i den her gruppe
men jeg prøver.

Jeg har lavet mig et lille smart nyheds script og hver gang jeg
skriver en ny nyhed ligger den 1 til i id.
Så har jeg måske nyhed 1,2,3,4,5,6,7,8,9 men så når jeg sletter
en nyhed eller to igen så står der måske 1,2,4,5,8,9
Da er det jeg tænkte på om jeg ik kan lave noget så den selv
fjerner de manglende nummer og rykker det hele sammen så det
passer igen.
Scriptet bruger mysql.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Hansen

Dato : 25-09-02 08:40

Mega Hawk wrote:
> [...]
> Da er det jeg tænkte på om jeg ik kan lave noget så den selv
> fjerner de manglende nummer og rykker det hele sammen så det

Hvis jeg forstår dig rigtigt, kan du gøre dette efter du har slettet
id'et, $slet_id er det id du lige har slettet fra databasen, dette vil
virke hvis du sletter en id ad gangen, ellers skal du ændre 1 til det
antal news du har slettet.

update news set id=id-1 where id > $slet_id

--
Henrik Hansen

Fra : Tinky Winky

Dato : 25-09-02 10:10

> [...]
> Da er det jeg tænkte på om jeg ik kan lave noget så den selv
> fjerner de manglende nummer og rykker det hele sammen så det

Jo, men det bliver kluntet. Er det vigtigt?

Fra : Mega Hawk

Dato : 25-09-02 10:25

> Jo, men det bliver kluntet. Er det vigtigt?

Vigtig og vigtig er det jo ik lige frem det er bare mere fordi jeg
gerne vil lave det sådan at der står 1, 2, 3, 4 osv... i de nyheder
jeg laver også når jeg sletter dem skal de stadig stå 1,2,3,4 osv og
så kan man som adminstartor komme ind og sige jeg vil slette besked
nr 6 og brugerne kan sige nå men det stod nok i besked nr 5 tjek den
lige eller noget så det hele følges af, men har du andre forslag er
de velkommen

Fra : Tinky Winky

Dato : 25-09-02 13:37

> [...]
> nr 6 og brugerne kan sige nå men det stod nok i besked nr 5 tjek den
> lige eller noget så det hele følges af, men har du andre forslag er

Forslag: lad være at vis brugerne numrene. Lad dem fortælle dig overskrift
og evt. tid. Så kan du slette dem efter det.

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-09-02 16:17

Mega Hawk wrote in <amrve2$6b1$1@sunsite.dk>:
> brugerne kan sige nå men det stod nok i besked nr 5 tjek den
> lige

Så er det da vigtigt at numrene ikke ændres. Som "Tinky Winky" siger, lad
dem bruge overskriften, tidspunktet eller sådan noget.

Normalt er en id knyttet til noget helt bestemt, deraf navnet. :)
Den første nyhed får nummer et, den næste nummer to osv. På et tidspunkt er
der så mange, at de ældste ikke vises. Så vises måske nyhed 83 øverst, og
74 nederst.

Din SQL-query kunne fx. se sådan ud:

SELECT id, tidspunkt, overskrift, tekst FROM nyheder ORDER BY tidspunkt DESC
LIMIT 10

eller

SELECT id, tidspunkt, overskrift, tekst FROM nyheder ORDER BY id DESC LIMIT
10

Det skulle gerne give det samme, alt efter definitionen af "tidspunkt". :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-02 20:30

On Wed, 25 Sep 2002 07:22:46 +0000 (UTC), Mega Hawk
<mega-hawk@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Da er det jeg tænkte på om jeg ik kan lave noget så den selv
>fjerner de manglende nummer og rykker det hele sammen så det

Det er IKKE en god idé, ikke hvis man på et tidspunkt finder ud af at
man vil lave realationer (altså "sætte" to tabeller i databasen
"sammen")

Et eks:

Du har en tabel med forfattere ... der er så forfatter_ID og
forfatter_navn

Så ser vi lige at forfatter Ole Pedersen med forfatter_ID nummer 27...
det er da også helt ok

Men så sletter vi så lige Knud Børgesen som har forfatter_ID nummer
25... det er da også fint nok

MEN så ska man rykke numrene sammen ... så har Ole Pedersen lige
pludselig nummer 26... det går vel nok

Men nu kommer det sjove

den anden tabel er dine nyheder

Der kan vi se at nyhed nummer 15 er skrevet af forfatter_ID 27 ... som
jo engang var Ole Pedersen ... men nu er det så blevet en anden ...
ellers så er der ikk nogen der har det nummer ... hva gør man så ?

Kan du se problemstillingen?

Mit forslag er simpelthen at i din whileløkke hvor du henter nyhederne
ud der laver du en $nyhed_nummer+1; til sidst ... og så får nyheden et
nummer