Slap-teknikken
Fra : Karina Hjorth

Dato : 24-09-02 23:55

Hey!

Er der nogle her, der kender et godt sted på nettet, hvor man kan læse om og
se eksempler på slap-teknikken (altså til el-bas, ikke)?? Jeg kan sq ikke få
det til at lyde ordentligt... det lyder ad H. til... Der må gerne være nogle
tutorials eller noget i den stil, og det er lige gyldigt, om det er på dansk
eller engelsk.

Den eneste, jeg kan finde, der kan bruges til bare en lille smule, er
Warwick's Bass Survival lesson 5, men der er altså ikke ret meget og kun ét
ganske lille eksempel.

Please, anyone?!?

Mvh
Karina

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 25-09-02 01:10

"Karina Hjorth" <khjorth@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

nogle
> tutorials eller noget i den stil, og det er lige gyldigt, om det er på

På denne side findes masser af links til masser af bas... der er nok at
tjekke:

http://www.basstabarchive.com

/Ulrik.

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-09-02 10:27

> På denne side findes masser af links til masser af bas... der er nok at
> tjekke:
>
> http://www.basstabarchive.com

Der er masser af tabs, hvor der spilles slap - men ikke noget, der forklarer
teknikken

Mvh
Karina

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 25-09-02 11:52

> Der er masser af tabs, hvor der spilles slap - men ikke noget, der
forklarer
> teknikken

Sikkert ikke, men der er masser af links til andre sider.

/Ulrik

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 01:22

On Wed, 25 Sep 2002 00:54:57 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

> [...]
>tutorials eller noget i den stil, og det er lige gyldigt, om det er på dansk

Det bedste er jo at få noget undervisning af en levende person, men
det er også klart det dyreste, hvis man ikke lige kender en god
basist, der gider at bruge lidt tid på en.

Næste mulighed er at købe en god bog, der findes masser, og de fleste
er ganske udmærkede.

På nettet er jeg ikke stødt på noget der kan hjælpe dig. Hvis man
søger på google, er det meste der kommer frem bøger man kan købe.
jeg fandt dog lidt:

http://www.aic.se/basslob/

og en masse links jeg ikke har gidet checke ud:

http://www.bassfrontiers.com/blinks.htm

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-09-02 10:32

> Det bedste er jo at få noget undervisning af en levende person, men

Det får jeg nu også, men hun nåede ikke at forklare meget, da jeg fik Lenny
Kravits' "Fly Away" for i mandags... Og både fordi, jeg brænder for at lære
det, og fordi jeg ikke er det mest tålmodige menneske, så vil jeg gerne selv
kigge nærmere på nummeret, FØR næste undervisningslektion på mandag. Men det
er åbenbart sværere end som så...

> På nettet er jeg ikke stødt på noget der kan hjælpe dig. Hvis man
> søger på google, er det meste der kommer frem bøger man kan købe.
> jeg fandt dog lidt:
>
> http://www.aic.se/basslob/

Se-se - der er jo lidt at komme efter.... Takker!

> og en masse links jeg ikke har gidet checke ud:
>
> http://www.bassfrontiers.com/blinks.htm

Jeg prøver at tjekke dem!

Mvh
Karina

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 11:10

On Wed, 25 Sep 2002 11:32:01 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

> [...]
>kigge nærmere på nummeret, FØR næste undervisningslektion på mandag. Men det

Så er jeg mere rolig

Prøv når du spiller at starte med at spille alle toner, så de bliver
ved med at klinge. Bruger du fx tommelfingeren, så sørg for at
fingeren kun rører ved strengen, når du slår tonen an. Det er meget
lettere at dæmpe nogle af tonerne bagefter.

Hvis rådene rammer ved siden af, må du være lidt mere specifik omkring
hvad du prøver at spille, og hvad der mangler for det lyder rigtigt.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 11:44

<khjorth@oncable.dk> wrote:

>Lenny
>Kravits' "Fly Away" for i mandags...

Nå, jeg fandt lige pladen på den ældste datters værelse. Et hurtigt
lyt giver følgende.

Grundrytmen i det må være noget med en løs E-streng (som optakt),
efterfulgt af G, der blivver trukket op til en A (skal ikke slås an).
Derefter ville det naturlige være at slå en dyb A med tommelen og
derefter hive oktaven, men han hopper over den dybe.

Der ligger noget guitar med waw-waw indover, så den lyd bliver jo svær
at ramme, desuden er baslyden næsten uden bund, fordi den jo egentlig
kun er et suplement til den "rigtige" basgang, der giver bunden.

Forøvrigt er det da meget sjovt at finde på nye "bass lines" til det
nummer. Kan slet ikke forstå at nogen kan nøjes med at spille så lidt,
det må være fordi de vil tækkes dem der skal lytte til det.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-09-02 11:53

> Forøvrigt er det da meget sjovt at finde på nye "bass lines" til det
> nummer. Kan slet ikke forstå at nogen kan nøjes med at spille så lidt,
> det må være fordi de vil tækkes dem der skal lytte til det.

Muligvis gav hun mig bare det nummer, fordi det er enkelt og et af de
letteste at lære slap-teknikken med?!? Bare et gæt....

Men nu har jeg i hvert fald noget at arbejde med, så må jeg se, hvad det kan
blive til, når jeg hiver bassen frem senere i dag.

Spiller du i øvrigt selv bas?

Mvh
Karina

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 12:17

On Wed, 25 Sep 2002 12:52:53 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>Spiller du i øvrigt selv bas?

Ja, men den har ligget næsten stille i mange år, indtil jeg fandt
nogle at spille lidt sammen med for nogle måneder siden, gennem en
amatørmusikforening her i Sorø, der hedder SMASK (jeg kan ikke huske
hvad det står for, pinligt). Jeg har netop haft come back som udøvende
musiker siden jeg spillede til hal- og kroballer som knægt.

Egentlig er jeg ikke ret meget for slapbas, jeg gider i hvert fald
ikke lytte til det. Jeg kan meget bedre li' noget rigtigt basspil.
Jaco Pastorius er den store helt, men det er han vel for de fleste af
os.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 25-09-02 21:50

> Der ligger noget guitar med waw-waw indover, så den lyd bliver jo svær
> at ramme, desuden er baslyden næsten uden bund, fordi den jo egentlig
> kun er et suplement til den "rigtige" basgang, der giver bunden.

Synes også jeg kan huske at der ligger noget envelope filter på bassen i den
nummer. Derfor lyder slap'et endnu mere funky. Svært at leve op til uden det
rigtige udstyr, men teknikken er selvf. den samme.

/morten

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-09-02 04:57

Karina Hjorth <khjorth@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d90ed46$0$38983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hey!
>
> Er der nogle her, der kender et godt sted på nettet, hvor man kan læse om
og
> se eksempler på slap-teknikken (altså til el-bas, ikke)??
___

Du kan jo spørge SHUBIDUA, hehe.

Hilsen Åge

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-09-02 10:34

> Du kan jo spørge SHUBIDUA, hehe.

Åge, hold nu kaje - her kommer der sq ikke meget Shubidua ind i billedet, da
det er yderst sjældent, der spilles slap-bas på deres numre. Kan vist kun
lige komme i tanker om "Dallas"... og det er altså stadig ikke en teknik,
jeg bare kan lytte mig frem til....

Jeg er altså ikke ligesom dig, der SKAL have DanskTop/Slager-musik ind i
ALLE indlæg....

Karina

Fra : Lars Frandsen

Dato : 25-09-02 11:27

> [...]
> lige komme i tanker om "Dallas"... og det er altså stadig ikke en teknik,
<snip>

Jeg tror godt vi lige kan smide Rund-Funk på banen, ikke mindst fra "Da Mor
Var Dreng" i liveversionen.

> Jeg er altså ikke ligesom dig, der SKAL have DanskTop/Slager-musik ind i
> ALLE indlæg....

Nej fri os
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Karina Hjorth

Dato : 25-09-02 11:41

> Jeg tror godt vi lige kan smide Rund-Funk på banen, ikke mindst fra "Da
Mor
> Var Dreng" i liveversionen.

Det er rigtigt - i liveversionen spiller han en bas-solo, hvoraf en del er
slap. Jeg har i øvrigt både den og Dallas på video, så måske jeg skulle
smide dem i... Ikke fordi, jeg tror, det giver ret meget, men jeg ku' jo
prøve.

Og nu jeg tænker mig om, spilles der vist også noget slap i et af de nye
numre... muligvis www...

Og bemærk venligst: Det var IKKE mig, der bragte Shubidua på banen i denne
tråd!

Mvh
Karina

Fra : Lars Frandsen

Dato : 25-09-02 11:59

> [...]
> slap. Jeg har i øvrigt både den og Dallas på video, så måske jeg skulle
> smide dem i... Ikke fordi, jeg tror, det giver ret meget, men jeg ku' jo

Ellers kunne du jo kigge lidt på Mark King (Level 42), hvis du kan følge med

Jeg synes nu han til tider overdriver.

Nej , jeg så det godt
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 25-09-02 21:52

> Ellers kunne du jo kigge lidt på Mark King (Level 42), hvis du kan følge
med

> Jeg synes nu han til tider overdriver.

Ja, man kan vel godt kalde dét, at forsikre sin tommeltot for mange
millioner, for at overdrive

/Morten

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 25-09-02 21:56

Således skrev "Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> i
dk.kultur.musik Wed, 25 Sep 2002 22:51:33 +0200:

>med

>Ja, man kan vel godt kalde dét, at forsikre sin tommeltot for mange
>millioner, for at overdrive

<grov mode on>

Han er da seriøst på spanden hvis han mister (førligheden i) sin
tommelfinger. Hvordan skal han så ellers kunne spille?

<grov mode off>

Knud
--
Np: Bernsen, Randy Erskine Pastorius - Swing Thing

Fra : Robert Piil

Dato : 26-09-02 00:16

On Wed, 25 Sep 2002 22:55:30 +0200, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>Han er da seriøst på spanden hvis han mister (førligheden i) sin
>tommelfinger. Hvordan skal han så ellers kunne spille?

Han er nu da meget musikalsk, selvom han giver den lidt rigeligt
tommelfinger. En ting er at det går hurtigt, men det rykker sgu altid,
og så synger han - ikke helt ueffent - samtidigt.

>--
>Np: Bernsen, Randy Erskine Pastorius - Swing Thing

Gider du uddybe den?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 26-09-02 00:48

> Gider du uddybe den?

/enig........... altså i at en uddybning ønskes

I øvrigt har jeg nu så småt fanget teknikken - plus fundet nogle øvelser og
se-se, det går jo allerede fremad. For første gang har jeg reelt fået
beskidte fingre af at spille*g*

Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata/ - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Robert Piil

Dato : 26-09-02 00:57

On Thu, 26 Sep 2002 01:47:39 +0200, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>I øvrigt har jeg nu så småt fanget teknikken - plus fundet nogle øvelser og
>se-se, det går jo allerede fremad. For første gang har jeg reelt fået
>beskidte fingre af at spille*g*

Det er jo fint. Når du rigtig kommer igang med at spille, ender du med
blodvabler på fingrene. Rigtig godt bliver det først, når blodet
driver af fingrene, men man er ligeglad fordi det lige svinger så
godt.

(Måske kan mindre gøre det)

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 26-09-02 11:54

> Det er jo fint. Når du rigtig kommer igang med at spille, ender du med
> blodvabler på fingrene.

He-he... dem har jeg haft for længst... Jeg er allerede så langt, at huden
så småt er ved at være hærdet. Jeg har bare ikke haft leget med
slap-teknikken før.

>Rigtig godt bliver det først, når blodet
> driver af fingrene, men man er ligeglad fordi det lige svinger så
> godt.

Adr - så skal jeg vist spille på den gamle bas. Den nye skal sq ikke svines
til*G*

Karina

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 26-09-02 11:07

Robert Piil wrote:

> Gider du uddybe den?

Jeg gætter på, at Np står for "Now playing". Det var altså det nummer
han hørte, da han skrev/sendte beskeden.

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Robert Piil

Dato : 26-09-02 11:43

On Thu, 26 Sep 2002 12:07:05 +0200, Karsten S. Jørgensen
<karsten@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg gætter på, at Np står for "Now playing". Det var altså det nummer
>han hørte, da han skrev/sendte beskeden.

Jep, men hvem er Randy Erskine Pastrius Bernsen, eller er det måske
Bernsen, Randy (brecker?), (Peter?) Erskine og (Jaco?) Pastorius.

Nå, jeg søgte lidt på google. Det drejer sig om :

SWING THING 5:10
Randy Bernsen--Guitar, Guitar/Synth
Jaco Pastorius--Bass
Peter Erskine--Drums
Toots Thielemans--Harmonica
Taras Kovayl--Acoustic Piano
Ocean Sound Band--Horns

SÅ kommer næste spørgsmål. Er det godt? Jeg trorede ikke rigtig der
Pastorius-ting jeg ikke kendte til.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-09-02 17:05

Således skrev Robert Piil <piil@nospam.dk> i dk.kultur.musik Thu, 26
Sep 2002 12:43:16 +0200:

>Jep, men hvem er Randy Erskine Pastrius Bernsen, eller er det måske
>Bernsen, Randy (brecker?), (Peter?) Erskine og (Jaco?) Pastorius.

Min Winamp har så'n et lille plugin, der smider mp3-tags ud i min
sig-fil, når den spiller.

Formateringen af disse mp3-tags er ikke altid lige heldig.

>SÅ kommer næste spørgsmål. Er det godt? Jeg trorede ikke rigtig der
>Pastorius-ting jeg ikke kendte til.

Nu har jeg kun det ene nummer med den besætning (det var en løs
mp3-fil jeg fandt), så om der findes et album eller hvordan resten
evt. måtte være skal jeg ikke kunne sige.

Men Swing Thing er, som navnet antyder, et standard swing-nummer med
lidt solo fra Toots, som vi kender ham og en lettere syret guitar solo
med Bernsen.

Ingen eskapader fra Pastorius, men man er ikke i tvivl om at han er
der i baggrunden.

Knud
--
Np: Jaco Pastorius/Birelli Lagrene - Punk Jazz

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 00:27

On Thu, 26 Sep 2002 18:05:15 +0200, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>Nu har jeg kun det ene nummer med den besætning (det var en løs
>mp3-fil jeg fandt), så om der findes et album eller hvordan resten
>evt. måtte være skal jeg ikke kunne sige.

Please! Min email-adresse er valid.

>Men Swing Thing er, som navnet antyder, et standard swing-nummer med
>lidt solo fra Toots, som vi kender ham og en lettere syret guitar solo
>med Bernsen.

Den fåes, så vidt jeg kan se kun på vinyl, og det eneste eksemplar jeg
kan finde er på en amazon-auktion til 10 euro, og det nægter jeg altså
at give for en brugt vinylplade ubeset.

>Ingen eskapader fra Pastorius, men man er ikke i tvivl om at han er
>der i baggrunden.

Det er man sjældent.

>Knud
>--
>Np: Jaco Pastorius/Birelli Lagrene - Punk Jazz

Den har jeg

og nu sætter jeg en af "Live in New York"-bootleg-pladerne på, og
skider på at resten af familien sover, mens jeg håber at jeg kan holde
fingrene i ro, så jeg ikke bliver nødt til at fyre op for bassen også.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-09-02 17:07

Således skrev Robert Piil <piil@nospam.dk> i dk.kultur.musik Thu, 26
Sep 2002 01:16:00 +0200:

>Han er nu da meget musikalsk, selvom han giver den lidt rigeligt
>tommelfinger. En ting er at det går hurtigt, men det rykker sgu altid,
>og så synger han - ikke helt ueffent - samtidigt.

Enig. Jeg ville bare lige være kontrær. Der er gået over nu.

Knud
--
Np: Marcus Miller & Jaco Pastorius - Teen Town

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-09-02 17:20

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i dk.kultur.musik Thu,
26 Sep 2002 18:06:35 +0200:

>Np: Marcus Miller & Jaco Pastorius - Teen Town

Hmm, den var da misvisende. Pastorius er *ikke* med, men det er dog
trods alt hans nummer.

Karina, du skal nok ikke prøve på at lære dette nummer i denne udgave
så'n lige med det samme, men bassen er meget fremtrædende, så det kan
være du kan lytte nogle tricks af.

Kan findes på Marcus Millers "The Sun Don't Lie", 1993.

Knud
--
Frisbeetarianism:
The belief that when you die, your soul

Fra : Karina Hjorth

Dato : 26-09-02 22:40

> Karina, du skal nok ikke prøve på at lære dette nummer i denne udgave
> så'n lige med det samme, men bassen er meget fremtrædende, så det kan
> være du kan lytte nogle tricks af.

Nej, det tror jeg heller ikke, jeg skal So far holder jeg mig til nogle
simple rytmer - jeg skal lige kunne teknikken ordentligt, før jeg vil kaste
mig ud i noget fancy.

Mvh
Karina

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-09-02 23:30

Karina Hjorth wrote:

> Nej, det tror jeg heller ikke, jeg skal So far holder jeg mig til
> nogle simple rytmer - jeg skal lige kunne teknikken ordentligt, før
> jeg vil kaste mig ud i noget fancy.

Hej Karina. Der er et gammelt nummer med De La Soul, der hedder "Keeping
The Faith", fra LP'en "De La Soul is Dead" (tror jeg), der har en ret
lækker og forholdsvis simpel slap-basgang. Den er selvfølgelig samplet
et eller andet sted fra, men jeg ved ikke hvor. Og så er det picking
guitaren fra "Could You Be Loved" med Bob Marley der ligger indover og
blander sig, ret genialt sat sammen efter min mening. Men prøv at checke
den basgang ud...

Held og lykke med det,

-Sune

PS - her er lidt du kan lytte til:

Graham Central Station "Can you handle it"
Graham Central Station "Is it love"
(tjah...alt med Graham Central Station egentlig..
Sly and the family Stone "Thank you for talking to me Africa"
Sly and the family Stone "The same thing that makes you cry (can make
you laugh)
Mothers Finest "Baby Love"
Herbie Hancock "Honey From The Jar"
Herbie Hancock "Just Around The Corner" (woooow!!)
Me'shell N'degeochello "If that's your boyfriend (he wasn't last night)"
Rose Royce "Carwash"

Alle numre er selvfølgelig med fed slap-bass - det var i øvrigt SVJV
Larry Graham der opfandt den måde at spille bas på.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-09-02 23:38

Sune Mika Salminen wrote:

[Keepin' the faith basgang]

Ja okay,, Det er så ikke slap, kan jeg sige efter et genhør. Men den kan
med fordel "slappes" alligevel!

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 00:30

On Thu, 26 Sep 2002 18:19:44 +0200, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>Hmm, den var da misvisende. Pastorius er *ikke* med, men det er dog
>trods alt hans nummer.

Det er jo lige det det er.

>Karina, du skal nok ikke prøve på at lære dette nummer i denne udgave
>så'n lige med det samme, men bassen er meget fremtrædende, så det kan
>være du kan lytte nogle tricks af.

Åh hvad. Hvis man kommer igennem den, er der vist ikke meget
slap-teknik der kan imponere en længere. Selv er jeg kun kommet til at
spille nummeret på almindelig vis, og hver gang der er gået et par
måneder uden jeg har spillet nummeret er jeg nødt til at øve skidtet
op igen.

>Kan findes på Marcus Millers "The Sun Don't Lie", 1993.

Som er en helt fin plade, også selvom man ikke er basfreak.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-09-02 23:18

Karina Hjorth wrote:

> [...]
> numre. Kan vist kun lige komme i tanker om "Dallas"... og det er
> altså stadig ikke en teknik, jeg bare kan lytte mig frem til....

"Rund Funk" fra Brd. Gebis..

-Sune

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 25-09-02 22:20

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message

> Karina Hjorth <khjorth@oncable.dk> skrev i en
> [...]

På shu-bi-læum cd 3 er der et ret fedt lick, i remixversíonen af nam-nam.
Varer ca. 1 1/2 sek. men lyder skidegodt.