MS Windows
briani 27239
XP: Drevbogstav
Fra : Digit

Dato : 24-09-02 21:21

Hej

Jeg har lige installeret et ny HD, hvor med jeg har placeret den gamle som
Device 0 (den nye er master). IDE kablet forbinder først master og dernæst
slave, men alligevel figurerer slave (som jeg har holdt i én stor primær
partition) først efter boot partitionen på master (altså C på master, D på
slave, X partition på master, X partiotion på master etc.). Jeg har ikke
selv kunne finde en logisk forklaring på dette, men det er ret irriterende.
Jeg har derfor ledt som en gal efter drevbogstavsindstillingen for de
respektive dreve i XP, for på den måde at banke slave partitionen ned i
hierakiet. Hvor gemmer dette sig henne? --eller skal jeg prøve noget helt
tredje?

På forhånd tak

/Digit

Fra : Edmund

Dato : 24-09-02 21:50

Digit wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige installeret et ny HD, hvor med jeg har placeret den
> gamle som Device 0 (den nye er master).

Device 0 det er da normalt der master er

> [...]
> XP, for på den måde at banke slave partitionen ned i hierakiet. Hvor
> gemmer dette sig henne? --eller skal jeg prøve noget helt tredje?

Har du flyttet XP over på det nye drev, eller har du flyttet XP
hardisken over som slave, og så sat bios til at boote på den, jeg er
ikke helt med på din opsætning.

Men man kan lave om på drevbogstavsindstillingen i Administration
Computeradministration diskhåndtering, men vær lige sikker på at du
booter på den rigtige disk først.

--
Mvh Edmund

Fra : Digit

Dato : 25-09-02 00:37

Beklager hvis jeg ikke fik forklaret helt klart hvad min konfiguration er.
Jeg har 2x HD. Jeg har flyttet OS over på den nye som er master (jeg
kludrede vist i benævnelsen, men den er master). Den gamle har jeg så sat
til secondary slave.

Problemet var det at den gamle disk havde jeg sat op til én stor partition,
og i windows blev dette drev vist midt imellem de andre drev fra den anden
HD (som tilgengæld har mange partitioner).
Jeg løste problemet ved at tildele drevet et bogstav efter de andre (over et
par omgange), hvilket endte med at jeg havde det der hvor ønskede: efter
primær HD drevene, og inden min brænder og CD-ROM drev.

Så et ganske banalt visuelt sorterings problem :)

Tak til jer begge tre.

/Digit

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-09-02 21:57

"Digit" <no@no.no> wrote in message news:amqhk6$uhs$1@tux.netsite.dk...
> [...]
> respektive dreve i XP, for på den måde at banke slave partitionen ned i
> hierakiet. Hvor gemmer dette sig henne? --eller skal jeg prøve noget helt

Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Management --> Disk
Management,
så kan du højreklikke på et drev og vælge nyt bogstav osv.

mvh
Preben

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 24-09-02 22:03

"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
gamle som
> Device 0 (den nye er master). IDE kablet forbinder først master og
[snip]
> På forhånd tak
>
> /Digit

Ide 0 device 0 er master - altså den partition der normalt bootes på
!
Hvis du bruger cable select indstillingen vil stikket midt på kablet
være til slave og stikket i enden af kablet master.
Jeg er som Edmund lidt i vildrede med hvad det egentlig er du har
gjort og hvad du vil - sorry ;)

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-09-02 15:13

>På forhånd tak

Min udgave af Win Xp er US.

Du åbner stifinder/explorer op, Højreklikker på my computer/denne
computer, vælger menupunktet "manage" (ved ikke hvad det hedder i DK
windows) og vælger så "disk management"

Højreklik nu på de enkele drev, du vil ændre og vælg menupunktet
"change drive letter and paths"

Voila !

Kind regards/venlig hilsen
Dr. Ralph

Remove "remove" from my mailadress when mailing me.