MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installering af ny harddisk
Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 20:23

Hejsan NG

Trænger til desperat hjælp... Jeg har været ude og erhverve en ny (ekstra)
harddisk som jeg så gerne vil ha' sagt lidt fut i... (nej, ikke bogstavelig
ment)

- Jeg har smækket den i og sat kabler i som de skal.
- Jeg har startet maskinen og har set at min bios ser den nye harddisk.
- Mit problem er så nu at jeg skal ha' lavet det sådan at windows finder den
nye disk. En kammerat anbefalede Partition Magic som program frem for
fdisk.. Som sagt så gjort. Jeg har fået installeret programmet og har fået
lavet en bootdisk.
- Jeg booter fra disk og PM starter fint op..

Nu er det så mine problemer begynder at komme..

Hvad skal den nye disk partitiones som? Logical eller primary? Jeg formoder
at det er logical da min anden disk fortsat vil være primær og den med
windows2k på.

Jeg vælger NTFS (så disk 1 havde det) og størrelse. Kan dog ikke vælge
drev-nummer.. Ok.. Jeg laver den så.. Men hvad så? Nu laver den en extended
udover en unallocated.. Jeg formoder jeg skal formattere den, men er det så
den logiske eller den extended??

Hjælp lige en stakkels nørd der forlængst har glemt alt dette..!!

Takker på forhånd!

Mikael - der sidder og er meget utålmodig

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 21:13

«Mikael Schøler» kunne simpelthen ikke lade vær':

> [...]

| harddisk.
| - Mit problem er så nu at jeg skal ha' lavet det sådan at windows

Hej

Ja, det er noget værre noget. Jeg har selv ligeså haft brug for det i
forbindelse med ny HD.
Jeg kan kun anbefale FDISK. Det er gratis og kræver ikke ekstra besvær at
skaffe (Format > Bootdisk > Fdisk).
Hvis du har besluttet dig for ikke at lave en primær partion på din nye HD
(som der vel heller ingen grund er til medmindre du planlægger endnu et
alternativt OS), skal du have lavet en extended partion. I denne laver du så
dine endelige logical drives som bliver dine færdige "drev" (altså en
partion som vil få tildelt drevbogstav).
Der er faktisk ikke mere at sige om dette. Jeg har en ret udførlig og
pædagogisk engelsk vejledning til FDISK et eller andet sted som jeg gerne
sender (PDF - ~80KB) hvis du skulle have lyst.

Kan desværre ikke hjælpe dig med Partition Magic, men jeg bruger selv et
program der hedder System Commander fra VCOM. Det slår alt jeg hidtid har
prøvet. Meget simpelt og effektivt. Blabla :)

Held og lykke

/Digit

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 21:23

«Digit» kunne simpelthen ikke lade vær':

| partion

Hmm, kan man sige partition? Argh, det er vist ved at være sengetid for mig
;)

/Digit

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 22:00

"Digit" <no@no.no> wrote in message news:amqh63$u5i$1@tux.netsite.dk...
> [...]

> pædagogisk engelsk vejledning til FDISK et eller andet sted som jeg gerne
> sender (PDF - ~80KB) hvis du skulle have lyst.

Jatak, meget gerne..:)

> Kan desværre ikke hjælpe dig med Partition Magic, men jeg bruger selv et
> program der hedder System Commander fra VCOM. Det slår alt jeg hidtid har
> prøvet. Meget simpelt og effektivt. Blabla :)

Kan du sige hvor du har fundet det henne?

Takker..

Mikael

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 22:15

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev

| Jatak, meget gerne..:)

| Kan du sige hvor du har fundet det henne?
|
| Takker..

Du har hermed fået mail med vejledning og URL til SC.

Good luck.

/Digit

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 23:02

Edmund skrev:

> Vil det sige at du deler disken op i partitioner med fdisk og så
> formaterer i ntfs inde fra Win2000.

Jeg kører ikke NTFS, men derimod FAT32.
Sidste gang jeg skiftede diske bootede jeg op på en Win9x-bootdisk,
kørte Fdisk og lavede de partitioner jeg skulle bruge. Derefter
formaterede jeg partitionerne og installerede Win2000 og XP på dem.
(Win2000 på C og WinXP på D). C og D er een fysisk harddisk mens E
er en anden disk. E er oprettet som en udvidet partition med Fdisk
så den automatisk bliver proppet ind efter C og D før F og G, som
er henholdsvis DVD-drev og brænder.

> Hvad kan være årsagen til at han ikke kan se disken i Win2000,
> normalt er det vel ikke et problem eller hvad.

Ved det ikke. Jeg har aldrig brugt diskhåndtering hverken i Win2000
eller WinXP. Det varer nok et par år før jeg vænner mig til at bruge
den.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-09-02 23:26

Madsen wrote:

> Ved det ikke. Jeg har aldrig brugt diskhåndtering hverken i Win2000
> eller WinXP. Det varer nok et par år før jeg vænner mig til at bruge
> den.

Diskhåndtering er ellers meget hurtig til at ompartitiionere med, men
har man forskelle styresystemer er fdisk nr.1
Jeg har rodet mig ud i problemer ved at blande format i win98 og
diskhåndtering i XP.

Til Mikael:
Hvis din disk er større end 64GB skal du opdatere fdisk
--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 23:36

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

> [...]
> diskhåndtering i XP.
>
> Til Mikael:
> Hvis din disk er større end 64GB skal du opdatere fdisk

Jeg troede egentlig fdisk fulgte med windows men kan sgu ikke hitte den
nogen steder.. Der følger godtnok en med PM7.0 men den ser ikke ud til at
virke rigtigt.. Nogen der ved hvor jeg finder sådan en fdisk i opdateret
form? (min nye disk er 120gb)

Mikael - der er gået bombet i seng og med en spritny disk der ikke er
installeret..

Fra : Edmund

Dato : 24-09-02 23:53

> [...]
> ud til at virke rigtigt.. Nogen der ved hvor jeg finder sådan en
> fdisk i opdateret form? (min nye disk er 120gb)

Jeg ved ikke lige hvor man kan få fat i den. måske www.bootdisk.com

Normalt skal man opdatere Win98 og så lave en ny startdiskette, tror jeg
nok.

Du kan læse om updateen her
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 25-09-02 00:18

Mikael Schøler skrev:

> (min nye disk er 120gb)

Og du er sikker på at BIOS understøtter så stor en disk? Bliver
samtlige GB vist under opstarten og inde i BIOS? Hvad er det
for en disk? De fleste diskproducenter har et værktøj på deres
hjemmeside til at klargøre disken med.

Seagate har f.eks. deres DiskWizard:
<http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html>

Og Maxtor har deres MaxBlast:
<http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm>

Osv.

Madsen.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 25-09-02 17:29

> [...]
> samtlige GB vist under opstarten og inde i BIOS? Hvad er det
> for en disk? De fleste diskproducenter har et værktøj på deres

Jeg er helt sikker på at min bios understøtter store diske. Jeg har en IBM
75gb i forvejen og den nye er en IBM 120gb.... Samtlige bg bliver vist og
bios'en har absolut ingen problemer i at finde disken..

Jeg har fået hentet en ny version af fdisk - så må vi se om det hjælper..

Mikael

Fra : rsnilsen

Dato : 24-09-02 21:32

"Mikael Schøler" skrev d. 24-09-02 20:23 dette indlæg :
> [...]
>
> Hjælp lige en stakkels nørd der forlængst har glemt alt dette..!!
>
> Takker på forhånd!
>
> Mikael - der sidder og er meget utålmodig

Hei Mikael
Du trenger ikke bruke annet end fdisk
Her finner du en fullstendig fremgangsmåte vedr. partionering og
formatering http://hjem.get2net.dk/jkbo/tips/tips_opdel_hd.htm

mvh
Nilsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Edmund

Dato : 24-09-02 21:28

Mikael Schøler wrote:
> [...]
>
> Hjælp lige en stakkels nørd der forlængst har glemt alt dette..!!
>
> Takker på forhånd!
>
> Mikael - der sidder og er meget utålmodig.

Hvorfor skulle win2000 ikke være god nok til at formatere den nye
harddisk.
Kan win2000 ikke finde den, uden at formatere den først?

Jeg kender ikke win2000, men det brude den vel snilt kunne klare inde
fra
Computeradministration / diskhåndtering.

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 21:59

> [...]
> fra
> Computeradministration / diskhåndtering.

Jeg kan ikke få win2000 til at finde noget som helst. Ligemeget hvad jeg
gør, så vil win200 bare ikke se den. Jeg har prøvet at gå i diskhåntering
men den finder kun den der er der i forvejen og så cdrom og brænder...

Fra : scn

Dato : 24-09-02 21:39

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den, men er det så den logiske eller den extended??
>
> Hjælp lige en stakkels nørd der forlængst har glemt alt dette..!!

Først laver du en Extended Primary partition, denne
kommer til at indeholde alle de partitioner som du ønsker.

Dernæst opretter du de "Logical" partitioner du ønsker.

ps. du behøver ikke atstarte op med disketter, PM genstarter hvis
det er nødvendigt

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 22:02

"scn" <scn@invalid.xx> wrote in message news:amqi7t$f4i$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Dernæst opretter du de "Logical" partitioner du ønsker.
>
> ps. du behøver ikke atstarte op med disketter, PM genstarter hvis

Det lyder som om du vil starte PM bare sårn når maskinen er startet op.
Dette har jeg skal prøvet og den finder kun den disk der sidder i i
forvejen..

Jeg har lavet 2 bootdisketter med PM og de funker fint. Når jeg bruger dem
finder den skam den nye disk, men det er mere spørgsmålet hvad jeg så gør
når jeg først har fået startet PM op..

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 22:50

> [...]
>
> Dernæst opretter du de "Logical" partitioner du ønsker.
>
> ps. du behøver ikke atstarte op med disketter, PM genstarter hvis

Okay! Nu fik jeg da PM til at sige jeg skulle reboote... Det jeg havde gjort
før var at starte med "Logical" (som iøvrigt selv laver en Extended).. Men
det gav intet resultat.. Nu prøvede jeg så din fremgangsmåde med at lave en
Extended først og så lave den Logical.. Og det gav skam besked om at jeg
skulle boote. Men hva så derefter? Så burde jeg vel "bare" boote op i
windows og så se disken?

Mikael

Fra : Den glade dreng

Dato : 24-09-02 23:55

ikke for noget men har du husket at sætte dine dipswitche på den nye disk til sekundær? og den gamle primær? og fundet den i bios?

hilsen

Per

Fra : Mikael Schøler

Dato : 25-09-02 17:36

"Den glade dreng" <per1665@grafik.dk> wrote in message
> ikke for noget men har du husket at sætte dine dipswitche på den nye disk
til sekundær? og den gamle primær? og fundet den i bios?

> hilsen
>
> Per

Oooooooooooooooork ja... Den første disk har jeg ikke ændret på, da jeg
formoder den hele tiden har stået til primær. Den nye har jeg ændret
dipswïtch på, så den nu er sekundær..

Og ja, de er begge fundet i bios uden problemer. Den første disk sidder
stadig som primary master og den anden sidder som primary slave..

Mikael

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 22:26

Digit skrev:

> Jeg har en ret udførlig og pædagogisk engelsk vejledning til FDISK
> et eller andet sted som jeg gerne sender (PDF - ~80KB) hvis du
> skulle have lyst.

Der er er også en god dansk forklaring på fdisk på følgende side:
<http://www.wintip.dk/guides/fdisk/>

Egentlig så burde det slet ikke være nødvendigt at bruge fdisk med
et "moderne" styresystem som Win2000 og XP, men jeg må nu indrømme
at jeg stadig foretrækker at gøre en ny disk klar med fdisk, hvis
jeg skal være ærlig, og det skal jeg vel. Andre hader fdisk og vil
hellere bruge Win2000/XP's diskhåndteringsværktøj (Start > Kør:
diskmgmt.msc).

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-09-02 22:43

Madsen wrote:
> [...]

> diskmgmt.msc).

Hvad kan være årsagen til at han ikke kan se disken i Win2000, normalt

I WinXP kan kan man i diskhåndtering lave to primære partitioner på en
disk. Hvad er nu det for noget, det kan man da ikke med fdisk

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-09-02 22:48

> [...]
> jeg skal være ærlig, og det skal jeg vel. Andre hader fdisk og vil
> hellere bruge Win2000/XP's diskhåndteringsværktøj (Start > Kør:

Jamen det er da meget fint at man kan bruge det indbyggede i windows - hvis
det så bare ville se den disk man har sat i...

Er det bare mig der har gjort noget forkert eller? Fatter ikke hvorfor jeg
kan se disken i bios og både fdisk og PM kan finde den og jeg så ikke kan
finde den nogensteder i windows...

Mikael