Affotografering af sider i et læseapparat ~
Fra : Vibe Roepstorff

Dato : 24-09-02 11:26

Hej alle!

I forbindelse med en undersøgelse af udskiftning og udflytning af en landsby
samt bygningernes historie skal vi bruge en hel kopier á 5 kr af enkelte
brandtaxationer, der jo findes på mikrofilm på rulle. Vi har tænkt på, om
man kan affotografere siderne i et læseapparat med et digitalkamera.
Læseapparatet kaster et billede i A3 format op på en træplade.

Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Med venlig hilsen

Michael Maag

--
Fjern venligts lige tal fra emailadressen.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-09-02 14:08

> Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Johh, lidt.

Du får en fornuftig digital kopi på det læseapparat du nævner, men det
kræver, at dit apparat kan klare mindst 2 MPixel og også at du har et
stativ.
Det er lidt svære med apparaterne med lysskærm.
Men hvis du vil til at lave papirkopier af dine digitale billeder bagefter,
så kan det vist ikke svare sig økonomisk

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Robert Piil

Dato : 24-09-02 14:46

On Tue, 24 Sep 2002 15:08:00 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Du får en fornuftig digital kopi på det læseapparat du nævner, men det
>kræver, at dit apparat kan klare mindst 2 MPixel og også at du har et
>stativ.

Det kan anbefales at bruge selvudløser også. Jeg har ingen erfaringer
med at tage billeder af microkort, men umiddelbart synes jeg at 2
mill. pixels lyder af lige lidt nok.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 24-09-02 16:06

Hvis du kan komme til at kaste billedet op på et lagen (hvidt) eller
lignende, kan du fotografere bagfra (der må naturligvis ikke være folder
eller lignende).
Grunden til at du skal/kan gøre det så besværligt, er at du derved ikke skal
stå 'skævt' for, når du tager billedet.
Hvis du står skævt for, vil billedet blive bredere i den ene side end den
anden (det kaldes 'styrtede linier').

En anden ting:
Du må IKKE bruge blitz - den overdøver lyset fra læseapparatet.
Sluk al unødvendigt lys - Arbejd om aftenen

Stativ og selvudløser er en god ide.

Pixels!! Hvis du er tilfreds med kameraets ydeevne i andre sammenhæng, er
der heller ikke noget problem her.

Man kunne også overveje at skanne billederne ind.
Der har været gode råd om dette for en lille måned siden på denne gruppe.

Hvis du har mørkekammer, er der også muligheder her

Hilsen

Peter

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 24-09-02 16:52

Tue, 24 Sep 2002 12:25:58 +0200 skrev Vibe Roepstorff:

> Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Efter lidt eksperimentering benytter jeg følgende metode
til fotografering på lysskærm:
1) Kameraets billedfelt bør kun vise lysskærmen, og der bør
ikke være andre lyskilder tæt på. Sluk altså bordlampen, og
afskærm også evt. direkte lys der måtte undslippe fra selve
fremviseren. Det forbedrer billedets kontrast.

2) Anvend gerne en makro til fotografering tæt på.

3) Anvend selvudløser med kort lunte (jeg bruger 2 sekunder).

4) Anvend ikke blitz.

5) Slå kameraets lyd fra hvis du er på en læsesal.

6) Fokuser via kameraets LCD-skærm som mere præcist viser
motivets afgrænsning, når man er tæt på.

7) Hvis man sidder på en læsesal, hvor der måske ikke er
så god plads til at have et stativ stående eller hvis man
skal skifte jævnligt mellem fotografering og almindelig
brug af fremviseren, kan følgende skydestilling anbefales:
Hold apparatet med begge hænder og støt med albuerne
på bordet, anvend stolens rygstøtte og hold vejret mens
selvudløseren tæller ned og billedet tages. Kontroller
herefter at resultatet er passende skarpt og afgrænset.

Eksempler på affotografering med 2Mpixel af mikrofilm og
-film fremvist på lysskærm kan ses på
http://www.lklundin.dk/lkl/gen/ocr/

Flere af billederne tog jeg dog før jeg nående til ovennævnte
så billederne er ikke helt repræsentative for metoden.

Ved fotografering af hele sider skal man gøre sig klart
at det kan være svært at få fremviseren til at stille skarpt
og belyse ensartet over en hel side på een gang.
Det kræver også at kameraet holdes _helt_ stille under
eksponeringen hvilket kan være svært uden stativ.
Tætskrevne sider kan kræve en bedre opløsning end 2Mpixel.

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Vibe Roepstorff

Dato : 25-09-02 11:14

Tusind tak for alle jeres fif.

Med venlig hilsen

Michael Maag

--
Fjern venligts ulige tal fra emailadressen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-09-02 00:14

"Vibe Roepstorff" <G9e7r5t3r1u5d315u7n9d@get2net.dk> skrev Tue, 24 Sep
2002 12:25:58 +0200

> [...]
>man kan affotografere siderne i et læseapparat med et digitalkamera.
>Læseapparatet kaster et billede i A3 format op på en træplade.

Jeg kender ikke den konstruktion du der omtaler. Men hvis du kan få et
skarpt billede i A3 størrelse, så kan du også affotografere det.

I forbindelse med den tidligere omtalte skattesag har jeg
affotograferet mere end 800 sider af Hammerum herreds tingbog direkte
fra filmlæserens skærm. Jeg bruger stativ og har kameraet koblet direkte
til den bærbare, så billederne bliver løbende overført.

Sammenlignet med de scanninger af microkort, der har været på tale her i
grupen (jeg har faktisk også selv sådan en scanner, men bruger den ret
sjældent), går det lynede hurtigt og kvaliteten er noget bedre.

Hvis du kan få et skarpt billede i A3-format, så kan du med et kamera på
3Mpix (eller højere) få et aldeles glimragende billede. Og 2Mpix kan
også give et ganske godt resultat.

Der er allerede flere andre der har givet gode råd mht. lyssætning osv,
så det vil jeg ikke gentage. Blot nævne et par ting:

1.
Den parallaxeforskydning (hmm hedder det sådan?) du nok vil opleve i den
konstruktion du her nævner mener jeg der kan kompenseres for som en
batch proces i feks. PhotoShop. Her kan også en justering af de
generelle lys / kontrast forhold, konvertering til gråtoner (hvis det
ønskes), rotation af billedet, og evt. beskæring mv. klares, halv-
eller helautomatisk, og endelig at gemme billedet i Jpeg med en given
kompressionsfaktor.

Andre og billigere programmer som feks. TumbsPlus vil også kunne klare
de fleste af disse ting som en Batchkørsel, men dog ikke dem alle.

2.
Sørg for at selve siden (næsten) fylder billedet ud.
Jo mindre udenomssansk du har med, jo højere opløsning på det færdige
billede. På den anden side skal du også have en lille margen, så du ikke
skal sidde og finjustere for hvert eneste billede.

3.
Gem altid den første version af billedet i tiff-format (aller helst
Raw-format direkte fra kameraet, hvis muligt), brug *kun* Jpeg i
slutfasen.

4.
Ved affotografering direkte fra skærm vil det altid opstå det problem,
at billedet er overbelyst på midten og underbelyst ude ved siderne. Det
problem kan tilsyneladende stort set ellimineres med et program der pt.
er under udvilkling.

Jeg har haft programmet til afprøvning, og det lover rigtig godt.
Men som sagt, det er under udvikling, og jeg regner med at vedkommende
selv vil annoncere det, når det er klar til videre udbreddelse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-09-02 00:31

"Vibe Roepstorff" <G9e7r5t3r1u5d315u7n9d@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har nogen erfaring med dette?

Mit apparat klarer desværre ikke mere end godt halvdelen af de anbefalede >=
2 megapixel - men der komme nu brugbare resultater ud af det alligevel )

Ellers er jeg ganske enig med Lars Lundin m.fl. i metodikken.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]