Template system
Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 24-09-02 13:06

Igennem længere tid har jeg brugt FastTemplate til at adskille php og
html. Det har virket fint nok, på trods af at hastigheden nok ikke er
helt så høj som navnet lover, samt en lidt knudret syntax.

I min søgen efter et funktionelt og hurtigt template system kastede jeg
mig efterflg. over en bog om xslt, hvorefter jeg fandt ud af at det nok
kunne bruges, men også at det var et forsøg på at flytte meget af
logikken fra php scriptet over i stylesheetet.
Jeg er dog ikke så meget inde i xml/xslt endnu, at jeg helt kan vurdere
om det er sagen fremfor de mere traditionelle php template systemer.

Med henblik ikke selv at skulle til at genopfinde den dybe tallerken,
går mit spørgsmål derfor på - hvad bruger folk af template systemer?
Benytter man forskellige template systemer ala smarty og fasttemplate
eller xml/xslt ?

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 24-09-02 18:16

On Tue, 24 Sep 2002 14:06:01 +0200, Jakob Kirkegaard
<jkir00@control.auc.dk> wrote:

> [...]
>Jeg er dog ikke så meget inde i xml/xslt endnu, at jeg helt kan vurdere
>om det er sagen fremfor de mere traditionelle php template systemer.

Jeg er ved lige så stille at tage "patXMLRenderer" fra PHP Application
Tools i brug på et website jeg vedligeholder. Det bygger på at man
skriver nogle templates, og så formulerer sine sider i xml. Disse
kobles så sammen via et andet værktøj fra samme: patTemplate (som også
kan bruges stand-alone).

Mine erfaringer er pt. gode. Jeg har dog ikke anvendt andre template
systemer, så min reference ramme er nok ikke så god patXMLRenderer
minder iøvrigt nok en del om xml/xslt. Måden man formulerer templates
på er i hvert fald meget ens. En af forskellene er at patXMLRenderer
indeholder nogle "extensions" - f.eks. til databaseopslag og andet.
Desuden er det relativt nemt selv at lave extensions (lidt afh. af
hvor "glad" man er for kodning i php selvfølgelig )

Prøv at tage et kig på (det er freeware/open source):
http://www.php-tools.de/site.php

mvh
Karl Peder

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 24-09-02 22:42

"Karl Peder Olesen" <kpo@mail1dotstofanetdotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <jkir00@control.auc.dk> wrote:
> ... Disse kobles så sammen via et andet værktøj fra samme: patTemplate

Jeg begyndte efter at have læst nogle ganske udemærkede tutorials på
DevShed.com at benytte patTemplate. Jeg har endnu ikke benyttet det til et
fullscale projekt, men jeg er klart positivt stemt over for det. Systemet
virker fleksibelt og syntaxen er lettilgængelig i både PHP og template
delen. Uden noget sammenligningsgrundlag kan jeg dog desværre heller ikke
udtale mig om hastigheden.

Mvh.
Kasper Garnæs

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 25-09-02 15:22

Tuesday 24 September 2002 19:15, Karl Peder Olesen
<kpo@mail1dotstofanetdotdk> wrote:
> [...]
> Mine erfaringer er pt. gode. Jeg har dog ikke anvendt andre template
> systemer, så min reference ramme er nok ikke så god patXMLRenderer

Ja, der er vel bare lagt endnu mere af logikken (eks. database queries)
over i templaten. Dette kan jeg ikke helt se det smarte i, idet logik
og layout blandes sammen - nøjagtig det man ville undgå med at bruge et
et template system.

(har kun skimmet dokumentation, så måske tager jeg fejl)

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Tinky Winky

Dato : 25-09-02 16:40

> Igennem længere tid har jeg brugt FastTemplate til at adskille php og
> html. Det har virket fint nok, på trods af at hastigheden nok ikke er
> helt så høj som navnet lover, samt en lidt knudret syntax.

Hvad er der galt med hastigheden? Jeg tror ikke det kan gøres meget
hurtigere, det er simpelt regex. Med XML parser tager det nok længere tid.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 25-09-02 17:14

Wednesday 25 September 2002 17:40, Tinky Winky
<lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> wrote:

> Hvad er der galt med hastigheden? Jeg tror ikke det kan gøres meget
> hurtigere, det er simpelt regex. Med XML parser tager det nok længere
> tid.

Både regexp og caching system kan jo laves mere eller mindre fornuftigt
med hensyn til hastighed. Det er ikke min opfattelse af FastTemplate er
særligt huritgt template system, hvilket heller ikke fremgår af
følgende side - hvis man da ellers stoler på deres objektivitet:
Se evt. http://www.phpinsider.com/php/code/Smarty/benchmarks/

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk