Omvendt nysen
Fra : Wormie

Dato : 24-09-02 18:40

Hej

Vores hunhund på snart 8 år er begyndt at stå at fnyse meget ind imellem.
Nærmest som om hun har svært ved at trække vejret. Nogle gange hoster hun
bagefter, men ikke altid. Så vidt vi har kunnet finde ud af i diverse
hundebøger kaldes det omvendt nysen og skulle være normalt.
Men da vi fik hende "nøs" hun ikke så tit, men hun er begyndt at gøre det
mere her på det sidste. Vi vil gerne vide om det er normalt eller det evt.
kan være et tegn på en sygdom.

mvh

Line og David

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 18:51

Min hund har i sommer gjort noget lignende, samtidig som der rendte klar
væske fra hans næsebor. En undersøgelse viste, at han var meget hævet og rød
indeni næsen, en kur med Prednisolon (binyrebarkhormon) hjalp og det tyder
derfor på allergi. En uge efter kuren begyndte han igen og fik en mere,
siden har det været mildere, men det har været som om han hele tiden gik med
lidt halvstoppet næse og pustede. Strategien er at se, om det forsvinder i
takt med efterårets komme, og kommer det tilbage næste år, vil man kunne
teste hvad han er allergisk mod.

"Anfaldene" optræder på alle tider, under løb, om natten når han ligger og
sover.

Der er åbenbart ikke nogen effekt af antihistaminer mod allergi hos hunde.

:Pia

Fra : Søren Houlberg

Dato : 24-09-02 19:53

Hej !

Min hund har også det der kaldes omvendt nysen - det virker somom hun er ved
at dø grundet fremmedlegeme i luftvejen - faktisk kan hun "knække" helt
sammen af det.

Der er imdlertid ingen grund til panik (i mit tilfælde da det ER omvendt
nysen) Det som sker er, at hundens gane er for blød og lidt for lang. Den
falder så ned og lukker for luftindtaget ligesom en klap der falder ned -
først når hunden besvimer eller klappen på mystisk vis alligevel slapper af
falder den på plads igen og hunden kan igen trække vejret.
Den der hoste/nysen/opkast agtige lyd er for at hunden prøver at få ganen op
på plads igen.

Rent faktisk skal jeg stå og se på at min hund besvimer af iltmangel og det
bare med sindsro .... ikke ret nemt.... Men hun er ikke død endnu

Nogle hunde er mere udsatte end andre (får det oftere) og her kan det hjælpe
f.eks. at bløde deres mad op hvis det er under spisningen de gerne får et
anfald.

Er det helt grelt (ca. 10 anfald dagligt) kan man operere ganen mindre - men
det er en løsning man ikke bare lige skal tage i brug.

Altså:

Find ud af om det virkeligt ER omvendt nysen (tag til dyrlæge) og så slap af
og tag anfaldene med sindsro - når først den besvimer kan den få vejret
igen - ækelt men sandt!

Og lad for guds skyld være med at tro at alle uregelmæssigheder er allergi -
hvis du gik og harkede sådan i det ville du så ikke også blive hævet i
svælget?
Mange dyrlæger finder enten kræft eller allergi hvis de ikke ved hvad de
ellers skal sige (taler af erfaring) Det er bedre (tilsyneladende) end at
sige "det der, det aner jeg ikke hvad er, prøv at tage ud til XXX han ved
det sikkert - og hvem ville ikke tænke Øjh en god dyrlæge der kender sin
begrænsning og kan finde ud af at henvise istedet for at kalde det noget det
ikke er.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 20:20

> Den der hoste/nysen/opkast agtige lyd er for at hunden prøver at få ganen
op
> på plads igen.

Opkast/hoste har min ikke - det lyder blot som om han har noget i næsen og
så drypper den. Det kan være svært at beskrive hvad han gør på skrift, men
falder om og besvimer gør han ikke.

> Og lad for guds skyld være med at tro at alle uregelmæssigheder er
allergi -
> hvis du gik og harkede sådan i det ville du så ikke også blive hævet i
> svælget?

Det er ikke mig der tror det - men han reagerer jo positivt på
allergihæmmende medicin. De kiggede op i hans næse for at se om der sad
noget. Halsen var fin.

Kommer det igen og intet virker vil jeg da have din besked i tankerne, og
det synes jeg bestemt også den oprindelige spørger skal.

:Pia