Vandets renhed
Fra : Rovpige

Dato : 24-09-02 17:21

På mit arbejde har jeg mulighed for at få noget meget rent vand. Anlægget
hedder Milli-Pore og vandet er så rent at det ville være livsfarligt for et
menneske at drikke.

Nu spørger jeg så...... idet jeg har set forslag om at man kunne tage
destilliseret vand som en del af sit akvarie vand, tænkte jeg at jeg måske
kunne bruge dette som en del at mit akvarie vand. Grunden hertil er primært
at jeg får kalkaflejringer på akvariets kanter osv.

Er der nogen der har hørt om at vandet i et akvarie kan blive for rent, idet
mange mineraler osv er fjernet fra vandet?????

Fra : Linux

Dato : 24-09-02 17:58

hej "Rovpige"
hvis det ikke kan drikkes "tror jeg heller ikke at det kan bruges til fisk.
jeg har en forrestilling om at det kunne "brænde" slimhinderne
af de stakkels fisk hvis du siger at det er så agrasivt / rent
som det er

det der vand ?... hvad dælan bruger man det til
er det til laboratorium brug eller sådan noget

mvh Linux

---

Fra : Rovpige

Dato : 24-09-02 18:00

Vi bruger det til fremstilling af medium til fertillitetsklinikker........
og til andre medium ......... hovedsageligt til menneskelig kontakt i sidst
ende....... enten hjerne........ sæd...... ægceller eller befrugtede æg.

Det er ultra rent kan man sige...... vi har det reneste vand i hele
danmark........ sååå måske har du ret.

Tak Eva

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-09-02 19:30

"Rovpige" <ekh@hl-center.dk> skrev i en meddelelse news:amq5ln$gp3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ende....... enten hjerne........ sæd...... ægceller eller befrugtede æg.
>
> Det er ultra rent kan man sige...... vi har det reneste vand i hele

I så tilfælde er det sikkert kørt igennem flere RO-anlæg (Milli Pore antyder det) og evt. også ionbyttere og destillation. Sådan gør efter sigende Australien Bodycare, der påstår at have kosmetikbrancens reneste vand. "Rent" i denne forstand betyder at det er renset så godt som praktisk muligt. Og det er ikke livsfarligt at drikke med mindre man drikker store mængder og ikke indtager de manglende salte (salte er ikke kun, men også bordsalt) samtidigt på anden vis. Blander man de manglende salte i er det fint - alt for fint - at drikke og som akvarievand også, men under ingen omstændigheder farligt - og det uanset at det kommer fra et laboratorium. Holder du regnskovsfisk kan du blande ca 5-10% hårdt postevand i. Så er det prima, men de skal vænnes langsomt, gradvist over flere timer, til det. Holder du hårdtvandsfisk, eks. Riff Valley cichlider, skal du ikke bruge det - du kan så evt. give mig et par kubikmeter :)
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html
Hvor der også er lidt om akvariekemi

Fra : ts

Dato : 24-09-02 18:07

Fordi der er kalk i vandet, er det ikke beskidt. Jeg ville ikke putte noget
ned til mine fisk, som jeg ikke selv ville "putte i munden". Og slet
ikke noget der kommer fra en laboratorie.

Jeg ved ikke hvor du har læst at du skal bruge destilleret vand i dit
akvarie, men jeg tror ikke det er en god ide.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Rovpige

Dato : 24-09-02 20:02

Det er klart at man ikke dør umiddelbart af at drikke vandet........... og
jeg vil da gerne sige tak til jer alle for jeres svar.

Når nu det ikke er en prima ide med det vand..... hvad gør man så mod
kalk.......... Jeg har ingen sten i der kan afgive kalk......

Fra : ts

Dato : 24-09-02 21:32

Kalken er i vandet. Når vandet fordamper sidder kalken tilbage. Det er det
samme der sker når du koger saltvand. Når vandet er forsvundet, sidder
saltene tilbage.

Du kan bruge et osmose anlæg til at fjerne kalken, men det er ret vigtigt at
vide hvilke fisk du har, og om akvariet er stort nok itl at det kan "betale
sig" at investerer i et sådan anlæg.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Allan Nielsen

Dato : 25-09-02 20:35

> [...]
> hedder Milli-Pore og vandet er så rent at det ville være livsfarligt for
Det er vist meget almindeligt af justere hårhedsgraden af sit akvarievand
ved tilsætning af destileret vand. Da MilliPore vand er filteret gennem et
"ionbytterfilter" er det ikke lige så rent som destileret vand, dvs der vil
altid slippe en smule ioner igennem i modsætning til destillleret vand der
er ionfrit. Destilering af vand er en kostbar proces, derfor er der mange
laboratorier der nøjes med at anvende milliporevand/dobbelt
ionbyttet/demeniraliseret-vand.
Med hensyn til farligheden af dit milliporevand så er det det cirka lige så
farligt som en flad hindbærbrus fra Netto....uha den er farlig

Ovenstående er skrevet unden nogen som helst form for indsigt i
akvarieverden...
mvh
Allan