Ingen DMA på ECS K7S5A
Fra : Andreas Schou Vaerge

Dato : 24-09-02 13:42

Jeg har lige fundet ud af at mit system (se for neden), ikke vil køre med
DMA på harddiskene. Det virker fint med cd-drev, hvilket undrer mig en
hel del.

Efter at have søgt på google, fandt jeg frem til at jeg skulle installere
en ny driver, hvilket dog ikke afhjalp problemet.

Jeg har prøvet at bytte om på ide-kablerne og flytte harddisken om på den
sekundære controller, uden nogen forbedring (eller forværring) af
funktionaliteten.

Efter at have prøvet at smide linux på maskinen, fandt jeg ud af at jeg
får CRC fejl, når jeg enabler DMA på disken, hvilket jo nok kan forklare
hvorfor windows heller ikke ville køre med DMA.

Min sidste ide er at opgradere min bios (kører med den som kom med
bundkortet), selvom jeg ikke kan se hvad det skulle hjælpe (bios bruges
shjv ikke efter windows er startet).

Er der nogen der har andre ideer til ting der kan være galt? Jeg har
prøvet med anden harddisk, med samme resultat. Er bundkortet defekt,
eller det bare mig der er dum :)

SPECS:
   ECS K7S5A
   Athlon XP 1700+
   384MB SD133 RAM
   WD 800JB (også testet med IBM DJNA et eller andet)
   Geforce 2 TI
   300W PSU (med 13A på 12V)

På forhånd tak for evt. hjælp

Andreas

Fra : Andreas Schou Vaerge

Dato : 24-09-02 16:32

In article <ampmi3$841$1@sunsite.dk>, "Andreas Schou Vaerge"
<andreas@cs.auc.dk> wrote:

Lige en rettelse, efter at have testet yderligere viser det sig at når
cd-drevene belastes skifter de også til PIO mode, altså er det generelt
at der opstår fejl når DMA benyttes i forbindelse med drev.

Andreas

Fra : Snippermanden

Dato : 24-09-02 19:15

"Andreas Schou Vaerge" <andreas@cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
> cd-drevene belastes skifter de også til PIO mode, altså er det generelt
> at der opstår fejl når DMA benyttes i forbindelse med drev.

Prøv at installere sside.exe

http://www.storagedrivers.com/drivers/25/25892.htm

Giv gerne feedback på om det løste problemet!

Fra : Andreas Schou Vaerge

Dato : 24-09-02 19:46

Snippermanden> Prøv at installere sside.exe

Snippermanden> http://www.storagedrivers.com/drivers/25/25892.htm

Snippermanden> Giv gerne feedback på om det løste problemet!

Det er desværre blandt de ting jeg allerede har afprøvet med begrænset
held. Det mest mystiske er at SiS programmet til at checke state for
diskene, siger at jeg kører UDMA mode 5, hvilket hverken efter
windows' (siger jeg kører PIO) eller min egen mening er korrekt (det
burde ikke maxe CPU'en at kopiere en stor fil på disken).

Ellers tak for forslaget

Andreas

Fra : Snippermanden

Dato : 25-09-02 00:52

> [...]
> windows' (siger jeg kører PIO) eller min egen mening er korrekt (det
> burde ikke maxe CPU'en at kopiere en stor fil på disken).

Du skriver ikke hvilken version af Windoze du kører. Hvis du kører Win2K kan
du prøve denne:

http://www.ocworkbench.com/pciide.zip

Ellers er der kun de banale tilbage - bios opdatering m.v.