CISCO VPN problemer
Fra : Johnny Rusbjerg

Dato : 25-09-02 07:43

Hej gruppe

Jeg har her for nylig fået installeret en CISCO 3005 VPN concentrator.
Ibrugtagningen har givet mig følgende problemer jeg gerne vil have jeres
kommentarer til.
Jeg har installeret CISCO's VPN client (3.6) på 3 maskiner:
1 bærbar med WIN XP DK
1 stationær med WIN XP DK
1 stationær med WIN 2000 DK

Jeg forbinder mig til et mindre net med 2 NT4 servere og ca 20 PCere. ingen
DNS og ingen WINS, faste IP adresser

Først til instalationen
WIN 2000 forløb uden problemer
Bærbar XP ingen problemer
Stationær XP: problemer fejlmeddelelse noget med (ikke ordret) unable to
state connection og unable to initiate connection

Opkobling:
WIN 2000 får uden problemer fat.
Jeg kan ikke browse nettet, men kan pinge de fleste IP adresser.
Efter at have lagt HOST og LMHOST filer ind kan jeg også få adgang til delte
resourcer på serverne, komme på postsystem etc, men jeg kan ikke logge på
serveren og gennemføre loginscript.
Jeg kan helle ikke komme på internettet, altså ind gennem VPN forbindelse og
ud gennem firmaets firewall.

På samme opkobling (ADSL fra CYBERCITY) har jeg afprøvet den bærbare, der
udviste samme problemer som beskrevet for for WIN 2000.
Efterfølgende er den bærbare XP forsøgt afprøvet på en SONOFON FWA
forbindelse. VPN forbindelsen etableres tilsyneladende korrekt. Men
efterfølgende adgang til delte resourcer er ikke mulig. IP adresser kan ikke
pinges. Det er f.eks. heller ikke muligt at pinge clienten fra ping
funktionen inde fra VPN concentratoren.
Det er selvsagt heller ikke muligt at "logge på serveren"

Stationær XP kan ikke skabe forbindelse.

Alle gode ideer er velkomne

Med venlig hilsen
Johnny Rusbjerg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-02 08:00

On Wed, 25 Sep 2002 08:43:23 +0200, "Johnny Rusbjerg"
<JR@FYNSNET.DK> wrote:

> Jeg forbinder mig til et mindre net med 2 NT4 servere og ca 20
> PCere. ingen DNS og ingen WINS, faste IP adresser

Installér WINS på et par af dine servere, og sæt alle maskine til
at bruge de to WINS-servere. Så spiller det.

Aht. Internet får du også brug for DNS.

-A

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 25-09-02 23:24

>Jeg kan helle ikke komme på internettet, altså ind gennem VPN forbindelse
>og ud gennem firmaets firewall.

Hvorfor vil du på nettet gennem dit firmas firewall, du er jo allerede på
nettet med din opkobling.

Hvis det er for at beskytte dig via en firewall, så husk at Cisci's VPN
klient har en Zonealarm firewall kerne indbygget.

Problemet med at kunne komme på internettet samtidig, kan løses med split
tunneling, men det skal bruges med omtanke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-09-02 22:37

On 25 Sep 2002 22:24:18 GMT, "R.B.P. (8270)" <rbp@tjmail.dk>
wrote:

> Hvorfor vil du på nettet gennem dit firmas firewall, du er jo allerede på
> nettet med din opkobling.

Det vil typisk være ud fra en sikkerhedsbetragtning, fx. at man
kun ønsker at vedligeholde én firewall, at det skal være en hw
firewall, etc.

> Problemet med at kunne komme på internettet samtidig, kan løses med split
> tunneling, men det skal bruges med omtanke

Netop.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/