"Michael Hoby" <michael.hoby@abmerkur.dk> skrev i en meddelelse
news:ampo0a$id1$1@sunsite.dk...
> Jeg har lidt svært ved at se hvorfor man generelt siger at man skal sætte
> tændingen tættere på toppunktet, hvis hvis en motor skal køre ved højere
> omdrejninger. (jeg har dog erfaret det i praksis!)
I praksis er der noget galt med den motor du har den erfaring fra
> Grunden til at tændingen står lidt før toppunktet er, at forbrændingen
tager
> et vist stykke tid.
> Min umiddelbare logik siger mig så, at hvis stemplet bevæger sig hurtigere
> (højere omdr.), burde tændingen stå tidligere, altså 23 istedet for 21
> grader før toppunkt.
Fuldstændigt rigtigt! De 23 grader er dog ikke noget magisk tal, da
fortændingen variere med omdrejningstallet for at give maksimal ydelse.
> Hvis man gør dette får man hul i stemplet. Mit spørgsmål går derfor på, om
> denne tempereaturstigning har noget med komprissionshastigheden ved de
> højere omdrejninger, eller om forbrændingshastigheden førøges, når trykket
> stiger?
Jeg tror at det er nemmere at forklare lidt om sammenhængen mellem
kompression og omdrejningstal end at svare direkte på dit spørgsmål
Når omdrejningstallet stiger falder kompressionen, det skyldes at motoren
har kortere og kortere tid til at suge gas ind i jo hurtigere motoren
drejer.
Forbrændingstemperaturen er afhængt af flere ting, men mest af
blandingsforholdet mellem benzin og luft. Jo mere mager blandingen er, jo
varmere brænder gassen. Hvis temperaturen bliver høj nok i gassen sker der
det at gassen detonere istedet for at brænde med en klart defineret
flammefront. Det kaldes også for at motoren "banker". Da den eksplosive
forbrænding sker med så stor hastighed at det lyder som om man slår på
cylinderen med en lille hammer!
Hvis du har problemer med at stemplet gennembrændes er der et par ting du
bør checke.
Står karburatoren rigtigt? Det gør den når du har justeret blandingen til
motoren "firetakter" og derefter har justeret den lidt mere mager til den
går rent igen.
Står tændingen rigtigt? Hvilket er lidt mere kompliceret! Ønsker du stor
acceleration skal tændingen stå lavt, dvs. at den tænder tæt på toppunktet.
Ønsker du stor topfart skal den stå højt, dvs. længere før toppunkt.
En anden god indikator for om motoren går godt er farven på tændrøret.
Farven skal være brunlig og tør.. Er farven grå/hvidlig er motoren for varm
eller blandingen for mager. Er farven sort og fugtig, er motoren for kold
eller blandingen for fed. Går motoren godt men er farven alligevel "dårlig"
på tændrøret, kan du skifte til et der en enten varmere eller koldere -
varmere ved sort farve, koldere ved grå farve.
Nu ved jeg at du selvfølgelig ikke kunne finde på at køre med en knallert
der er ulovlig... Men hvis du har gjort noget for at øge kompressionen,
kunne det også være en grund til at du brænder stempler. I så fald, prøv at
lægge en pakning under cylinderen, det hjælper tit
/ZIGGE
(Knallertbølle i 80'erne :)